کاربر:Khosro/صفحه تمرین فریدون فروغی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:


== آغاز موسیقی ==
== آغاز موسیقی ==
[[پرونده:فریدون8.JPG|بندانگشتی|260x260پیکسل|فریدون فروغی]]
فریدون فروغی در سال ۱۳۴۵، یعنی درسن ۱۶سالگی، با هم‌راهی گروهی از نوازندگان موسیقی را با جدیت آغاز کرد؛ و در محافل مختلف به اجرای ترانه‌ها وآهنگ‌های غربی معروف آن روزگار، به ویژه موسیقی  ''بلوز'' پرداخت؛ و تا سن ۱۸سالگی به همین منوال ادامه داد. فریدون فروغی پس از یک شکست عشقی مدتی از موسیقی کناره گرفت؛ اما پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۴۸، صاحب کاباره‌ی  ''کازابای'' شیراز از او و دوستانش برای اجرا در آن کاباره دعوت به عمل می‌آورد. در اواخر دهه چهل، فریدون فروغی به خواننده‌ی معروف کلوپ‌های شبانه تهران قدیم و ستاره‌ی کافه‌های معروفی مانند ''مارکیز'' و ''کاکوله'' بدل شد.<ref name=":0">[https://bekhoun.com/fereydun-foroghi/ بیوگرافی فریدون فروغی - سایت بخون]</ref>  
فریدون فروغی در سال ۱۳۴۵، یعنی درسن ۱۶سالگی، با هم‌راهی گروهی از نوازندگان موسیقی را با جدیت آغاز کرد؛ و در محافل مختلف به اجرای ترانه‌ها وآهنگ‌های غربی معروف آن روزگار، به ویژه موسیقی  ''بلوز'' پرداخت؛ و تا سن ۱۸سالگی به همین منوال ادامه داد. فریدون فروغی پس از یک شکست عشقی مدتی از موسیقی کناره گرفت؛ اما پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۴۸، صاحب کاباره‌ی  ''کازابای'' شیراز از او و دوستانش برای اجرا در آن کاباره دعوت به عمل می‌آورد. در اواخر دهه چهل، فریدون فروغی به خواننده‌ی معروف کلوپ‌های شبانه تهران قدیم و ستاره‌ی کافه‌های معروفی مانند ''مارکیز'' و ''کاکوله'' بدل شد.<ref name=":0">[https://bekhoun.com/fereydun-foroghi/ بیوگرافی فریدون فروغی - سایت بخون]</ref>  


خط ۳۲: خط ۳۳:


فریدون فروغی در سال ۱۳۵۱، به واسطه‌ی یکی از دوستانش با گلی فتوره‌چی آشنا شد؛ و سپس با او ازدواج کرد.
فریدون فروغی در سال ۱۳۵۱، به واسطه‌ی یکی از دوستانش با گلی فتوره‌چی آشنا شد؛ و سپس با او ازدواج کرد.
 
[[پرونده:فریدون15.JPG|بندانگشتی|187x187پیکسل|فریدون فروغی]]
اما در سال ۱۳۵۳، به علت عدم تفاهم با یک‌دیگر از هم جدا شدند.<ref>[https://harfetaze.com/76911/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA%DB%8C/ بیوگرافی فریدون فروغی - مجله اینترنتی حرف تازه]</ref>  
اما در سال ۱۳۵۳، به علت عدم تفاهم با یک‌دیگر از هم جدا شدند.<ref>[https://harfetaze.com/76911/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA%DB%8C/ بیوگرافی فریدون فروغی - مجله اینترنتی حرف تازه]</ref>  


خط ۳۹: خط ۴۰:
=== نخستین آلبوم ===
=== نخستین آلبوم ===
فریدون فروغی در سال ۱۳۵۳، ترانه‌ی همیشه غایب را با شعری از شهیار قنبری و موسیقی ویلیام خنو و تنظیم '''[[واروژان]]''' اجرا کرد. این ترانه قبلاً با شعری از ''ویلیام خنو'' با نام  ''ماهی خسته'' اجرا شده بود. فریدون فروغی که کم‌کم به هنرمند باتجربه‌ای تبدیل می شد، شروع به جمع‌آوری آثار خودکرد؛ و نخستین آلبوم خود را با نام  ''زندون دل'' به بازار عرضه نمود. فریدون دومین آلبوم خود را با نام  ''یاران'' در سال ۱۳۵۴، منتشر کرد.
فریدون فروغی در سال ۱۳۵۳، ترانه‌ی همیشه غایب را با شعری از شهیار قنبری و موسیقی ویلیام خنو و تنظیم '''[[واروژان]]''' اجرا کرد. این ترانه قبلاً با شعری از ''ویلیام خنو'' با نام  ''ماهی خسته'' اجرا شده بود. فریدون فروغی که کم‌کم به هنرمند باتجربه‌ای تبدیل می شد، شروع به جمع‌آوری آثار خودکرد؛ و نخستین آلبوم خود را با نام  ''زندون دل'' به بازار عرضه نمود. فریدون دومین آلبوم خود را با نام  ''یاران'' در سال ۱۳۵۴، منتشر کرد.
[[پرونده:فریدون3.JPG|بندانگشتی|270x270پیکسل]]


=== ترانه سال قحطی و ممنوع‌الفعالیت ===
=== ترانه سال قحطی و ممنوع‌الفعالیت ===
خط ۴۹: خط ۵۱:


=== ترانه‌های حقه و شیاد ===
=== ترانه‌های حقه و شیاد ===
فریدون فروغی درسال ۱۳۵۸، پس از انقلاب ضدسلطنتی، کنسرت‌هایی اجرا کرد و ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم ''فریدون فروغی در آغازی نو'' جای داد. علت نام گذاری آلبوم به این نام، وجود ترانه‌های ریتمیکی مانند  ''حقه'' یا ''مشتی ماشاالله'' و ترانه‌ی ''شیاد'' است که در کارنامه‌ی فریدون فروغی مثل آن‌ها وجود نداشت.<ref name=":1" />  
فریدون فروغی درسال ۱۳۵۸، پس از انقلاب ضدسلطنتی، کنسرت‌هایی اجرا کرد و ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم ''فریدون فروغی در آغازی نو'' جای داد. علت نام گذاری آلبوم به این نام، وجود ترانه‌های ریتمیکی مانند  ''حقه'' یا ''مشتی ماشاالله'' و ترانه‌ی ''شیاد'' است که در کارنامه‌ی فریدون فروغی مثل آن‌ها وجود نداشت.<ref name=":1" />
[[پرونده:فریدون1.JPG|بندانگشتی|220x220پیکسل|فریدون فروغی همراه با هایده و عارف]]


=== یار دبستانی ===
=== یار دبستانی ===
خط ۵۵: خط ۵۸:


=== دهه‌ی شصت و زندان ===
=== دهه‌ی شصت و زندان ===
[[پرونده:فریدون4.JPG|بندانگشتی|260x260پیکسل|فریدون فروغی]]
فریدون فروغی در سال ۱۳۶۰، چند ترانه‌ی خود را هم‌راه با چند ترانه از کورش یغمایی در آلبومی با عنوان  ''سُلٰ'' جای داد؛ و طی سال‌های ۱۳۶۰ و ۶۱ آهنگ چهارقسمتی  ''چرا نه؟'' را ساخت و اجرا کرد. در همین سال‌ها فعالیت او ممنوع اعلام شد. فریدون فروغی در سال ۱۳۶۵، به دوبی سفر کرد؛ و این سفر او را تا مرز پیوستن به هنرمندان دور از وطن پیش برد؛ اما پیشنهادهای تهیه‌کنندگان خارج از کشور، او را به رفتن متقاعد نکرد.<ref name=":1" />  
فریدون فروغی در سال ۱۳۶۰، چند ترانه‌ی خود را هم‌راه با چند ترانه از کورش یغمایی در آلبومی با عنوان  ''سُلٰ'' جای داد؛ و طی سال‌های ۱۳۶۰ و ۶۱ آهنگ چهارقسمتی  ''چرا نه؟'' را ساخت و اجرا کرد. در همین سال‌ها فعالیت او ممنوع اعلام شد. فریدون فروغی در سال ۱۳۶۵، به دوبی سفر کرد؛ و این سفر او را تا مرز پیوستن به هنرمندان دور از وطن پیش برد؛ اما پیشنهادهای تهیه‌کنندگان خارج از کشور، او را به رفتن متقاعد نکرد.<ref name=":1" />  


خط ۶۱: خط ۶۵:
== ازدواج دوم و از سرگیری فعالیت ==
== ازدواج دوم و از سرگیری فعالیت ==
فریدون فروغی در اسفند سال ۱۳۷۲، با سوسن معادلیان آشنا شد؛ و در خرداد ۱۳۷۳، با هم ازدواج کردند. این ازدواج منجر به تحولی در فریدون شد؛ و مجدداً فعالیتش را از سر گرفت. شعر سرود، آهنگ ساخنت و تدریس نیز آغاز کرد.
فریدون فروغی در اسفند سال ۱۳۷۲، با سوسن معادلیان آشنا شد؛ و در خرداد ۱۳۷۳، با هم ازدواج کردند. این ازدواج منجر به تحولی در فریدون شد؛ و مجدداً فعالیتش را از سر گرفت. شعر سرود، آهنگ ساخنت و تدریس نیز آغاز کرد.
 
[[پرونده:فریدون10.JPG|بندانگشتی|228x228پیکسل|فریدون فروغی و همسرش سوسن معادلیان]]
فریدون فروغی در اسفندماه سال ۱۳۷۷، موفق به برگزاری کنسرتی در تالار حافظ دانشگاه کیش شد. پس از برگشت به تهران باوجود درخواست‌هایی که از شهرستان‌های دیگر جهت برگزاری کنسرت برای فریدون ارسال شد، اما با برگزاری آن  موافقت نشد. وی درتابستان ۱۳۷۸، و پائیز سال بعد، دوباره به کیش بازگشت؛ و به اجرای برنامه در هتل آنای کیش پرداخت. او در فروردین سال ۱۳۷۹، به پیشنهاد حمیدرضا آشتیانی پور کارگردان فیلم، ترانه‌ی  می تراود مهتاب را با شعری از نیما یوشیج برای فیلم  دختری بنام تندر اجرا کرد تا بلکه بتواند مجوز فعالیت بگیرد؛ اما چیزی تغییر نکرد. هرچند ترانه‌ی فریدون فروغی در انتهای پخش فیلم‌ها در جشنواره‌ی فجر پخش شد. پیش از این هم  کیومرث پوراحمد نتوانست مجوز حضور فروغی را به عنوان بازیگر برای فیلم گل یخ بگیرد. فیلم گل یخ داستان ی درباره زندگی یک خواننده‌ی محکوم به سکوت بود.<ref name=":2" />  
فریدون فروغی در اسفندماه سال ۱۳۷۷، موفق به برگزاری کنسرتی در تالار حافظ دانشگاه کیش شد. پس از برگشت به تهران باوجود درخواست‌هایی که از شهرستان‌های دیگر جهت برگزاری کنسرت برای فریدون ارسال شد، اما با برگزاری آن  موافقت نشد. وی درتابستان ۱۳۷۸، و پائیز سال بعد، دوباره به کیش بازگشت؛ و به اجرای برنامه در هتل آنای کیش پرداخت. او در فروردین سال ۱۳۷۹، به پیشنهاد حمیدرضا آشتیانی پور کارگردان فیلم، ترانه‌ی  می تراود مهتاب را با شعری از نیما یوشیج برای فیلم  دختری بنام تندر اجرا کرد تا بلکه بتواند مجوز فعالیت بگیرد؛ اما چیزی تغییر نکرد. هرچند ترانه‌ی فریدون فروغی در انتهای پخش فیلم‌ها در جشنواره‌ی فجر پخش شد. پیش از این هم  کیومرث پوراحمد نتوانست مجوز حضور فروغی را به عنوان بازیگر برای فیلم گل یخ بگیرد. فیلم گل یخ داستان ی درباره زندگی یک خواننده‌ی محکوم به سکوت بود.<ref name=":2" />  


== درگذشت ==
== درگذشت ==
فریدون فروغی در روز جمعه، ۱۳ مهرماه ۱۳۸۰، در منزلش در تهران پارس درگذشت. پیکر او را در روستای قرقرک اشتهارد کرج، در کنار برکه ای کوچک به خاک سپردند. شهیار قنبری خواننده، ترانه ساز، آهنگساز و دوست قدیمی فریدون فروغی درباره‌ی مرگ فریدون فروغی می‌گوید:<blockquote>«فریدون فروغی برای دومین بار می‌میرد. نخستین بار وقتی مرد که نتوانست بخواند؛ و دومین بار وقتی مرد که می‌خواست بخواند. فریدون را فراموشی و خاموشی کشت.»<ref name=":0" />‌</blockquote>روز درگذشت فریدون فروغی خیابان امیرآباد به اندازه‌ای شلوغ شده بود که پلیس برای متفرق کردن مردم چراغ‌های خیابان را خاموش کرد. آن روز مردم ترانه‌ی معروف  ''من نیازم تو رو هر روز دیدنه''، ساخته‌ی شهیار قنبری را زمزمه می‌کردند.<ref name=":4">[https://www.radiofarda.com/a/F7_Fresh_Glance_on_Freydoon_Foroughi/1860987.html نگاه تازه به فریدون فروغی - سایت رادیو فردا]</ref>  
فریدون فروغی در روز جمعه، ۱۳ مهرماه ۱۳۸۰، در منزلش در تهران پارس درگذشت. پیکر او را در روستای قرقرک اشتهارد کرج، در کنار برکه ای کوچک به خاک سپردند. شهیار قنبری خواننده، ترانه ساز، آهنگساز و دوست قدیمی فریدون فروغی درباره‌ی مرگ فریدون فروغی می‌گوید:<blockquote>«فریدون فروغی برای دومین بار می‌میرد. نخستین بار وقتی مرد که نتوانست بخواند؛ و دومین بار وقتی مرد که می‌خواست بخواند. فریدون را فراموشی و خاموشی کشت.»<ref name=":0" />‌</blockquote>
[[پرونده:فریدون11.JPG|بندانگشتی|320x320پیکسل|مزار فریدون فروغی]]
روز درگذشت فریدون فروغی خیابان امیرآباد به اندازه‌ای شلوغ شده بود که پلیس برای متفرق کردن مردم چراغ‌های خیابان را خاموش کرد. آن روز مردم ترانه‌ی معروف  ''من نیازم تو رو هر روز دیدنه''، ساخته‌ی شهیار قنبری را زمزمه می‌کردند.<ref name=":4">[https://www.radiofarda.com/a/F7_Fresh_Glance_on_Freydoon_Foroughi/1860987.html نگاه تازه به فریدون فروغی - سایت رادیو فردا]</ref>  


چند سال پیش عکس‌هایی از حمله افراد ناشناس با پتک درحال شکستن سنگ قبر فریدون فروغی منتشر شد؛ اما حالا تعمیر شده است.<ref name=":3" />  
چند سال پیش عکس‌هایی از حمله افراد ناشناس با پتک درحال شکستن سنگ قبر فریدون فروغی منتشر شد؛ اما حالا تعمیر شده است.<ref name=":3" />  
خط ۸۰: خط ۸۶:
سیاوش قمیشی خواننده‌ی معرف ایرانی پس از مرگ فریدون فروغی و به یاد او ترانه‌ی  ''آخرین نامه'' را ساخت و اجرا کرد. این ترانه در آلبوم  ''نقاب'' سیاوش قمیشی منتشر شده‌است.<ref name=":5">[https://setare.com/fa/news/27712/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B1%D8%A7 بیوگرافی فریدون فروغی - سایت ستاره]</ref>  
سیاوش قمیشی خواننده‌ی معرف ایرانی پس از مرگ فریدون فروغی و به یاد او ترانه‌ی  ''آخرین نامه'' را ساخت و اجرا کرد. این ترانه در آلبوم  ''نقاب'' سیاوش قمیشی منتشر شده‌است.<ref name=":5">[https://setare.com/fa/news/27712/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B1%D8%A7 بیوگرافی فریدون فروغی - سایت ستاره]</ref>  


محمد ضرغامی که یکی از آخرین مصاحبه‌ها را با فریدون فروغی داشته است می‌گوید: <blockquote>«فروغی سخت مصاحبه می‌کرد و من به همراه نیما تمدن از سوی مجله هفتگی ایران جوان به دیدنش رفتیم. وقتی مصاحبه چاپ شد، فریدون بسیار ناراحت شد چون تیتر مصاحبه با استفاده از یکی از ترانه‌های او (من پر از گفتنی‌ام) بود در حالی که مصاحبه پر از سانسور بود. بعدها این مصاحبه به صورت کامل در هفته نامه  ''طبرستان سبز'' بدون سانسور چاپ شد… وقتی دیدمش با آن ظاهر قبلی‌اش تفاوت داشت. به تاریخ احاطه فراوانی داشت. نیما تمدن گفت شما اطلاعات خوبی دارید. گفت فکر می‌کردید من این بیست و چند سال را چه کار می‌کردم. نشسته بودم کتاب می خواندم. کار تازه‌ای را گذاشت ما شنیدیم. مجوز پخش به او نمی‌دادند. اول بهانه آورده بودند که اعتیاد دارد. بعد که برگه عدم اعتیاد برده بود، گفته بودند بهایی هستی.»</blockquote>آهنگساز ایرانی تورج شعبانخانی، که آهنگ ترانه‌های معروفی مانند  ''نازی ناز کن'' ابی و  ''همسفر'' ستار، و هم‌چنین آهنگ آدمک و پروانه‌ی من را برای فریدون فروغی ساخته بود، درباره‌ی تفاوت صدای نسل فریدون فروغی با نسل قبل، می‌گوید: <blockquote>«تازگی که صدای فرهاد و فریدون داشت این تفاوت را ایجاد کرد. آن‌ها کارهای فرنگی می‌کردند… فریدون فروغی یک آلبوم تقریباً آماده داشت ولی وقتی رفتیم صحبت کردیم، به آن اجازه ندادند. برای حضرت علی هم یک شعر خوانده بود که در همان‌جا بود..»<ref name=":4" /> </blockquote>نزدیکان فریدون فروغی می‌گویند که در پایان زندگی، فریدون بسیار ناامید بود؛ و آنچه سرانجام او را نابود کرد همین یأس و سرخوردگی بود. فریدون فروغی در یکی از دست‌نوشته‌های خود این‌طور نوشته است:<blockquote>«گاهی امید بر سبزه زار تنم نقش می‌زند و گاهی یأس، تمامی جوانه‌های امیدم را چون خوره می‌خراشد و بدین سان زندگی درد آلودم می‌گذرد.»<ref name=":3" /> </blockquote>
محمد ضرغامی که یکی از آخرین مصاحبه‌ها را با فریدون فروغی داشته است می‌گوید: <blockquote>«فروغی سخت مصاحبه می‌کرد و من به همراه نیما تمدن از سوی مجله هفتگی ایران جوان به دیدنش رفتیم. وقتی مصاحبه چاپ شد، فریدون بسیار ناراحت شد چون تیتر مصاحبه با استفاده از یکی از ترانه‌های او (من پر از گفتنی‌ام) بود در حالی که مصاحبه پر از سانسور بود. بعدها این مصاحبه به صورت کامل در هفته نامه  ''طبرستان سبز'' بدون سانسور چاپ شد… وقتی دیدمش با آن ظاهر قبلی‌اش تفاوت داشت. به تاریخ احاطه فراوانی داشت. نیما تمدن گفت شما اطلاعات خوبی دارید. گفت فکر می‌کردید من این بیست و چند سال را چه کار می‌کردم. نشسته بودم کتاب می خواندم. کار تازه‌ای را گذاشت ما شنیدیم. مجوز پخش به او نمی‌دادند. اول بهانه آورده بودند که اعتیاد دارد. بعد که برگه عدم اعتیاد برده بود، گفته بودند بهایی هستی.»</blockquote>
[[پرونده:فریدون2.JPG|بندانگشتی|202x202پیکسل|فریدون فروغی]]
آهنگساز ایرانی تورج شعبانخانی، که آهنگ ترانه‌های معروفی مانند  ''نازی ناز کن'' ابی و  ''همسفر'' ستار، و هم‌چنین آهنگ آدمک و پروانه‌ی من را برای فریدون فروغی ساخته بود، درباره‌ی تفاوت صدای نسل فریدون فروغی با نسل قبل، می‌گوید: <blockquote>«تازگی که صدای فرهاد و فریدون داشت این تفاوت را ایجاد کرد. آن‌ها کارهای فرنگی می‌کردند… فریدون فروغی یک آلبوم تقریباً آماده داشت ولی وقتی رفتیم صحبت کردیم، به آن اجازه ندادند. برای حضرت علی هم یک شعر خوانده بود که در همان‌جا بود..»<ref name=":4" /> </blockquote>نزدیکان فریدون فروغی می‌گویند که در پایان زندگی، فریدون بسیار ناامید بود؛ و آنچه سرانجام او را نابود کرد همین یأس و سرخوردگی بود. فریدون فروغی در یکی از دست‌نوشته‌های خود این‌طور نوشته است:<blockquote>«گاهی امید بر سبزه زار تنم نقش می‌زند و گاهی یأس، تمامی جوانه‌های امیدم را چون خوره می‌خراشد و بدین سان زندگی درد آلودم می‌گذرد.»<ref name=":3" /> </blockquote>


== آثار فریدون فروغی ==
== آثار فریدون فروغی ==
خط ۱۰۷: خط ۱۱۵:
* اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (تابستان ١٣٧٨)
* اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (تابستان ١٣٧٨)
* ترانه می‌تراود مهتاب برای فیلم دختری بنام تندر (فروردین ١٣٧٩)
* ترانه می‌تراود مهتاب برای فیلم دختری بنام تندر (فروردین ١٣٧٩)
* اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (پاییز ١٣٧٩)<ref name=":2" />  
* اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (پاییز ١٣٧٩)<ref name=":2" />[[پرونده:فریدون7.JPG|بندانگشتی|270x270پیکسل|فریدون فروغی]]


=== ترانه‌های منتشر شده پس از مرگ ===
=== ترانه‌های منتشر شده پس از مرگ ===
خط ۱۱۶: خط ۱۲۴:
=== اشک حباب ===
=== اشک حباب ===
اگه تو پیشم نیای دنیا رو غمگین می‌بینم
اگه تو پیشم نیای دنیا رو غمگین می‌بینم
 
[[پرونده:فریدون16.JPG|بندانگشتی|200x200پیکسل]]
پشت این غبار اشک عشقمو ویرون می‌بینم
پشت این غبار اشک عشقمو ویرون می‌بینم


خط ۱۳۶: خط ۱۴۴:


دلم تو انتظاره بازم بهونه می‌گیره
دلم تو انتظاره بازم بهونه می‌گیره
 
[[پرونده:فریدون6.JPG|بندانگشتی|230x230پیکسل]]
برای دیدن تو ازم نشونه می‌گیره
برای دیدن تو ازم نشونه می‌گیره


خط ۱۶۰: خط ۱۶۸:


پرپر دستای خار و خسی نیست
پرپر دستای خار و خسی نیست
 
[[پرونده:فریدون19.JPG|بندانگشتی|190x190پیکسل]]
دیگه دل با کسی نیست
دیگه دل با کسی نیست


خط ۲۰۰: خط ۲۰۸:


دیگه خار و خسی نیست  
دیگه خار و خسی نیست  
[[پرونده:فریدون9.JPG|بندانگشتی|300x300پیکسل]]


=== ترانه نیاز ===
=== ترانه نیاز ===
خط ۲۴۷: خط ۲۵۶:


من نیازم تو رو هر روز دیدنه
من نیازم تو رو هر روز دیدنه
 
[[پرونده:فریدون14.JPG|بندانگشتی|237x237پیکسل]]
از لبت دوست دارم شنیدنه
از لبت دوست دارم شنیدنه


خط ۲۸۹: خط ۲۹۸:


دیگه این قوزک پایاری رفتن نداره
دیگه این قوزک پایاری رفتن نداره
 
[[پرونده:فریدون18.JPG|بندانگشتی|230x230پیکسل]]
لبای خشکیدم حرفی واسه گفتن نداره  
لبای خشکیدم حرفی واسه گفتن نداره  


خط ۳۳۳: خط ۳۴۲:


تن اون شعرای عاشقانه گفتن بلده
تن اون شعرای عاشقانه گفتن بلده
 
[[پرونده:فریدون5.JPG|بندانگشتی|216x216پیکسل]]
مثل یک معجزه اسمش تو کتابا اومده
مثل یک معجزه اسمش تو کتابا اومده


خط ۳۷۷: خط ۳۸۶:


زمینمو شخم بزتم
زمینمو شخم بزتم
 
[[پرونده:فریدون21.JPG|بندانگشتی|260x260پیکسل]]
نه بد باشم نه خوب باشم  
نه بد باشم نه خوب باشم  


خط ۴۱۱: خط ۴۲۰:


== منابع ==
== منابع ==
<references />
۵٬۸۶۲

ویرایش