|
|
(۹ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) |
خط ۴۹: |
خط ۴۹: |
|
| |
|
| {{جعبه زندگینامه | | {{جعبه زندگینامه |
| |نام_شخص=کیان پیرفلک | | |نام_شخص=ام کلثوم |
| |تصویر=کیان پیرفلک ۵.jpg | | |تصویر=ام کلثوم.JPG |
| |عرض_تصویر=260px | | |عرض_تصویر=260px |
| |توضیح_تصویر= | | |توضیح_تصویر= |
| |تاریخ_تولد=۱۳۹۲ | | |تاریخ_تولد=۳۱ دسامبر ۱۸۹۸ |
| |محل_تولد=ایذه | | |محل_تولد= |
| |تاریخ_مرگ=۲۵ آبان ۱۴۰۱ | | |تاریخ_مرگ=۳ فوریه ۱۹۷۵ |
| |ملیت= ایرانی | | |ملیت= مصری |
| |محل_مرگ= ایذه | | |محل_مرگ= قاهره |
| |مدفن= | | |مدفن= |
| |علت مرگ= گلولههای نیروهای امنیتی | | |علت مرگ= بدنبال یک بیماری |
| |شناختهشده برای = | | |شناختهشده برای = |
| |همسر= | | |همسر= |
| |والدین=میثم پیرفلک و زینب مولاییراد }} | | |والدین= }} |
|
| |
|
| | '''ام کلثوم،''' با نام اصلی فاطمه البلتاجی، متولد ۱۸۹۸ درگذشته . وی از محبوبترین و خوش صداترین خوانندگان زن در جهان عرب بود که آهنگ هایش برگرفته از الحان قرانی، موسیقی اصیل عرب و تواشیح دینی بود. آلبومهای موسیقی او هنوز جزو پرفروشترینها هستند و در بین سرزمین های عرب به «ستارهٔ خاور» و «بانوی آواز عرب»شهرت یافته بود. |
|
| |
|
| | بیش از هشتاد میلیون نسخه از ترانههای ضبطشدهٔ ام کلثوم در جهان به فروش رفتهاست که وی را بین خوانندگان خاورمیانه متمایز می سازد. امکلثوم یک نماد ملی برای مصر بهشمار میرفت، چنانچه به این خواننده «صدای مصر» و «هرم چهارم مصر» لقب دادند. |
|
| |
|
| '''پروفسور اریک داوید،''' از برجستهترین حقوقدانان بینالملل و مبرزترین کارشناس حقوقبشر انساندوستانه، دوست بزرگ مقاومت ایران، روز ۹شهریور در بروکسل درگذشت.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید وکیل و مدافع سرسخت حقوق مجاهدین و مقاومت ایران طی دو دهه گذشته بود. او در سال۱۳۸۷ با ریسکپذیری بسیار بهدیدار مجاهدین اشرفی در عراق شتافت و همواره از این دیدار بهعنوان تجربهٔ گرانبهای زندگی خود یاد میکرد.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید نویسنده نظریههای متقن، در مورد موقعیت حقوقی مجاهدین در عراق، بهعنوان افراد حفاظتشده و همچنین نفی برچسب تروریستی علیه سازمان مجاهدین بود. او از بهرسمیت شناختن مقاومت عادلانه مردم ایران علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران مصرانه و با استدلالهای محکم حقوقی دفاع میکرد و بههمین خاطر با دولتها و ارگانهای قدرتمند بینالمللی که بهنفع رژیم علیه مجاهدین موضع میگرفتند، شجاعانه درمیافتاد.
| | اگرچه ام کلثوم شهرت و صدایی بی نظیر داشت اما به صدای عبدالباسط علاقهمند بود و دوست داشت قرآن را به سبک عبدالباسط تلاوت کند که قاری بزرگ قرآنی مانع می شد و دلیل جالبی هم داشت؛ مردم باید شما را به یک چیز بشناسند (مردم شما را به آوازهایت می شناسند). |
|
| |
|
| روزنامهٔ لوسوار بلژیک طی گزارشی دربارهٔ درگذشت اریک داوید، مینویسد: «اریک داوید شخصیتی استثنایی بود و دوران حرفهیی عظیمی را در حقوق بینالملل پشت سر گذاشت. زمانی که احساس ضرورت میکرد، هرگز از ورود بهآن امر دریغ نمیکرد. جای صدایش خالی خواهد بود».
| |
|
| |
|
| اریک داوید از مدافعان تزلزلناپذیر حقوقبشر در ایران و جنبش دادخواهی قتلعام۶۷ بود. او در نظریههای حقوقی خود اثبات کرده که قتلعام۶۷ مصداق بارز جنایت علیه بشریت و نسلکشی است.
| |
|
| |
|
| او این نظرات را طی دو دهه گذشته در مجامع بینالمللی و در کنفرانسهای بسیار در نقاط مختلف جهان مطرح میکرد و در دفاع از حقوقبشر در ایران و حقوق مجاهدین و رزمندگان ارتش آزادیبخش ملی ایران سنگتمام میگذاشت؛ بهطوری که هیچکس در هیچ کجا در علم حقوق، یارای انکار و مقابله با نظریات حقوقی که پروفسور داوید در این زمینه ارائه میکرد را نداشت.
| | در همان سالها مجله معروف مصری کواکب در سال ۱۹۵۷ میلادی در تیتری متفاوت نوشت: آیا عبدالباسط میتواند بخواند و اگر خواننده شود، چه میشود؟ |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید، نویسنده صدها مقاله و کتاب و جزوات حقوقی و تحقیقی بود که در دانشگاههای اروپایی بهعنوان کتب درسی تدریس میشود. او نه تنها یک حقوقدان بزرگ جهانی، بلکه یک انسان وارسته و والا با ارزشهای انسانی بسیار برجسته بود. او دو دهه کار و پیکار حقوقی فوقالعاده دقیق و پرخطر خود در کنار مقاومت ایران را تماماً داوطلبانه و رایگان انجام داد.
| |
|
| |
|
| پروفسور داوید در زندگی شخصیاش نیز با علو طبعی مثال زدنی، با حقوقدانشگاهیاش، بهیک زندگی ساده قناعت کرده بود و ترددات معمول خود در شهر را تا ۸۰سالگی با دوچرخه و موتور سیکلت انجام میداد.
| |
|
| |
|
| درود بر این استاد ممتاز حقوق که با چنین ویژگیهای ممتاز انسانی و با وسعت نظر علمی و احاطهٔ کمنظیرش بهحقوق بینالملل، شیفتهٔ مجاهدان اشرفی و فداکاری آنها برای آزادی و پایداری آنها در برابر فاشیسم دینی شده بود.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید بارها در سخنرانیهای خود بهدلایل این دلبستگی عمیق اشاره کرده و از جمله بعد از هفتمین حکم در هفتمین دادگاه در بهمن۱۳۸۷ که به بطلان نامگذاری تروریستی در اتحادیه اروپا منجر شد، گفته بود: «این انقلاب حقوقی که خلقهای جهان در آینده از آن بسیار بهره میبرند، مدیون مریم رجوی است که با کارزارش حربهٔ حقوق را که در تاریکخانه تروریسم زنگزده بود، صیقل داد، احیا کرد و به میدان آورد».
| |
|
| |
|
| پروفسور داوید در سال۱۴۰۱ مجدداً بهدیدار مجاهدین بهاشرف۳ رفت و از موزهٔ مقاومت ایران بازدید کرد. وی طی سخنرانی خود در کهکشان آن سال، به «تأثیر ویژهیی» که از این موزه پذیرفته بود اشاره نمود و گفت: «اگر از من در رابطه با شیوههای حفظ خاطرات گذشته برای جوانان سؤال شود، حتماً بهآنها خواهم گفت تلاش کنید بودجهیی فراهم کنید و بیایید از موزه اشرف بازدید کنید».
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید در دادگاه دژخیم حمید نوری نیز بهعنوان شاهد و نظریهپرداز حقوقی حضور یافت و با استدلال محکم حقوقی، قتلعام۶۷ را مصداق جنایت علیه بشریت دانست و نظام ولایت فقیه را بهعنوان جنایتکاران علیه بشریت معرفی کرد.
| | زندگی نامه ام کلثوم |
|
| |
|
| از این رو رژیم ضدبشری از پروفسور داوید کینهیی عمیق داشت و با وزارتخارجه و اطلاعاتش، او را که یکی از برجستهترین حقوقدانان معاصر بود در لیست تروریستی و تحریمهای خود قرار داد. پس از این لیستگذاری، اریک داوید بهروزنامهٔ لالیبر بلژیک (۱۴دسامبر۲۰۲۲) گفت: «بهشدت (بهخاطر این لیستگذاری) بهخودم میبالم». | | ام کلثوم از مشهورترین خوانندگان مصر و دنیای عرب است و از مهمترین صداهای آواز عربی به شمار می رود. هنوز هم نسل های عربی به آوازها و ترانه هایش گوش سپرده و با آنها خاطره بازی می کنند. |
|
| |
|
| خانم مریم رجوی طی پیامی بهمناسبت درگذشت پروفسور اریک داوید، او را از افتخارات ملی و ماندگار بلژیک و جامعه دانشگاهی آن دانست و فقدان او را ضایعهیی بزرگ برای همه حقوقدانان و وکلای آزاده و شرافتمند جهان توصیف کرد.
| |
|
| |
|
| بیتردید نام پروفسور اریک داوید در کنار نامها و چهرههای درخشانی مانند لرد اسلین و لرد کوربت، در تاریخچهٔ مقاومت ایران، با خطی زرین ماندگار خواهد بود.
| |
|
| |
|
| https://www.spreaker.com/user/radiomojahed/z_180
| | آواز خوانی با لباس پسرانه |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| | فاطمه دختر شیخ ابراهیم سید بلتاجی معروف به ام کلثوم در شهر تامای زاهر در استان دقهلیه دلتای نیل در خانواده ای فقیر به دنیا آمد. پدرش شیخِ مسجد روستا و مادرش زنی خانه دار بود که وظیفه ی نگهداری و تربیت از ام کلثوم و دو فرزند دیگرش را بر عهده داشت. |
|
| |
|
| '''پروفسور اریک داوید، استاد حقوق بینالملل:'''
| |
|
| |
|
| «من همواره بسیار تحت تأثیر قدرت سازماندهی شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران قرار میگیرم و این نشان میدهد آن روزی که این جنبش در ایران بهقدرت خواهد رسید، که امیدوارم زود باشد، همهٔ توانمندیها برای مدیریت کشوری به بزرگی ایران را دارد.
| |
|
| |
|
| بنابراین بهعنوان نتیجهگیری، ساکنان اشرف بهطور غیرقابل انکاری مشمول استاتوی پناهندگی هستند که در محتوا آن را در سال۱۹۸۶ در برابر رژیم ایران بهدست آوردند، ولی امروز، بایستی یک استاتوی ثانوی هم در برابر عراق بهدست بیاورند، و از سوی دیگر الزام قضایی وجود دارد. وقتیکه میگویم قضایی، کلماتم را میسنجم که سازمان مللمتحد الزام قضایی دارد که حفاظت این اشخاص را در کادر یونامی تضمین کند».
| | او در کودکی همراه پدرش به جشن های عروسی می رفت و در آنجا آواز می خواند و در مناسبت های دینی قرآن تلاوت می کرد. البته پدرش به او گفته بود که یک دختر اجازه ندارد آشکارا و در جلوی چشم مردم قرآن و یا آواز بخواند. به همین دلیل ام کلثوم لباس پسرانه می پوشید و به مجالس می رفت. همه فکر می کردند که او یک پسربچه است. ام کلثوم در این باره می گفت: |
|
| |
|
|
| |
|
| پرفسور اریک داوید از برجستهترین حقوقدانان بینالمللی برجستهترین کارشناس حقوقبشر انساندوستانه و دوست بزرگ مقاومت ایران و مجاهدین اشرفی، در روز پنجشنبه ۹شهریور برابر با ۳۱اوت ۲۰۲۳ پس از یک دوره بیماری طولانی در سن ۸۰ سالگی چشم از جهان فروبست.
| |
|
| |
|
| روز چهارشنبه ۱۵شهریورماه پیکر پروفسور اریک داوید طی مراسمی با حضور خانواده و دوستان و یارانش در نزدیکی بروکسل تشییع و به خاک سپرده شد در این مراسم هیأتی از سوی مقاومت ایران نیز شرکت کرد و با سخنرانی و نثار گل یاد پروفسور اریک داوید یار بزرگ مقاومت ایران را گرامیداشت.
| | ام کلثوم؛ خواننده ای که چهار میلیون نفر به تشییع جنازه اش رفتند |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید متولد سال۱۹۴۳ در بلژیک، در رشتهٔ حقوق، حقوق بینالملل، علوم سیاسی و دیپلماتیک در دانشگاه آزاد بروکسل تحصیل کرد و در سال۱۹۶۶ دکترای حقوق، در سال۱۹۶۸ مدرک ویژه در حقوق بینالملل و در سال۱۹۷۶ مدرک تحصیلات عالی خود را در حقوق بینالملل دریافت کرد.
| | “پدرم آدم سرسختی بود. خیلی سخت اجازه می داد تا در مقابل مردهایی که نمی شناخت آواز بخوانم اما از آنجایی که پول هایی که من در این مجالس به دست می آوردم کمک حال خانواده ام بود اجازه داد تا در مقابل مردها هم آواز بخوانم اما فقط در لباس های پسرانه. من تا سالها با لباس های مبدل پسرانه آواز می خواندم …پدرم اینگونه خودش و دیگران را اقناع می کرد کسی که آواز می خواند یک پسر است و نه یک دختر.” |
|
| |
|
| او از سال۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ مدیر مرکز حقوق بینالملل دانشگاه آزاد بروکسل و از سال۲۰۰۲ رئیس این مرکز شد.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید همچنین رئیس کمیسیون مشورتی حقوق انساندوستانهٴ بینالمللی در صلیبسرخ بلژیک از ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ و عضو کمیسیون بینالمللی حقیقتیاب بشردوستانه وابسته به سازمان ملل از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بود و در شماری از مأموریتهای مهم بینالمللی از جمله عضویت در کمیسیون بینالمللی حقیقتیاب در مورد حمایت از قربانیان جنگ شرکت داشت.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید، رئیس مرکز قوانین بینالمللی در دانشگاه آزاد بروکسل و یکی از مهمترین کارشناسان عالیرتبه حقوق کیفری در جهان است او با دانش و تعهد خود به حقوق بینالملل الهامبخش بسیاری از دانشجویان و همکارانش بوده است.
| | ام کلثوم بیوگرافی ام کلثوم |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید در زمینههای مختلف حقوق بینالملل از جمله حقوق بینالملل عمومی، حقوق نهادی بینالمللی، حقوق کیفری بینالمللی و حقوق بینالملل بشردوستانه متخصص بود. از اریک داوید آثار گرانبهایی در زمینه حقوق بینالمللی بشردوستانه بهجای مانده است که بهعنوان مرجع مورد استناد قرار میگیرد. پروفسور اریک داوید نویسنده صدها مقاله و کتاب و جزوات حقوقی و تحقیقی بود که اکنون در دانشگاههای اروپایی بهعنوان کتب درسی تدریس میشود.
| | ام کلثوم هفت ساله بود که آوازه ی صدایش در همه جا پیچید. او در خانه ی ثروتمندانی که قدرت صدا و نحوه ی اجرای او را دوست داشتند آوازخوانی می کرد و یکبار به عنوان دستمزد ۱۰ قِرش گرفت که مساوی با نیمی از حقوق پدرش بود. ام کلثوم از آن پس در حوالی دلتای نیل به خانه ی ثروتمندان می رفت و در مناسبت های خانوادگی و دینی می خواند. |
|
| |
|
| از جمله دو کتاب معروف او بهنام «مزدوران و داوطلبان در حقوق عمومی بینالمللی» و «اصول قانون درگیریهای مسلحانه».
| |
|
| |
|
| او برای کتاب «مزدوران و داوطلبان در حقوق عمومی بینالمللی» در سال۱۹۷۷ جایزه هانری رولن Rolin را دریافت کرد و برای کتاب «اصول قانون درگیریهای مسلحانه» جایزه صلح سال۱۹۹۳ بنیاد آسشویتس و مرکز صلح آنتورپ و جایزه پل رویتر در سال۱۹۹۴ که توسط کمیتهٔ بینالمللی صلیبسرخ اهدا میشود را دریافت کرد. | | در شانزده سالگی یک خواننده ی معروف به نام ابوالعلامحمد و نوازنده ای به نام زکریا احمد با دیدن استعداد ام کلثوم او را به قاهره دعوت کردند. او در سال ۱۹۲۳ دعوت به قاهره را پذیرفت و همراه خانواده رهسپار پایتخت مصر شد. با سفر به قاهره فعالیت حرفه ای او رسما آغاز شد و درس موسیقی را در نزد معلم های خصوصی فراگرفت. در آن زمان انجمن “موسیقی شرقی” در قاهره دختران را نمی پذیرفت و او مجبور شد تا عود و آواز را در نزد معلمان خود به طور خصوصی فرابگیرد. |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید در ژانویه سال۲۰۲۳ '''یک کتاب ۶۵۸صفحهیی را دربارهٔ محاکمهٔ سران نازیها در دادگاه نورنبرگ''' منتشر کرد.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید وکیل و مدافع سرسخت حقوق مجاهدین و مقاومت ایران در ۲دهه گذشته بود.
| | ام کلثوم دختر دهاتی که مثل ستاره درخشید |
|
| |
|
| او در سال۱۳۸۷ با ریسکپذیری بسیار به دیدار مجاهدین اشرفی در عراق شتافت. در آنجا با برخی از اعضای مجاهدین که توسط رژیم ایران شکنجه شده بودند و از مبارزات خود برای آزادی و دموکراسی در ایران گفتند آشنا شد. | | زمانی که ام کلثوم به قاهره رفت ستاره ی اقبالش درخشیدن گرفت. خوانندگان وقت مصر به این موضوع واکنش نشان داده و به او لقب دختر دهاتی و بدوی را داده بودند. دلیل این لقب پیشینه ی زندگی ام کلثوم در روستا و نحوه ی لباس پوشیدنش بود. ام کلثوم در لباس پوشیدن آداب و سنت های روستای زادگاهش را حفظ می کرد. لباس گشاد بلند تا زانو می پوشید و سرش را با یک تکه پارچه شبیه به روسری می بست و در جشنها آوازهای روستایی با پس زمینه ی عاشقانه می خواند. |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید طی سخنانی در کنفرانسی در آبان سال۱۳۸۸ در مرکز مطبوعات بروکسل درباره سفر و دیدارش از اشرف نخستین چنین گفت:
| |
|
| |
|
| '''قسمتی از سخنرانی اریک داوید در کنفرانس در بلژیک-۲۲ آبان ۱۳۸۸:'''
| |
|
| |
|
| «قبل از هر چیز، در رابطه با وضعیت ساکنان اشرف ، من این شانس را داشتم که حدود یکسال پیش به آنجا بروم و میتوانیم بگوییم که چیزی که بخشی از یک صحرای خشک و لمیزرع بود، تبدیل شده است به یک باغ خارقالعاده با شهری کوچک که هر چیزی که آدم دلش میخواهد در یک شهر کوچک بیابد را در خود گنجانده است، از جمله یک مسجد، یک دانشگاه و کارگاههایی که بسیار خوب کار میکنند.»
| | دستاوردهای ام کلثوم |
|
| |
|
| | مرحله ی محوری و مهم در سرنوشت حرفه ای ام کلثوم در سال ۱۹۲۶ میلادی رقم خورد و او که اینک به خواننده ای خوش صدا و صاحب نام تبدیل شده بود با شرکت سازنده ی صفحه های گرامافون قرارداد بست و درآمد سالانه ای را از آن دریافت نمود. او با این قرارداد به امنیت اقتصادی دست یافت و پس از آن وارد دنیای مد شد و از این تاریخ به بعد در لباس های او نیز تحولاتی رخ داد و دامن های کوتاه و دلتایی او به دامن های شهری فاخر تبدیل شد. |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید همچنین در سال۱۴۰۱ به دیدار مجاهدین در اشرف۳ شتافت.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید طی سخنانی درباره این دیدار و تاثیراتی که پذیرفته بود گفت:
| |
|
| |
|
| «در رابطه با اشرف۳ تبریک میگویم. کار فوقالعادهای کردهاید. در سال۱۳۸۶ بازدید از اشرف یک هم مرا بهشدت تحت تأثیر قرار داده بود و باید بگویم کاری که در اشرف۳ شده خارقالعاده است. البته مثل همه بازدید از موزه تأثیر ویژهیی روی من داشت. من اینجا بهعنوان عضوی از شورای انتقال وقایع گذشته صحبت میکنم که ارگانی است که توسط جامعه فرانسویزبان بلژیک تأسیس شده برای حفظ خاطرات جنایتهای جنگی، جنایتها علیه بشریت و جنایتهای نسلکشی. به شما اطمینان میدهم که اگر از من در رابطه با شیوههای حفظ خاطرات گذشته برای جوانان سؤال شود، حتماً به آنها خواهم گفت که تلاش کنید بودجهیی را فراهم کنید تا بیایید موزه اشرف را بازدید کنید.»
| | احمد رامی شاعر معروف عرب ۱۳۷ ترانه برای او نوشت. ام کلثوم در قاهره به سوی حرفه ای شدن پیش رفت. گروه موسیقیایی کارآزموده و استفاده از ترانه های با اصالت و عمیق به شهرت و محبوبیت او افزود. او آنقدر زیبا می خواند که حتی افراد بی سواد هم لغت های عمیق و شعرهای پر معنای او را حفظ کرده بودند. در سال ۱۹۳۰ راهش به سینما باز شد و در فیلم های رومانتیک و عاشقانه بازی کرد. او در فیلم هایی که نقش می گرفت ترانه خوانی هم می کرد. |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید نویسنده نظریههای متقن در مورد موقعیت حقوقی مجاهدین در عراق بهعنوان افراد حفاظتشده و همچنین نفی برچسب تروریستی علیه سازمان مجاهدین و بهرسمیت شناختن مقاومت عادلانه مردم ایران علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران بود. به همین خاطر با ارگانهای قدرتمند بینالمللی که به نفع رژیم علیه مجاهدین موضع میگرفتند، شجاعانه در افتاد و در هر موقعیتی از مبارزه انقلابی مجاهدین با رژیم آخوندی بهعنوان یک مبارزه مشروع که منطبق بر حقوق بینالمللی است دفاع میکرد.
| |
|
| |
|
| ما باید در واقع این سؤال را از خودمان بکنیم که آیا بین مجاهدین و حکومت مناقشه مسلحانه باز وجود داشته. و نبردهای گسترده نظامی بین دولت ایران و مجاهدین خلق ایران وجود داشته است. در اینجا ما شاهد یک مناقشه مسلحانه هستیم. ما میدونیم که رژیم ایران بهعنوان یکی از بزرگترین ناقضان حقوقبشر ۱۲۰هزار نفر رو این رژیم اعدام کرده، دهها هزار نفر دیگر را در زندانها شکنجه کرده. چنین رژیمی که ترور ایجاد میکنه یک تروریست واقعیه و این رژیم بهطور مشخص یک تجاوز دائم علیه بخشی از مردم که با او تفاوت فکری دارند تحمیل میکنه. سرکوب علیه بخشی از شهروندان کشور در واقع نشاندهنده یک مناقشه مسلحانه باز، علنی بین یک دولت با ملتش هست با اعدامها و شکنجههای فراقانونی.
| |
|
| |
|
| موضوع بعد آیا ما در رابطه با این رژیم میتونیم بگیم که آیا این سازمان بخشی از این مناقشه هستند. به این معنی که در واقع این سازمان بهعنوان بخش شرکتکننده و دخیل در این مناقشه این سازمان یک بخش مخفی نیست متشکل از هستههای مبهم و نامشخص و موهوم بلکه حضور و نماینده رسمی دارند و علنی و آنها در جامعه مطرح هستند و پایه دارند. یک سازمان سیاسی که بهطور گسترده نفوذ داشته و شاهد یک سازمانی هستیم که مسلح بوده اما تحت فرماندهی مسئولی قرار داشته و این دو ویژگی و معیار تشخیص وجود یک بخشی از این مناقشه بهعنوان این سازمان وجود داره سازمانی سازمانیافته که مسئولیت اعمال خودش رو بهعهده میگیره و حتی حاضر به پاسخگویی به هر گونه اتهامی که به اونها زده میشه هستند.
| | دهه ی چهل قرن پیش دوران طلایی ام کلثوم بود. او در دو فیلم سلامه و فاطمه بازی کرد. مضمون این دو فیلم تاکید بر ارزش ها و رعایت اخلاقیات در جامعه و پرهیز از بداخلاقیها و ناهنجاری های اجتماعی بود. برنامه های او با استقبال گسترده ای در سراسر خاورمیانه روبرو شد و حالا دیگر به او لقب صدای مصر, صدای شرق و ستاره ی شرق را داده بودند. |
|
| |
|
| اعمال مجاهدین علیه رژیم ایران یک عمل جنگی است و اگر ادعا بکنیم که اعمال مجاهدین اعمال تروریستی هست، اونچیزی که به اون دلیل اونها را توی لیست اروپا گذاشتن باید پیش از اون نام دولت ایران رو در لیست تروریستی قرار بدیم.
| |
|
| |
|
| پرفسور اریک داوید متخصص برجستهٔ قانون انساندوستانه بینالمللی و رئیس مرکز حقوق بینالملل دانشگاه آزاد بروکسل طی سخنانی در کنفرانس بینالمللی حقوقدانان در دفاع از اشرف به تاریخ ۳آبان ۸۵ در بلژیک به تشریح نظریه حقوقی خود در مورد موقعیت مجاهدین شهر اشرف پرداخت. وی با استناد به قوانین شناخته شده بینالمللی و قوانینی که کشور عراق به آن ملتزم است، حق پناهندگی سیاسی مجاهدین را یک حق مسلم و غیرقابل تردید دانست.
| |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید از مدافعان تزلزل ناپذیر حقوقبشر در ایران و جنبش دادخواهی قتلعام ۶۷ بود و در نظریههای حقوقی خود قتلعام ۶۷ را جنایت علیه بشریت و نسلکشی توصیف کرده است.
| | ام کلثوم ، خواننده معروف |
|
| |
|
| وی در سخنرانی در کنفرانس ۱۰۰۰ زندانی شیخ و شاه در اشرف۳ در سال۱۴۰۰ که بهصورت آنلاین وصل شده بود چنین گفت:
| | ام کلثوم در دهه ی پنجاه و شصت قرن بیستم سلامتی اش را به تدریج از دست داد دچار التهاب کلیه شد اما همچنان به اجرای برنامه می پرداخت. او در سال ۱۹۵۴ با پزشک معالج خود که از طرفدارانش بود ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ اولین اجرای خود را در پاریس و در خارج از مرزهای جهان عرب به روی صحنه برد. او در همان سال به شهرهایی مثل بغداد, دمشق, بیروت و طرابلس رفت تا تصویر مصر را پس از شکست ژوئن ۱۹۶۷ ترمیم کند. او با ویزای دیپلماتیک و به عنوان سفیر مصر به این مناطق سفر کرد و عواید و درآمد آن را به حساب دولت مصر و در جهت مسلح سازی ارتش مصر صرف کرد. |
|
| |
|
| '''پروفسور اریک داوید – از برجستهترین حقوقدانان بینالملل، وکیل مجاهدین در اشرف و لیبرتی و دیوان عدالت اروپا:'''
| |
|
| |
|
| «خیلی ممنونم از خانم رئیسجمهور و خانم مجری از دعوتی که از من برای سخنرانی بهعمل آوردید. با همهٔ نکات گفتهشده کاملاً موافقم. واضح است که جنایاتی که در سال۱۳۶۷ رخ داده که در آن سی هزار جان خود را از دست دادند، جنایت علیه بشریت است و به همهٔ معیارهایی که در این زمینه وجود دارد پاسخ میدهد؛ از ماده ۶c اساسنامهٔ دادگاه نورنبرگ تا مادهٔ ۷ اساسنامهٔ کنونی دادگاه جنایی بینالمللی که میتوان آنرا نمادی از حقوق بینالملل جاری دانست.
| |
|
| |
|
| بنابراین تردیدی در این زمینه نیست. همه قرائن بیانگر آن هستند. این جنایتها در چارچوب حملاتی سازمانیافته و جریانوار علیه جمعیتی غیرنظامی صورت گرفتهاند که اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند. از طرف دیگر خود اعمال صورت گرفته، یعنی قتل این افراد بر این دلالت دارد. بنابراین هیچ تردیدی نیست که صحبت از جنایتی علیه بشریت است.
| | تشییع جنازه ی شگفت انگیز |
|
| |
|
| میتوان حتی فراتر از این، صحبت از یک نسلکشی کرد، چرا که قربانیان بهدلیل تعلقشان بهجریانی از اسلام کشته شدند که حکومت آخوندها آنرا نفی میکند. پس این افراد بهدلایل مذهبی و تعلق مذهبیشان قتلعام شدند این کاملاً منطبق است با مادهٔ ۲ کنوانسیون۱۹۴۸ در رابطه با نسلکشی. بنابراین بدون هیچ تردیدی میتوان گفت که این وقایع شامل نسلکشی میشوند. گرچه از واژهٔ نسلکشی بعضاً استفادههای غیردقیقی میشود، ولی در این مورد مشخص، قتلعامهای سال۱۳۶۷ بهلحاظ قضایی شامل تعریف نسلکشی میشود.
| |
|
| |
|
| در رابطه با تشکیل یک ارگان قضایی بینالمللی برای بررسی این جنایت، باید قطعاً این ایده را تشویق کرد. البته نباید فراموش کرد که خود ماهیت جنایت، صلاحیتهای بینالمللی را مورد تأیید قرار میده»د.
| |
|
| |
|
| | در سال ۱۹۷۵ میلادی حال ام کلثوم رو به وخامت نهاد. روزنامه ها هر روز از شرایط جسمانی او خبر تهیه می کردند. در سال ۱۹۷۵ او بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفت. مرگ او حادثه ی بزرگی در جهان عرب بود به طوری که چهار میلیون عرب به تشییع جنازه ی او رفتند. بنابر گزارش وب سایت أراجیک تعداد تشییع کنندگان او بیش از افراد حاضر در تشییع جنازه ی جمال عبدالناصر تخمین زده شد. در دوران ملک فاروق نشان “کمال” و “زن صاحب عصمت” را به او اعطا کردند. |
|
| |
|
| پروفسور اریک داوید در ۲دهه گذشته در مجامع بینالمللی و در کنفرانسهای بسیار در نقاط مختلف جهان در دفاع از حقوقبشر در ایران و از حقوق مجاهدین و رزمندگان ارتش آزادیبخش ملی ایران سخنرانی کرد و نظریات حقوقی ارائه کرد که هیچکس در هیچ کجا در علم حقوق یا رای انکار و مقابله با آن را نداشت.
| | ام کلثوم پس از مرگ عبدالناصر ترانه ی معروف خود تحت عنوان ” نامه ای به عبدالناصر” را برای او خواند که با استقبال زیادی روبرو شد. در سال ۲۰۱۷ تلویزیون عربستان در اقدامی بی سابقه تصاویری از کنسرت موسیقی ام کلثوم را پس از دهه ها توقف از تلویزیون رسمی عربستان پخش کرد. این تصمیم پس از آزادی رانندگی زنان در این کشور اتخاذ شد. |
|
| |
|
| وی همواره جنایت رژیم علیه مجاهدان اشرف از جمله کشتار مجاهدین در ۶ و ۷مرداد ۹۰ و قتلعام مجاهدین در اشرف در ۱۰شهریور ۱۳۹۲ را جنایت علیه بشریت عنوان کرده و خواستار محاکمه آمران و عاملان این جنایات در دادگاههای بینالملل میشد
| | == منابع == |
| | |
| '''سخنرانی در کنفرانس ژنو -۲۲ مرداد 90'''
| |
| | |
| '''اریک داوید، استاد حقوق بینالملل بشردوستانه'''
| |
| | |
| صحبتهای من کوتاه خواهد بود. آن چیزی که در اشرف در سال۲۰۰۹ و در ماه آوریل امسال اتفاق افتاد، خیلی پیچیده نبود، اینها جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است.
| |
| | |
| | |
| '''سخنرانی در کنفرانس پارلمان اروپا-۲۳ اسفند ۱۳۹۳ -بعد از قتلعام اشرف'''
| |
| | |
| «همانطورکه میدانید، مجاهدین از سال198 0 قربانی نقض فاحش حقوق هستند. برای یادآوری، در سالی که گذشت، در قتلعامی که در اشرف در اول سپتامبر ۲013 رخ داد 5۲نفر در کمال خونسردی بهقتل رسیدند و این بدون در نظر گرفتن حملات مستمری است که علیه کمپ لیبرتی صورت میگیرد. این حملاتی که در سپتامبر ۲013 صورت گرفتند، جنایت علیه بشریت بودند. این وضعیت که بدون حسابرسی باقی مانده است باید متوقف شود. به همین خاطر است که اروپا باید نقش خود را ایفا کند. بنابراین این من نیستم – که یک پروفسور دانشگاه هستم ـ بلکه اعضای پارلمان که اینجا هستند باید از اروپا بخواهند در سطح سازمان ملل اقدام کند. از دادگاه بینالمللی جنایی بخواهد که شورای امنیت قتلعام های فجیع در اشرف را به دادگاه بینالمللی جنایی ارجاع دهد. من میدانم عراق جزء کشورهای عضو این دادگاه نیست، ولی شورای امنیت وظیفه دارد که دادگاه را طبق ماده 1۲ اساسنامهاش موظف کند به این موضوع بپردازد و نقطه پایانی بر این عدم حسابرسی در عراق بگذارد. این آرزویی است که من میکنم.»
| |
| | |
| | |
| پروفسور اریک داوید همچنین در سخنرانی در تظاهرات ایرانیان در مرکز بروکسل و در مقابل اتحادیه اروپا جنایات صورت گرفته توسط رژیم از جمله کشتار ۱۵۰۰نفر در جریان قیام آبان ۹۸ را نیز با استدلالهای حقوقی جنایت علیه بشریت نامید و گفت:
| |
| | |
| «من میخواهم بهعنوان یک حقوقدان صحبت کنم. و بهعنوان حقوقدان میتوانم بگویم که نامگذاری واقعیاتی که در این لحظه در ایران اتفاق میافتد بهعنوان جنایت علیه بشریت، به هیچوجه یک نامگذاری غیرواقعی و ناروا نیست، و دقیقاً مطابق با تعریفی است که ما در اساسنامه دادگاه کیفری بینالمللی در ماده ۷ اساسنامه مییابیم، یعنی اینکه معیارهای مادی را کاملاً برآورده میکند.»
| |
| | |
| | |
| پروفسور اریک داوید ۲دهه تلاش و پیکار حقوقی فوقالعاده دقیق و پرخطر خود در کنار مقاومت ایران را تماماً داوطلبانه و رایگان انجام داد. او با حقوقدانشگاهی خود در یک زندگی ساده بهسر برد و ترددات معمول خود در شهر را تا 80 سالگی با دوچرخه و موتور انجام میداد.
| |
| | |
| بعد از هفتمین حکم در هفتمین دادگاه در بهمن 1۳۸۷ که به بطلان نامگذاری تروریستی در اتحادیه اروپا منجر شد پروفسور اریک داوید که خود از برجستهترین متخصصان حقوق بینالملل در دنیای معاصر بود، گفته بود:
| |
| | |
| «این انقلاب حقوقی که خلقهای جهان در آینده از آن بسیار بهره میبرند مدیون مریم رجوی است که با کارزارش حربهٴ حقوق را که در تاریکخانه تروریسم زنگزده بود، صیقل داد، احیاء کرد و به میدان آورد».
| |
| | |
| | |
| به گفته رسانههای بلژیکی، پرفسور اریک داوید مریم رجوی را بهعنوان «یک زن شجاع و کاریزماتیک که نماینده یک آلترناتیو دموکراتیک برای دیکتاتوری آخوندها بود تحسین میکرد».
| |
| | |
| | |
| رژیم پلید آخوندی با وزارتخارجه و اطلاعاتش، از سر غیظ بهخاطر حمایتهای بزرگ و مؤثر حامیان مقاومت ایران، از جمله پروفسور اریک داوید را که یکی از برجستهترین حقوقدانان دنیای معاصر بود در لیست تروریستی و تحریمهای خود قرار داد.
| |
| | |
| پروفسور اریک داوید پس از لیستگذاری توسط دیکتاتوری آخوندی در ۱۴دسامبر۲۰۲۲ بهروزنامهٔ لالیبر بلژیک، گفت: «بهشدت (بهخاطر این لیستگذاری) بهخودم میبالم».
| |
| | |
| | |
| سایت آنتر له لینیً Entre les lignes بلژیک روز ۹شهریور زیر عنوان «اریک داوید، مبارز حقوق بینالملل» مینویسد:
| |
| | |
| «اریک داوید، استاد برجسته دانشگاه آزاد بروکسل، مردی فرهیخته، ورزشکار، سرشار از زندگی و درگیر اهداف بزرگی مانند عفو بینالملل، آکسفام، دادگاه راسل در مورد فلسطین، حقوق صحراییها یا دفاع از مخالفان ایرانی رژیم آخوندها بود.
| |
| | |
| بنابراین، او در عین رعایت سختگیری متون قانونی، مبارزی بود که این حقوق را در خدمت اهداف عادلانه قرار میداد.
| |
| | |
| او بهدلیل دفاع از حقوق «مجاهدین خلق»، مخالفان آخوندها و مدافعان یک حکومت مبتنی بر جدایی دین و دولت برای ایران، در لیست سیاه رژیم ایران قرار گرفت.
| |
| | |
| | |
| '''پیام تسلیت خانم مریم رجوی'''
| |
| | |
| '''خانم مریم رجوی رئیسجمهور برگزیده شورای ملی مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران، پروفسور اریک داوید را از افتخارات ملی و ماندگار بلژیک و جامعه دانشگاهی آن توصیف کرد و فقدان او را ضایعهای بزرگ برای همه حقوقدانان و وکلای آزاده و شرافتمند جهان توصیف کرد.'''
| |
| | |
| '''خانم رجوی درگذشت پروفسور اریک داوید را به مردم و دانشگاهیان و حقوقدانان بلژیک و خانواده و دانشجویان او و بهویژه به مجاهدان اشرفی و شورای ملی مقاومت و خانواده بزرگ مقاومت ایران که اریک داوید برای همه آنها یک پشتیبان و دوست بزرگ بود، تسلیت گفت.'''
| |
| | |
| | |
| '''گزارش رسانههای بلژیکی درباره پروفسور اریک داوید'''
| |
| | |
| '''بعد از انتشار خبر درگذشت وی'''
| |
| | |
| لوسوار بلژیک در گزارشی دربارهٔ درگذشت اریک داوید، مینویسد: «اریک داوید یک شخصیت استثنایی بود و دوران حرفهیی عظیمی را در حقوق بینالملل پشت سر گذاشت. زمانی که احساس میکرد ضروریست، هرگز از ورود بهامور دریغ نمیکرد. جای صدایش خالی خواهد بود.
| |
| | |
| پیر گالان، (رئیس سازمان جهانی علیه شکنجه – اروپا)، میگوید: «برای من، اریک داوید مظهر حقوق بینالملل بود. قانونی که او بهشکلگیری آن کمک کرد.
| |
| | |
| او در صحنه نیز حضور بسیار فعالی داشت، مانند زمانی که ما بهرواندا رفتیم تا گزارشی درباره تأمین مالی نسلکشی تهیه کنیم. او همچنین در چندین هدف از جمله برای مجاهدین خلق ایران یا فلسطین نقش داشته است.
| |
| | |
| لوسوار زیر عنوان «یک دوران حرفهیی بسیار غنی» میافزاید: «خلاصهکردن دوران حرفهیی اریک داوید ساده نیست. ۳۱صفحه معرفینامهٔ رسمی او بهخوبی گواه این موضوع است...
| |
| | |
| او عضو عفو بینالملل، رئیس آکسفام بلژیک بهمدت چند سال و عضو چندین کمیسیون تحقیق بوده و بسیاری اوقات بهعنوان مشاور فعالیت کرده است؛ چه نزد مللمتحد، شورای اروپا، دولتها، پارلمانترها، وکلا و یا سازمانهای غیردولتی. »...
| |
| | |
| پیر گالان گفت: «او یک انسانگرا بود. کسی که همواره مرا با توأمندیاش در گفتن خوبیهای دیگران، شوکه میکرد. »...
| |
| | |
| لوسوار: ۹شهریور
| |
| | |
| | |
| ار. ت. ب. اف. بلژیک روز ۹شهریور ۱۴۰۲ در گزارشی دربارهٔ درگذشت اریک داوید، او را یک «آموزگار بزرگ» نامید، و نوشت:
| |
| | |
| «اریک دیوید که در دانشگاه آزاد بروکسل حقوق تدریس میکرد، یک استاد ممتاز بود.
| |
| | |
| در سالهای اخیر، اگر چه بازنشسته بود، بهتدریس اصول اصلی حقوق و حقوق بشردوستانه برای دانشجویان یا کنفرانسها، بهویژه در آکادمی حقوقبشر عفو بینالملل ادامه داد».
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| '''<nowiki>https://news.mojahedin.org/i/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D9%81%DB%8C</nowiki>'''
| |
| این مقاله یا بخشی از آن تحت نگارش، توسعه یا بازنویسی گسترده قرار دارد. از کمک شما در ویرایش و نگارش مقاله استقبال میکنیم؛ خوش آمدید. اگر این مقاله یا بخشی از آن چندین روز است که ویرایش نشده لطفاً این الگو را بردارید. اگر شما ویرایشگری هستید که این الگو را افزودهاید لطفاً مطمئن شوید که در زمان ویرایش یک بخش، این الگو با الگوی {{ویرایش}} جایگزین میشود.
این صفحه آخرین بار در ۵ ماه پیش توسط Safa (بحث | مشارکتها) ویرایش شده است. (پاکسازی میانگیر)
|
ام کلثوم |
---|
|
زادروز | ۳۱ دسامبر ۱۸۹۸
|
---|
درگذشت | ۳ فوریه ۱۹۷۵ قاهره |
---|
علت مرگ | بدنبال یک بیماری |
---|
ملیت | مصری |
---|
ام کلثوم، با نام اصلی فاطمه البلتاجی، متولد ۱۸۹۸ درگذشته . وی از محبوبترین و خوش صداترین خوانندگان زن در جهان عرب بود که آهنگ هایش برگرفته از الحان قرانی، موسیقی اصیل عرب و تواشیح دینی بود. آلبومهای موسیقی او هنوز جزو پرفروشترینها هستند و در بین سرزمین های عرب به «ستارهٔ خاور» و «بانوی آواز عرب»شهرت یافته بود.
بیش از هشتاد میلیون نسخه از ترانههای ضبطشدهٔ ام کلثوم در جهان به فروش رفتهاست که وی را بین خوانندگان خاورمیانه متمایز می سازد. امکلثوم یک نماد ملی برای مصر بهشمار میرفت، چنانچه به این خواننده «صدای مصر» و «هرم چهارم مصر» لقب دادند.
اگرچه ام کلثوم شهرت و صدایی بی نظیر داشت اما به صدای عبدالباسط علاقهمند بود و دوست داشت قرآن را به سبک عبدالباسط تلاوت کند که قاری بزرگ قرآنی مانع می شد و دلیل جالبی هم داشت؛ مردم باید شما را به یک چیز بشناسند (مردم شما را به آوازهایت می شناسند).
در همان سالها مجله معروف مصری کواکب در سال ۱۹۵۷ میلادی در تیتری متفاوت نوشت: آیا عبدالباسط میتواند بخواند و اگر خواننده شود، چه میشود؟
زندگی نامه ام کلثوم
ام کلثوم از مشهورترین خوانندگان مصر و دنیای عرب است و از مهمترین صداهای آواز عربی به شمار می رود. هنوز هم نسل های عربی به آوازها و ترانه هایش گوش سپرده و با آنها خاطره بازی می کنند.
آواز خوانی با لباس پسرانه
فاطمه دختر شیخ ابراهیم سید بلتاجی معروف به ام کلثوم در شهر تامای زاهر در استان دقهلیه دلتای نیل در خانواده ای فقیر به دنیا آمد. پدرش شیخِ مسجد روستا و مادرش زنی خانه دار بود که وظیفه ی نگهداری و تربیت از ام کلثوم و دو فرزند دیگرش را بر عهده داشت.
او در کودکی همراه پدرش به جشن های عروسی می رفت و در آنجا آواز می خواند و در مناسبت های دینی قرآن تلاوت می کرد. البته پدرش به او گفته بود که یک دختر اجازه ندارد آشکارا و در جلوی چشم مردم قرآن و یا آواز بخواند. به همین دلیل ام کلثوم لباس پسرانه می پوشید و به مجالس می رفت. همه فکر می کردند که او یک پسربچه است. ام کلثوم در این باره می گفت:
ام کلثوم؛ خواننده ای که چهار میلیون نفر به تشییع جنازه اش رفتند
“پدرم آدم سرسختی بود. خیلی سخت اجازه می داد تا در مقابل مردهایی که نمی شناخت آواز بخوانم اما از آنجایی که پول هایی که من در این مجالس به دست می آوردم کمک حال خانواده ام بود اجازه داد تا در مقابل مردها هم آواز بخوانم اما فقط در لباس های پسرانه. من تا سالها با لباس های مبدل پسرانه آواز می خواندم …پدرم اینگونه خودش و دیگران را اقناع می کرد کسی که آواز می خواند یک پسر است و نه یک دختر.”
ام کلثوم بیوگرافی ام کلثوم
ام کلثوم هفت ساله بود که آوازه ی صدایش در همه جا پیچید. او در خانه ی ثروتمندانی که قدرت صدا و نحوه ی اجرای او را دوست داشتند آوازخوانی می کرد و یکبار به عنوان دستمزد ۱۰ قِرش گرفت که مساوی با نیمی از حقوق پدرش بود. ام کلثوم از آن پس در حوالی دلتای نیل به خانه ی ثروتمندان می رفت و در مناسبت های خانوادگی و دینی می خواند.
در شانزده سالگی یک خواننده ی معروف به نام ابوالعلامحمد و نوازنده ای به نام زکریا احمد با دیدن استعداد ام کلثوم او را به قاهره دعوت کردند. او در سال ۱۹۲۳ دعوت به قاهره را پذیرفت و همراه خانواده رهسپار پایتخت مصر شد. با سفر به قاهره فعالیت حرفه ای او رسما آغاز شد و درس موسیقی را در نزد معلم های خصوصی فراگرفت. در آن زمان انجمن “موسیقی شرقی” در قاهره دختران را نمی پذیرفت و او مجبور شد تا عود و آواز را در نزد معلمان خود به طور خصوصی فرابگیرد.
ام کلثوم دختر دهاتی که مثل ستاره درخشید
زمانی که ام کلثوم به قاهره رفت ستاره ی اقبالش درخشیدن گرفت. خوانندگان وقت مصر به این موضوع واکنش نشان داده و به او لقب دختر دهاتی و بدوی را داده بودند. دلیل این لقب پیشینه ی زندگی ام کلثوم در روستا و نحوه ی لباس پوشیدنش بود. ام کلثوم در لباس پوشیدن آداب و سنت های روستای زادگاهش را حفظ می کرد. لباس گشاد بلند تا زانو می پوشید و سرش را با یک تکه پارچه شبیه به روسری می بست و در جشنها آوازهای روستایی با پس زمینه ی عاشقانه می خواند.
دستاوردهای ام کلثوم
مرحله ی محوری و مهم در سرنوشت حرفه ای ام کلثوم در سال ۱۹۲۶ میلادی رقم خورد و او که اینک به خواننده ای خوش صدا و صاحب نام تبدیل شده بود با شرکت سازنده ی صفحه های گرامافون قرارداد بست و درآمد سالانه ای را از آن دریافت نمود. او با این قرارداد به امنیت اقتصادی دست یافت و پس از آن وارد دنیای مد شد و از این تاریخ به بعد در لباس های او نیز تحولاتی رخ داد و دامن های کوتاه و دلتایی او به دامن های شهری فاخر تبدیل شد.
احمد رامی شاعر معروف عرب ۱۳۷ ترانه برای او نوشت. ام کلثوم در قاهره به سوی حرفه ای شدن پیش رفت. گروه موسیقیایی کارآزموده و استفاده از ترانه های با اصالت و عمیق به شهرت و محبوبیت او افزود. او آنقدر زیبا می خواند که حتی افراد بی سواد هم لغت های عمیق و شعرهای پر معنای او را حفظ کرده بودند. در سال ۱۹۳۰ راهش به سینما باز شد و در فیلم های رومانتیک و عاشقانه بازی کرد. او در فیلم هایی که نقش می گرفت ترانه خوانی هم می کرد.
دهه ی چهل قرن پیش دوران طلایی ام کلثوم بود. او در دو فیلم سلامه و فاطمه بازی کرد. مضمون این دو فیلم تاکید بر ارزش ها و رعایت اخلاقیات در جامعه و پرهیز از بداخلاقیها و ناهنجاری های اجتماعی بود. برنامه های او با استقبال گسترده ای در سراسر خاورمیانه روبرو شد و حالا دیگر به او لقب صدای مصر, صدای شرق و ستاره ی شرق را داده بودند.
ام کلثوم ، خواننده معروف
ام کلثوم در دهه ی پنجاه و شصت قرن بیستم سلامتی اش را به تدریج از دست داد دچار التهاب کلیه شد اما همچنان به اجرای برنامه می پرداخت. او در سال ۱۹۵۴ با پزشک معالج خود که از طرفدارانش بود ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ اولین اجرای خود را در پاریس و در خارج از مرزهای جهان عرب به روی صحنه برد. او در همان سال به شهرهایی مثل بغداد, دمشق, بیروت و طرابلس رفت تا تصویر مصر را پس از شکست ژوئن ۱۹۶۷ ترمیم کند. او با ویزای دیپلماتیک و به عنوان سفیر مصر به این مناطق سفر کرد و عواید و درآمد آن را به حساب دولت مصر و در جهت مسلح سازی ارتش مصر صرف کرد.
تشییع جنازه ی شگفت انگیز
در سال ۱۹۷۵ میلادی حال ام کلثوم رو به وخامت نهاد. روزنامه ها هر روز از شرایط جسمانی او خبر تهیه می کردند. در سال ۱۹۷۵ او بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفت. مرگ او حادثه ی بزرگی در جهان عرب بود به طوری که چهار میلیون عرب به تشییع جنازه ی او رفتند. بنابر گزارش وب سایت أراجیک تعداد تشییع کنندگان او بیش از افراد حاضر در تشییع جنازه ی جمال عبدالناصر تخمین زده شد. در دوران ملک فاروق نشان “کمال” و “زن صاحب عصمت” را به او اعطا کردند.
ام کلثوم پس از مرگ عبدالناصر ترانه ی معروف خود تحت عنوان ” نامه ای به عبدالناصر” را برای او خواند که با استقبال زیادی روبرو شد. در سال ۲۰۱۷ تلویزیون عربستان در اقدامی بی سابقه تصاویری از کنسرت موسیقی ام کلثوم را پس از دهه ها توقف از تلویزیون رسمی عربستان پخش کرد. این تصمیم پس از آزادی رانندگی زنان در این کشور اتخاذ شد.
منابع