۱٬۰۰۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
== نظر مراجع و رهبران دینی == | == نظر مراجع و رهبران دینی == | ||
شماری از مراجع تقلید از جمله | شماری از مراجع تقلید از جمله [[محمدکاظم شریعتمداری]]، علی میلانی و محمدرضا گلپایگانی و در راس آنان [[روحالله خمینی|خمینی]] با دادن حق رأی و انتخاب به زنان به شدت مخالفت کردهاند. | ||
خمینی، در روز ۱۷ مهرماه، درست فردای اعلام خبر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در تلگرامی به محمدرضاشاه پهلوی چنین نوشت:<blockquote>«بسم اللّه الرحمن الرحیم</blockquote><blockquote>حضور مبارک اعلیحضرت همایونی</blockquote><blockquote>پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامهها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأی دادهاست؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامههای دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.</blockquote><blockquote>الداعی: روحاللّه الموسوی»</blockquote>روحالله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم نوشت: <blockquote>«ورود زنها به مجلسین و انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست؛ و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و میدهند. ...»</blockquote>با این همه، | خمینی، در روز ۱۷ مهرماه، درست فردای اعلام خبر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در تلگرامی به محمدرضاشاه پهلوی چنین نوشت:<blockquote>«بسم اللّه الرحمن الرحیم</blockquote><blockquote>حضور مبارک اعلیحضرت همایونی</blockquote><blockquote>پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامهها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأی دادهاست؛ و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامههای دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.</blockquote><blockquote>الداعی: روحاللّه الموسوی»</blockquote>روحالله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم نوشت: <blockquote>«ورود زنها به مجلسین و انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست؛ و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و میدهند. ...»</blockquote>با این همه، خمینی که حدود ۱۵ سال قبل از آن، گفته بود حق رأی زنان فحشا به بار میآورد، در آستانه به قدرت رسیدن از حق انتخابکردن و انتخابشدن زنان حمایت کرد و آن را مطابق احکام اسلامی دانست. | ||
او در آستانه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خطاب به زنها گفت: <blockquote>«شما باید در همه صحنهها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانمها همان طوری که مردها فعالیت میکنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند برای اینکه فرقی ما بین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است…»<ref name=":0" /></blockquote>روزنامه اطلاعات در روز پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ متن نامههای روحانیون بروجردی، | او در آستانه دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خطاب به زنها گفت: <blockquote>«شما باید در همه صحنهها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران، خانمها همان طوری که مردها فعالیت میکنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند برای اینکه فرقی ما بین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست. سرنوشت ایران، سرنوشت همه است…»<ref name=":0" /></blockquote>روزنامه اطلاعات در روز پانزدهم دی ماه ۱۳۳۱ متن نامههای روحانیون بروجردی، صدر و حجت را در صفحه هفتم، درج کردهاست:<blockquote>«نامه حضرت آیت الله سید صدرالدین صدر:</blockquote><blockquote>خدمت حضرت مستطاب آیت الله آقای حاج میر سید محمد بهبهانی دامت برکاته.</blockquote><blockquote>به عرض عالی میرساند همواره از خداوند متعال سلامتی و عزت وجود محترم و تأیید و توفیق را برای خدمتگزاری به اسلام و مسلمین خواستارم. … این امر یعنی مداخله زنها در انتخابات به جهاتی چند محرم و غیر مشروع میباشد و در کشور اسلامی به حول و قوه الهی اجرا نمیگردد؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»<ref name=":2" /></blockquote> | ||
== نظر برخی جریانات سیاسی == | == نظر برخی جریانات سیاسی == | ||
[[حزب توده ایران]] وقتی در سال ۱۳۴۱ و با اجرایی شدن مفاد «انقلاب سفید» شاه، زنان به حق رأی دست یافتند، حق رأی را «عطیهای شاهانه» خواند و در مخالفت با آن اطلاعیه داد.<ref name=":1">[http://www.dw.com/fa-ir/ | [[حزب توده ایران]] وقتی در سال ۱۳۴۱ و با اجرایی شدن مفاد «انقلاب سفید» شاه، زنان به حق رأی دست یافتند، حق رأی را «عطیهای شاهانه» خواند و در مخالفت با آن اطلاعیه داد.<ref name=":1">[http://www.dw.com/fa-ir/مخالفان-حق-رای-زنان-از-آیتالله-خمینی-تا-احزاب- مخالفان حق رای زنان؛ از آیتالله خمینی تا احزاب سیاسی]</ref> | ||
وقتی مصدق در ۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ به نخستوزیری رسید و پیشنویس لایحه انتخابات را تنظیم کرد که در آن حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شده بود، شاخه مذهبی [[جبهه ملی ایران|جبهه ملی]] با شرکت زنان در انتخابات مخالف کرد.<ref name=":1" /> | وقتی مصدق در ۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ به نخستوزیری رسید و پیشنویس لایحه انتخابات را تنظیم کرد که در آن حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شده بود، شاخه مذهبی [[جبهه ملی ایران|جبهه ملی]] با شرکت زنان در انتخابات مخالف کرد.<ref name=":1" /> | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
# حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی کشور. | # حمایت از زنان بیوه و مطلقه و اطفال تحت حضانت و سرپرستی آنها از طریق نظام تأمین اجتماعی کشور. | ||
# رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه شهادت، ولایت، حضانت و ارث. | # رفع نابرابریهای حقوقی در زمینه شهادت، ولایت، حضانت و ارث. | ||
# چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است.در مواردی که مصلحت به خصوصی در کار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین میکند. | # چند همسری (تعدد زوجات) ممنوع است. در مواردی که مصلحت به خصوصی در کار باشد، ترتیبات مقتضی را قانون معین میکند. | ||
# منع هرگونه بهرهکشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای کلیه رسوم و قوانین و مقرراتی که بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهرهکشی به دیگران واگذار میکنند. | # منع هرگونه بهرهکشی جنسی از زن تحت هر عنوان و الغای کلیه رسوم و قوانین و مقرراتی که بر طبق آنها پدر و مادر، ولی، قیم یا دیگری دختر یا زنی را، به عنوان ازدواج یا هر عنوان دیگر، برای تمتع جنسی یا بهرهکشی به دیگران واگذار میکنند. | ||
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
اولین زن که در تاریخ ایران به نمایندگی مجلس انتخاب شد [[فرخرو پارسا]] بود. وی در دوره بیست و یکم انتخابات مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم تهران، از طرف «کانون مترقی» که در سال ۱۳۴۰ تشکیل شده بود، وارد مجلس شد.<ref>[https://tavaana.org/fa/Farrokhroo_Parsa فرخرو پارسا؛ از وزارت تا اعدام]</ref> | اولین زن که در تاریخ ایران به نمایندگی مجلس انتخاب شد [[فرخرو پارسا]] بود. وی در دوره بیست و یکم انتخابات مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم تهران، از طرف «کانون مترقی» که در سال ۱۳۴۰ تشکیل شده بود، وارد مجلس شد.<ref>[https://tavaana.org/fa/Farrokhroo_Parsa فرخرو پارسا؛ از وزارت تا اعدام]</ref> | ||
در اولین دوره انتخابات مجلس بعد از سرنگونی محمدرضاشاه، تنها ۴ زن بودند در مقابل ۳۲۳ مرد که توانستند به اولین دور مجلس شورای اسلامی راه یابند و این چهار نفر تا سومین دور مجلس هم ثابت باقی ماندند.<ref>[http://www.dw.com/fa-ir/ | در اولین دوره انتخابات مجلس بعد از سرنگونی محمدرضاشاه، تنها ۴ زن بودند در مقابل ۳۲۳ مرد که توانستند به اولین دور مجلس شورای اسلامی راه یابند و این چهار نفر تا سومین دور مجلس هم ثابت باقی ماندند.<ref>[http://www.dw.com/fa-ir/زنان-و-هشت-دوره-مجلس-شورای-اسلامی/a-15657320 زنان و هشت دوره مجلس شورای اسلامی]</ref> | ||
در این انتخابات برخی کاندیداهای زن گرچه آرای قابلقبولی کسب کردند ولی به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه به مجلس راه نیافتند. | در این انتخابات برخی کاندیداهای زن گرچه آرای قابلقبولی کسب کردند ولی به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه به مجلس راه نیافتند. | ||
خط ۵۲: | خط ۵۲: | ||
== منابع == | == منابع == | ||
{{پانویس}} | {{پانویس|۲}} | ||
{{پانویس|۲}} | {{پانویس|۲}} |