کاربر:Hossein/صفحه تمرین201: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۹۲: خط ۹۲:
[[قتل‌عام ۶۷]] در زندانهای ایران که طی آن به فتوای خمینی و به گفته مجاهدین که بیش از ۹۰٪ اعدام‌شدگان از آنها هستند تعدادشان بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی می‌رسد را بعضی از حقوقدانان و شخصیت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی عنوان کرده‌اند و از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار محاکمه دستوردهندگان و اجرا کنندگان این قتل‌عام شدند.
[[قتل‌عام ۶۷]] در زندانهای ایران که طی آن به فتوای خمینی و به گفته مجاهدین که بیش از ۹۰٪ اعدام‌شدگان از آنها هستند تعدادشان بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی می‌رسد را بعضی از حقوقدانان و شخصیت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی عنوان کرده‌اند و از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار محاکمه دستوردهندگان و اجرا کنندگان این قتل‌عام شدند.


=== نظریه حقوق‌دانان ===
قاضی بین‌المللی جفری رابرتسون، در گزارشی تحت‌عنوان «کشتار زندانیان سیاسی در ایران» دست به یک بررسی کامل حقوقی در رابطه با قتل‌عام ۶۷ زده است. وی در این گزارش پس‌از تحقیقات کامل ضمن تشریح روند وقایع قتل‌عام۶۷ در فصل «کشتارها و حقوق بین‌الملل» به نسل‌کشی پرداخته و می‌نویسد: «کنوانسیون نسل کشی دولت‌ها را موظف به رسیدگی به موارد ارتکاب جرم نسل کشی و مجازات کسانی میکند که افراد را به خاطر عضویت در یک گروه «ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» آماج آزار و آسیب‌های شدید جسمی و روانی کنند، آن هم به قصد از بین بردن کل گروه یا بخشی از آن». قاضی رابرتسون با استناد به فتوای  مکتوب خمینی برای کشتار زندانیان مجاهد می‌نویسد: «قصد از صدور فتوا آشکارا حذف کامل این گروه به خاطر آراء و گرایش‌های مذهبی‌اش بود… در نظام دین سالار ایران دشمنی با مجاهدین اساسا به این علت بود که بر تفسیر خاص خود از اسلام پا می‌فشردند». قاضی رابرتسون در ادامه ضمن اشاره به پروسه تکوین مفاد کنوانسیون و خرده گیری‌هایی که به تعریف اولیه آن گرفته شد، با استناد به دادگاه جزائی بین‌الملل روآندا ۱۹۹۹«گروه مذهبی» را که مورد اختلاف حقوقدانان در تعریف نسل کشیست اینگونه تعریف میکند: «گروه مذهبی گروهی است که اعضایش باورهای مشترک و پایدار دارند». قاضی رابرتسون با استناد به این تعریف نتیجه می‌گیرد که: «مجاهدین نیز به عنوان یک گروه باورهایی نسبتاً ثابت و موجودیتی پایدار داشته است».<ref name=":3">تریبون زمانه - [https://www.tribunezamaneh.com/archives/275118 قتل‌عام ۶۷؛ جرم نسل‌ کشی]</ref>
قاضی بین‌المللی جفری رابرتسون، در گزارشی تحت‌عنوان «کشتار زندانیان سیاسی در ایران» دست به یک بررسی کامل حقوقی در رابطه با قتل‌عام ۶۷ زده است. وی در این گزارش پس‌از تحقیقات کامل ضمن تشریح روند وقایع قتل‌عام۶۷ در فصل «کشتارها و حقوق بین‌الملل» به نسل‌کشی پرداخته و می‌نویسد: «کنوانسیون نسل کشی دولت‌ها را موظف به رسیدگی به موارد ارتکاب جرم نسل کشی و مجازات کسانی میکند که افراد را به خاطر عضویت در یک گروه «ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» آماج آزار و آسیب‌های شدید جسمی و روانی کنند، آن هم به قصد از بین بردن کل گروه یا بخشی از آن». قاضی رابرتسون با استناد به فتوای  مکتوب خمینی برای کشتار زندانیان مجاهد می‌نویسد: «قصد از صدور فتوا آشکارا حذف کامل این گروه به خاطر آراء و گرایش‌های مذهبی‌اش بود… در نظام دین سالار ایران دشمنی با مجاهدین اساسا به این علت بود که بر تفسیر خاص خود از اسلام پا می‌فشردند». قاضی رابرتسون در ادامه ضمن اشاره به پروسه تکوین مفاد کنوانسیون و خرده گیری‌هایی که به تعریف اولیه آن گرفته شد، با استناد به دادگاه جزائی بین‌الملل روآندا ۱۹۹۹«گروه مذهبی» را که مورد اختلاف حقوقدانان در تعریف نسل کشیست اینگونه تعریف میکند: «گروه مذهبی گروهی است که اعضایش باورهای مشترک و پایدار دارند». قاضی رابرتسون با استناد به این تعریف نتیجه می‌گیرد که: «مجاهدین نیز به عنوان یک گروه باورهایی نسبتاً ثابت و موجودیتی پایدار داشته است».<ref name=":3">تریبون زمانه - [https://www.tribunezamaneh.com/archives/275118 قتل‌عام ۶۷؛ جرم نسل‌ کشی]</ref>


و سپس نتیجه‌گیری خود را با استناد به پاسخ خمینی به نامه موسوی اردبیلی مستند می‌کند و می‌نویسد: «دادستان‌های جمهوری اسلامی با مجاهدین به عنوان یک گروه مذهبی رفتار می‌کردند: '''«هر کس برسر نفاق باشد حکمش اعدام است دشمنان اسلام را نابود کنید»''' و به همین دلیل نیز کشته می‌شدند…».<ref name=":3" />
و سپس نتیجه‌گیری خود را با استناد به پاسخ خمینی به نامه موسوی اردبیلی مستند می‌کند و می‌نویسد: «دادستان‌های جمهوری اسلامی با مجاهدین به عنوان یک گروه مذهبی رفتار می‌کردند: '''«هر کس برسر نفاق باشد حکمش اعدام است دشمنان اسلام را نابود کنید»''' و به همین دلیل نیز کشته می‌شدند…».<ref name=":3" />
 
کومی نایدو ، دبیرکل عفو بین الملل (۲۰۱۸-۲۰۲۰) گفت: “کشتار ۱۹۸۸ یک قتل عام وحشیانه و خونین بود، و بر اساس نظریه‌ای که شنیدیم یک نسل کشی.<ref name=":4">[https://www.iranncr.org/2021/08/27/6172/ شورای ملی مقاومت - كنفرانس بین المللی با حضور بيش از ۱۰۰۰ زنداني از بند رسته]</ref>
 
اریک داوید متخصص قانون انساندوستانه بین‌المللی هم در صحبت های خود توصیف نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را برای قتل عام ۶۷ تایید کرد.<ref name=":4" />
 
=== نظریه شخصیت‌های سیاسی ===
مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران قتل عام ۶۷ را مصداق بارز نسل کشی خواند و گفته‌اش را به این گفته ابراهیم رئیسی که از اعضای هیئت مرگ قتل‌عام ۶۷ بوده و در زمان حال رئیس‌جمهور ایران می‌باشد در دی ۸۸ مستند کرد که گفت «همة مجاهدین محارب و محکوم به اعدام هستند»<ref name=":4" />
 
گای ورهوفشتات، نخست وزیر بلژیک (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸) ، گفت: “من هنوز از آنچه در سال ۶۷ اتفاق افتاده است شوکه هستم. کشتار ۶۷ یک نسل کامل از جوانان را هدف قرار داد. بسیار مهم است که بدانیم این کار از قبل برنامه ریزی شده بود و با هدف مشخص در ذهن اجرا شد. این به عنوان نسل کشی شناخته می شود.<ref name=":4" />
۱٬۰۶۱

ویرایش