علی‌اصغر بهاری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی
{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی
| نام            =  روح الله خالقی
| نام            =  
  علی‌اصغر بهاری
| تصویر          = استاد روح الله خالقی.jpg
| تصویر          = استاد روح الله خالقی.jpg
| توضیح_تصویر    =استاد روح الله خالقی
| توضیح_تصویر    =استاد روح الله خالقی
خط ۸: خط ۹:
| دورنما          =
| دورنما          =
| پس‌زمینه        =
| پس‌زمینه        =
| نام_اصلی        =  روح الله خالقی
 
| نام_اصلی        =
   
                    علی‌اصغر بهاری
| نام_مستعار      =
| نام_مستعار      =
| تولد            =  متولد کرمان ۱۲۸۵ خورشیدی  
| تولد            =  متولد کرمان ۱۲۸۵ خورشیدی  

نسخهٔ ‏۹ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۳۱


علی‌اصغر بهاری
استاد روح الله خالقی.jpg
استاد روح الله خالقی
اطلاعات
نام اصلیعلی‌اصغر بهاری
تولدمتولد کرمان ۱۲۸۵ خورشیدی
ملیتایرانی
مرگدرگذشت یک آبان ماه ۱۳۴۴
علت مرگسرطان
ساز(ها)ویولن، سه‌تار،
زمینهٔ فعالیتآهنگسازی،نوازندگی،موسیقیدان، مورخ تاریخ موسیقی و سردبیر چند نشریه فرهنگی موسیقایی و سالها در رادیو ایران نیز فعالیت داشت، رئیس شورای موسیقی رادیو بود
تحصیلاتمدرک لیسانس خود را از دانشسرا عالی در رشتهٔ فلسفه و ادبیات
دانشگاهدارالمعلمین «دانشسرای عالی»
بنیانگذار۱۳۱۷ معاون دفتر وزارت فرهنگ شد،۱۳۲۰معاون ادارهٔ موسیقی کشور و نیز معاون هنرستان عالی موسیقی شد، ۱۳۲۵ چندی در وزارت کار و تبلیغات فعال و در ۱۳۲۷ متصدی دبیرخانهٔ هنرهای زیبا شد. سپس ۱۳۲۸هنرستان موسیقی ملی را تأسیس کرد
آلبوم معروفآثار متعددی، شامل متدها و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی، قطعات ارکستری، قطعات آواز، اتودها، آثار ساده برای مدارس، کتابها و نوشته ها و رسالات علمی از جمله: «نظری به موسیقی» و «سرگذشت موسیقی ایران» را در دو جلد عرضه و از خود به یادگار گذاشت.
علی‌اصغر بهاری (متولدتهران ۱۲۸۴ - درگذشت ۲۰ خرداد ۱۳۷۴) از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده کمانچهدر دههٔ ۶۰، با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، در «گروه اساتید»، همکاری داشت. 

زندگی نامه

علی‌اصغر بهاری، به سال ۱۲۸۴ در ناحیه بازار عباس آباد تهران متولد شد. پدرش نایب محمدتقی‌خان تا سن ۱۳ سالگی تربیت او را بر عهده داشت. سپس ادمه آموزش را نزد پدر بزرگش میرزاعلی خان دنبال کرد. مدت ۴ سال در مکتب سه دایی خود به نام‌های رضاخان، اکبرخان و حسن‌خان که در یک قرن پیش جزو هنرمندان نامی ایران به حساب می‌آمدند، آموخته های خود را بکمال رسانید.

در هجده سالگی، همراه با ارکستر ابراهیم خان منصوری در کنسرتی که در یک سالن بر پا شده بود شرکت می‌کند و از همین جا آوازه شهرت بهاری به گوش موسیقی‌دانان می‌رسد و او را به نام نوازنده خوب و آگاه به نواختن گوشه هایی ایرانی می‌پذیرند. باورود پیانو به جای سنتور و ویولن از رونق افتادن کمانچه، وی نیز کمانچه را زمین گذاشت و نواختن ویولن را آغاز کرد و نزد رضا محجوبی به تکمیل آموخته‌های خود در موسیقی ایرانی پرداخت. بهاری پس از چندی در مشهد کلاس موسیقی جهت تعلیم هنرجویان می‌گشاید و یک سال هم با حبیب سماعی استاد سنتور کار می‌کند و شاگرد تعلیم می‌دهند و بعداً به تهران می‌آید و توسط استاد روح الله خالقی به مدرسه موسیقی جهت تعلیم دعوت می‌شود و در هنرستان شروع به همکاری می‌نماید. با گشایش رادیو که او را نیز به همکاری فرا می‌خواند. در سال ۳۲ بود که پس از سال‌ها دوری از کمانچه، با علاقه فراوان دوباره این ساز را دست گرفت. در روزگاری که این ساز در حال فراموشی بود و اغلب به دیده تحقیر به آن نگریسته می‌شد و این ساز مخصوص مطرب‌های دوره‌گرد تلقی می‌شد. پس از اجراهای اصفر بهاری در رادیو، دانشگاه تهران از وی دعوت کرد تا به تعلیم هنرجویان این دانشگاه بپردازد. در سال ۱۳۴۶ با دعوت رادیو فرانسه در سالن دلاویل در میان سه هزار بیننده به اجرا پرداخت. وی با همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، شاگردان خوبی را تربیت کرد که هر کدام هم اکنون یکی از بهترین کمانچه‌نوازهای کشور می‌باشند. او علاوه بر ساختن قطعه‌های ضربی از قبیل پیش درآمد و رِنگ، بر ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های روایت شده از متقدمین تسلط کامل داشت. اصغر بهاری نقش مهمی را در روایت تصانیف و نغمه‌های فراموش شده و مهجور موسیقی ایرانی داشت. چنانچه بسیاری از تصانیف و نغمه‌هایی که اکنون موجود است، مدیون حافظه اوست. وی در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۷۴ درگذشت.[۱]

وی اولین هنرمندی است كه در تلویزیون تكنوازی كرد و هشت بار به دعوت دولتهای فرانسه ، بلژیك و آلمان جهت اشاعه و شناساندن موسیقی ملی و کمانچه؛ این ساز اصیل ایرانی ، به آن ممالك مسافرت كرد. وی در دههٔ ۶۰، با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، در «گروه اساتید»، همکاری داشت.[۲]

استاد علی اصغر بهاری 

جستارهای وابسته ==

منابع