کاربر:Mohsen/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
|relatedto    =
|relatedto    =
}}
}}
'''روز جهانی زن''' گرامی‌داشت حقوق زنان است که هر ساله در روز ۸ مارس مطابق با ۱۷(یا ۱۸) اسفندماه خورشیدی برگزار می‌شود؛ تمرکز و نقطه‌‌ی کانونی روز جهانی زن، حقوق زنان است. این روز به یک معنی جشنی است که در چهار‌گوشه‌ی جهان برگزار می‌شود؛ این جنش در دفاع از حقوق زنان و به پاس دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان به یک روز مهم و تاریخی در تقویم تمام ملل تبدیل شده‌است.   
'''روز جهانی زن''' گرامی‌داشت حقوق زنان است که هر ساله در روز ۸ مارس مطابق با ۱۷(یا ۱۸) اسفندماه خورشیدی برگزار می‌شود؛ تمرکز و نقطه‌‌ی کانونی روز جهانی زن، حقوق زنان است. این روز به یک معنی جشنی است که در چهار‌گوشه‌ی جهان برگزار می‌شود؛ این جشن در دفاع از حقوق زنان و به پاس دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان به یک روز مهم و تاریخی در تقویم تمام ملل تبدیل شده‌است.   


زنان در طول تاریخ همواره به دنبال حقوق خودشان بودند، روز جهانی زن، نمادی برای رسیدن به این حقوق اساسی زنان می‌باشد. تاریخچه‌ی روز جهانی زن به روز ۸ مارس ۱۸۵۷ میلادی برمی‌گردد که در آن روز زنان کارگر یک شرکت نساجی در اعتراض به وضعیت دشوار کاری دست به اعتصاب زدند؛ در آن روز زنان کارگر سرکوب شدند اما دست از تلاش برای رسیدن به خواسته‌های قانونی و انسانی خودشان برنداشتند.  
زنان در طول تاریخ همواره به دنبال حقوق خودشان بودند، روز جهانی زن، نمادی برای رسیدن به این حقوق اساسی زنان می‌باشد. تاریخچه‌ی روز جهانی زن به روز ۸ مارس ۱۸۵۷ میلادی برمی‌گردد که در آن روز زنان کارگر یک شرکت نساجی در اعتراض به وضعیت دشوار کاری دست به اعتصاب زدند؛ در آن روز زنان کارگر سرکوب شدند اما دست از تلاش برای رسیدن به خواسته‌های قانونی و انسانی خودشان برنداشتند.  
خط ۶۳: خط ۶۳:
کلارا زتکین (Clara Zetkin) در یک سخنرانی درباره‌ی همبستگی زنان سوسیالیست جهان برای مبارزه با جنگ افروزی که اصلی‌ترین قربانیان آن زنان و کودکان هستند، سخن گفت. کلارا زتکین افزود نبرد برای آزادی بدون زنان شدنی نیست، و سخنرانی خودش را با جمله‌ معروف «جنگ علیه جنگ (به آلمانی:Krieg dem Krieg)» به پایان برد.
کلارا زتکین (Clara Zetkin) در یک سخنرانی درباره‌ی همبستگی زنان سوسیالیست جهان برای مبارزه با جنگ افروزی که اصلی‌ترین قربانیان آن زنان و کودکان هستند، سخن گفت. کلارا زتکین افزود نبرد برای آزادی بدون زنان شدنی نیست، و سخنرانی خودش را با جمله‌ معروف «جنگ علیه جنگ (به آلمانی:Krieg dem Krieg)» به پایان برد.


چند روز پیش از برگزاری سومین کنفرانس جهانی زنان سوسیالیست، در سال ۱۹۱۴ که در شهر وین برگزار می‌شد؛ شعله‌های جنگ جهانی اول افروخته شد. در مارس ۱۹۱۵ یعنی در سال‌های نخستین جنگ جهانی اول، در مارس ۱۹۱۵ کنفرانس جهانی زنان در شهر برن سوییس برقرار شد.
چند روز پیش از برگزاری سومین کنفرانس جهانی زنان سوسیالیست، در سال ۱۹۱۴ که در شهر وین برگزار می‌شد؛ شعله‌های جنگ جهانی اول افروخته شد. در مارس ۱۹۱۵ یعنی در سال‌های نخستین جنگ جهانی اول، در مارس ۱۹۱۵ کنفرانس جهانی زنان در شهر برن سوییس برگزار شد.


پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول، سازمان جهانی زنان سوسیالیست بازسازی شد،درسال۱۹۲۵، ادیت کمیز (Edith Kemmis)، به ریاست دبیرخانه جهانی زنان در زوریخ سوییس، برگزیده شد. کارهای دبیرخانه‌ی جهانی زنان زیر نظر فردریش آدلر (Friedrich Adler) دبیر سوسیالیست جهانی، که خود کارگر مبارز حقوق زنان بود دنبال می‌شد.
پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول، سازمان جهانی زنان سوسیالیست بازسازی شد،درسال۱۹۲۵، ادیت کمیز (Edith Kemmis)، به ریاست دبیرخانه جهانی زنان در زوریخ سوییس، برگزیده شد. کارهای دبیرخانه‌ی جهانی زنان زیر نظر فردریش آدلر (Friedrich Adler) دبیر سوسیالیست جهانی، که خود کارگر مبارز حقوق زنان بود دنبال می‌شد.


در سال ۱۹۲۸ مارتا توسک (Martha Tausk) نماینده مجلس استیری (Styrie) - استانی در اتریش- به دبیری سازمان جهانی زنان برگزیده شد. سوسیالست‌های اتریش به مارتا توسک و دبیرخانه‌ی جهانی زنان فشار آوردند و مورد آزارو اذیت قرار دادند تا جایی که این دبیرخانه به بروکسل منتقل شد. در سال ۱۹۳۴ مارتا توسک جای خود را به خانم آلیس پلس (Alice Pels) داد.
در سال ۱۹۲۸ مارتا توسک (Martha Tausk) نماینده مجلس استیری (Styrie) - استانی در اتریش- به دبیری سازمان جهانی زنان برگزیده شد. سوسیالست‌های اتریش به مارتا توسک و دبیرخانه‌ی جهانی زنان فشار آوردند و آن را مورد آزارو اذیت قرار دادند تا جایی که این دبیرخانه به بروکسل منتقل شد. در سال ۱۹۳۴ مارتا توسک جای خود را به خانم آلیس پلس (Alice Pels) داد.


در فاصله‌ی بین دو جنگ جهانی، گفتگوهای سازمان جهانی زنان بیشتر درباره‌ی فعالیت زنان، زنان و فاشیسم، زنان و بحران اقتصادی بود،اما با شروع جنگ جهانی دوم این سازمان بار دیگر با چالش‌های عمیقی روبرو شد و از میان رفت.
در فاصله‌ی بین دو جنگ جهانی، گفتگوهای سازمان جهانی زنان بیشتر درباره‌ی فعالیت زنان، زنان و فاشیسم، زنان و بحران اقتصادی بود،اما با شروع جنگ جهانی دوم این سازمان بار دیگر با چالش‌های عمیقی روبرو شد و به محاق رفت.


در میانه‌ی جنگ جهانی دوم، ماری سوترلند (Mary Sutherland) و زنان کارگر بریتانیایی، یک کنفرانس با شرکت زنانی از کشورهای در حال جنگ و کشورهایی که در چنگال فاشیسم و بودند، برگزار کردند. در این کنفرانس زنان هر کشور به زبان مادری خود سخن گفتند.
در میانه‌ی جنگ جهانی دوم، ماری سوترلند (Mary Sutherland) و زنان کارگر بریتانیایی، یک کنفرانس با شرکت زنانی از کشورهای در حال جنگ و کشورهایی که در چنگال فاشیسم و بودند، برگزار کردند. در این کنفرانس زنان هر کشور به زبان مادری خود سخن گفتند.
خط ۸۲: خط ۸۲:


=== نخستین مراسم روز جهانی زن در ایران ===
=== نخستین مراسم روز جهانی زن در ایران ===
در تاریخ ۸ مارس ۱۸۵۷ اعتراض زنان کارگر گارگاه‌های پارچه بافی در نیویورک به روز نمادینی برای زنان سرتاسر جهان بخاطر نیل به حقوقشان تبدیل شد. در ایران این «جمعیت پیک سعادت نسوان» بود که حدود سال ۱۳۰۰ برای نخستین بار ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت و مراسمی را در رشت برگزار کرد.<ref>وبسایت [https://fa.euronews.com/2018/03/06/posters-for-international-women-s-day-2018 یورو نیوز]</ref>
در تاریخ ۸ مارس ۱۸۵۷ اعتراض زنان کارگر گارگاه‌های پارچه بافی در نیویورک به روز نمادینی برای زنان سرتاسر جهان برای نیل به حقوقشان تبدیل شد. در ایران این «جمعیت پیک سعادت نسوان» بود که حدود سال ۱۳۰۰ برای نخستین بار ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت و مراسمی را در رشت برگزار کرد.<ref>وبسایت [https://fa.euronews.com/2018/03/06/posters-for-international-women-s-day-2018 یورو نیوز]</ref>


=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴ ===
=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴ ===
خط ۹۸: خط ۹۸:
شعار اصلی در روز جهانی زن در سال ۲۰۱۷ این بود: «زنان دنیای کار را تغییر می‌دهند، جهان برابر تا سال ۲۰۳۰».<ref>[https://web.archive.org/web/20170308061547/http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day "International Women's Day 2017"]. UN Women. Archived from [http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day/ the original] on March 8, 2017. Retrieved March 8, 2017.</ref>
شعار اصلی در روز جهانی زن در سال ۲۰۱۷ این بود: «زنان دنیای کار را تغییر می‌دهند، جهان برابر تا سال ۲۰۳۰».<ref>[https://web.archive.org/web/20170308061547/http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day "International Women's Day 2017"]. UN Women. Archived from [http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day/ the original] on March 8, 2017. Retrieved March 8, 2017.</ref>


دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترز (António Guterres) در یک پیام در حمایت از روز جهانی زن اظهار داشت که چگونه حقوق زنان "کاهش، محدود و معکوس" است. با وجود این که مردان هنوز در موقعیت های رهبری  قرار دارند، شکاف جنسیتی اقتصادی گسترده ای وجود دارد، او خواستار تغییر با توانمندسازی زنان در همه سطوح،شد که صدایشان شنیده شود و کنترل تمام زندگی‌اشان و  تمام آینده‌ی جهان ما به آنها داده شود.<ref>[http://www.unwomen.org/en/news/stories/2017/3/statement-sg-international-womens-day-2017 UN Secretary-General's Message for International Women's Day"]. UN. 6 March 2017. Retrieved 8 March 2017.</ref>  
دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترز (António Guterres) در یک پیام در حمایت از روز جهانی زن اظهار داشت که چگونه حقوق زنان "کاهش، محدود و معکوس" است. با وجود این که مردان هنوز در موقعیت های رهبری  قرار دارند، شکاف جنسیتی اقتصادی گسترده ای وجود دارد، او خواستار تغییر با توانمندسازی زنان در همه سطوح،شد که صدایشان شنیده شود و کنترل تمام زندگی‌شان و  تمام آینده‌ی جهان ما به آنها داده شود.<ref>[http://www.unwomen.org/en/news/stories/2017/3/statement-sg-international-womens-day-2017 UN Secretary-General's Message for International Women's Day"]. UN. 6 March 2017. Retrieved 8 March 2017.</ref>  


=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۸ ===
=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۸ ===
خط ۱۰۸: خط ۱۰۸:
زنان همواره مورد تهاجم بنیادگرایان بوده‌اند؛ بطوری که همواره در دیدگاه بنیادگرایان زن باید سرکوب شود. در بنیادگرایی اسلامی چه نوع سنی آن که نمونه‌‌های آن طالبان در افغانستان، القاعده‌ در شبه‌جزیره‌ی عرب و داعش در سوریه و عراق است، و چه نمونه‌ی شیعی آن که در تهران حاکم است، سرکوب زن بصورت نظام‌مند و هدف‌دار یکی از اهرم‌‌‌های بقای آنهاست. در بنیاد‌گرایی مذهبی نوع مسیحی آن هم که در قرون وسطی جریان داشت، سرکوب زنان یک روال عمومی بود.  
زنان همواره مورد تهاجم بنیادگرایان بوده‌اند؛ بطوری که همواره در دیدگاه بنیادگرایان زن باید سرکوب شود. در بنیادگرایی اسلامی چه نوع سنی آن که نمونه‌‌های آن طالبان در افغانستان، القاعده‌ در شبه‌جزیره‌ی عرب و داعش در سوریه و عراق است، و چه نمونه‌ی شیعی آن که در تهران حاکم است، سرکوب زن بصورت نظام‌مند و هدف‌دار یکی از اهرم‌‌‌های بقای آنهاست. در بنیاد‌گرایی مذهبی نوع مسیحی آن هم که در قرون وسطی جریان داشت، سرکوب زنان یک روال عمومی بود.  


بنیادگرایی اسلامی معاصر که در حاکمیت باشد، حکومت ایران است که مبتنی بر نظریه‌ی «ولایت فقیه» است. روح الله خمینی به عنوان بنیانگذار یک حکومت بنیادگرا می‌گوید:‌ <blockquote>«ولایت فقیه مثل جعل قیم برای اطفال است. قیم ملت با قیم صغار از لحاظ موقعیت و وظیفه هیچ فرقی ندارد».<ref>کتاب «حکومت اسلامی» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]] حتی به حق رأی زنان در سال ۱۳۴۱ اعتراض داشت و این کار را منشاء فاسد کردن جامعه می‌دانست.
بنیادگرایی اسلامیِ معاصرِ در حاکمیت، حکومت ایران است که مبتنی بر نظریه‌ی «ولایت فقیه» است. روح الله خمینی به عنوان بنیانگذار یک حکومت بنیادگرا می‌گوید:‌ <blockquote>«ولایت فقیه مثل جعل قیم برای اطفال است. قیم ملت با قیم صغار از لحاظ موقعیت و وظیفه هیچ فرقی ندارد».<ref>کتاب «حکومت اسلامی» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]] حتی به حق رأی زنان در سال ۱۳۴۱ اعتراض داشت و این کار را منشاء فاسد کردن جامعه می‌دانست.


سنگ بنای بینادگرایی در مناسبات بین‌ انسان‌ها، مرزبندی جنسی است، همان‌ طور که سنگ بنای فاشیسم هیتلری برتری نژادی است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref> به لحاظ نظری بنیادگرایی اسلامی پایه را تفاوت دو جنس می‌داند و از آن نتیجه می‌گیرد که جنس برتر مرد است و زن برده‌یی در خدمت مرد است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref>
سنگ بنای بینادگرایی در مناسبات بین‌ انسان‌ها، مرزبندی جنسی است، همان‌ طور که سنگ بنای فاشیسم هیتلری برتری نژادی است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref> به لحاظ نظری بنیادگرایی اسلامی پایه را تفاوت دو جنس می‌داند و از آن نتیجه می‌گیرد که جنس برتر مرد است و زن برده‌یی در خدمت مرد است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref>
خط ۱۵۲: خط ۱۵۲:
ماده‌ی ۱۱۳۳ قانون عمومی می‌گوید:‌ مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زنش را طلاق دهد. ضمناً هیچ لزومی ندارد که این موضوع را از قبل به زن اطلاع دهد.
ماده‌ی ۱۱۳۳ قانون عمومی می‌گوید:‌ مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زنش را طلاق دهد. ضمناً هیچ لزومی ندارد که این موضوع را از قبل به زن اطلاع دهد.


در نتیجه می‌توان دید حتی قوانین مدنی دولت ایران علیه حقوق زنان می‌باشد.  
نتیجه‌ی قرارگرفتن بنيادگرايي در موضع حاكميت؛ باعث شده، حتی قوانین مدنی دولت ایران علیه حقوق زنان باشد.  


== آیا قوانین اسلام علیه زنان است؟ ==
== آیا قوانین اسلام علیه زنان است؟ ==