کاربر:Hossein/صفحه تمرین201: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۱: خط ۲۱:
با وجود این که موارد متعددی از خشونت علیه گروه ها در طول تاریخ و حتی پس از تصویب این کنوانسیون صورت گرفته است، ولی شرح و بسط قانونی و بین المللی این اصطلاح در دو دوره تاریخی مجزا برجسته تر است: از زمان ابداع این اصطلاح تا پذیرش آن به عنوان قانون بین المللی (١٩۴۸-١٩۴۴) و زمان آغاز بکارگیری آن با پایه گذاری دادگاه های جنایی بین المللی برای پیگرد قانونی جنایات نسل كشی (١٩٩۸-١٩۹۱). جلوگیری از نسل كشی، که از تعهدات اصلی این کنوانسیون است ، هنوز هم به صورت یك چالش در بین ملت ها و اشخاص مطرح است.
با وجود این که موارد متعددی از خشونت علیه گروه ها در طول تاریخ و حتی پس از تصویب این کنوانسیون صورت گرفته است، ولی شرح و بسط قانونی و بین المللی این اصطلاح در دو دوره تاریخی مجزا برجسته تر است: از زمان ابداع این اصطلاح تا پذیرش آن به عنوان قانون بین المللی (١٩۴۸-١٩۴۴) و زمان آغاز بکارگیری آن با پایه گذاری دادگاه های جنایی بین المللی برای پیگرد قانونی جنایات نسل كشی (١٩٩۸-١٩۹۱). جلوگیری از نسل كشی، که از تعهدات اصلی این کنوانسیون است ، هنوز هم به صورت یك چالش در بین ملت ها و اشخاص مطرح است.


نسل‌کشی به موجب «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» سازمان ملل، اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ، جنایت محسوب می‌شود و حق مطالبه خسارات را برای قربانیان و وارثین آنان به رسمیت شناخته و دولت‌ها را متعهد می‌سازد تا تاوان صدمات وارد شده توسط مجرمین و مرتکبین را از دولت‌ها یا جانشینان آنان دریافت کنند.
نسل‌کشی به موجب «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» سازمان ملل، اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ، جنایت محسوب می‌شود و حق مطالبه خسارات را برای قربانیان و وارثین آنان به رسمیت شناخته و دولت‌ها را متعهد می‌سازد تا تاوان صدمات وارد شده توسط مجرمین و مرتکبین را از دولت‌ها یا جانشینان آنان دریافت کنند. در ماده ۱ این کنوانسیون چنین آمده: «نسل کشی، چه در دوران صلح روی دهد و چه در زمان جنگ، براساس حقوق بین‌الملل جنایت شمرده می‌شود».


== چه کسانی قابل تعقیب هستند؟ ==
== چه کسانی قابل تعقیب هستند؟ ==
خط ۸۸: خط ۸۸:
== نسل‌کشی هزاره‌ها ==
== نسل‌کشی هزاره‌ها ==
پس از حمله بر آموزشگاه کاج در کابل، کمپاین «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» آغاز شد. اما سازمان ملل متحد هنوز نپذیرفته که این کشتار «نسل کشی» است. دویچه وله این موضوع را بررسی کرده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان این حمله را از جمله «جرایم بین المللی» خواند. سازمان عفو بین الملل نیز این حمله را «حمله سیستماتیک توسط داعش» خواند، اما هیچ کلمه‌ای از «نسل کشی» در بیانیه های این سازمان به کار نرفته است.
پس از حمله بر آموزشگاه کاج در کابل، کمپاین «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» آغاز شد. اما سازمان ملل متحد هنوز نپذیرفته که این کشتار «نسل کشی» است. دویچه وله این موضوع را بررسی کرده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان این حمله را از جمله «جرایم بین المللی» خواند. سازمان عفو بین الملل نیز این حمله را «حمله سیستماتیک توسط داعش» خواند، اما هیچ کلمه‌ای از «نسل کشی» در بیانیه های این سازمان به کار نرفته است.
== قتل‌عام ۶۷ یک نسل‌کشی ==
[[قتل‌عام ۶۷]] در زندانهای ایران که طی آن به فتوای خمینی و به گفته مجاهدین که بیش از ۹۰٪ اعدام‌شدگان از آنها هستند تعدادشان بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی می‌رسد را بعضی از حقوقدانان و شخصیت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی عنوان کرده‌اند و از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار محاکمه دستوردهندگان و اجرا کنندگان این قتل‌عام شدند.
قاضی بین‌المللی جفری رابرتسون، در گزارشی تحت‌عنوان «کشتار زندانیان سیاسی در ایران» دست به یک بررسی کامل حقوقی در رابطه با قتل‌عام ۶۷ زده است. وی در این گزارش پس‌از تحقیقات کامل ضمن تشریح روند وقایع قتل‌عام۶۷ در فصل «کشتارها و حقوق بین‌الملل» به نسل‌کشی پرداخته و می‌نویسد: «کنوانسیون نسل کشی دولت‌ها را موظف به رسیدگی به موارد ارتکاب جرم نسل کشی و مجازات کسانی میکند که افراد را به خاطر عضویت در یک گروه «ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» آماج آزار و آسیب‌های شدید جسمی و روانی کنند، آن هم به قصد از بین بردن کل گروه یا بخشی از آن». قاضی رابرتسون با استناد به فتوای  مکتوب خمینی برای کشتار زندانیان مجاهد می‌نویسد: «قصد از صدور فتوا آشکارا حذف کامل این گروه به خاطر آراء و گرایش‌های مذهبی‌اش بود… در نظام دین سالار ایران دشمنی با مجاهدین اساسا به این علت بود که بر تفسیر خاص خود از اسلام پا می‌فشردند». قاضی رابرتسون در ادامه ضمن اشاره به پروسه تکوین مفاد کنوانسیون و خرده گیری‌هایی که به تعریف اولیه آن گرفته شد، با استناد به دادگاه جزائی بین‌الملل روآندا ۱۹۹۹«گروه مذهبی» را که مورد اختلاف حقوقدانان در تعریف نسل کشیست اینگونه تعریف میکند: «گروه مذهبی گروهی است که اعضایش باورهای مشترک و پایدار دارند». قاضی رابرتسون با استناد به این تعریف نتیجه می‌گیرد که: «مجاهدین نیز به عنوان یک گروه باورهایی نسبتاً ثابت و موجودیتی پایدار داشته است».<ref name=":3">تریبون زمانه - [https://www.tribunezamaneh.com/archives/275118 قتل‌عام ۶۷؛ جرم نسل‌ کشی]</ref>
و سپس نتیجه‌گیری خود را با استناد به پاسخ خمینی به نامه موسوی اردبیلی مستند می‌کند و می‌نویسد: «دادستان‌های جمهوری اسلامی با مجاهدین به عنوان یک گروه مذهبی رفتار می‌کردند: '''«هر کس برسر نفاق باشد حکمش اعدام است دشمنان اسلام را نابود کنید»''' و به همین دلیل نیز کشته می‌شدند…».<ref name=":3" />
۱٬۰۶۶

ویرایش