کمال‌الملک: تفاوت میان نسخه‌ها

۱٬۲۳۶ بایت حذف‌شده ،  ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸
خط ۵۰: خط ۵۰:
او بدستور مظفرالدین شاه به ایران باز گشت ودر دربار به ادامه کارش پرداخت گرچه در زمان مظفرالدین شاه نیز از کمال الملک تشویق و قدردانی می‌شد ولی گاه‌گاه این پادشاه وی را به ساختن تابلوهایی که مطابق ذوق و فکرش نبود وادار می‌کرد و از سایر درباریان دل خوشی نداشت تا بالاخره از ناملایمات دربار خسته شد و در سال ۱۳۲۱ قمری همزمان با سفر مظفرالدین شاه به اروپا ، به عراق مهاجرت کرد.و دوسال در بغداد اقامت گزید و تابلوهایی یهودیهای فال‌گیر بغدادی ـ زرگر بغدادی و شاگردش ـ میدان کربلا ـ ع. . . را ساخت بعدها مظفرالدین شاه با اصرار زیاد کمال الملک را به ایران خواست و وی در سال ۱۳۲۳ قمری ناچار از بین‌النهرین به ایران مراجعت کرد و شاه از وی دلجوئی فراوانی نمود ولی استاد به بهانة سکته قلبی و کسالت از اکثر اوقاتش را بستری بود<ref>سایت فردا - [https://www.fardanews.com/fa/news/637081/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B7-%D9%85%D8%B8%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%DA% دستخط مظفرالدین شاه برای انعام کمال الملک]</ref>.این اوان مصادف بود با انقلاب مشروطه، اگرچه کمال الملک مشارمت مستقیمی در این انقلاب نداشت ولی با انتشار ترجمه آثار انقلابیون  وآزادیخواهان فرانسه همچون ژان ژاک روسو سهم خویش را در این انقلاب با قلمش ادا کرد.
او بدستور مظفرالدین شاه به ایران باز گشت ودر دربار به ادامه کارش پرداخت گرچه در زمان مظفرالدین شاه نیز از کمال الملک تشویق و قدردانی می‌شد ولی گاه‌گاه این پادشاه وی را به ساختن تابلوهایی که مطابق ذوق و فکرش نبود وادار می‌کرد و از سایر درباریان دل خوشی نداشت تا بالاخره از ناملایمات دربار خسته شد و در سال ۱۳۲۱ قمری همزمان با سفر مظفرالدین شاه به اروپا ، به عراق مهاجرت کرد.و دوسال در بغداد اقامت گزید و تابلوهایی یهودیهای فال‌گیر بغدادی ـ زرگر بغدادی و شاگردش ـ میدان کربلا ـ ع. . . را ساخت بعدها مظفرالدین شاه با اصرار زیاد کمال الملک را به ایران خواست و وی در سال ۱۳۲۳ قمری ناچار از بین‌النهرین به ایران مراجعت کرد و شاه از وی دلجوئی فراوانی نمود ولی استاد به بهانة سکته قلبی و کسالت از اکثر اوقاتش را بستری بود<ref>سایت فردا - [https://www.fardanews.com/fa/news/637081/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B7-%D9%85%D8%B8%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%DA% دستخط مظفرالدین شاه برای انعام کمال الملک]</ref>.این اوان مصادف بود با انقلاب مشروطه، اگرچه کمال الملک مشارمت مستقیمی در این انقلاب نداشت ولی با انتشار ترجمه آثار انقلابیون  وآزادیخواهان فرانسه همچون ژان ژاک روسو سهم خویش را در این انقلاب با قلمش ادا کرد.


پس از انقلاب مشروطه پیشنهاد تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه را داد که در سال ۱۲۹۸ خورشیدی محقق شد ومدیریت این مدرسه را عهده دار شد و از شاگردان این مدرسه اساتیدزیادی در نقاشی پدید آمد ولی بدلیل اختلافات زیاد باوزیران ومعرف دربار بر سر مسایل مختلفاز جمله استقلال این مدرسه از مشاغل دولتی دست کشید ویکسال بعد در (۱۳۰۷ ش) به ملک شخصی خود در حسین آباد نیشابور کوچید.  
پس از انقلاب مشروطه پیشنهاد تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه را داد که در سال ۱۲۹۸ خورشیدی محقق شد ومدیریت این مدرسه را عهده دار شد علاوه بر تدریس هنر، از طرز رفتار خویش نیز به دانشجویان عشق، اخلاق و بشریت را آموزش داد. او حتی بخشی از پرداخت ماهانه خود را به دانش آموزان فقیر اختصاص می‌داد و از شاگردان این مدرسه اساتیدزیادی در نقاشی پدید آمد ولی بدلیل اختلافات زیاد باوزیران ومعرف دربار بر سر مسایل مختلفاز جمله استقلال این مدرسه از مشاغل دولتی دست کشید ویکسال بعد در (۱۳۰۷ ش) به ملک شخصی خود در حسین آباد نیشابور کوچید.  


== درگذشت ==
== درگذشت ==
خط ۶۳: خط ۶۳:
سبک هنر KAMAL-AL-MOLK<ref>[http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molk-mohammad-gaffari KAMĀL-AL-MOLK, MOḤAMMAD ḠAFFĀRI]-Encyclopaedia Iranca </ref>
سبک هنر KAMAL-AL-MOLK<ref>[http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molk-mohammad-gaffari KAMĀL-AL-MOLK, MOḤAMMAD ḠAFFĀRI]-Encyclopaedia Iranca </ref>


کمال الملک دانشجوی نقاشی دانشگاهی اروپایی بود که ابتدا در دارالفنون و دادگاه سلطنتی و بعدا در اروپا بود. هنگامی که او در اروپا کار می کرد، نقاشی دانشگاهی که به نئوکلاسیک گرایی و رمانتیسیستی پیوست، هنوز نهاد غالب در هنرهای تجسمی بود - نه تنها در اروپا، بلکه در حاشیه غرب. چالش هایی مانند جریانات مدرن به مثابه امپرسیونیسم و ​​بویژه بیانگرایی و کوبیزم به نقاشی آکادمیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به جمع آوری نیروها کمک کرد. بدین ترتیب استدلال می شود که کمال الملک با حرکات مدرنیستی دست نخورده باقی مانده است.
کمال الملک دانشجوی نقاشی دانشگاهی اروپایی بود که ابتدا در دارالفنون در تهران آمزش دیده بود. هنگام تحصیل و کسب مهارت در اروپا ، به نئوکلاسیک گرایی و رمانتیسیستی تمایل پیدا کرد، که هنوز نهاد غالب در هنرهای تجسمی بود - در این اوان بطورخاصدر اروپا، جریانات هنر مدرن به مثابه امپرسیونیسم و ​​بویژه بیانگرایی و کوبیزم به نقاشی آکادمیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رسید. بدین ترتیب استدلال می شود که کمال الملک از جریان مدرنیستی بدور ماند.


اما جریان دیگری از زمان که ظاهرا بیشتر اعتقاد دارد، اعتقاد کمال الملک به استادان رنسانس، طبیعت گرایی است که توسط کسانی که تجربه اروپایی خود را مورد انتقاد قرار داده اند، نادیده گرفته شده اند (نگاه کنید به زیر نقد هنری). طبیعت گرایی یک جنبش وسیع است که برای اعمال قوانین علمی خاص علوم انسانی که علوم طبیعی را اداره می کنند، اعمال می شود. به این ترتیب، هدف از هنرمندان طبیعت گرایی این است که دنیای واقعی را دقیقا همانطور که ممکن است با استفاده از روش دقیق علوم طبیعی و فیزیکی نشان دهد. در تاریخ هنر، طبیعت گرایی جریان است که در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شد که کمال الملک از آکادمی ها و موزه های اروپا بازدید کرد. همان گونه که شاگردش، اسماعیل عقیقی می گوید، "کمال الملک طبیعت را به عنوان مدل خود، علم به عنوان هدایتش انتخاب کرد" (ستهیانی، ص 18).
اما کمال الملک به سبک ٰطبیعت گرایی استادان رنسانس  طبیعت گرایی گرایش نشان داد، طبیعت گرایی یک جنبش وسیع است که برای اعمال قوانین علمی خاص علوم انسانی که علوم طبیعی را اداره می کنند، اعمال می شود. به این ترتیب، هدف از هنرمندان طبیعت گرایی این است که دنیای واقعی را دقیقا همانطور که ممکن است با استفاده از روش دقیق علوم طبیعی و فیزیکی نشان دهند. در تاریخ هنر، طبیعت گرایی جریانی است که در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شد که کمال الملک این سبک را در آکادمی ها و موزه های اروپا فرا گرفت. همان گونه که شاگردش، اسماعیل عقیقی می گوید، "کمال الملک طبیعت را به عنوان مدل خود و علم به عنوان ابزار هدایتش انتخاب کرد.


اگرچه، بدون شک تحت تاثیر رامبراند، کمال الملک ظاهرا معتقد به سبک نقاشی رافائل است، در حالی که مانند ادوارد منیت (1832-83) و دیگر نقاشان نیمه دوم قرن نوزدهم، او را انتخاب کرد حوادث و شرایط زمان خود را. او مشاهده کرد: "من ذاتا به طبیعت گرایش دارم. در اوایل زندگی من توسط رافائل مأیوس شدم. بعدها، زمانی که من بیشتر شدم، بیشتر به رامبراند منتقل شدم. در نقاشی ایده آل من رامبراند بود، هرچند که من اعتراف می کنم که از صد دانش آموز تنها دو نفر می توانند برابر با رافائل باشند، و ده نفر به عنوان رامبراند، به دلیل نقاط ضعف در مورد رافائل که غیر قابل توصیف هستند وجود دارد. با این حال، من یک تحسین بزرگ Rembrandt هستم، و سنت متیو را کپی کرده ام، که یک کار عالی است. به طور خلاصه، من معتقدم که رفاهت بزرگتر از رامبراند بود، اما من رامبراند را جذب و جذاب کردم. من می توانم اضافه کنم که از لحاظ رنگ، مدرسه نقاشی و سبک من سعی کردم خودم را در استادان ایتالیایی، مانند رافائل، مدلسازی کنم، رامبراند را به میزان کمتری تقلید کردم »(کمال الملک، ص 35) .
کمال الملک بدون شک تحت تاثیر رامبراند بود ولی ظاهر آثارش نشان داد که معتقد به سبک نقاشی رافائل است، من می توانم اضافه کنم که از لحاظ رنگ، مدرسه نقاشی و سبک من سعی کردم خودم را در استادان ایتالیایی، مانند رافائل، مدلسازی کنم، رامبراند را به میزان کمتری تقلید کردم »(کمال الملک، ص 35) .


.........................
.........................
۷۳۵

ویرایش