حسین بهزاد: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۸: | خط ۴۸: | ||
[[پرونده:22.jpg|بندانگشتی|22]] | [[پرونده:22.jpg|بندانگشتی|22]] | ||
<blockquote>س ـ به چه طریقی باید استعداد هنری شاگردان را بیدار کرد؟</blockquote><blockquote>ج ـ در باطن هر کس استعدادی نهفته است که باید آن را مطابق ذوق و سلیقه آن شخص پرورش داد و به خصوص این اصل باید در نقاشی رعایت شود زیرا نقاشی هنری است که بستگی به ذوق و استعداد ذاتی هنرجو دارد و به اجبار نمیتوان این هنر را در طبع کسی به وجود آورد. اصلاً اساس نقاشی چه مینیاتور ایرانی و چه نقاشی فرنگی پایه اصلیش طراحی است و رنگ را باید ذوق و شوق خود هنرجو خلق کند. بنابراین باید شاگرد را در طراحی آزاد گذاشت و مجبورش نکرد که انتخاب سوژه و رنگ را بپسندد، بلکه باید اجازه داد که او هر چه میخواهد در این باره تعمق نماید و آن را که میپسندد طراحی کند. البته رنگ هم در تابلوها بیتأثیر نیست ولی انتخاب رنگ باید با سلیقه خود هنرمند باشد تا اینکه بتواند بدون ترس و با قدرت فکر خود را پرورش داده، آنچه را که میخواهد بر روی تابلو آورد.</blockquote><blockquote>یک پیام از استاد بهزاد</blockquote><blockquote>پیام من به دانشآموزان هنردوست دبیرستان بهمن و تمام دانشآموزان ایرانی این است که همه ما باید در راه پیشرفت هنر ایران و مخصوصاً مینیاتور که هنر ملی ماست کوشش کنیم و سعی ما این باشد که بتوانیم هنر ایران را به طرز آبرومندانهای به جهانیان عرضه نماییم و برای این مقصود باید همگی شهامت و از خودگذشتگی و پندار نیک را که سرمایه هنرمندان آزاده است دارا باشیم و جز هنر که نمونهای از زیباییهای طبیعت است، آرزوی دیگری نداشته باشیم و این سرمایه گرانبها را در راه بهبود هنر ایران به کار اندازیم.<ref>اطلاعات - [http://www.ettelaat.com/etiran/?p=173718 حسین بهزاد]</ref></blockquote> | <blockquote>س ـ به چه طریقی باید استعداد هنری شاگردان را بیدار کرد؟</blockquote><blockquote>ج ـ در باطن هر کس استعدادی نهفته است که باید آن را مطابق ذوق و سلیقه آن شخص پرورش داد و به خصوص این اصل باید در نقاشی رعایت شود زیرا نقاشی هنری است که بستگی به ذوق و استعداد ذاتی هنرجو دارد و به اجبار نمیتوان این هنر را در طبع کسی به وجود آورد. اصلاً اساس نقاشی چه مینیاتور ایرانی و چه نقاشی فرنگی پایه اصلیش طراحی است و رنگ را باید ذوق و شوق خود هنرجو خلق کند. بنابراین باید شاگرد را در طراحی آزاد گذاشت و مجبورش نکرد که انتخاب سوژه و رنگ را بپسندد، بلکه باید اجازه داد که او هر چه میخواهد در این باره تعمق نماید و آن را که میپسندد طراحی کند. البته رنگ هم در تابلوها بیتأثیر نیست ولی انتخاب رنگ باید با سلیقه خود هنرمند باشد تا اینکه بتواند بدون ترس و با قدرت فکر خود را پرورش داده، آنچه را که میخواهد بر روی تابلو آورد.</blockquote><blockquote>یک پیام از استاد بهزاد</blockquote><blockquote>پیام من به دانشآموزان هنردوست دبیرستان بهمن و تمام دانشآموزان ایرانی این است که همه ما باید در راه پیشرفت هنر ایران و مخصوصاً مینیاتور که هنر ملی ماست کوشش کنیم و سعی ما این باشد که بتوانیم هنر ایران را به طرز آبرومندانهای به جهانیان عرضه نماییم و برای این مقصود باید همگی شهامت و از خودگذشتگی و پندار نیک را که سرمایه هنرمندان آزاده است دارا باشیم و جز هنر که نمونهای از زیباییهای طبیعت است، آرزوی دیگری نداشته باشیم و این سرمایه گرانبها را در راه بهبود هنر ایران به کار اندازیم.<ref>اطلاعات - [http://www.ettelaat.com/etiran/?p=173718 حسین بهزاد]</ref></blockquote> | ||
جستارهای وابسته == | جستارهای وابسته == |