کمال‌الملک: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۶۱: خط ۶۱:
'''[[طبیعت گرایی]]'''
'''[[طبیعت گرایی]]'''


کمال الملک دانشجوی نقاشی دانشگاه های اروپایی بود که ابتدا در دارالفنون در تهران آموزش دید. هنگام تحصیل و کسب مهارت در اروپا ، به نئوکلاسیک  و رمانتیسیستی تمایل پیدا کرد، که هنوز نهاد غالب در هنرهای تجسمی بود - در این اوان بطورخاص در اروپا، جریانات هنر مدرن به مثابه امپرسیونیسم و ​​بویژه بیانگرایی و کوبیزم به نقاشی آکادمیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رسید. براین اساس استدلال می شود که کمال الملک از جریان مدرنیستی بدور ماند.
کمال الملک دانشجوی نقاشی دانشگاه های اروپایی بود که ابتدا در دارالفنون در تهران آموزش دید. هنگام تحصیل و کسب مهارت در اروپا ، به نئوکلاسیک  و رمانتیسیسم تمایل پیدا کرد، که هنوز نهاد غالب در هنرهای تجسمی بود - در این اوان بطورخاص در اروپا، جریانات هنر مدرن به مثابه امپرسیونیسم و ​​بویژه بیانگرایی و کوبیزم به نقاشی آکادمیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رسید. براین اساس استدلال می شود که کمال الملک از جریان مدرنیستی بدور ماند.


اما کمال الملک به سبک ٰطبیعت گرایی استادان رنسانس گرایش نشان داد، طبیعت گرایی یک جنبش وسیع است و قوانین علمی خاص علوم انسانی و علوم طبیعی را مبنا قرار می دهد،  به این ترتیب، هدف هنرمندان طبیعت گرا این است که دنیای واقعی را دقیقا همانطور که ممکن است با استفاده از روش دقیق علوم طبیعی و فیزیکی نشان دهند. در تاریخ هنر، طبیعت گرایی جریانی است که در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شد که کمال الملک این سبک را در آکادمی ها و موزه های اروپا فرا گرفت. همان گونه که شاگردش، اسماعیل عقیقی می گوید، "کمال الملک طبیعت را به عنوان مدل خود و علم را به عنوان ابزار هدایتش انتخاب کرد.
اما کمال الملک به سبک ٰطبیعت گرایی استادان رنسانس گرایش نشان داد، طبیعت گرایی یک جنبش وسیع است و قوانین علمی خاص علوم انسانی و علوم طبیعی را مبنا قرار می دهد،  به این ترتیب، هدف هنرمندان طبیعت گرا این است که دنیای واقعی را دقیقا همانطور که ممکن است با استفاده از روش دقیق علوم طبیعی و فیزیکی نشان دهند. در تاریخ هنر، طبیعت گرایی جریانی است که در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شد که کمال الملک این سبک را در آکادمی ها و موزه های اروپا فرا گرفت. همان گونه که شاگردش، اسماعیل عقیقی می گوید، "کمال الملک طبیعت را به عنوان مدل خود و علم را به عنوان ابزار هدایتش انتخاب کرد.
خط ۶۷: خط ۶۷:
کمال الملک بدون شک تحت تاثیر رامبراند بود ولی ظاهر آثارش نشان داد که معتقد به سبک نقاشی رافائل است، کمال الملک گفته است:من می توانم اضافه کنم که از لحاظ رنگ و سبک  سعی کرده ام خودم را در استادان ایتالیایی، مانند رافائل، مدلسازی کنم،و رامبراند را به میزان کمتری تقلید کردم »(کمال الملک، ص 35) .<ref>[http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molk-mohammad-gaffari KAMĀL-AL-MOLK, MOḤAMMAD ḠAFFĀRI]-Encyclopaedia Iranca </ref>
کمال الملک بدون شک تحت تاثیر رامبراند بود ولی ظاهر آثارش نشان داد که معتقد به سبک نقاشی رافائل است، کمال الملک گفته است:من می توانم اضافه کنم که از لحاظ رنگ و سبک  سعی کرده ام خودم را در استادان ایتالیایی، مانند رافائل، مدلسازی کنم،و رامبراند را به میزان کمتری تقلید کردم »(کمال الملک، ص 35) .<ref>[http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molk-mohammad-gaffari KAMĀL-AL-MOLK, MOḤAMMAD ḠAFFĀRI]-Encyclopaedia Iranca </ref>


== آثار باقی‌مانده ==
ده ها تابلوی نقاشی کمال الملک به درخواست وسفارشات ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بوجود آمد ودر نتیجه سبک کارش آمیزه ای شد از طبیعت گرایی و چهره نگاری مدرن اروپایی با هنرهای سنتی ایران.از جمله آثارش در این سبک تلفیقی عبارتند از:
 
۱۲۵۳ ش:دورنمای صفی‌آباد - ۱۳۰۱ ش:منظره کوه شمیران - ۱۲۶۱ ش:عمله طرب و  حوضخانه صاحبقرانیه - ۱۲۶۳ ش: منظره آبشار دوقلو -۱۲۷۵ ش: مرد مصری - ۱۲۹۳ ش : فالگیر یهودی و دهکده مغانک - ۱۲۹۶ ش: تک چهره خود هنرمند - ۱۳۰۰ش: نیم رخ نقاش و  تک‌چهره صنیع الدوله -  حوضخانه صاحبقرانیه  می باشد که نسخه اصلی تعدادی ازانها در کاخ گلستان در دسترس شیفتگاه هنر نقاشی قرار دارد.   


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==