نوشیدن جام زهر

از ایران پدیا
نسخهٔ تاریخ ‏۲۵ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۰۷ توسط Ehsan (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «» نوشیدن جام زهر « نوشیدن جام زهر عبار ی ت بود که اول ن ی بار توسط خمی ن ن در هن...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو

» نوشیدن جام زهر « نوشیدن جام زهر عبار ی ت بود که اول ن ی بار توسط خمی ن ن در هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت و قرارداد آتش بس در سال ۱۳۶۷ بکار برده شد. اما سوال اساسی این است که چرا خمی ن ن که بیش از ۷سال بر طبل جنگ کوبید و تمام طرحهای صلح و آتش بس یا هیئتهای مذاکره را اساسا نمیپذیرفت و معروف بود که گفته بود کسی در رابطه با آتش بس و صلح و پایان جنگ برای گفتگو به او مراجعه نکند و ن ن ی به گفتهی خودش تا آخرین خشت خانههای تهران حا ن ض به پذیرش آتش بس نبود. چه شد که قطعنامه ۵۹۸ که چند سال قبل به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود وعراق هم آنرا پذیرفته بود، اینبار از طرف خمی ن ن پذیرفته شد؟! بواسطه حوادث و عواملی که از « برای پاسخ به این سوال که خمی ن ن هم در زمان پذیرش قطعنامه گفت خودداری میکنم ً باید به ر شایط و زمان پذیرش قطعنامه و وضعیت رژیم و تنها آل ییناتیو و » ذکر آن فعلا هماورد خمی ن ن مراجعه کنیم تا آنچه خمی ن ن ح ی ن از ذکر آن ترس و واهمه داشت را بتوانیم بررسی کنیم. 4pm.؟ چرا برای خمینی تن دادن به آتش بس معادل جام زهر بود جنگ ایران و عراق در روز اول شهریور ی جنگ ایران و عراق با حمله هوا یت گسی یده هواپیماهای عراق ۱۳۵۹ ر شوع شد و بیش ازهفت سال طول کشید که بعد ازجنگ جها ن ت دوم، جنگ ایران وعراق بعنوان طولا ن ت ترین جنگ د ر دنیا لقب گرفت. در جنگ ب ن ی ایران و عراق، بیش از ۲میلیون نفرکشته و معلول، میلیونها انسان آواره شدند، ۳۰۰۰ روستا از ب ن ی رفت و ۵۰ شهرمنهدم شد با بیش از یکهزار میلیارد دلار خسارت فقط برای طرف ایرا ن ت جنگ! چگونه شکل ی گ گ ریی جنگ ایران و عراق و مسبب آن: و اعلام رسمی » کافر بودن صدام حس ن ی « درواقع خمی ن ن با دخالتهایش در امور داخلی عراق و فتوای درسخنیا ن ت عمومی برای قیام مردم و ارتش عراق برای شنگو ن ت صدام حس ن ی و تشکیل حکومت اسلامی، که در روزنامههای کث یالانتشا ر آنروز ایران چاپ و ن ر ش داده شد، عامل و با ن ت ر شوع جنگ ایران و عراق بود. اما برای روشن شدن موضوع باید به چند نکته اشاره کنیم: خمی ن ن قطعنامه ۴۷۹ شورای امنیت سازمان ملل که تنها هفت روز بعد از ر شوع جنگ ایران و عراق صادر کرده و خواهان آتش بس شده بود را نپذیرفت، وطرح آتش بس سازمان کنفرانس اسلامی که با فرستادن یک هیئت بلند پایه با حضور یاشعرفات و ضیاءالحق به تهران آمده بودند را رد کرد و همینطور طرح عربستان برای دادن مبلغ هنگفت ۶۰ میلیارد دلار بعنوان غرامت جنگ و آتش بس را نپذیرفت. میدانست » صلح رو دفن اسلام « و » نعمت « خمی ن ن در سخنیا ن ت های عمومی خود جنگ ایران و عراق ر ا و » تا آخرین خشتهای خانههای تهران « و » اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد « و میگفت که یع ن ن حل » راه قدس هم از کربلا میگذرد « آنرا ادامه میدهد و معتقد بود که » رفع فتنه در جهان « برای مسئله فلسط ن ی ر ا م ر شوط به شنگو ن ت حکومت عراق میدانست.!! بگفته ب ن ن صدر)رییس جمهو ر وقت خمي ن ن ( كمی پس ازپ یو زی انقلاب، صدام حس ن ی، نوهی سیدابوالحسن اصفها ن ت مرجع معروف و درگذشتهی شيعه را نزد خمي ن ن فرستاد تا ضمن عذرخواهی از او درخواست تجديد مناسبات بکند اما خمي ن ن با فرستادهی صدام ح ی ن ملاقات هم نكرد! علاوه براين منتظ ری درخاطرات خود میگويد: )خاطرات و مصاحبه با ت ت سی( به نظ ر من اگر )خمي ن ن ( يک مقدار تفاهم میکردند، شايد بهانه بهدست آنها نمیآمد، بالاخره اين زمينه ]يع ن ن حمله نظامی به .» ... ايران[ برای آنها فراهم شد تقريبا ۳۴ سال بعد يع ن ن در روز ۶ مهر ۱۳۹۳ سايت تابناك محسن رضا یت مصاحبهای از رفسنجا ن ت منت ر ش كرد كه گفته بود: ” نمیتوانم بگويم نمیشد جل وی جنگ گرفته شود “. pg كليپ كوتاهی از سخنان خمينی در 03 فروردين 3.۹۵۳۱ pg كليپ كوتاهی از سخنان منتظری درباره شروع جنگ. 3 نام ر شوع بودن جنگ پس از عقب نشی ی ن عراق موضع مجاهدین در مورد جنگ ایران و عراق این بود که این جنگ با حمله عراق اما به تحریک خمی ن ن آغاز شده است و قابل پیشگ یی بود. با این همه مجاهدین در جنگ ایران و عراق به دفاع از خاک ایران پرداختند و به جبهه رفتند اما پس از آزادی خرمشهر و درخواست عراق برای آتش بس، این جنگ را نام ر شوع و در خدمت منافع خمی ن ن میدانستند. در اساس هر حاکمی ی ن نیاز به قدرت سیاسی دارد، در غ ی این صورت فرو میریزد. رژیم خمی ن ن این قدرت را از طریق جنگافروزی و پرورش ایدههای آپوکالپتیکی تحت عنوان جبههی مقاومت شیعه، تشکیل هلال شیعی و... به دست میآورد. جنگ خار ج تحت عنوان جنگ حق علیه باطل )اسلام علیه کفر( تضم ن ی کننده بقای رژیم خمی ن ن است. از نظر مجاهدین خلق، خمی ن ن با یک پتانسیل عظیم آزادی شده در انقلاب ۵۷ روبرو بود که در صورت برآورده نشدن خواستههایشان برای او مشکلآفرین میشدند. جنگ ایران و عراق امکان شکوب را برای این رژیم فراهم کرد و این پتانسیل را در کانال ن یه نمود ن مس ی انحراق . جواد منصوری فرمانده سابق سپاه پاسداران در مصاحبهای د ر تلویزیون ایران میگوید : اگر جنگ نشده بود من فكر میكنم انقلاب اسلامی از ب ن ی رفته بود، من اعتقادمه و جنگ بود كه انقلاب « اسلامی رو سازمان داد، ...، خيلی ما نتايج جنگ برامون عالی بود، عالی بود، با جنگ بود که توانستيم ضد انقلاب داخل رو شكوب كنيم، گروهكها رو شكوب كنيم./ خلخالی بهمن گفت دوستان شما رف ی ن ی آنجا]گنبد[ اينها رو شكوب كردن، ۴ تا از ره یان شون رو گرف ی ن ی، اينها بايد اعدام بشن... پاشد رفت، همانجا رفت گنبد، ساعت ۱۲ شب تو گنبد آنها رو محكمه كرد و همان شب اعدامش كرد و فردا صبح .» آمد سیاست مجاهدین: پایان دادن به جنگ همانطور که گفته شد رژیم ایران با سیاست صدور بحران )صدور انقلاب( قدرت خود را تأم ن ی میکرد. تشکیل هلال شیعی و فتح قدس از طریق کربلا شعارها یت بودند که رژیم ملاها را توانمند میکرد و به آن امکان بقا میداد. از سویت این جنگ با بیش از د و میلیون کشته و مجروح و یک میلیارد دلار خسارت تا سال ۱۳۶۵ مردم ایران را تحت تأث ی خود قرار داده بود و مجاهدین خلق در این ر شایط اعلام ی ، تمامی زندگ کردند که وظیفهی ملی هر ایرا ن ت آزادیخواه تلاش برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق است . امضای قرارداد صلح با عراق آنها فعالیتهای گسییدهای را، هم در شاش جهان و هم در داخل ایران علیه جنگ آغاز کردند تا رژیم ایران را وادار به پذیرش آتش بس کنند. اول ن ی گام مجاهدین این بود که با وزیر خارجه دولت عراق در مورد ر شایط صلح و پایان دادن به جنگ به مذاکره پرداختن د. مسعود رجوی در سال ۱۳۶۱ به امضای قرارداد صلح با دولت عراق پرداخت. دولت عراق با امضای این قرار داد نشان داد که حا ن ض به صلح است. مجاهدین خلق توانستند حمایت هزاران تن از شخصیتهای جها ن ت از این طرح صلح را به دست بیاورند . خمی ی ن ی در هم شکس ی ت ماشر ی ت جنگ در گام بعدی مجاهدین تصمیم گرفتند عملا برای پایان دادن به جنگ اقدام کنند. با گذشت ۵ سال از کارزار دعوت به صلح، مجاهدین خلق گامی عملی را با پرداخت بها از جانب خود، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق ن ضوری میدیدند. به این منظور در سال ۱۳۶۵ مسعود رجوی با وجود اینکه میدانست سفر و استقرار او در عراق اتهامات زیادی را متوجه او میکند، به عراق رفت و ارتش آزادیبخش را تشکیل داد . مسعود رجوی در این ر شایط بود که اسییاتژی ارتش آزادیبخش نوین را تدوین و دنبال کرد. این اسییاتژی بر تشکیل یک ارتش منظم در خارج از خاک میهن، درست در مس ی سیاست صدور بحران رژیم ایران، یع ن ن عراق تکیه داشت . ارتش آزادی طی دو عملیات گسییده چندین لشکر و تیپ ن یوهای نظامی ایران را از کار ی بخش پس از آمادگ انداخت. عملیات چلچراغ و م ر ی یان غنائم و اسرای ج ، دلیل نوشیدن جام زهر ی نگ نوشیدن جام زهر آتش بس و اینکه چرا خمی ن ن این جام زهر را نوشید موضوعی بود که خمی ن ن تا پایان عمر در اینباره چ ن یی نگفت علیرغم اینکه هرگز حا ن ض نبود درمورد آتش بس یا صلح گفتگو کند و هر تقاضا یت را نشنیده رد میکر د، اما در ب ن ی صحبتهای اطرافیانش یا بعد از مرگ خمی ن ن این موضوع به زبانهای مختلف کمی توضیح داده شد. در عملیات چلچراغ ارتش آزادیبخش توانست شهر مهران را تسخ ی و نزدیک به ۲میلیارد دلار غنیمت بگ ید. ارتش آزادیبخش در حالی به مرکز لشکر سپاه پاسداران رسید که فرمانده سپاه پاسداران در حال » امروز مهران، فردا تهران « تماس با تهران برای کسب تکلیف بود. مجاهدین در این عملیات شعار شدادند. خمی ن ن ۲۹ روز بعد آتش بس را پذیرفت و به جنگ خاتمه داد. و فرماندهان سپاه بعدها آنرا نتیجهی عملیات مجاهدین دانستند . سید احمد پش خمی ن ن در اینباره گفت: پس ازاعلام آ تش بس، خمی ن ن اک ریا رو به دیوار مینشست و گریه میکرد و با مشت بر زانویش م ن ید وآه وافسوس میخورد. کوثری از فرماندهان سپاه پاسداران ن ن ی گفت : دشمنان، توطئه گسییده « های واقعا ای را طرحریزی کرده بودند، چون منافق ن ی قبل ازعملیات فروغ جاویدان در مهران، عملیا ی ت به زعمِ خود موفقیت آم ن ی انجام داده بودند؛ وشعارِ ”امروز مهران فردا تهران“ را هم یکی دو ماه قبل، مطرح کرده بودند. بنابراین با د ر اختیا ر انواع سلاح گرف ی ن ی های سنگ ن ی و نیمه سنگ ن ی همچون نفربر و غ یه، خود را سازماندهی کرده بودند. پذیرش قطعنامه از سوی ح ن ضت امام، .» تمام این توطئهها را خن ر ن کرد را از مجاهدین بگ ید، راه را بر ارتش » فتح تهران « او میخواست فرصت آماده سازی برای عملیات کند. » زائیدهی جنگ « آزادیبخش بسته و آنها را ن معرق