علی‌اصغر بهاری

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
علی‌اصغر بهاری (متولدتهران ۱۲۸۴ - درگذشت ۲۰ خرداد ۱۳۷۴) از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده کمانچهدر دههٔ ۶۰، با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، در «گروه اساتید»، همکاری داشت.

{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی


                 =   
| نام            =   علی‌اصغر بهاری

| تصویر = اسدالله_کلک.jpg | توضیح_تصویر = استاد علی‌اصغر بهاری | اندازه_تصویر = | دورنما = | پس‌زمینه = | نام_اصلی = علی‌اصغر بهاری | نام_مستعار = | تولد = متولدتهران ۱۲۸۴

| مرگ = درگذشت ۲۰ خرداد ۱۳۷۴ |علت مرگ = | ملیت =ایرانی | ساز = کمانچه | نوع_صوت = | سبک = موسیقی سنتی ایران | حرفه = | زمینه فعالیت =آهنگسازی، نوازندگی | مدت = | هنرمندان همکار = | تحصیلات = | دانشگاه = | شاگرد = | علت معروف‌شدن = | بنیانگذار = | آلبوم معروف = | عضو گروه = | ناشر = | نقش‌های_مرتبط = | وب‌گاه = | اعضای_کنونی = | اعضای_پیشین = | سازهای_برجسته = | امضا = | اندازه_امضا = | جایگزین_امضا = }}

زندگی نامه

علی‌اصغر بهاری، به سال ۱۲۸۴ در ناحیه بازار عباس آباد تهران متولد شد. پدرش نایب محمدتقی‌خان تا سن ۱۳ سالگی تربیت او را بر عهده داشت. سپس ادمه آموزش را نزد پدر بزرگش میرزاعلی خان دنبال کرد. مدت ۴ سال در مکتب سه دایی خود به نام‌های رضاخان، اکبرخان و حسن‌خان که در یک قرن پیش جزو هنرمندان نامی ایران به حساب می‌آمدند، آموخته های خود را بکمال رسانید.

در هجده سالگی، همراه با ارکستر ابراهیم خان منصوری در کنسرتی که در یک سالن بر پا شده بود شرکت می‌کند و از همین جا آوازه شهرت بهاری به گوش موسیقی‌دانان می‌رسد و او را به نام نوازنده خوب و آگاه به نواختن گوشه هایی ایرانی می‌پذیرند. باورود پیانو به جای سنتور و ویولن از رونق افتادن کمانچه، وی نیز کمانچه را زمین گذاشت و نواختن ویولن را آغاز کرد و نزد رضا محجوبی به تکمیل آموخته‌های خود در موسیقی ایرانی پرداخت. بهاری پس از چندی در مشهد کلاس موسیقی جهت تعلیم هنرجویان می‌گشاید و یک سال هم با حبیب سماعی استاد سنتور کار می‌کند و شاگرد تعلیم می‌دهند و بعداً به تهران می‌آید و توسط استاد روح الله خالقی به مدرسه موسیقی جهت تعلیم دعوت می‌شود و در هنرستان شروع به همکاری می‌نماید. با گشایش رادیو که او را نیز به همکاری فرا می‌خواند. در سال ۳۲ بود که پس از سال‌ها دوری از کمانچه، با علاقه فراوان دوباره این ساز را دست گرفت. در روزگاری که این ساز در حال فراموشی بود و اغلب به دیده تحقیر به آن نگریسته می‌شد و این ساز مخصوص مطرب‌های دوره‌گرد تلقی می‌شد. پس از اجراهای اصفر بهاری در رادیو، دانشگاه تهران از وی دعوت کرد تا به تعلیم هنرجویان این دانشگاه بپردازد. در سال ۱۳۴۶ با دعوت رادیو فرانسه در سالن دلاویل در میان سه هزار بیننده به اجرا پرداخت. وی با همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، شاگردان خوبی را تربیت کرد که هر کدام هم اکنون یکی از بهترین کمانچه‌نوازهای کشور می‌باشند. او علاوه بر ساختن قطعه‌های ضربی از قبیل پیش درآمد و رِنگ، بر ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های روایت شده از متقدمین تسلط کامل داشت. اصغر بهاری نقش مهمی را در روایت تصانیف و نغمه‌های فراموش شده و مهجور موسیقی ایرانی داشت. چنانچه بسیاری از تصانیف و نغمه‌هایی که اکنون موجود است، مدیون حافظه اوست. وی در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۷۴ درگذشت.[۱]

وی اولین هنرمندی است كه در تلویزیون تكنوازی كرد و هشت بار به دعوت دولتهای فرانسه ، بلژیك و آلمان جهت اشاعه و شناساندن موسیقی ملی و کمانچه؛ این ساز اصیل ایرانی ، به آن ممالك مسافرت كرد. وی در دههٔ ۶۰، با فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، در «گروه اساتید»، همکاری داشت.[۲]

استاد علی اصغر بهاری 

جستارهای وابسته ==

منابع