حافظ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۲۸: خط ۲۸:


== ایهام در شعر حافظ ==
== ایهام در شعر حافظ ==
ایهام یکی از شگردهاي بلاغی پرکاربرد در شعر فارسی است که بعد از قرن پنجم رواج یافته.رشیدالدین وطواط ایهام را به گمان افکندن می‌خواند وآنرا به صنعت تخیل نیز توصیف میکند<ref>سند Pdf - [http://dehkhoda.kiau.ac.ir/article_524367_c06e10570744e8668bb8aa43c6574ad4.pdf ایهام ترادف ویژگی سبکی منحصر به فرد حافظ]</ref>،
 
=== تعریف ایهام(یا توریه و تخییل) ===
بیش‌تر ادیبان و نقادان ایهام را بدیع ترین و شیرین ترین شیوه شاعری دانسته اند ایهام، در لغت به معنای «به وهم و گمان افکندن» است و توریه به معنای«پوشاندن»است،در کتب بلاغی از ایهام، به توجیه، تخیل، توهیم، تخییل و مغالطه نیز نام برده شده است<ref>نشریه زیبایی شناسی ادبی - [http://za.iau-arak.ac.ir/article_525501.html سیر تحول«ایهام» در کتاب‌هایبلاغت فارسی . . .احمدی بیدگلی؛ محمدرضا قاری]</ref>.
 
ایهام(یا توریه و تخییل) یکی از شگردهاي بلاغی پرکاربرد در شعر فارسی است که بعد از قرن پنجم رواج یافته.رشیدالدین وطواط ایهام را به گمان افکندن می‌خواند وآنرا به صنعت تخیل نیز توصیف میکند<ref>سند Pdf - [http://dehkhoda.kiau.ac.ir/article_524367_c06e10570744e8668bb8aa43c6574ad4.pdf ایهام ترادف ویژگی سبکی منحصر به فرد حافظ]</ref>،اشعار دیوان خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی چنان سرشار از صنعت ایهام است که اغلب «ایهام در ادبیات فارسی» را با «ایهام در شعر حافظ» یکی می‌گیرند،


== فال حافظ در فرهنگ ایران ==
== فال حافظ در فرهنگ ایران ==

نسخهٔ ‏۷ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۰۳

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی (متولد ح. ۷۲۷ (قمری) – وفات ۷۹۲ (قمری))با تخلص حافظ و ملقب به لسان الغیب، شمس‌‏الدین، لسان العرفا، ناظم الاولیا، خواجه عرفان، خواجه شیراز، ترجمان الحقیقه، کاشف الحَقایق، تَرجمانُ الاسرار، مَجذوبِ سالک، تَرجمانُ اللسان.

همچنین خود حافظ القابی را در اشعارش بکار برده :

نکته دانی بذله گو چون حافظ شیرین سخن . . .

دلم از پرده بشد حافظ خوشگوی کجاست؟ . . .

حافظ خوش‏کلام شد مرغ سخن سرای تو . . .

اما آشنا ترین لقب خواجه شمس‌الدین محمد بدلیل حفظ قران همانا حافظ است :

عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ

قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت[۱]

سبک شعر حافظ(سمبولیزم)

نظر مستشرقین درباره حافظ

حافظ از دیدگاه استادان ادبیات فارسی

سالروز (یادواره)حافظ

ترجمه دیوان حافظ به زبانهای دیگر

نسخه های دستنویس قدیمی دیوان حافظ

ایهام در شعر حافظ

تعریف ایهام(یا توریه و تخییل)

بیش‌تر ادیبان و نقادان ایهام را بدیع ترین و شیرین ترین شیوه شاعری دانسته اند ایهام، در لغت به معنای «به وهم و گمان افکندن» است و توریه به معنای«پوشاندن»است،در کتب بلاغی از ایهام، به توجیه، تخیل، توهیم، تخییل و مغالطه نیز نام برده شده است[۲].

ایهام(یا توریه و تخییل) یکی از شگردهاي بلاغی پرکاربرد در شعر فارسی است که بعد از قرن پنجم رواج یافته.رشیدالدین وطواط ایهام را به گمان افکندن می‌خواند وآنرا به صنعت تخیل نیز توصیف میکند[۳]،اشعار دیوان خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی چنان سرشار از صنعت ایهام است که اغلب «ایهام در ادبیات فارسی» را با «ایهام در شعر حافظ» یکی می‌گیرند،

فال حافظ در فرهنگ ایران

باورهای مردم درباره حافظ

نمونه هایی از غزلیات

غزلیات حافظ در آواز و موسیقی اصیل ایرانی

پانویس