کاربر:Safa/صفحه تمرین آبراهام لینکلن: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷۷: خط ۷۷:
'''آگوستو خوزه رامون پینوشه اوگارته،''' (زادهٔ ۲۵ نوامبر ۱۹۱۵ در والپارایسو – درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ در سانتیاگو)،   
'''آگوستو خوزه رامون پینوشه اوگارته،''' (زادهٔ ۲۵ نوامبر ۱۹۱۵ در والپارایسو – درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ در سانتیاگو)،   


پدرش از کارمندان دولت و از طبقه‌ی متوسط از نسل شهرنشینان مهاجر فرانسوی بود که صد سال قبل به شیلی آمده بودند.  
معروف به اگوستو پینوشه، پدرش از کارمندان دولت و از طبقه‌ی متوسط از نسل شهرنشینان مهاجر فرانسوی بود که صد سال قبل به شیلی آمده بودند.  


پینوشه در ۱۸ سالگی وارد آکادمی جنگ ارتش شیلی شد و ۴ سال بعد به عنوان ستوان فارغ‌التحصیل شد.  
پینوشه در ۱۸ سالگی وارد آکادمی جنگ ارتش شیلی شد و ۴ سال بعد به عنوان ستوان فارغ‌التحصیل شد.  
خط ۸۸: خط ۸۸:


اگوستو پینوشه سرانجام در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ در سن ۹۱ سالگی در سانتیاگو درگذشت.
اگوستو پینوشه سرانجام در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ در سن ۹۱ سالگی در سانتیاگو درگذشت.
از همان ابتدا، حکومت نظامی تازه تأسیس در شیلی اقدامات سختی را در برابر مخالفان خود اجرا کرد. گزارشات و بررسی‌های متعدد حاکی از این است که در زمان حضور پینوشه در دولت، بین 1200 تا 1300 نفر کشته، حدود 80000 نفر بازداشت و تقریباً 30000 نفر شکنجه شدند. در سال 2011، آمار رسمی کشته‌شدگان و مفقودشدگان 3065 نفر اعلام شد.
دولت نظامی شیلی تحت تأثیر اقتصاددانان نئولیبرال با اندیشه بازار آزاد که اکثریت آن‌ها در دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده بودند و به شیکاگو بویز (پسران شیکاگو) معروف شده بودند، اصلاحات اقتصادی تازه‌ای از جمله تثبیت واحد پول، کاهش تعرفه‌ها، بازگشایی بازارهای شیلی به روی معاملات جهانی، ایجاد محدودیت برای اتحادیه‌های کارگری، خصوصی‌سازی امنیت اجتماعی، و خصوصی‌سازی صدها صنعت تحت کنترل دولتی را اجرا کرد. این سیاست‌ها منجر به پدیده‌ای شد که از آن با عنوان “معجزه شیلی” یاد می‌کنند، ولی منتقدان معتقدند که سیاست‌های دولت به طرز چشمگیری نابرابری اقتصادی در جامعه را افزایش داد، و برخی بحران اقتصادی 1982 در این کشور را ناشی از همین سیاست‌ها می‌دانند. شیلی در بیشتر سال‌های دهه 1990، بهترین اقتصاد را در آمریکای لاتین داشت هر چند کارشناسان در مورد اینکه آیا اصلاحات پینوشه در این موضوع نقش داشت یا نه نظرات متضادی دارند.
فرمانروایی 17 ساله پینوشه از طریق رفراندوم جنجالی قانون اساسی در سال 1980 رسمیت قانونی پیدا کرد. در سال 1988 همه‌پرسی دیگری برگزار شد که در آن 56% از رأی‌دهندگان مخالف ادامه فعالیت پینوشه به عنوان رییس جمهور بودند که این امر منجر به برگزاری انتخابات دموکراتیک برای ریاست جمهوری و کنگره شد. بعد از دست دادن مقام رییس جمهوری، پینوشه تا سال 1998 به عنوان فرمانده کل ارتش شیلی فعالیت خود را ادامه داد تا اینکه از مقام خود استعفا داد و بر طبق قانون اساسی 1980، سناتور مادام‌العمر شد. با این حال، پینوشه در بازدید خود از لندن در تاریخ 10 اکتبر 1998 تحت حکم جلب بین‌المللی در ارتباط با موارد متعدد نقض حقوق بشر بازداشت شد. بعد از دادگاهی حقوقی، او به دلیل بیماری آزاد شد و در مارچ 2000 به شیلی بازگشت. در سال 2004، قاضی ''خوان گوزمان تاپیا'' حکم داد که پینوشه از سلامت کافی برخوردار است تا مورد محاکمه واقع شود و دستور حبس خانگی وی را صادر کرد. در زمان مرگ پینوشه در سال 2006، حدود 300 اتهام مجرمانه به خاطر موارد متعدد نقض حقوق بشر در طول 17 سال حکومت وی، و همچنین فرار مالیاتی و اختلاس در حین و بعد از دوران حکومت بر علیه وی در جریان بود. او متهم بود که حداقل 28 میلیون دلار را به طور غیر قانونی جمع‌آوری کرده بود.
== جملات زیبا از آگوستو پینوشه ==


== پیشینه پینوشه ==
== پیشینه پینوشه ==
آگوستو پینوشه ژنرالِ راست گرا که  در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳، علیه دولتِ منتخبِ چپ گرا سالوادور آلنده در شیلی کودتا کرد،  یک ماه قبل از آن توسط  "سالوادور آلنده" رئیس جمهور وقت شیلی به عنوان رئیس نیروهای مسلح خود منصوب شده‌بود اما  پینوشه با بهره‌جویی از این موقعیت به سازماندهی یک کودتا علیه آلنده  مبادرت کرد.  
آگوستو پینوشه ژنرالِ راست گرا که  در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳، علیه دولت مردمی سالوادور آلنده در شیلی کودتا کرد، یک ماه قبل از آن توسط  "سالوادور آلنده" رئیس جمهور وقت شیلی به عنوان رئیس نیروهای مسلح خود منصوب شده‌بود اما  پینوشه با بهره‌جویی از این موقعیت به سازماندهی یک کودتا علیه آلنده  مبادرت کرد.  پینوشه طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ حاکم مطلق و مستبد شیلی و فرمانده کل ارتش شیلی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۸ بود. او همچنین رئیس خونتای دولتی شیلی بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ بود.  


پینوشه و اعمال بی‌رحمانه‌ترین نوع شکنجه و کشتار  
پینوشه و اعمال بی‌رحمانه‌ترین نوع شکنجه و کشتار  
۸٬۸۹۸

ویرایش