۱٬۱۳۲
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۵: | خط ۴۵: | ||
«یار آشنا» از نواختههای همایون خرم که شامل سه بخش «ابو عطا»، «چهارگاه» و «دشتی» ساخته و پرداخته شده و با تنبکنوازی «محمود رفیعیان» به اجرا درآمده است. ساختههای ماندگاری مانند تصنیف «رسوای زمانه»، «تو ای پری کجایی» و «شهرزاد رویا» در کارنامه هنری خرم دیده میشود. علاوه بر آن، این پیشکسوت فقید موسیقی ایرانی، قدرت زیادی در نوازندگی و بداههپردازی به شیوه نوازندگان رادیو در دهههای ۳۰ تا ۵۰ داشت. در این مجموعه، سه مایه «ابوعطا» «چهارگاه» و «دشتی» محزون به کار گرفته شدهاند که ضربیها و چهارمضرابها توسط تنبک «محمود رفیعیان» همراهی شدهاند. خرم در یادداشتی بر دفترچه این آلبوم نوشته است: «موسیقی اصیل ایرانی همچون آب زلالی است که به تشنگی شنونده، پاسخ میدهد و او را با خود حقیقی خویش آشتی میدهد. بسیاری از گوشههای موسیقی ما، یک شهر موسیقی است که اگر نسبت به آنها معرفت لازم پیدا شود، میتواند برطرفکننده عطش حقیقتجویانه انسان شود و عاقبت او را آن خنیاگر یگانه عشق رهبر شود. عاشقی گر زین سر و گر زان سر است/عاقبت ما را بدان سر رهبر است.» فرزند این موزیسین - رضا خرم - نیز در بخشی دیگر از دفترچه اثر، نوشته است: «اگر دوران طلایی آهنگسازی پدر را دهههای ۳۰ و ۴۰ و۵۰ بدانیم، دوران طلایی نوازندگی ایشان را میتوان دهههای ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و کمی قبل از آن انگاشت. سالهایی که علاوه بر مهارت و چیرهدستی، در نوازندگی تزکیهای در دل پدر ایجاد شده بود که آثارش، فراتر از یک نوازندگی تکنیکی و حتی پراحساس گشت. آنچه توسط انگشتان او روی ویولون نواخته میشد. از ذهن او که همواره به یاد معشوق بود و از دل او که همواره جایگاه پاکی برای حضرت دوست بود، برمیآمد. از این رو، فرازمینی و در واقع آسمانی بود.» <ref>عصرایران- [http://www.asriran.com/fa/news/553323/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D9%85 آلبوم «یار آشنا» شامل آثار «همایون خرم]</ref> | «یار آشنا» از نواختههای همایون خرم که شامل سه بخش «ابو عطا»، «چهارگاه» و «دشتی» ساخته و پرداخته شده و با تنبکنوازی «محمود رفیعیان» به اجرا درآمده است. ساختههای ماندگاری مانند تصنیف «رسوای زمانه»، «تو ای پری کجایی» و «شهرزاد رویا» در کارنامه هنری خرم دیده میشود. علاوه بر آن، این پیشکسوت فقید موسیقی ایرانی، قدرت زیادی در نوازندگی و بداههپردازی به شیوه نوازندگان رادیو در دهههای ۳۰ تا ۵۰ داشت. در این مجموعه، سه مایه «ابوعطا» «چهارگاه» و «دشتی» محزون به کار گرفته شدهاند که ضربیها و چهارمضرابها توسط تنبک «محمود رفیعیان» همراهی شدهاند. خرم در یادداشتی بر دفترچه این آلبوم نوشته است: «موسیقی اصیل ایرانی همچون آب زلالی است که به تشنگی شنونده، پاسخ میدهد و او را با خود حقیقی خویش آشتی میدهد. بسیاری از گوشههای موسیقی ما، یک شهر موسیقی است که اگر نسبت به آنها معرفت لازم پیدا شود، میتواند برطرفکننده عطش حقیقتجویانه انسان شود و عاقبت او را آن خنیاگر یگانه عشق رهبر شود. عاشقی گر زین سر و گر زان سر است/عاقبت ما را بدان سر رهبر است.» فرزند این موزیسین - رضا خرم - نیز در بخشی دیگر از دفترچه اثر، نوشته است: «اگر دوران طلایی آهنگسازی پدر را دهههای ۳۰ و ۴۰ و۵۰ بدانیم، دوران طلایی نوازندگی ایشان را میتوان دهههای ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و کمی قبل از آن انگاشت. سالهایی که علاوه بر مهارت و چیرهدستی، در نوازندگی تزکیهای در دل پدر ایجاد شده بود که آثارش، فراتر از یک نوازندگی تکنیکی و حتی پراحساس گشت. آنچه توسط انگشتان او روی ویولون نواخته میشد. از ذهن او که همواره به یاد معشوق بود و از دل او که همواره جایگاه پاکی برای حضرت دوست بود، برمیآمد. از این رو، فرازمینی و در واقع آسمانی بود.» <ref>عصرایران- [http://www.asriran.com/fa/news/553323/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D9%85 آلبوم «یار آشنا» شامل آثار «همایون خرم]</ref> | ||
[[پرونده:استادهمایون.jpg|جایگزین=استادهمایون|بندانگشتی|استادهمایون]] | |||
== کتاب ها == | == کتاب ها == |
ویرایش