کاربر:Omid/3صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''سکولاریسم''' گیتی گرایی یا جدااِنگاری دین از سیاست، عقیدهای است مبنی بر جدا شدن نهادهای حکومت و کسانی که دولت را رهبری میکنند، از نهادهای مذهبی و مقامهای مذهبی. این تفکر ریشه در عصر روشنگری در اروپا دارد. مفاهیمی مانند جدایی دین از سیاست، جدایی کلیسا و حکومت. سکولاریسم (secularism) واژهاى انگلیسى است که از ریشه لاتین saeculum، به معناى اینجهانی، گرفته شده است. جرج هالی اوک برای نخستین بار واژه سکولاریسم را در سال ۱۸۴۶ با انتشار کتاب اصول سکولاریسم معرفی کرد. | |||
به نوعی دیگر سکولاریسم یک اصل است که دو خواسته و هدف پایه را در بر میگیرد؛ نخستین برنامه جدایی دین و نهادهای مذهبی از حکومت است و دیگری برابری تمامی مردم با هر باور دینی، در پیشگاهِ قانون؛ این به این معناست که در یک جامعه سکولار، یک فرد مسلمان با یک فرد مسیحی، یهودی و یا خداناباور در نزد قانون برابر بوده و از حقوق یکسانی برخوردار است و هیچ فرقی میان ایشان نیست. سکولاریسم یک جنبش به سوی مدرنیته و دور شدن از ارزشهای دینی است. سکولاریسم را اولین شاخصه دوره مدرنیته خواندهاند. | |||
== تعریف سکولاریسم == | == تعریف سکولاریسم == | ||
خط ۳۴: | خط ۳۶: | ||
== سکولاریسم و لائیسیته == | == سکولاریسم و لائیسیته == | ||
لائیسیته | دو مفهوم سکولاریسم و لائیسم در حوزه فلسفه سیاسی و و جامعهشناسی کاربرد دارند. لائیسیته واژهای است که در دهه هفتاد سده نوزدهم در فرانسه ابداع و از آن پس وارد دانشنامهها و گفتمان سیاسی شد. لائیسیته دریافتی سیاسی است که برحسب آن، از یک سو دولت و حوزه عمومی از هیچ دینی پیروی نمیکند و از سوی دیگر دین، با برخورداری از همه آزادیها در جامعه مدنی هیچ قدرت سیاسیای اعمال نمیکند. فرایند دنیوی شدن و تغییر و تحول دولت و دین را سکولاریسم مینامند. لائیسیته و سکولاریسم با وجود تشابهاتی، دو مقوله و پدیدار سیاسی-تاریخی متفاوتند. | ||
منطق لائیزایون خاص کشورهای کاتولیک میباشد. در این کشورها یک چالش اساسی بین قدرتهای سیاسی و کلیسا به وجود آمد. در این جا دولت و بخش عمومی برای رهایی خود از سلطه کلیسا مبارزه کردند و قدرت سیاسی را از چنگ نهاد کلیسا خارج ساختند. اما در منطق سکولاریزاسیون با تغییر و تحول توام و تدریجی دولت، دین و بخشهای مختلف فعالیت اجتماعی مواجه هستیم. این منطق، ویژه کشورهای پروتستان است. در این جا کلیسای پروتستان، نه تنها به مثابه قدرتی در برابر دولت عمل نمیکرد، بلکه نهادی بود در دولت و کم و بیش تابع قدرت سیاسی.<ref>درآمدی بر معنای سکولاریسم، ص ۱۶۷</ref> | |||
هرچند کشورهای سکولار در عرصه جدایی نهاد دین از نهادهای دولت و بیرون راندن دین از عرصه عمومی رویه یکسانی ندارند، اما در جوامع سکولار دولتها در برابر باورها و ارزشهای دینی و در برابر دینهای گوناگون بیطرف و ناجانبدارند و از باورها و ارزشهای مذهبی خاص، طرفداری یا دفاع نمیکنند. اما در جوامع لائیک بر جدایی کامل دین از دولت تاکید شده و دولتهای این جوامع تلاش میکنند تا دین را تا آنجا که امکان دارد از عرصه عمومی اخراج کنند.<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=LYudAqQmSAA سکولاریسم و لائیسیسم] ، یوتیوب</ref> | |||
== مجاهدین و سکولاریسم == | == مجاهدین و سکولاریسم == |