تبیین جهان: تفاوت میان نسخه‌ها

۶۱۸ بایت حذف‌شده ،  ‏۹ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | عنوان = | عنوان اصلی = تبیین جهان | برگرداننده =...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۶: خط ۳۶:
}}
}}


'''تبیین جهان''' نام کلاس‌های آموزش فلسفه‌ای است که  از ۲۳ آذر تا بهمن ۱۳۵۸ در دانشگاه صنعتی شریف تهران توسط [[مسعود رجوی]] برگزار می‌شد. در کلاس‌های تبیین جهان در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دانشجو با کارت وارد می‌شدند. همچنین فیلم‌ها و فایل صوتی آن و همچنین بیش از یکصدهزار نسخه چاپی از متون هر جلسه در سراسر کشور توزیع می‌شد. هم‌اکنون کتابی در ۱۶جلد به‌عنوان «تبیین جهان» وجود دارد که نتیجه ۱۶جلسه از کلاس‌های [[مسعود رجوی]] است.
'''تبیین جهان''' نام کلاس‌های آموزش فلسفه‌ای است که  از ۲۳ آذر تا بهمن ۱۳۵۸ در دانشگاه صنعتی شریف تهران توسط [[مسعود رجوی]] برگزار می‌شد. در کلاس‌های تبیین جهان در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دانشجو با کارت وارد می‌شدند. علاوه بر آن فیلم‌ها و فایل صوتی آن و همچنین بیش از یک‌صدهزار نسخه چاپی از متون هر جلسه در سراسر کشور توزیع می‌شد. هم‌اکنون کتابی در ۱۶جلد به‌عنوان «تبیین جهان» وجود دارد که نتیجه ۱۶ جلسه از کلاس‌های [[مسعود رجوی]] است.


تبیین جهان که حاصل آموزش و سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه صنعتی شریف است دیدگاه مجاهدین نسبت به هستی، انسان و تاریخ را بازتاب می‌دهد.
تبیین جهان که حاصل آموزش و سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه صنعتی شریف است دیدگاه مجاهدین نسبت به هستی، انسان و تاریخ را بازتاب می‌دهد.
خط ۴۴: خط ۴۴:
== محتوای تبیین جهان ==
== محتوای تبیین جهان ==


تبیین جهان یک نگاه نو و دریافتی پویا از قرآن و اسلام در برابر اسلام ارتجاعی خمینی است.
تبیین جهان یک نگاه نو و دریافتی جدید از جهان هستی  است که دیدگاه‌های مجاهدین خلق نسبت به سه مسآله‌ی وجود، تاریخ و انسان را بیان می‌کند.  


== استاد کلاس تبیین جهان ==
== استاد کلاس تبیین جهان ==
مسعود رجوی یک جوان ۳۱ ساله که تازه یک سال بود که از حبس ۷ ساله آزاد شده و در همین یک سال رهبر یک جنبش با صدها هزار هوادار بود و خودش هم کاندید ریاست جمهوری شده بود.
مسعود رجوی هنگام برگزاری کلاس‌های تبیین جهان یک جوان ۳۱ ساله بود. او به تازگی در جریان انقلاب ضدسلطنتی از حبس ۷ ساله آزاد شده و در همین یک سال رهبری جنبشی با صدها هزار هوادار در سراسر ایران را بر عهده داشت.


نسل تشنه‌ی انقلاب به این ترتیب با جهان بینی توحیدی مجاهدین و ایدئولوژی رهایی‌بخش آنها آشنا می‌شد.
نسلی که در این کلاس‌ها با جهان‌بینی مجاهدین و ایدئولوژی آنها آشنا شد.


در کنار شکل‌گیری و تشکل یابی سیاسی جبهه اپوزیسیون در برابر سلطان تازه بر تخت نشسته، یک جبهه عقیدتی و یک رنسانس عقیدتی در اعماق جامعه شروع به حرکت کرده بود. مباحثی که مجاهدین از میانه‌ی دهه‌ی ۴۰ در بازگشتی انقلابی به اسلام انقلابی کشف کرده بودند و آنرا در هسته‌های کوچک رزمنده مورد مطالعه و کاربرد قرار داده بودند اکنون به صحن جامعه وارد می‌شد.
کلاس‌های تبیین به گفته‌ی شاهدان  شکل‌گیری تفکر نسل نو پس از انقلاب نقشی عمیق داشت و یک جبهه عقیدتی در اعماق جامعه ایجاد کرد. مباحثی که مجاهدین از میانه‌ی دهه‌ی ۴۰ در بازگشتی انقلابی به اسلام کشف کرده بودند و آنرا در هسته‌های کوچک رزمنده مورد مطالعه و کاربرد قرار داده بودند اکنون به صحن جامعه وارد می‌شد.
 
 
نکته جالب اینکه: 
[[پرونده:کتاب تبیین جهان.jpg|بندانگشتی|'''کتاب «تبیین جهان»''']]
[[پرونده:کتاب تبیین جهان.jpg|بندانگشتی|'''کتاب «تبیین جهان»''']]
نخستین جلسه آموزش تبیین جهان ۲۳ آذر ۵۸ یعنی ۴۰روز پس از نمایش و ماجرای گروگانگیری در سفارت آمریکا انجام شد و فضای نسل جوان و محیط‌های آموزشی و دانشگاهی کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. این نخستین بار بود که یک تبیین جامع و بی‌طرفانه از هستی و تاریخ و جامعه و انسان ـ با زبانی ساده و مثالهای روز ـ در این سطح بیان می‌شد. به همین علت خمینی نمی‌توانست ادامه کلاسها را تحمل کند اما به‌علت شرایطی انتخابات و نیازی که به حضور مردم در انتخابات مجلس داشت نمی‌خواست تا قبل از انتخابات مقابل نسل پیگیر و کنجکاو جوان بایستد. در نتیجه کمی صبر کرد و در بهمن ماه همان سال با یک کودتای فرهنگی که به بستن دانشگاهها منجر شد، کلاسهای مسعود رجوی نیز تعطیل گردید.
نخستین جلسه آموزش تبیین جهان ۲۳ آذر ۵۸ یعنی ۴۰روز پس از نمایش و ماجرای گروگانگیری در سفارت آمریکا انجام شد و فضای نسل جوان و محیط‌های آموزشی و دانشگاهی کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. این نخستین بار بود که یک تبیین جامع و بی‌طرفانه از هستی و تاریخ و جامعه و انسان ـ با زبانی ساده و مثالهای روز ـ در این سطح بیان می‌شد. به همین علت خمینی نمی‌توانست ادامه کلاسها را تحمل کند اما به‌علت شرایطی انتخابات و نیازی که به حضور مردم در انتخابات مجلس داشت نمی‌خواست تا قبل از انتخابات مقابل نسل پیگیر و کنجکاو جوان بایستد. در نتیجه کمی صبر کرد و در بهمن ماه همان سال با یک کودتای فرهنگی که به بستن دانشگاهها منجر شد، کلاسهای مسعود رجوی نیز تعطیل گردید.
خط ۶۳: خط ۶۲:
اما منتهای دجالگری در این بود که با حربه « انقلاب فرهنگی» به یک کودتای سیاه ضدفرهنگی علیه تمامیت فرهنگ و دانشگاههای ایران مبادرت کرد. بر این پاتک ارتجاعی برضد نیروی انقلابی، لباس « انقلاب فرهنگی» پوشاند که انقلاب فرهنگی چین در زمان مائوتسه تونگ در دهه ۱۹۶۰ را تداعی می‌کرد.» <ref>[https://leader.mojahedin.org/c/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C مسعود رجوی ـ استراتژی قیام و سرنگونی صفحه ۳۳۵]</ref>
اما منتهای دجالگری در این بود که با حربه « انقلاب فرهنگی» به یک کودتای سیاه ضدفرهنگی علیه تمامیت فرهنگ و دانشگاههای ایران مبادرت کرد. بر این پاتک ارتجاعی برضد نیروی انقلابی، لباس « انقلاب فرهنگی» پوشاند که انقلاب فرهنگی چین در زمان مائوتسه تونگ در دهه ۱۹۶۰ را تداعی می‌کرد.» <ref>[https://leader.mojahedin.org/c/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C مسعود رجوی ـ استراتژی قیام و سرنگونی صفحه ۳۳۵]</ref>


== تاثیر تبیین جهان در درون حوزه‌ها ==
== تاثیر تبیین جهان قشر‌های مختلف ==
با تشکیل کلاسهای تبیین جهان،‌ مباحثی که مجاهدین از میانه‌ی دهه‌ی ۴۰ در بازگشتی انقلابی به اسلام انقلابی کشف کرده بودند و آنرا در هسته‌های کوچک رزمنده مورد مطالعه و کاربرد قرار داده بودند اکنون به صحن جامعه وارد می‌شد.
پیش از انقلاب ضدسلطنتی طبعا آشنایی با افکار مجاهدین خلق بهایی سنگین داشت. پس از انقلاب در فرصتی که ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ فراهم شد،‌یعنی پش از آن که خمینی آزادی ایجاد را از جامعه سلب نماید  دانشگاه شریف میزبان مسعود رجوی شد تا بخشی از یافته‌های ایدئولوژیک مجاهدین را به جامعه عرضه کند. بسیاری از اقشار جامعه از زن و مرد، دانش آموزان و دانشجویان و فرهنگیان از این کلاس‌ها استقبالی شایان کردند اما  شنوندگان و تاثیرپذیرفتگان از بحث‌های تبیین جهان تنها محدود به دانشجویان، دانش آموزان، کارگران، کارمندان، زنان و … نمی‌شد؛ بنا به شهادت کسانی که در همان زمان در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل بوده‌اند؛ کتاب‌های تبیین جهان مسعود رجوی یکی از پر خواننده‌ترین کتاب‌ها حتی در حوزه‌های علمیه بود.
 
روزگاری تهیه یک کتاب یا جزوه از مجاهدین می‌توانست به بهای زندان و شکنجه تمام شود از همین رو دامنه‌ی گسترش اندیشه‌ی مجاهدین نیز محدود می‌شد، اما در بهار آزادی که چندان هم نپایید این فرصت فراهم شد تا برای چند جلسه دانشگاه شریف میزبان مسعود رجوی باشد تا بخشی از یافته‌های ایدئولوژیک مجاهدین را به جامعه عرضه کند.
 
در آن زمان شنوندگان و تاثیرپذیران از بحث‌های تبیین جهان تنها محدود به دانشجویان، دانش آموزان، کارگران، کارمندان، زنان و … نمی‌شد؛ بنا به شهادت کسانی که در همان زمان در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل بوده‌اند؛ کتاب‌های تبیین جهان مسعود رجوی یکی از پر خواننده‌ترین کتاب‌ها در درون حوزه‌های علمیه بود.


در تبیین جهان، طلبه‌های جوان با رویکردی کاملا متفاوت از اسلام شناسی حاکم بر حوزه‌ها، آشنا می‌شدند. بسیاری از همین طلبه‌ها بعدها در زمره اعضای مجاهدین قرار گرفته یا به هواداری فعال از مجاهدین پرداختند. با این همه آنچه بیش از همه اهمیت یافت؛ جا باز کردن اندیشه‌ی مجاهدین در کانونی بود که خمینی آنرا پشتوانه حکومت خود می‌دانست.<ref name=":0">[https://fa.iranfreedom.org/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/ تبیین جهان در درون حوزه‌ها]</ref>
به این ترتیب جا باز کردن اندیشه‌ی مجاهدین در کانونی بود که خمینی آنرا پشتوانه حکومت خود می‌دانست، برای او بسیار دردناک بود.<ref name=":0">[https://fa.iranfreedom.org/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/ تبیین جهان در درون حوزه‌ها]</ref>


=== '''طلبه جوان به مسعود رجوی استناد می‌کند''' ===
=== '''طلبه جوان به مسعود رجوی استناد می‌کند''' ===