اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱٬۰۶۲: خط ۱٬۰۶۲:


=== روز چهل و هفتم، ۱۰ آبان ===
=== روز چهل و هفتم، ۱۰ آبان ===
سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱، اعتراضات و تظاهرات سراسری با تحصن و تظاهرات سراسری دانشگاه‌ها، وارد چهل و هفتمین روز خود شد.
==== '''اعتراضات دانشجویی''' ====
با وجود سرکوب و تهدید دانشجویان توسط حکومت جمهوری اسلامی، دانشجویان در ده‌ها دانشگاه دست به تحصن و اعتراض زدند. در تهران دانشجویان دانشگاه‌ صنعتی شریف، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران واحدهای غرب و شرق و شمال، دانشگاه ملی و دانشگاه امیرکبیر با شعارهای ضدحکومتی دست به اعتراض و تظاهرات زدند.
دانشجویان دانشگاه‌های سایر شهرهای کشور از جمله دانشجویان دانشگاه آزاد کرج، دانشگاه یزد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه مدنی تبریز، دانشگاه آمل و دانشگاه خبرنگاری مشهد دست به تجمع اعتراضی و تحصن زدند. در سنندج دانش‌آموزان دبیرستان ابن سینا با شعار مرگ بر دیکتاتور، به خیابان‌ها آمدند؛ و تظاهرات برپا کردند.
خانواده‌های دستگیرشدگان قیام سراسری نیز در روز سه‌شنبه ۱۰ آبان، با تجمع در مقابل زندان اوین، خواستار اطلاع از فرزندان و عزیزان خود شدند.<ref>[https://hambastegimeli.com/108219_%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%DB%8C--%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B9%DB%B8---%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87%D9%84-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86- چهل و هفتمین روز قیام سراسری - سایت همبستگی ملّی]</ref>
==== '''اعتراضات مردمی''' ====
در تهران، مردم در خیابان حافظ، تهرانپارس و پاساژ علاءالدین تظاهرات شبانه برپا کردند. جوانان در خیابان حافظ با روشن کردن آتش خیابان را بستند؛ و شعارهای ضد حکومتی سر می‌دادند. هم‌چنین اهالی شهرک اکباتان، نارمک، خیابان پیامبر، تهرانسر و خیابان شریعتی از پنجره‌ها شعارهای ضدحکومتی سر می‌دادند. در این روز هم‌چنین مردم انبوهی در مراسم چهلم شهید قیام سیاوش محمودی در بهشت زهرای تهران حضور یافتند؛ و با شعارهای ضدحکومتی این مراسم را به صحنه‌ی تظاهرات تبدیل کردند. مردم شعار می‌دادند: سیاوش عزیزم / خونت را پس می‌گیرم، امسال سال خونه / سیدعلی سرنگونه... سیاوش محمودی جوان ۱۷ ساله‌ای بود که در روز ۳۰ شهریورماه، با تیر مستقیم مأموران سرکوبگر به شهادت رسید.
در سایر شهرهای کشور از جمله در مریوان، چابهار، اسلامشهر، دهلران، ایذه، اراک، دیواندره، دارا آباد، بندر عباس، اصفهان و... مردم با شعارهای ضدحکومتی تظاهرات شبانه برپا کدند. کادر درمان پزشکی بیمارستان نمازی شیراز نیز دست به تجمع اعتراضی زدند. هم‌چنین مردم بلوچستان استخراج از معدن طلای انجیرک در تفتان را متوقف و تعطیل کردند.<ref>[https://www.iranncr.org/2022/11/02/8826/ در چهل و هفتمین روز قیام - سایت شورای ملّی مقاومت ایران]</ref>
=== روز چهل و هشتم، ۱۱ آبان ===


== شهرهای درگیر قیام ==
== شهرهای درگیر قیام ==
۵٬۸۰۵

ویرایش