حجاب در سازمان مجاهدین خلق: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
(اصلاح نویسههای عربی) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق.jpg|جایگزین=مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق|بندانگشتی|450x450پیکسل|مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق]] | [[پرونده:مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق.jpg|جایگزین=مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق|بندانگشتی|450x450پیکسل|مریم رجوی و دو دختر جوان از هواداران مجاهدین خلق]] | ||
'''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار است، اما این سازمان به ضرورت آزادی پوشش در جامعه باور دارد و بسیاری از هواداران آن | '''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار است، اما این سازمان به ضرورت آزادی پوشش در جامعه باور دارد و بسیاری از هواداران آن بیحجاب هستند. [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] از اولین سازمانهایی بود که در ابتدای انقلاب به اجباری شدن حجاب اعتراض کرد. سازمان مجاهدین پس از انقلاب ضدسلطنتی با مطرح شدن موضوع حجاب اجباری در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ در اطلاعیهای در این رابطه اعلام کرد: <blockquote>«هر موضع گیری خصمانه، برای تحمیل جبری هر شکلی ازحجاب برزنان این میهن آن هم درجامعه ای که تازه می خواهد نظم فاسد و منحط آریامهری را که در آن هیچ مرزی بین آزادی و بی بندوباری وجودنداشت ، پشت سر بگذارد، نامعقول و نامقبول است...انقلاب ما طبیعتا همچنان که از روز نخست نیز مکررا مورد تائید بوده است، نمیتواند جز مبشر آزادی و رهایی تمام اقشار و طبقات و نیروهای مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمایز جنسی، نژادی، طبقاتی و عقیدتی باشد.»</blockquote>همچنین زنان مجاهدین در حالی خود که روسری بر سر داشتند در تظاهرات علیه حجاب اجباری در ایران شرکت کردند. | ||
اگرچه بسیاری از هواداران مجاهدین بی حجاب هستند اما کادرهای این سازمان، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند. | اگرچه بسیاری از هواداران مجاهدین بی حجاب هستند اما کادرهای این سازمان، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند. | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
در مادهی دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر هر گونه تبعیض و تمایز بر افراد به دلیل جنسیت آنها نفی شده است. همچنین آزادی پوشش بخشی از آزادی بیان افراد به شمار میرود که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است | در مادهی دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر هر گونه تبعیض و تمایز بر افراد به دلیل جنسیت آنها نفی شده است. همچنین آزادی پوشش بخشی از آزادی بیان افراد به شمار میرود که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است | ||
در اسناد بین المللی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان که در سال ۱۹۷۹ به تصویب رسید، هرگونه تبعیض و اعمال محدودیت بر زنان به واسطهی جنسیت آنها را ممنوع اعلام میکند. ماده یک این کنوانسیون تبعیض علیه زنان را اینچنین شرح می دهد:<blockquote> | در اسناد بین المللی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان که در سال ۱۹۷۹ به تصویب رسید، هرگونه تبعیض و اعمال محدودیت بر زنان به واسطهی جنسیت آنها را ممنوع اعلام میکند. ماده یک این کنوانسیون تبعیض علیه زنان را اینچنین شرح می دهد:<blockquote>«تبعیض علیه زنان به معنی قائل شدن هر گونه تمایز، استثناء یا محدودیت براساس جنسیت است که بر به رسمیت شناختن حقوق بشر زنان و آزادیهای اساسی آنها و بهرهمندی و اعمال آن حقوق، برپایه مساوات با مردان، صرفنظر از وضعیت تأهل آنها، در تمام زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و دیگر زمینهها اثر مخرب دارد یا اصولاً، هدفش از بین بردن این وضعیت است.»<ref>[https://iranhr.net/fa/articles/3289/ حق انتخاب پوشش، حق بنیادین حقوق بشر]</ref></blockquote>از آنجا که با وجود قوانین تضمین کننده ی آزادی پوشش برای زنان، کلیشههای فرهنگی و سنتهای موجود در یک جامعه همواره محدودیتهایی را بر زنان اعمال میکند، کنوانسیونهای حقوق بشر نه تنها اعمال محدودیت قانونی بر زنان را مجاز نمیشمرد بلکه از تمامی کشورها میخواهد تا این شرایط را اصلاح کنند و فرصتهای اجتماعی مناسبی را برای زنان جهت دستیابی به حقوق خود ایجاد کنند. | ||
=== حجاب اجباری === | === حجاب اجباری === | ||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است. | در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است. | ||
اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای اولین بار در جمهوری اسلامی با شعار یا روسری یا | اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای اولین بار در جمهوری اسلامی با شعار یا روسری یا توسری به عنوان اهرم فشاری در جهت کنترل سیاسی جامعه بهکار گرفته شد. | ||
دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند. | دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند. | ||
خط ۳۶: | خط ۳۶: | ||
سازمان ملل قانون اجبار در نپوشیدن یک نوع خاص از لباس و به ویژه بیحجابی اجباری را نقض حقوق بشر زنان میداند. همچنین بر اساس کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تمامی کشورها ملزم به اصلاح کلیشههایی هستند که برای زنان در برگزیدن حجاب دلخواهشان، ایجاد محدودیت کند. | سازمان ملل قانون اجبار در نپوشیدن یک نوع خاص از لباس و به ویژه بیحجابی اجباری را نقض حقوق بشر زنان میداند. همچنین بر اساس کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تمامی کشورها ملزم به اصلاح کلیشههایی هستند که برای زنان در برگزیدن حجاب دلخواهشان، ایجاد محدودیت کند. | ||
در سال ۱۹۶۵ گروهی از دانشآموزان در ایالت لوا در اعتراض به جنگ ویتنام با بازوبندهای مشکلی در مدرسه ظاهر شدند. مدیر مدرسه از حضورشان در مدرسه به خاطر پوشش آنها جلوگیری کرد. یک دادگاه ایالتی پس از تشکیل دادگاه به نفع دانشآموزان رأی داد و اعلام کرد:<blockquote>«هر چند بازوبند دانشآموزان باعث ایجاد بحث و گفتگوهایی خارج از کلاس شده بود ولی به دلیل اینکه مخالفتی با قوانین و نظم مدسه نداشت، باید حق انتخاب نوع پوشش که به نوعی بیانگر حق آزادی ابراز عقیده است، محترم شمرده میشد.»</blockquote>امروزه سازمان ملل ممنوعیت استفاده از روبند (برقع) برای زنان در فرانسه مغایر با حق آزادی پوشش و آزادی ادیان میداند. گروهی از کارشناسان کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت | در سال ۱۹۶۵ گروهی از دانشآموزان در ایالت لوا در اعتراض به جنگ ویتنام با بازوبندهای مشکلی در مدرسه ظاهر شدند. مدیر مدرسه از حضورشان در مدرسه به خاطر پوشش آنها جلوگیری کرد. یک دادگاه ایالتی پس از تشکیل دادگاه به نفع دانشآموزان رأی داد و اعلام کرد:<blockquote>«هر چند بازوبند دانشآموزان باعث ایجاد بحث و گفتگوهایی خارج از کلاس شده بود ولی به دلیل اینکه مخالفتی با قوانین و نظم مدسه نداشت، باید حق انتخاب نوع پوشش که به نوعی بیانگر حق آزادی ابراز عقیده است، محترم شمرده میشد.»</blockquote>امروزه سازمان ملل ممنوعیت استفاده از روبند (برقع) برای زنان در فرانسه مغایر با حق آزادی پوشش و آزادی ادیان میداند. گروهی از کارشناسان کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت فرانسه خواستهاند این قانون را بازبینی کند.<ref>[https://farsi.euronews.com/2018/10/23/un-condemned-french-law-banning-full-body-veil-in-public-violation-human-rights-religious سازمان ملل قانون منع پوشش کامل در فرانسه را مخالف آزادی مذهب دانست]</ref> | ||
یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود. در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بخشنامهای به فرمان رضاخان صادر شد که بر مبنای آن زنان حق استفاده از روسری و چادر نداشتند. رضاخان پس از تصویب این قانون با اقدامات سرکوبگرانه تلاش کرد سیاست خود را اجرا کند. به فرمان او از ورود زنان با حجاب به حمامها، مراکز عبور و مرور شهر، بازارها، اتوبوسها ممانعت شد. پاسبانها باید به زنان چادری اخطار میکردند و همچنین در زیارتگاهها مأمورینی برای جلوگیری از ورود زنان با حجاب گمارده شد. رستورانها، ادارات دولتی و برخی مغازه مجبور شدند اطلاعیههایی مبنی بر عدم تعامل با زنان چادری در اماکن خود نصب کنند. | یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود. در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بخشنامهای به فرمان رضاخان صادر شد که بر مبنای آن زنان حق استفاده از روسری و چادر نداشتند. رضاخان پس از تصویب این قانون با اقدامات سرکوبگرانه تلاش کرد سیاست خود را اجرا کند. به فرمان او از ورود زنان با حجاب به حمامها، مراکز عبور و مرور شهر، بازارها، اتوبوسها ممانعت شد. پاسبانها باید به زنان چادری اخطار میکردند و همچنین در زیارتگاهها مأمورینی برای جلوگیری از ورود زنان با حجاب گمارده شد. رستورانها، ادارات دولتی و برخی مغازه مجبور شدند اطلاعیههایی مبنی بر عدم تعامل با زنان چادری در اماکن خود نصب کنند. | ||
خط ۴۲: | خط ۴۲: | ||
مانعت از رفتن زنان با حجاب به حمامها و نظارت بر کار حمامیها که مبادا آنها زنان با حجاب را به حمام راه دهند، گماردن پاسبانها در مراکز عبور و مرور شهر مخصوصاً بازارها، اخطار به زنان چادری، گرفتن التزام از گاراژدارها که زنان چادری را سوار نکنند، همچنین گماردن مأمور در زیارتگاهها که زنهای با چادر را اجازه ورود ندهند، جلوگیری از سوار کردن بانوان چادری در اتوبوسها و اتومبیلها و راه ندادن به سینماها و رستورانها و ادارات دولتی و نصب اطلاعیههای بدین مضمون که به چادریها جنس نمیفروشیم بر سردر مغازهها از شیوههای سرکوبگرایانهٔ پلیسی رضا خانی بود.<ref>کشف حجاب به کوشش امیر قربانی</ref> | مانعت از رفتن زنان با حجاب به حمامها و نظارت بر کار حمامیها که مبادا آنها زنان با حجاب را به حمام راه دهند، گماردن پاسبانها در مراکز عبور و مرور شهر مخصوصاً بازارها، اخطار به زنان چادری، گرفتن التزام از گاراژدارها که زنان چادری را سوار نکنند، همچنین گماردن مأمور در زیارتگاهها که زنهای با چادر را اجازه ورود ندهند، جلوگیری از سوار کردن بانوان چادری در اتوبوسها و اتومبیلها و راه ندادن به سینماها و رستورانها و ادارات دولتی و نصب اطلاعیههای بدین مضمون که به چادریها جنس نمیفروشیم بر سردر مغازهها از شیوههای سرکوبگرایانهٔ پلیسی رضا خانی بود.<ref>کشف حجاب به کوشش امیر قربانی</ref> | ||
این اقدامات رضا شاه سرانجام جز برخی موارد در میان زنان طبقه متوسط، تأثیری مثبتی در جامعه ایران نگذاشت. اعمال خشونتآمیز وی در اجرای این قوانین موجب نارضایتی و مهجوریت زنان را فراهم کرد. در بسیاری مناطق خانوادهها به دلیل اجباری شدن بیحجابی در مدارس، از تحصیل دخترانشان به طور کامل جلوگیری کردند. رساندن زنان به حمام گاه از طریق | این اقدامات رضا شاه سرانجام جز برخی موارد در میان زنان طبقه متوسط، تأثیری مثبتی در جامعه ایران نگذاشت. اعمال خشونتآمیز وی در اجرای این قوانین موجب نارضایتی و مهجوریت زنان را فراهم کرد. در بسیاری مناطق خانوادهها به دلیل اجباری شدن بیحجابی در مدارس، از تحصیل دخترانشان به طور کامل جلوگیری کردند. رساندن زنان به حمام گاه از طریق پشت بام انجام می شد و این فشارها بر روی زنان در مواردی به خودکشی آنها انجامید. | ||
== حجاب در مناسبات درونی مجاهدین == | == حجاب در مناسبات درونی مجاهدین == | ||
خط ۷۲: | خط ۷۲: | ||
با این همه سازمان مجاهدین معتقد به در ضرورت آزادی پوشش درجامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از نزدیکترین هواداران و حتی فعالان این سازمان بیحجاب هستند. | با این همه سازمان مجاهدین معتقد به در ضرورت آزادی پوشش درجامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از نزدیکترین هواداران و حتی فعالان این سازمان بیحجاب هستند. | ||
سازمان مجاهدین از اولین سازمانهایی بود که علیه قانون اجباری شدن حجاب در ایران موضعگیری کرد و آن را مخالف با اسلام دانست. در بخشهایی از اطلاعیهای که سازمان مجاهدین خلق پس از آغاز زمزمههای اجباری شدن حجاب در ایران پس از انقلاب ضدسلطنتی صادر کرد آمده است:<blockquote> | سازمان مجاهدین از اولین سازمانهایی بود که علیه قانون اجباری شدن حجاب در ایران موضعگیری کرد و آن را مخالف با اسلام دانست. در بخشهایی از اطلاعیهای که سازمان مجاهدین خلق پس از آغاز زمزمههای اجباری شدن حجاب در ایران پس از انقلاب ضدسلطنتی صادر کرد آمده است:<blockquote>«اطلاعیه مجاهدین خلق ایران درمورد مسئله ی حجاب</blockquote><blockquote>به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران</blockquote><blockquote>و به نام همه ی خواهران و مادران فداکار ایرانی که انقلاب خونین این میهن را باورکرده اند.</blockquote><blockquote>خواهران گرامی !</blockquote> | ||
[[پرونده:هواداران مجاهدین در خارج از ایران.JPG|جایگزین=هواداران مجاهدین در خارج از ایران|بندانگشتی|هواداران مجاهدین در خارج از ایران]] | [[پرونده:هواداران مجاهدین در خارج از ایران.JPG|جایگزین=هواداران مجاهدین در خارج از ایران|بندانگشتی|هواداران مجاهدین در خارج از ایران]] | ||
<blockquote>همه | <blockquote>همه میدانیم که آزادی به بهای خون هزاران خواهر و برادر وفرزندان شهید این میهن کسب گردیده است و نیز می دانیم که اگر آزادی به تمامی حاصل نشود ومخدوش وقابل و باز گشت است . همچنین می دانیم که اگر آزادی را پاس نداریم وبه آن ارج ننهیم آن را از ما دور خواهند ربود...پیگیری مسائلی که درشرایط کنونی از مسائل اصلی جامعه و جنبش ما نمی باشد به هرنحوی که باشد موجب انحراف از مسیر و به بیراهه رفتن نیروها وانرژی هاشده وفرصتها وزمینه هایی برا ی ”توطئة ها ” وتحریکات ضد انقلاب ، فراهم خواهد نمود ، از آن جمله است درگیریهایی که این روزها درمورد مسالهی حجاب ایجاد شده است.حجاب به عنوان یک نهاد انقلابی اسلام فی الواقع چیزی نیست جز کوشش اجتماعی به خاطر رعایت و حفظ سلامت اخلاقی جامعه که خود بدون شک از ضروریات رشد همه جانبه ی معنوی و مادی اجتماعی است، ومامطمئنیم که خواهران ومادران انقلابی ما همان گونه که تا کنون درعمل نشان داده اند ، این ضرورت را به بهترین وجه رعایت نموده و خواهند نمود. لذا هر موضع گیری خصمانه، برای تحمیل جبری هر شکلی ازحجاب بر زنان این میهن آن هم درجامعهای که تازه میخواهد نظم فاسد و منحط آریامهری را که در آن هیچ مرزی بین آزادی وبی بندوباری وجود نداشت، پشت سر بگذارد، نامعقول ونامقبول است...انقلاب ما طبیعتا همچنان که ازروز نخست نیز مکررا مورد تائید بوده است، نمی تواند جزمبشر آزادی و رهایی تمام اقشار و طبقات و نیروهای مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمایز جنسی، نژاد ی، طبقاتی و عقیدتی باشد. بنابراین انقلاب ما هیچگونه تردید و انکاری را در آزادی کامل حقوقی و سیاسی و اجتماعی زنان ما نمی پذیرد...»</blockquote> | ||
[[پرونده:مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین.jpg|جایگزین=مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین|بندانگشتی|414x414پیکسل|مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین]] | [[پرونده:مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین.jpg|جایگزین=مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین|بندانگشتی|414x414پیکسل|مریم رجوی و جمعی از جوانان هوادار مجاهدین]] | ||
پس از انقلاب ضدسلطنتی سازمان مجاهدین و زنان آن در حالی که خود روسری بر سرداشتند در تظاهرات مختلف علیه قانون اجباری شدن حجاب نیز شرکت کردند. | پس از انقلاب ضدسلطنتی سازمان مجاهدین و زنان آن در حالی که خود روسری بر سرداشتند در تظاهرات مختلف علیه قانون اجباری شدن حجاب نیز شرکت کردند. | ||
مریم رجوی با استناد به آیه ی «لااکراه | مریم رجوی با استناد به آیه ی «لااکراه فی الدین» اشاره میکند که هیچ چیز در دین اجبار نیست. او در کتاب اسلام، زنان و برابری میگوید:<blockquote>«من بارها از این آخوندها پرسیدهام که راستی در کجای اسلام جنایتهایی که شما میکنید مورد تأیید قرارگرفته است؟ کشتار و قتلعام زندانیان سیاسی و به خصوص هزاران زن از دختران ١٣ ساله تا مادران ٧٠ ساله و زنان باردار در کجای اسلام و قرآن تأیید شده است؟ درکجای اسلام گفته شده که شما مجازید به زنان تهمت بزنید؟ آنها را درکوچه و خیابان تحقیرکنید، آنها را سنگسارکنید و در شکنجه گاهها توسط دژخیمان و پاسداران وحشی مورد آزار و تجاوز قرار دهید؟ درکجای اسلام اجبار به حجاب هست؟ مگر آیه صریح قرآن این نیست که لااکراه فی الدین؟ بنیادگرایان با عمده کردن مسایلی مثل حجاب براساس مرزبندی جنسی تصویر کاملاً واژگونهیی از اسلام ارائه میدهند، گویا که اسلام فقط همین است. یک بررسی اجمالی از قرآن نشان میدهد که از میان بیش از ٦٢٣٤ آیه تنها در سه چهار آیه به مسأله حجاب اشاره شده است. دجالگری آخوندها را ببینید که چه تصویری از اسلام درست کردهاند تصویری از اسلام ساختهاند که گویی تمام اسلام یعنی حجاب. در جبهه مقابل این سیستم قرون وسطایی، تجربه شایان توجهی وجود دارد که اعتقاد اسلام به آرمان برابری را در عمل ثابت کرده است. این تجربه عبارت است از تجربة جنبش مقاومت ایران. زنان پیشتاز مقاومت ایران که در یک جنبش آزادیبخش خطیرترین مسئولیتها را برعهده گرفته اند، از اسلام معتقد به برابری یعنی اسلام دموکراتیک الهام گرفتهاند.آنها توانستهاند جنبشی را در برابر وحشیترین دیکتاتوری مذهبی دراین دوران هدایت کنند. آنهاتوانستهاند بر طلسم ضعیفگی زن غلبه کنند و نه تنها زنان بلکه مردان را نیز از قید و بندهای استثماری رها کنند. آنها توانسته اند راه شکست بنیادگرایان حاکم بر ایران را باز کنند.»</blockquote> | ||
=== طرح ده ماده ای مریم رجوی === | === طرح ده ماده ای مریم رجوی === |