حاجی فیروز: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش میدهند، به زیرزمینمیفرستند. شادمانیهای نوروز و حاجی فیروز برای بازگشت دوموزی از زیرزمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین است. | دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش میدهند، به زیرزمینمیفرستند. شادمانیهای نوروز و حاجی فیروز برای بازگشت دوموزی از زیرزمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین است. | ||
به گفته دکتر مزداپور با کشف این لوح اکدی و ترجمه متن آن حدس مرحوم بهار تأیید گردید و اسطوره حاجی فیروز رازگشایی شد | به گفته دکتر مزداپور با کشف این لوح اکدی و ترجمه متن آن حدس مرحوم بهار تأیید گردید و اسطوره حاجی فیروز رازگشایی شد <ref>بی بی سی فارسیhttp://www.bbc.com/persian/arts/story/2004/03/040316_pm-la-hajifirouz.shtml</ref> | ||
نسخهٔ ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۹:۳۹
حاجی فیروز نماد کدام اسطوره است؟
همه ما در هفته پیش از نوروز، حاجی فیروز را با آن صورت سیاه و لباسهای قرمز در حالیکه دایره میزند و همان ترجیعبند قدیمی و همیشگی را میخواند:" ارباب خودم سلام و علیکم، ارباب خودم بزبزقندی، ارباب خودم چرا نمیخندی و... " دیدهایم.
همه میدانیم حاجی فیروز طلایهدار عید نوروز است، اما اکثر ما از داستان شکلگیری این اسطوره بیخبریم.
خانم دکتر کتایون مزداپور استاد زبانهای باستانی و اسطوره شناس در مصاحبهیی گفته است زنده یاد دکتر مهرداد بهار سالها پیش حدس زده بود سیاهی صورت حاجی فیروز بهدلیل بازگشت او از سرزمین مردگان است و اخیراً خانم شیداجلیلوند که روی لوح اکدی فرود ایشتر به زمین کار میکرد، به نکته تازهیی پی برد که حدس دکتر بهار و ارتباط داستان بنیادین ازدواج مقدس با نوروز و حاجی فیروز را تأیید میکند.
دکتر مزداپور میگوید:" نوروز جشنی مربوط به پیش از آمدن آریاییها به این سرزمین است لااقل از دو سه هزار قبل این جشن در ایران برگزار میشده و به احتمال زیاد با آیین ازدواج مقدس مرتبط است. تصور میشده که الهه بزرگ، یعنی الهه مادر، شاه را برای شاهی انتخاب و با او ازدواج میکند."
آناهیتا خدای جنگ ،آفرینندگی وباروری
دکتر صنعتیزاده این الهه را "ننه" یا "ننه خاتون" نام داده، معادل سومری آن "نانای" و معادل بابلی و ایرانی آن "ایشتر" و " آناهیتا" است. تا آنجا که میدانیم این الهه خدای جنگ، آفرینندگی و باروری است.
سپس دکتر مزداپور داستان این ازدواج نمادین و اسطورهای را که بنیادیترین نماد نوروز است چنین شرح داد:" اینانا یا ایشتر که در بین النهرین است عاشق 'دوموزی' یا 'تموز' می شود (نام دوموزی در کتاب مقدس تموز است) و او را برای ازدواج انتخاب میکند."
تموز یا دوموزی در این داستان نماد شاه است. الهه یک روز هوس میکند که به زیرزمین برود. علت این تصمیم را نمیدانیم. شاید خودش الهه زیرزمین هم هست. خواهری دارد که شاید خود او باشد که در زیرزمین زندگی میکند.
اینانا تمام زیورآلاتش را به همراه میبرد. او باید از هفت دروازه رد شود تا به زیرزمین برسد. خواهری که فرمانروای زیرزمین است، بسیار حسود است و به نگهبانها دستور میدهد در در هر دروازه مقداری از جواهرات الهه را بگیرند.
در آخرین طبقه نگهبانها حتی گوشت تن الهه را هم میگیرند و فقط استخوانهایش باقی میماند. از آن طرف روی تمام زمین باروری متوقف میشود. نه درختی سبز میشود، نه گیاهی هست و نه زندگی. و هیچکس نیست که برای معبد خدایان فدیه بدهد و آنها که به تنگ آمدهاند جلسه میکنند و وزیر الهه را برای چارهجویی دعوت میکنند.
الهه که پیش از سفر از اتفاق های ناگوار آن اطلاع داشته، قبلاً به او وصیت کرده بود که چه باید بکند.
آغاز دوباره باروری در روی زمین
به پیشنهاد وزیر خدایان موافقت میکنند یک نفر به جای الهه به زیرزمین برود تا او بتواند به زمین بازگردد و باروری دوباره آغاز شود. در روی زمین فقط یک نفر برای نبود الهه عزاداری نمیکرد و از نبود او رنج نمیکشید؛ و او دوموزی شوهر الهه بود. به همین دلیل خدایان مقرر میکنند. نیمی از سال را او و نیمه دیگر را خواهرش که "گشتی نه نه" نام دارد، به زیرزمین بروند تا الهه به روی زمین بازگردد.
دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش میدهند، به زیرزمینمیفرستند. شادمانیهای نوروز و حاجی فیروز برای بازگشت دوموزی از زیرزمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین است.
به گفته دکتر مزداپور با کشف این لوح اکدی و ترجمه متن آن حدس مرحوم بهار تأیید گردید و اسطوره حاجی فیروز رازگشایی شد [۱]
- ↑ بی بی سی فارسیhttp://www.bbc.com/persian/arts/story/2004/03/040316_pm-la-hajifirouz.shtml