اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷۷: خط ۲۷۷:


شیراز، تظاهرات مردم و درگیری با مأموران، در اصفهان جوانان تظاهرات را شروع کردند و در شاپور جدید جوانان دلیر خواستار حمایت سایر همشهریهایشان شدند و بستن خیابانهای منطقه با آتش زدن لاستیک توسط جوانان، در زاهدان، درگیریها در این شهر ادامه دارد و بخشی از شهر هم‌چنان در کنترل مردم است. در کرمانشاه، دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه شعار می‌دهند: قرار ما هر روزه فکر نکنین امروزه
شیراز، تظاهرات مردم و درگیری با مأموران، در اصفهان جوانان تظاهرات را شروع کردند و در شاپور جدید جوانان دلیر خواستار حمایت سایر همشهریهایشان شدند و بستن خیابانهای منطقه با آتش زدن لاستیک توسط جوانان، در زاهدان، درگیریها در این شهر ادامه دارد و بخشی از شهر هم‌چنان در کنترل مردم است. در کرمانشاه، دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه شعار می‌دهند: قرار ما هر روزه فکر نکنین امروزه
در هفدهمین شب قیام دهها منطقه تهران از جمله ستارخان، تهرانپارس، شریعتی، میدان امام حسین به طرف تیموری، پیروزی، ولیعصر، رسالت، بزرگراه صدر، بزرگراه نیایش و بلوار کشاورز شاهد تظاهرات شبانه و درگیری با مأموران سرکوبگر بود. همزمان بسیاری از شهرهای کشور، از جمله اصفهان، کرج، اراک، سنندج، مشهد، و مناطقی در سیستان و بلوچستان شاهد تظاهرات و جنگ و گریز جوانان شورشگر با نیروهای سرکوبگر بود.
علاوه بر دانشگاهها در بسیاری از شهرها، دانش‌آموزان در حمایت از قیام سراسری ایران به تظاهرات علیه رژیم پرداختند. از جمله در شیراز دانش‌آموزان شعار می‌دادند، «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه». در مهرشهر کرج، دانش‌آموزان دختر شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دادند.


=== روز هجدهم، یازدهم مهر ===
=== روز هجدهم، یازدهم مهر ===
روز دوشنبه یازدهم مهر، هجدهمین روز قیام سراسری مردم ایران با استمرار اعتراضها و اعتصابها هم‌چنان ادامه دارد. تاکنون تظاهرات و قیام سراسری در بیش از ۱۷۰شهر با ۴۰۰شهید و ۲۰۰۰۰دستگیری به ثبت رسیده است.
روز دوشنبه یازدهم مهر، هجدهمین روز قیام سراسری مردم ایران، اعتراضها و اعتصابها هم‌چنان ادامه دارد. تاکنون تظاهرات و قیام در بیش از ۱۷۰شهر با ۴۰۰شهید و ۲۰۰۰۰دستگیری به ثبت رسیده است.
 
لازم به یادآوری است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شب گذشته در وحشت از گسترش اعتراضات دانشجویان به محاصره دانشگاه صنعتی شریف پرداخته و با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای شماری از دانشجویان را مجروح و شمار بیشتری را دستگیر کردند. گفته می‌شود حداقل صدتن از دانشجویان دستگیر شده‌اند. دانشجویان با مقاومتی چشمگیر در برابر آنها ایستادگی کردند. درحالیکه دانشجویان در پارکینگ دانشگاه به محاصره ماموران یگان ویژه در آمده بودندجمعیت زیادی از مردم تهران برای یاری به سمت دانشگاه شریف شتافتند. ماموران یگان ویژه و انتظامی و لباس شخصی‌ها با شلیک گاز اشک‌آور مانع نزدیک شدن جمعیت شدند، جمعیت نیز با فریاد «بی‌شرف بی‌شرف» و «دانشجو را آزاد کن» از دانشجویان حمایت کردند . خودروهایی که در مسیر دانشگاه صنعتی بودند با به صدا در آوردن بوق خشم و اعتراض خودشان را نشان دادند. علاوه بر دانشگاه شریف دانشگاه علم و صنعت نیز مورد یورش ماموران قرار گرفت. آنها اینترنت را نیز قطع کردند.
 
دانشجویان دانشگاه تهران، در تظاهرات خود شعار می‌دهند، «حیدر حیدر شعارتون، جنایت افتخارتون». دانشجویان دانشگاه ملی شعار می‌دهند، «حسین حسین شعارتون، کشتن ملت کارتون». دانشجویان تربیت مدرس تهران با شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» از صبح امروز به تظاهرات پرداختند. آنها هم‌چنین شعار می‌دهند، «آزادی حق ماست، شریف اسم رمز ماست» و «ایران شده میدون جنگ تو دشمنی یا هموطن؟». دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی با شعارهای «مرگ بر آخوند» و «ننگ ما ننگ ما پلیس الدنگ ما» خشم و انزجار خود را از تهاجم شب گذشته نیروی انتظامی و یگان‌ ویژه به دانشجویان بی‌دفاع بیان کردند.
 
دانشجویان در دانشگاه صنعت اصفهان شعار می‌دهند، «حسین حسین کجایی، ‌یزید شده سپاهی»، در مشهد، دانشجویان دانشگاه فردوسی با شعار «این دیگه اعتراض نیست شروع انقلابه»، بر عزم خود برای استمرار قیام تا سرنگونی دیکتاتوری تأکید کردند. آنها در همبستگی با دانشگاه شریف شعار می‌دادند که «شریف شده غرق خون». دانشجویان دانشگاه شیراز شعار می‌دهند، «شریفیها رو کشتید به ما می‌گید ساکت شید». در تبریز، دانشجویان با نیروی انتظامی که با گلوله ساچمه‌ای به سمت آنان شلیک می‌کنند درگیر شدند. دانشجویان علوم پزشکی کردستان شعار می‌دهند، «از شریف تا کردستان، دانشجویان در زندان». در دانشگاههای یزد، زنجان و ارومیه دانشجویان به‌رغم جو امنیتی سنگین تظاهرات کرده و شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» می‌دهند.
 
=== روز نوزدهم، دوازدهم مهر ===
در نوزدهمین روز قیام، اعتراضات دانشجویان و دانش‌آموزان همراه با اعتصاب معلمان و بازاریان گسترش یافت و با استمرار اعتراضها و اعتصابات در تهران و شهرهای مختلف کشور به‌ویژه توسط دانشجویان و دانش‌آموزان همراه بود. در مدارس تهران دانش‌آموزان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» دست به تظاهرات زدند. دانش‌آموزان کرج با شعار «می‌کشم می‌کشم هر آن که خواهرم کشت»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «مرگ بر بسیجی» و دانش‌آموزان شیراز با شعار «امسال سال خونه سید علی سرنگونه»، «بی‌شرف بی‌شرف» و «بسیجی برو گمشو» دست به تظاهرات زدند.
 
دانش آموزان دختر در سقز با شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان دانشگاه تظاهرات کردند که تعدادی از آنان دستگیر شدند. در مریوان دانش‌آموزان به قیام سراسری پیوستند و در خیابانهای شهر تظاهرات کردند و مردم نیز با به صدا درآوردن بوق خودروهایشان با آنها ابراز همبستگی نمودند. در مشهد دختران دانش‌آموز با شعار «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» دست به تظاهرات زدند. معلمان دبیرستانها در شهرهای کردستان مانند سنندج و سقز برای آزادی همکاران دستگیر شده خود در محل دبیرستان دست به اعتصاب زدند.
 
دانشگاههای مختلف کشور نیز شاهد ادامه تظاهرات بود. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران با شعار «ایرانی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با شعار «اگر با هم یکی نشیم یکی یکی تموم میشیم» و دانشجویان دانشگاه ملی با شعار «بسیجی دروغگو» تظاهرات کردند. دانشجویان دانشگاه امام رضای مشهد در ادامه اعتراضات خود، با دانشجویان دانشگاه شریف اعلام همبستگی نمودند. دانشجویان دانشگاه فردوسی با شعار «عدالت آزادی حجاب اختیاری» تجمع اعتراضی برپا کردند. دانشجویان علوم پزشکی گیلان با حمل پلاکاردهایی که از جمله روی آن نوشته بود «آزادی حق ماست»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» دست به اعتراض زدند و با حمل تراکت «آمبولانس برای حمل بیمار است» نسبت به استفاده نیروهای سرکوبگر رژیم از آمبولانس برای دستگیری و کشتار مردم اعتراض کردند.
 
مأموران حراست رژیم در دانشگاهها برای جلوگیری از اعتصابات و اعتراضات دانشجویان با خانواده دانشجویان تماس گرفته و با تهدید و ارعاب از آنها می‌خواهند مانع فعالیت فرزندانشان شوند.
 
در زاهدان بعد از کشتار نمازگزاران در روز جمعه گذشته، بسیاری از مغازه‌ها بسته است و هم‌چنان در اعتصاب هستند. کسبه خیابان طالقانی در اصفهان اعتصاب کرده و مغازه‌هاشان را بسته‌اند.
 
امروز کشاورزان خوراسگان اصفهان به قیام سراسری پیوستند و با دادن شعارهای «رئیسی دروغگو زاینده رود ما کو» و « نَصرُ مِن اللهِ و فَتحٌ قریب» مرگ بر این دولت مردم فریب» در خیابانهای شهر دست به تظاهرات زدند.
 
=== روز بیستم، سیزدهم مهر ===
روز چهارشنبه سیزدهم مهر، بیستمین روز قیام سراسری مردم ایران، اعتراضها و اعتصابها هم‌چنان ادامه دارد. تاکنون تظاهرات و قیام سراسری در بیش از ۱۷۰شهر با ۴۰۰شهید و ۲۰۰۰۰دستگیری به ثبت رسیده است.
 
روز سه‌شنبه ۱۲مهر نوزدهمین روز قیام سراسری مردم ایران با استمرار اعتراضها و اعتصابات در تهران و شهرهای مختلف کشور به‌ویژه توسط دانشجویان و دانش‌آموزان همراه بود.
 
در شماری از مدارس تهران دانش‌آموزان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» دست به تظاهرات زدند. دانش‌آموزان کرج با شعار «می‌کشم می‌کشم هر آن‌که خواهرم کشت»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «مرگ بر بسیجی» و دانش‌آموزان شیراز با شعار «امسال سال خونه سید علی سرنگونه»، «بی‌شرف بی‌شرف» و «بسیجی برو گمشو» دست به تظاهرات زدند.
 
دانش آموزان دختر در سقز با شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان دانشگاه تظاهرات کردند که تعدادی از آنان دستگیر شدند. در مریوان دانش‌آموزان به قیام سراسری پیوستند و در خیابانهای شهر تظاهرات کردند و مردم نیز با به صدا درآوردن بوق خودروهایشان با آنها ابراز همبستگی نمودند. در مشهد دختران دانش‌آموز با شعار «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» دست به تظاهرات زدند.
 
=== روز بیست و یکم، چهازدهم مهر ===
 
=== روز بیست و دوم، پانزدهم مهر ===
 
=== روز بیست و سوم، شانزدهم مهر ===
روز شنبه شانزدهم مهر در بیست و سومین روز قیام سراسری، دانشجويان، دانش آموزان، زنان و جوانان در نقاط مختلف تهران و درشهرهای سراسر كشور با فريادهای مرگ بر ديكتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت بپاخاسته اند.
 
دانشجویان دانشگاه الزهرا در تهران همزمان با حضور رئيسی در این دانشگاه شعارهای «رئيسی برو گمشو»، «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و « مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» سر دادند.
 
در تهران مردم بپاخاسته در مناطق مختلف از جمله متروی تئاتر شهر، خیابان ملت، خیابان امیرکبیر بازار چراغ برق، گلوبندک، جنت آباد، سعادت آباد، بلوار کشاورز و فلکه صادقیه دست به تظاهرات زده و پاسداران وحشت زده به سمت مردم گاز اشک آور پرتاب و در برخی مناطق تیراندازی می‌کنند.
 
مردم و دانشجویان در مقابل دانشگاه شریف تظاهرات کردند. نيروهاي سركوبگر در مقابل دانشگاه، و در خیابان آزادی دست به تیراندازی زدند و مردم در خیابانهای منطقه به جنگ و گریز با آنان پرداخته اند. بخشی از مغازه داران خیابان لاله زار مغازه‌های خود را بسته و به تجمع مردم معترض در خیابان پیوستند.
 
مردم و دانشجویان کرج با شعار «آزادی آزادی»، «اینهمه سال جنایت مرگ بر این ولایت» و «اگر با هم یکی نشیم یکی یکی تموم می‌شیم» تظاهرات گسترده ای برپا کردند و جوانان با به آتش کشیدن سطلهای زباله راه را بر مامورانی كه به سمت مردم تيراندازی می‌كنند بسته‌اند. گوهردشت و پردیس کرج شاهد تظاهرات مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور» بود و خودروها با زدن بوق ممتد و بستن خیابان با آنها ابراز همبستگی کردند. در مشهد مردم در تظاهرات گسترده خود به سمت دانشگاه فردوسی حرکت کردند، در بلوار حکیمی جاده را بستند و به سمت مأموران سرکوبگر که با شلیک گاز اشک آور قصد متفرق کردن آنها را داشتند مواد آتشزا پرتاب کردند در ورامین جوانان شورشی پایگاه بسیج ضدمردمی را به آتش کشیدند.
 
در سنندج جوانان شجاع  با شعار «مرگ بر دیکتاتور»  و بر پا کردن آتش، خیابان و چهارراه جام جم و اطراف آنرا را به کنترل خود در آوردند و به جنگ و گریز با نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها پرداختند. شهرهای اراک، رشت، اصفهان و جلفا و شاهین شهر، رفسنجان، خرم آباد، اسلام‌آباد و شیراز شاهد اعتراضات و تظاهرات بود.
 
دانشجویان دانشگاههای تهران، شريف، پلی تکنیک، دانشگاه آزاد تهران، قزوين، خوراسگان اصفهان، مشهد، رازی كرمانشاه، كرج، با شعارهای «آزادی آزادی آزادی»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجوی با غیرت حمایت حمایت»،  «دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن» و «اين همه سال جنايت مرگ بر این ولایت» دست به تظاهرات زدند.
 
بازاریان و اصناف بسياري از شهرها مانند سنندج، بانه، مهاباد، سقز، بوکان، مریوان ودیواندره، بخشهايي از تهران و شيراز بصورت گسترده اعتصاب کردند.  


لازم به یادآری است که نیروهای سرکوبگر رژیم آخوندی شب گذشته در وحشت از گسترش اعتراضات دانشجویان به محاصره دانشگاه صنعتی شریف پرداخته و با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای شماری از دانشجویان را مجروح و شمار بیشتری را دستگیر کردند. گفته می شود حداقل صدتن از دانشجویان دستگیر شده اند. دانشجویان با مقاومتی چشمگیر در برابر آنها ایستادگی کردند. درحالیکه دانشجویان در پارکینگ دانشگاه به محاصره مزدوران یگان ویژه در آمده بودندجمعیت زیادی از مردم تهران برای یاری به سمت دانشگاه شریف شتافتند. مزدوران یگان ویژه و انتظامی و لباس شخصی ها با شلیک گاز اشک‌آور مانع نزدیک شدن جمعیت شدند، جمعیت نیز با فریاد «بی‌شرف بی‌شرف» و «دانشجو را آزاد کن» از دانشجویان حمایت کردند . خودروهایی که در مسیر دانشگاه صنعتی بودند با به صدا در آوردن بوق خشم و اعتراض خودشان را نشان دادند. علاوه بر دانشگاه شریف دانشگاه علم و صنعت نیز مورد یورش ماموران جناینکار رژیم قرار گرفت . آنها اینترنت را قطع کردند.
=== روز بیست و چهارم، هفدهم مهر ===


== شهرهای درگیر قیام ==
== شهرهای درگیر قیام ==
۸٬۹۰۶

ویرایش