|
|
(۵۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| [[پرونده:تشکیلات مجموعهای از افراد سازمان یافته است..JPG|جایگزین=تشکیلات مجموعهای از افراد سازمان یافته است|بندانگشتی|تشکیلات مجموعهای از افراد سازمان یافته است]] | | {{Infobox civil conflict |
| '''تشکیلات''' به مجموعه افرادی گفته میشود که در سلسله مراتبی سازمانیافته، برای اجرای یک پروژه یا یک هدف سیاسی، نظامی، اجتماعی یا تجاری، خطوط عملی واحدی را در هماهنگی باهم پیش میبرند. به عنوان مثال در یک اداره، در یک ارتش یا در یک نظام آموزشی، سلسله مراتب و قوانینی حاکم است که به پیشبرد اهداف آن نظم داده و کارگروهی را در آن ممکن میسازد. تمامی این نهادها دارای تشکیلاتی متناسب با اهداف خود هستند.
| | | title = سوختبران |
| | | subtitle = سوختبران بلوچستان |
| | | partof = |
| | | image = [[پرونده:سوختبران بلوچ.jpg|250px|سوختبر]] |
| | | caption = |
| | | date = |
| | | place = مناطق مرزی غرب کشور |
| | | coordinates = |
| | | causes = |
| | | goals = |
| | | methods = |
| | | status = |
| | | result = |
| | | side1 = مردم محروم مناطق مرزی سیستان و بلوچستان |
| | | side2 = نیروهای امنیتی - نیروهای مرزبانی- نیروی انتظامی |
| | | side3 = |
| | | leadfigures1 = |
| | | leadfigures2 = |
| | | leadfigures3 = |
| | | howmany1 = صدها نفر در سال |
| | | howmany2 = |
| | | howmany3 = |
| | | casualties1 = |
| | | casualties2 = |
| | | casualties3 = |
| | | fatalities = در دوماه اول سال ۱۳۹۹ ۸۰ نفر |
| | | injuries = |
| | | arrests = نامعلوم |
| | | detentions = |
| | | charged = |
| | | fined = |
| | | casualties_label = |
| | | notes = |
| | | sidebox = |
| | }} |
|
| |
|
| در سال ۱۳۴۳ محمد حنیفنژاد و دیگر بنیانگذاران سازمان مجاهدین، در جمعبندی خود از مبارزات گذشته به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل شکست این مبارزات عدم وجود یک تشکیلات انقلابی بوده است.<ref>جزوه تاریخچهی مختصر سازمان مجاهدین خلق ایران</ref>تشکیلاتی که قدرت سازماندهی، ایجاد هماهنگی و اتحاد را داشته و قادر به محقق کردن اهداف خود باشد. از آنجایی که حکومتهای دیکتاتوری دارای تشکیلات و انسجام نسبی هستند، نمی توان با وجود تشتت و بدون بهرهمندی از قدرت هماهنگی و سازماندهی با آنها مبارزه کرد. به این ترتیب محمد حنیفنژاد و دوستان او تصمیم گرفتند تشکیلاتی به نام سازمان مجاهدین خلق ایران را بنیان بگذارند. | | '''سوختبری''' یکی از شغلهای نامتعارف و خطرناک است که در مرزهای شرقی ایران به ویژه در بلوچستان رواج دارد. سوختبران با حمل چند گالن سوخت بر روی دوش یا موتور یا با ماشینهایی مثل وانت و توئیتا به خاک کشور همسایه رفته و با فروش آن درآمد اندکی کسب میکنند. خطری که سوختبران را تهدید میکند ناشی از برخورد نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و مأموران مرزی است. آنها به روی سوختبران آتش باز میکنند. برخی از آنها در نتیجهی اصابت مستقیم گلوله و برخی پس از آتش گرفتن موتور یا خودرو، در اثر سوختگی جان خود را از دست میدهند. این شغل نتیجهی گسترش فقر و بیکاری در این منطقه است.<ref>[http://tnews.ir/news/5853203108139.html سوختبری انتخاب ما نبود]</ref> در استان محروم سیستان و بلوچستان هیچگونه زیرساختهای صنعتی و تولیدی وجود ندارد. نرخ بیکاری در این استان را در برخی مناطق به ۶۰ درصد رسانده است.<ref>[https://aftabnews.ir/fa/news/652843/%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B4%DB%B0-%D8%AA%D8%A7-%DB%B6%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3 بیکاری ۴۰ تا ۶۰ درصدی در سیستان و بلوچستان]</ref> این امر منجر شده است که بسیاری از جوانان با به خطر انداختن جان خود به مشاغلی چون سوختبری روی بیاورند. هدف قرار دادن سوختبران بلوچ با گلوله بخاطر چند گالن سوخت، در حالی صورت میگیرد که سپاه پاسداران و دیگر ارگانهای حکومتی با کشتی و تانکر به قاچاق سوخت از طریق معابر مختلف مرزی مشغولند. اقتصاددانان مینویسند سپاه پاسداران به طور مداوم به قاچاق زمینی و دریایی نفت مشغول است.<ref>[https://almashareq.com/fa/articles/cnmi_am/features/2019/09/03/feature-01 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال تسهیل حمل و نقل غیرقانونی نفت است]</ref> |
| ==ضرورت تشکیلات برای پیشبرد یک مبارزهی جمعی==
| |
| [[پرونده:تشکیلات به مجموعه افراد سازمانیافته خطاب میشود.jpg|جایگزین=هر اداره یا شرکت برای پیشبرد کار خود نیازمند تشکیلات است|بندانگشتی|هر اداره یا شرکت برای پیشبرد کار خود نیازمند تشکیلات است]]
| |
| انسان موجودي اجتماعی است. به این معنی که در ارتباط با جمع میتواند نیازها و اهداف خود را محقق کند. اهداف و نیازهایی که هر کدام مکمل دیگری هستند و در مجموع به محقق کردن یک هدف بزرگتر یا عالیتر یاری میرسانند. به همین دلیل است که انسانها برای پیشبرد این اهداف دست به ایجاد فرم یا شکل متناسب با آن زده و به عبارت دیگر قوانین و ساختار متناسب با هدف خود را تنظیم و تدوین میکنند.
| |
|
| |
|
| چند مثال
| | == تاریخچه سوختبری == |
| *يك مؤسسه، يك كارخانه و يا يك شركت دارای زمانبندي كار یا ضوابط مشخصی است و همگان با عضویت در آن، میپذیرند که به آن پایبند باشند. عدم پایبندی به این ضوابط میتواند نیل به هدف را مختل کرده و تولید را در آن شرکت با اختلال مواجه سازد.
| | [[پرونده:تصویر یک سوختبر با موتور سیکلت.jpg|جایگزین=تصویر یک سوختبر با موتور سیکلت|بندانگشتی|تصویر یک سوختبر با موتور سیکلت]] |
| | سوختبری از سال ۱۳۸۰ در سیستان و بلوچستان رایج شد. با خشک شدن رودخانهها در اثر سیاستهای غلط حکومتی، بی رونق شدن شغل صیادی به دلیل وجود کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان و وجود نداشتن زیرساختهای صنعتی و تولیدی، بیکاری و فقر در این استان گسترش یافت. |
|
| |
|
| *همچنین در يك مدرسه مجموعهیی از قوانين و ضوابط حاكم است. شرايط ورود به مدرسه، زمانبندي تدريس، نحوه آموزش، تقسيم بندي دروس در طول هفته، قوانین حاکم بر رابطهی دانشآموز و معلم، ضوابط حاکم بر كلاس، قوانین امتحانات و... .
| | همزمان با گسترش این شغل کشتار شهروندان بلوچ در مرزها نیز آغاز شد. نیروهای حکومتی تلاش کردند سوختبران را تحت کنترل خود در آورند. همچنین مجبور کردن آنها به پرداخت رشوه یکی دیگر از دلایل سختگیری به سوختبران است. |
| تمامی این فرمها یا اشکال در راستای محقق کردن هدف این نظام آموزشی بوده و اگر در آنها اخلالی ایجاد شود فراگیری و آموزش را با مشکل مواجه خواهد کرد.
| |
| *كليه ارتشهاي جهان داراي يك تشكيلات منسجم و هماهنگ هستند. بخصوص از آنجا که هدف یک ارتش، نسبتا هدف دشوارتری به شمار میرود،قوانین نیز پیچیدهتر و بیشتر هستند. سلسله مراتب فرماندهي، قوانین هماهنگی میان رسته های مختلف. انضباط، تمرينات و آداب نظامی و... همگی قوانینی هستند که بدون آنها ارتش شکل نخواهد گرفت.<ref>[https://www.mojahedin.org/i/%DA%86%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%86 چند کلامی در مفهوم واقعی تشکیلات مجاهدین]</ref>
| |
| بر همین منوال، در تمامی مبارزات آزادیخواهانه در طول تاریخ، بر جمعی که به این مهم پرداخته ، قوانین و ضوابطی حاکم بوده و شکل خاصی برای این مبارزه ایجاد شده است. این شکل ، یاساختار یا سازماندهی، همان تشکیلاتی است که از آن سخن میگوییم. عاملی که به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکست یا پیروزی انقلابها بشمار میرود و بسیاری از رهبران بزرگ انقلابها در جهان بر آن تاکید کرده اند. لنين مبارزه خود را با رد كردن تئوری مبارزه خودبخودی طبقه كارگر و تاکید بر ضرورت وجود حزب پيشرو انقلابي براي پيروزي آغاز کرد. مائو تسه دونگ كار تشكيلاتی را يكی از وظايف اصلی جنبش میدانست و براي آن انرژي بسیاری صرف ميكرد. وی يكی از مهمترین ضعفهای مبارزات گذشته را عدم توجه کافی به مقولهی تشکیلات میدانست. وی در این رابطه میگوید:<blockquote>«اگربخواهيم تجربيات انقلاب چند ده ساله گذشته را ترازبندی كنيم بايد بگوئيم كه علت شكست مان، بسيج وتشكل نيافتن توده های وسيع كارگران ودهقانان كه ۹۰% جمعيت كشور را تشكيل ميدهند بود.»</blockquote>همچنین هوشیمين با اشاره به پيروزی انقلاب در ویتنام میگويد:<blockquote>«اراده و صلاحيت سربازان ما يك روزه بدست نيامده بود بلكه اين نتيجه روند مستمرانجام كار ايدئولوژيك - تشكيلاتی درنيروهای مسلح حزبمان بود. هوشی مين دروصيتنامه خود تاكيد میكند كه از همين وحدت و همبستگی درحزب همچون مردمك چشم خود نگهبانی كنند.</blockquote>
| |
| [[پرونده:محمد حنیف نژاد.JPG|جایگزین=محمد حنیف نژاد یکی از ضعفهای مبارزات گذشته را عدم وجود تشکیلات میدانست|بندانگشتی|250x250پیکسل|محمد حنیف نژاد یکی از ضعفهای مبارزات گذشته را عدم وجود تشکیلات میدانست]]
| |
| - محمد حنیفنژاد و یارانش نیز پیش از بنیانگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران درجمعبندي مبارزات تاريخ معاصر به اين نتيجه رسيدند كه يكي از علل شکست و عدم استمرار مبارزات گذشته، فقدان سازماندهي وتشكيلات انقلابي بوده است. آنها خاطر نشان میکردند که دکتر محمد مصدق با وجود آنکه تمام زندگي اش را وقف مبارزه براي رشد و ترقی ایران کرد اما بدليل نداشتن يك تشكيلات منسجم نتوانست ایدههای خود را محقق کرده و در برابر توطئهها از جمله کودتای ۲۸ مرداد مقاومت کند.
| |
| ==ارتقاء تشکیلات متناسب با پیچیدهگی مبارزه==
| |
| هر چه هدف عاليتر و متكامل باشد، شكيلاتي كه اين هدف را محقق ميكند نيز باید به همان درجه تكاملافته و پيچيده باشد. چند مثال از انواع مبارزه میتواند به فهم این موضوع کمک کند.
| |
|
| |
|
| === '''مبارزه صنفی''' ===
| | سوختبران بلوچ هب دلیل فقر شدید از هر وسیلهای برای سوختبری استفاده میکنند. شیشههای خالی آب معدنی و نوشابه علاوه بر گالنها برای حمل سوخت بکار میروند. |
| یک کارگر میتواند به دلیل ضایع شدن حقوق خود به کارفرما معترض شود. این اعتراض البته اگر بصورت انفرادی انجام شود معمولا به نتیجهای نمیرسد و چه بسا منجر به اخراج او شود. این در حالی است که اگر ۵ یا ۶ نفر یا نیمی از جمعیت کارخانه باهم متشکل و متحد شوند، مدیر کارخانه دیر نمیتواند آنها را نادیده بگیرد. در عین حال وقتی تعداد کارگران معترض بیشتر میشود آنها ناچارند از هر بخش نمایندگانی را مشخص کنند تا از حقوق آنها دفاع کنند. همچنین آنها ناچارند در جلساتی که میان خود برگزار میکنند، خواستههای خود را اولویتبندی کنند. به این ترتیب تشکیلاتی در میان آنان آغاز به شکلگیری میکند. از همینجاست که سندیکاهای کارگری بنا شده و ضرورت آن مشخص میشود.
| |
|
| |
|
| === '''مبارزهی صنفی - سياسی''' ===
| | بطور متوسط روزانه یک سوختبر در جادههای مرزی کشته میشود. |
| در ادامه مبارزات كارگران چه شقوق ديگري نیز متصور است.از جمله اینکه اگر کارخانه دار به خواستههای کارگران و مطالبات سندیکای آنان تن ندهد اعتراضات میتواند اوج بیشتری بگیرد. در چنین حالتی معمولا دولت و نیروهای سرکوب که اغلب مدافع صاحبان سرمایه هستند وارد شده و به تلاش میکنند کارگران را عقب برانند.در چنین حالتی معمولا مبارزهی کارگران رنگ و بوی سیاسی گرفته و شامل پیچیدگیهای بیشتری میشود. به عبارتی از یک مبارزهی صنفی به یک مبارزهی صنفی- سیاسی تغییر پیدا میکند. در این حالت پیروزی تنها زمانی ممکن است که تشکیلات آنها نیز ارتقا یابد. چه بسا آنها نیاز به ایجاد نهادها باشند. بخش تبلیغات، روابط عمومی، نشریه و... به این ترتیب با تکامل مبارزهی آنها تشکیلات آنها نیز ارتقاء یافته و این ضرورتی انکار ناپذیر است.
| |
|
| |
|
| '''مبارزه سياسي و انقلابی'''
| | اواسط ماه آبان ۱۳۹۹ یک جوان بلوچ در حالی که دو گالن خالی سوخت در دست داشت توسط مأموران نیروی انتظامی به ضرب گلوله کشته شد.<ref name=":0" /> |
|
| |
|
| وقتی مبارزه برای آزادی و عدالت، فراتر از محدوده ی یک کارخانهرفته و تمامی اقشار را شامل میشود، باز هم به نسبت قبل تشکیلات منسجم تری را نیاز دارد. اگر این مبارزه در کادر حاکمیت باشد نوعی مبارزهی رفرمیستی (اصلاحطلبانه) خواهد بود اما اگر حاکمیت هیچگونه رفرم یا اصلاحی را پذیرا نباشد و سرکوب را به شکلی خشن اعمال کند، آنگاه ضرورت بنای یک تشکیلات بسیار قوی، پیچیده،منسجم و منظم، خود را بارز میکند. در چنین حالتی برای مبارزه باید تشکیلاتی انقلابی ساخت. تشکیلاتی که چه بسا دارای بخشهای نظامی، سیاسی، مالی و... بوده و بر آن قوانین و ضوابط بسیاری حاکم باشد. تشکیلاتی با استراتژی و تاکتیک، در غیر اینصورت هرگز امکان مقاومت در برابر یک قدرت توتالیتر و سرکوبگر وجود نداشته و پیروزی و تحقق آرمان آزادی و برابر امکانپذیر نیست.''' '''
| | در چهارم اسفند، سپاه پاسداران با به رگبار بستن سوختبران در نزدیکی سروان بلوچستان ۳۷ نفر از آنان را کشت. کشتار سوختبران در روز چهارم اسفند منجر به اعتراضات گستردهای در بلوچستان شد.<ref>[https://article.mojahedin.org/i/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%9F سوختبری به چه دلیل و کشتار سوختبران چرا؟]</ref> |
|
| |
|
| == رابطه بين ايدئولوژی و تشكيلات در سازمانهای انقلابی== | | == اجبار سوختبران به عضویت در بسیج == |
| برای پیشبرد یک مبارزهی انقلابی به سه چیز نیاز است.
| | [[پرونده:کشته شدن سوختبران در شش ماه اول سال ۹۸.jpg|جایگزین=کشته شدن سوختبران در شش ماه اول سال ۹۸|بندانگشتی|کشته شدن سوختبران در شش ماه اول سال ۹۸]] |
| # ایدئولوژی
| | علت سوختبری رشد شدید بیکاری در استان سیستان و بلوچستان است. جمهوری اسلامی از پدیدهی سوختبری در راستای کنترل بلوچستان و معترضان بلوچ نیز استفاده می کند. او به بلوچهایی که حاضر باشند عضو بسیج محلی در منطقهی خود شوند کارت سوختبری میدهد. به گفتهی عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان سوخت بران بلوچی که حاضر نیستند به چنین چیزی تن بدهند مجبورند به مأموران مرزی رشوه داده و در میان جادهها با خطر تیراندازی مأموران سپاه روبرو شوند.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/iran/av-49224749 سوختبری، بازی با آتش در دل کوههای بلوچستان]</ref> سپاه پاسداران تلاش می کند با شلیک به بلوچهایی که نمی خواهند با پذیرفتن شرایط حکومت یعنی عضویت در نهادهای حکومتی به سوختبری بپردازند، شرایط را برای آنها دشوار کرده و تعداد بیشتری را به سمت اهداف سیاسی خود سوق دهد. |
| # تشکیلات
| |
| # استراتژی
| |
| در این میان رابطهی ایدئولوژی و تشکیلات در یک سازمان انقلابی رابطهی شکل و محتواست. به این معنا که تشکیلات ظرف محقق شدن یک ایدئولوژی است. | |
|
| |
|
| ==== تعریف ایدئولوژی و ضرورت آن==== | | === طرح رزاق === |
| ایدئولوژی مجموعهای سامانیافته از اعتقادات و باورها سیاسی، اجتماعی،اقتصادی و فلسفی است که انسانها را در مسیر زندگی و رفتارهایشان سمت میدهد.
| | مقامات جمهوری اسلامی مدتی پیش با ارائهی طرحی به نام «طرح رزاق» تلاش کردند موضوع سوخت بری را تحت کنترل خود درآورند.در این طرح انها به هر خانوار در هفته ۲۰۰ لیتر گازوئیل فروخته و با ارائهی کارتی که مجوز سوختبری به شمار میرود اجازه میدادند که از مرز عبور کرده و آن را در پاکستان به فروش برسانند. اما در این طرح جمهوری اسلامی تلاش کرد سوختبران را به عضویت در بسیج و همکاری با سپاه پاسداران هدایت کند. کاری که سوختبران از آن گریزان بودند. مردم محلی میگویند در این طرح سپاه پاسداران تلاش میکند قاچاق سوخترا خودش در دست بگیرد. <ref>[https://per.euronews.com/2021/02/28/iran-saravan-shooting-political-developments-balouchestan-pakistan-border-oil-stations تحولات سیاسی در پیوند با تیراندازی سراوان]</ref> |
|
| |
|
| مسعود رجوی ایدئولوژی را در کتاب تبیین جهان «چراغ راهنما و راهگشای عمل» تعریف میکند<ref>تبیین جهان- مسعود رجوی - جلد یک</ref>
| | == کشتن سوختبران == |
| | بطور متوسط روازنه یک نفر در اثر سوختبری جان خود را از دست میدهد.<ref name=":0">[https://www.dw.com/fa-ir/%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8 قاچاق سوخت؛ راه معاش کارگران اخراجی سیستان و بلوچستان]</ref> |
|
| |
|
| مسعود رجوی همچنین با استناد به قرآن، عبارت «نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ »<ref>سوره تحريم- آيه ۸</ref> را استعارهای از همین موضوع میداند.
| | در دو ماه دی و بهمن ۱۳۹۹ دستکم ۸۰ سوختبر در مرزهای شرقی کشور جان خود را از دست دادهاند.<ref>[https://article.mojahedin.org/i/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%9F سوختبری به چه دلیل و کشتار سوختبران چرا؟]</ref> |
|
| |
|
| ایدئولوژی مجموعهی باورهایی است که تمامی موضعگیریهای ما را سمت. بایدها و نبایدهای ما را مشخص میکند و در نهایت چگونگی زندگی ما را شکل میدهد.
| | کمپین فعالین بلوچ همچنین خبر میدهد که در شش ماههی اول سال ۱۳۹۸ دستکم ۷۵ کشته توسط این کمپین ثبت شده است. |
|
| |
|
| با این تعریف میتوان نتیجه گرفت که برای محقق کردن یک هدف، مثلا هدفی آزادیخواهانه یا استقلال طلبانه در یک جامعه، نیاز به یک ایدئولوژی داریم. بدون آن حرکات و رفتارهای ما بدون سمت و سو خواهد بود. هر چه آن هدف مورد نظر، پیچیدهتر و مبارزه ما دشوارتر باشد، برای پیروزی به یک ایدئولوژی کاملتر و سامانیافتهتر نیاز است.
| | این کمپین اعلام کرد در برخی موارد رانندگان بلوچ که حتی هیچ سوختی به همراه نداشتهاند به دلیل نداشتن گواهینامه فرار کرده و توسط نیروهای مسلح مورد هدف قرار گرفتهاند.<ref>[https://balochcampaign.us/%d8%aa%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-75-%da%a9%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%88-%d8%b2%d8%ae%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-6-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d9%86/ تیراندازی ماموران/ ۷۵ کشته و زخمی در ۶ ماه نخست ۱۳۹۸ در بلوچستان]</ref> |
|
| |
|
| به عنوان مثال برای مبارزه با یک دشمن خارجی در راستای استقلال، باورهای ملیگرایانه به اندازه کافی انگیزهبخش و کمک کننده خواهد بود . در حالی که اگر مبارزه پیچیدهتر شود، به عنوان مثال هدف از مبارزه، ساقط کردن یک دیکتاتوری مذهبی باشد که خود دارای ایدئولوژی مشخصی است، طبعا باید در مقابل آن به یک دستگاه فکری و ایدئولوژی کاملتر و نظامیافتهتر مسلح شد.
| | در روز ۴ اسفند ۱۳۹۹ بزرگترین کشتار سوختبران رخ داد. در این حادثه بیش از ۳۷ نفر کشته شدند. گزارشگر کمپین فعالین بلوچ تعداد کشتهها و زخمیها را بیش از ۵۰ نفر اعلام کرده است. |
|
| |
|
| === تعریف شکل و محتوا ===
| | اسامی برخی از جانباختگان چنین است: |
| شکل و محتوا (فرم) یا همان ماده (matter) و صورت (form) تعابیر مختلفی دارند. همچنین از آنها در فلسفه با نام جوهر و صورت نیز یاد شده است. جوهر آن بخش از ماهیت شیء است که شیء هرگونه دگرگونی بپذیرد، آن جانب وجودی همچنان باقی میماند
| | * یحیی گنگوزهی |
| | * فرزند علی خان |
| | * عبدالرحمن شهرسان زهی |
| | * عبدی شهرسان زهی فرزند بهارشاه |
| | * سلمان شهرسان زهی، رحمان بخش دهواری فرزند بهارشاه |
| | * عبدالوهاب دامنی، انس صاحب زاده، عبدالغفور توتازهی[[پرونده:تصاویر برخی از جان باختگان کشتار سوختبران.jpg|جایگزین=تصاویر برخی از جان باختگان کشتار سوختبران|بندانگشتی|تصاویر برخی از جان باختگان کشتار سوختبران]] |
| | * انس صاحب زاده اهل روستای حق آباد بم پشت |
| | * رحمن اهل روستای پرکن شهرستان مهرستان |
|
| |
|
| چند مثال:
| | * محمد میربلوچزهی |
| | * محمد نصرت زهی» ۱۷ ساله فرزند بشیر |
| | [[پرونده:توئیت مریم رجوی در مورد قیام سراوان.JPG|جایگزین=توئیت مریم رجوی در مورد قیام سراوان|بندانگشتی|توئیت مریم رجوی در مورد قیام سراوان]] |
| | اسامی برخی از زخمی ها نیز بهزاد آزادی فرزند رسول، ادریس بلوچ زهی فرزند حسن، محمد مندازهی، «سلمان» فرزند جنگهان، عبدالستار دهواری فرزند خیرمحمد است.<ref>[https://www.hra-news.org/2021/hranews/a-28993/ گزارش اجمالی از قتل سوختبران] </ref> |
|
| |
|
| اگر از یک کیلو «موم» در قالبی معین مقداری مکعب یا کره یا مخروط یا استوانه بسازیم، صورتهای ما متفاوت است، ولی مادة ما یکسان است که همان موم است. حال اگر همان کره یا مکعب را یک بار از خمیر و یک بار از موم و یک بار از شکلات بسازیم، صورت ما که همان کره یا مکعب است، ثابت است و مادة ما متفاوت شده است.<ref>فرم چیست- دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی</ref>
| | === موضعگیریها === |
| | مریم رجوی پس از قیام مردم سراوان در اعتراض به کشتار سوختبران در روز ۴ اسفند ۱۳۹۹ در حساب توئیتری خود نوشت: |
|
| |
|
| یک کلاس درس ممکن است در نقاط مختلف دنیا به اشکال مختلفی ایجاد شود. در مناطق فقیر نشین تعدادی دانش آموز روی زمین نشسته و به سخنان معلم گوش میدهند. در شهرها کلاسهای درس دارای نیمکت و تخته سیاه است. در کشورهای پیشرفته تر ممکن است یک کلاس با کمک گرفتن از رایانه و وایدسکرین برگزار شود. اشکال در این کلاسها مختلف هستند اما ماده یا محتوا همان کلاس است. پس آن بخش از این پدیده که تغییر ناپذیر است کلاس است، اگر چه شکل برگزاری آن ممکن است در هر جا متفاوت باشد.
| | مریم رجوی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که «درود بر مردم قهرمان سراوان که در برابر ظلم و ستم و تبعیض دیکتاتوری دینی بپا خاستهاند. این تنها راه مردم ایران برای بهدست آوردن حقوقشان در برابر رژیم تبهکار آخوندی است.از عموم جوانان غيرتمند به ويژه در خطه #سيستان_و_بلوچستان میخواهم به حمايت از مردم سراوان برخيزند.»<ref>[https://twitter.com/Maryam_Rajavi_P/status/1364160994470150145?s=20 توئیت مریم رجوی در مورد اعتراضات سراوان]</ref> |
|
| |
|
| به این ترتیب هر پدیده داری شکل و محتوا است. | | سازمان عفو بین الملل نیز موضوع کشتار سوختبران بلوچ را مورد توجه قرار داده و در یک توئیت آنرا محکوم نمود. این سازمان اعلام کرد فیلمها و گزارشهایی از داخل ایران به دست آورده که نشان میدهد روز روز دوشنبه ۴ اسفند ماه به سمت تعدادی از باربران سوخت در استان سیستان و بلوچستان تیراندازی کرده و آنها را کشتهاند. |
|
| |
|
| از سویی هر محتوا نیاز به یک شکل مناسب دارد. به عنوان مثال آب را به مثابهی محتوا میتوان در یک پارچ به مثابه شکل یا ظرف ریخت. اما مواد مذاب تنها در پاتیل های مخصوص ریخته میشود و اگر در یک پارچ ریخته شود هم پارچ را ازبین برده و هم خود مواد مذاب روی زمین ریخته و از میان میرود.
| | [https://twitter.com/amnestypress/status/1364600126971510786?s=20 لینک به توئیت] |
|
| |
|
| پس برای تحقق یک محتوا یا ماده، باید فرم و شکل مناسب با آنرا در نظر گرفت.
| | == منابع == |
| | |
| === تشکیلات ظرف تحقق ایدئولوژی === | |
| گفته شد که برای مبارزه و ایجاد تغییر در جامعه به سه عنصر یعنی تشکیلات، ایدئولوژی و استراتژی نیاز است. این سه عنصر باید با شرایط و ضرورت های مرحلهای مبارزه منطبق باشند. هرچه مبارزه دشوارتر و شرایط آن پیچیدهتر باشد،آنها نیز باید متکاملتر و نظامیافتهتر باشند. به این ترتیب تشکیلاتی که در یک مقطع مبارزاتی میتواند پیروزی را محقق کند، ممکن است در مقطعی دیگر قادر به آن نباشد. همچنین یک ایدئولوژی با پیچیدهتر شدن شرایط مبارزه باید خود را قوام بیشتری بخشد.
| |
| | |
| مثال یک :
| |
| [[پرونده:لنین.JPG|جایگزین=ولادیمیر لنین|بندانگشتی|250x250پیکسل|ولادیمیر لنین]]
| |
| لنين خود عضو حزب سوسيال دمكرات روسيه بود و آن را حزب سوسيال- دمكرات طبقه كارگر روسيه معرفي ميكرد. لنین در این حزب بسیار فعال بود اما هنگامی که ديد با وجود جريانهاي انحرافي در آن ، مبارزه انقلابي اش پيش نمي رود،، آنرا به عنوان ظرف مناسب برای تحقق آرمانهای روسیه نامناسب تشخیص داده و حزب کمونیست را تشکیل داد.
| |
| | |
| مثال دو:
| |
| | |
| در سال ۱۳۴۰در فضای باز سیاسی موجود در ایران احزابی چون جبههی ملی دوم و نهضت آزادی فعالیتهای نسبی داشتند. اما در سال ۱۳۴۱ پس از انقلاب سفید، فضای باز سیاسی رو به بسته شدن میرفت. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با به رگبار بستن تظاهرات مسالمتآمیز مردم توسط نظامیان حکومت سلطنتی، فعالیت احزاب رفرمیست متوقف شد. آن احزاب دیگر قادر به پیشبرد مبارزه نبودند. به ترتیب از میان آنها تعدادی چون محمد حنیفنژاد تصمیم گرفتند تشکیلات دیگری را متناسب با شرایط موجود بنیانگذاری کنند. آنها ظرف پیشین را برای مبارزه نامناسب تشخیص داده و با جمعبندی مبارزات گذاشته سازمان مجاهدین خلق ایران را بنیان گذاشتند.<ref>[https://event.mojahedin.org/i/events/506 قیام مردمی ۱۵خرداد ۱۳۴۲، نقطه عطفی در تاریخ ایران]</ref>
| |
| | |
| == هفت اصل تشکیلات ==
| |
| | |
| اغلب تشکیلات انقلابی و مبارزاتی در ایران و جهان و از جمله تشکیلات سازمان مجاهدین خلق ایران دارای اصولی هفتگانه است.این اصول در سازمانهای مختلف مشابه هستند و تنها ممکن است بیشتر ارتقاء یافته و یا در اشکال مختلفی بکار گرفته شوند.
| |
| | |
| === سانترالیزم دموکراتیک ===
| |
| [[پرونده:سانترالیزم چرخهی هماهنگ تصمیمگیری در یک تشکیلات است.jpg|جایگزین=سانترالیزم چرخهی هماهنگ تصمیمگیری در یک تشکیلات است|بندانگشتی|سانترالیزم چرخهی هماهنگ تصمیمگیری در یک تشکیلات است]]
| |
| سانترالیزم دموکراتیک قانون عامی است که بر نحوهی ادارهی یک تشکیلات حاکم است. به عبارت دیگر تمامی تصمیمگیریها در یک تشکیلات به همین شیوهانجام میشود.
| |
| | |
| سانترالیزم یعنی اجرای تصمیمی که نهایتا توسط راس هرم یک تشکیلات گرفته میشود برای تمامی افراد الزام آور است. جنبه دموکراتیک به این معنی است که هر عضو یک تشکیلات میتواند در مورد یک تصمیمگیری بحث و تبادل نظر کرده و آنرا به چالش بکشد.نظرات افراد از پایین به بالا منتقل میشود یا در جمعهای بزرگ علنا مطرح میشود اما نهایتا تمامی افراد ملزم هستند آنچه را که اکثریت به آن رای دادهاند بپذیرند. به این ترتیب از همهی اعضاء انتظار میرود از تصمیمی که بصورت جمعی گرفته شده است حمایت کنند. این جنبه از این قانون همان سانترالیزم یا تمرکز محوری را نشان میدهد. در جزوهی چه باید کرد نوشته ی لنین این موضوع بصورت مفصل توضیح داده شده است. این کتاب همچنان به عنوان یک مرجع برای نیروهای انقلابی در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد.<ref>https://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_centralism</ref>
| |
| | |
| === انتقاد و انتقاد از خود ===
| |
| در تمامی تشکیلات تجاری، نظامی، آموزشی و... در جهان، هنگامی که از فرد خطایی بروز میکند، برای جلوگیری از استمرار آن با فرد خاطی برخودی متناسب با خطایی که انجام داده است، صورت میگیرد. این برخورد ممکن است تنبیه و توبیخ، تعویق از کار، جریمه و یا حتی اخراج و زندان باشد. در یک تشکیلات انقلابی و مبارزاتی که افراد داوطلبانه و آگاهانه به آن پیوستهاند، استفاده از چنین روشهایی امکانپذیر نیست.
| |
| | |
| به این ترتیب اعضاء یک تشکیلات انقلابی، اختلافات میان خود، آزردگیها و کدورتها، ضعفها و نواقص و ... را با انتقاد کرد از عملکرد و رفتار خود و انتقاد کردن به عملکرد و رفتار دیگران حل کرده و بهبود میبخشند. انتقاد و انتقاد از خود روشی آگاهانه است که انسانها با پایبندی به آن نشان میدهند که قصد دارند رفتار و اخلاق خود را مستمرا ارتقاء داده و با کمک گرفتن و پذیرفتن صمیمانهی انتقادات دیگران به انسانی کاملتر تبدیل شوند.
| |
| | |
| در سازمان مجاهدین خلق ایران پس از انقلاب ایدئولوژیک و تحت اشراف کلاسهای آموزشی مریم رجوی عبارت «انتقاد و انتقاد از خود» به [[عملیات جاری در سازمان مجاهدین خلق ایران|عملیات جاری]] تغییر کرده و شکل و نحوه اجرای متکاملتری پیدا کرد. علت این نامگذاری این است که سازمان مجاهدین آنرا معادل همان جهاداکبر دانسته و به امری برنامه ریزی شده تبدیل نمود که در نشستهای روزانه، در تیمها و گروه های کاری مختلف اجرا میشود تا افراد بطور مستمر و دائمی با یکدیگر مناسبات رفتاری شفاف و بدور از هرگونه فاصله داشته باشند و بتوانند پرقدرتتر و هماهنگتر و به قول مجاهدین بصورت پیکره ای واحد (تن واحد) از عهدهی مسئولیتهای خود برآیند.
| |
| | |
| === وحدت فرد و مسئولیت ===
| |
| یک سازمان انقلابی برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید کارهای مختلفی را انجام دهد. لازمهی اجرای این اعمال داشتن تقسیم کار و سپردن مسئولیت به افراد مشخص است. روشن است که هر مسئولیتی را نمیشود به عهدهی هر کسی گذاشت. بلکه باید مسئولیت به کسی واگذار شود که از عهدهی اجرای آن برآید. یعنی صلاحیت لازم برای انجام آن را داشته باشد. هر عضو یک تشکیلات می تواند با کسب صلاحیت مواضع خود را ارتقاء داده و مسئولیتهای متعدد و سنگینتری را نیز عهدهدار شود. در یک تشکیلات انقلابی یا مبارز از موضع مسئولیت نه نشان و درجهی نظامی است و نه یک افتخار، بلکه تنها به این دلیل روشن می باشد که فرد شایستگی انجام آنرا دارد. او باید پیوسته تلاش کند تا هماهنگی و سازگاری خود با مسئولیت مورد نظر را بیشتر و بیشتر نماید<ref>شک علمی و غیرعلمی- صفحه ۲۲</ref>
| |
| | |
| === انظباط آهنین ===
| |
| انضباط به معنی پذیرش نظم و انظباط آهنین مبین نوع عالیتری از انطباق آگاهانه با اصول و ضوابط تشکیلاتی است. وقتی یک فرد محتوای یک سازمان و تشکیلات را میپذیرد(ایدئولوژی، استراتژی و...) ناگزیر بایستی اشکال و در نتیجه اصول و ضوابطی را که این محتوا در قالب آنها تحقق مییابد نیز پذیرفته و به آن پایبند باشد. به عبارت دیگر بیانظباطی ناشی از ارجحیت دادن منافع شخصی به منافع سازمانی و تشکیلاتی است. انظباط در یک تشیکلات، به دلیل ویژگی داوطلبانه بودن عضویت در آن، بصورت اتوماتیک، نه دستوری و نه فرمایشی است،بلکه ناشی از آگاهی فرد و درک ضرورت پذیرش آن برای پیشبرد اهداف تشکیلات است. هر چه این نظم دقیقتر،قاطعتر و جدی در یک تشکیلات اجرا شود بر اثر آن توانایی آن سازمان یا تشکیلات در جهت برطرف کردن موانع و پیشروی به سمت هدف بیشتر میشود.
| |
| | |
| === رهبری جمعی ===
| |
| پیچیدگی مسائل اجتماعی و تضادهای عمیق آن و همچنین کیفیت متفاوت مسائل و تضادهایی که یک سازمان انقلابی به نسبت جامعه با آن مواجه است،ایجاب میکند که رهبری بصورت جمعی صورت بگیرد. به این شکل است که افراد نقاط ضعف یکدیگر را با نقاط قوتشان خنثی کرده و خطر تصمیمگیری اشتباه به حداقل میرسد. به این ترتیب کار جمعی و نظرخواهی جمعی و عدم تصمیمگیری فردی بدون توجه به نظرات دیگران یک اصل در یک تشکیلات انقلابی است.
| |
| | |
| === حرفهای بودن ===
| |
| برخلاف احزاب سیاسی که در آن افراد بصورت نیمه وقت کار کرده و حتی حق عضویت می پردازند، در یک تشکیلات انقلابی همهی افراد تمام وقت هستند. یعنی کاری جز مبارزه ندارند و تمامی وقت و انرژی خود را بصورت ۲۴ ساعته و بلاوقفه در راستای تحقق آرمان خود هزینه میکنند. در سال ۱۳۴۲ محمد حنیفنژاد و دیگر بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران به در مواد جمع بندی خود از مبارزات گذشته ذکر کردند که یکی از ضعفهای آن مبارزات و علل شکست آن حرفه ای نبودن افراد بوده است. به این ترتیب حرفهای بودن از آغاز به عنوان یکی از اصول تشکیلاتی در این سازمان پذیرفته و به اجراء گذاشته شد.<ref>[https://www.mojahedin.org/i/ چگونه مثل ”او“ باشیم (قسمت اول) - به قلم: حسین میرداماد]</ref>
| |
| | |
| === اعتماد ===
| |
| این اصل ناظر بر این است که روابط و مناسبات تشکیلاتی بر مبنای اعتماد و اطمینان اعضاء به یکدیگر بنا شدهاند. اعتماد عامل استحکام مناسبات تشکیلاتی و پیوند هر چه عمیقتر عناصر تشکیلاتی با یکدیگر میباشد. بدون اعتماد، با شدت گرفتن یک مبارزه و مواجه یک تشکیلات با ضربات و مشکلات، تشکیلات به انشعاب و چند دستگی کشیده شده و روابط تشکیلاتی از هم گسیخته میشود. بطور خاص این اصل برای سازمانها و تشکیلاتی که مبارزه مخفی و یا مسلحانه داشته و امکان برگزاری کنگره و انتخابات در سطح وسیع وجود ندارد، اهمیت بیشتری پیدا میکند و نقش آن حساستر و تعیین کنندهتر میشود.<blockquote></blockquote>
| |
| | |
| ==منابع ==
| |
| <references /> | | <references /> |
سوختبران |
---|
|
مکان | مناطق مرزی غرب کشور |
---|
طرفهای درگیری مدنی |
---|
مردم محروم مناطق مرزی سیستان و بلوچستان |
نیروهای امنیتی - نیروهای مرزبانی- نیروی انتظامی | |
آمار |
---|
|
تلفات |
---|
کشته(ها) | در دوماه اول سال ۱۳۹۹ ۸۰ نفر |
---|
بازداشتشده | نامعلوم |
---|
سوختبری یکی از شغلهای نامتعارف و خطرناک است که در مرزهای شرقی ایران به ویژه در بلوچستان رواج دارد. سوختبران با حمل چند گالن سوخت بر روی دوش یا موتور یا با ماشینهایی مثل وانت و توئیتا به خاک کشور همسایه رفته و با فروش آن درآمد اندکی کسب میکنند. خطری که سوختبران را تهدید میکند ناشی از برخورد نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و مأموران مرزی است. آنها به روی سوختبران آتش باز میکنند. برخی از آنها در نتیجهی اصابت مستقیم گلوله و برخی پس از آتش گرفتن موتور یا خودرو، در اثر سوختگی جان خود را از دست میدهند. این شغل نتیجهی گسترش فقر و بیکاری در این منطقه است.[۱] در استان محروم سیستان و بلوچستان هیچگونه زیرساختهای صنعتی و تولیدی وجود ندارد. نرخ بیکاری در این استان را در برخی مناطق به ۶۰ درصد رسانده است.[۲] این امر منجر شده است که بسیاری از جوانان با به خطر انداختن جان خود به مشاغلی چون سوختبری روی بیاورند. هدف قرار دادن سوختبران بلوچ با گلوله بخاطر چند گالن سوخت، در حالی صورت میگیرد که سپاه پاسداران و دیگر ارگانهای حکومتی با کشتی و تانکر به قاچاق سوخت از طریق معابر مختلف مرزی مشغولند. اقتصاددانان مینویسند سپاه پاسداران به طور مداوم به قاچاق زمینی و دریایی نفت مشغول است.[۳]
تاریخچه سوختبری
تصویر یک سوختبر با موتور سیکلت
سوختبری از سال ۱۳۸۰ در سیستان و بلوچستان رایج شد. با خشک شدن رودخانهها در اثر سیاستهای غلط حکومتی، بی رونق شدن شغل صیادی به دلیل وجود کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان و وجود نداشتن زیرساختهای صنعتی و تولیدی، بیکاری و فقر در این استان گسترش یافت.
همزمان با گسترش این شغل کشتار شهروندان بلوچ در مرزها نیز آغاز شد. نیروهای حکومتی تلاش کردند سوختبران را تحت کنترل خود در آورند. همچنین مجبور کردن آنها به پرداخت رشوه یکی دیگر از دلایل سختگیری به سوختبران است.
سوختبران بلوچ هب دلیل فقر شدید از هر وسیلهای برای سوختبری استفاده میکنند. شیشههای خالی آب معدنی و نوشابه علاوه بر گالنها برای حمل سوخت بکار میروند.
بطور متوسط روزانه یک سوختبر در جادههای مرزی کشته میشود.
اواسط ماه آبان ۱۳۹۹ یک جوان بلوچ در حالی که دو گالن خالی سوخت در دست داشت توسط مأموران نیروی انتظامی به ضرب گلوله کشته شد.[۴]
در چهارم اسفند، سپاه پاسداران با به رگبار بستن سوختبران در نزدیکی سروان بلوچستان ۳۷ نفر از آنان را کشت. کشتار سوختبران در روز چهارم اسفند منجر به اعتراضات گستردهای در بلوچستان شد.[۵]
اجبار سوختبران به عضویت در بسیج
کشته شدن سوختبران در شش ماه اول سال ۹۸
علت سوختبری رشد شدید بیکاری در استان سیستان و بلوچستان است. جمهوری اسلامی از پدیدهی سوختبری در راستای کنترل بلوچستان و معترضان بلوچ نیز استفاده می کند. او به بلوچهایی که حاضر باشند عضو بسیج محلی در منطقهی خود شوند کارت سوختبری میدهد. به گفتهی عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان سوخت بران بلوچی که حاضر نیستند به چنین چیزی تن بدهند مجبورند به مأموران مرزی رشوه داده و در میان جادهها با خطر تیراندازی مأموران سپاه روبرو شوند.[۶] سپاه پاسداران تلاش می کند با شلیک به بلوچهایی که نمی خواهند با پذیرفتن شرایط حکومت یعنی عضویت در نهادهای حکومتی به سوختبری بپردازند، شرایط را برای آنها دشوار کرده و تعداد بیشتری را به سمت اهداف سیاسی خود سوق دهد.
طرح رزاق
مقامات جمهوری اسلامی مدتی پیش با ارائهی طرحی به نام «طرح رزاق» تلاش کردند موضوع سوخت بری را تحت کنترل خود درآورند.در این طرح انها به هر خانوار در هفته ۲۰۰ لیتر گازوئیل فروخته و با ارائهی کارتی که مجوز سوختبری به شمار میرود اجازه میدادند که از مرز عبور کرده و آن را در پاکستان به فروش برسانند. اما در این طرح جمهوری اسلامی تلاش کرد سوختبران را به عضویت در بسیج و همکاری با سپاه پاسداران هدایت کند. کاری که سوختبران از آن گریزان بودند. مردم محلی میگویند در این طرح سپاه پاسداران تلاش میکند قاچاق سوخترا خودش در دست بگیرد. [۷]
کشتن سوختبران
بطور متوسط روازنه یک نفر در اثر سوختبری جان خود را از دست میدهد.[۴]
در دو ماه دی و بهمن ۱۳۹۹ دستکم ۸۰ سوختبر در مرزهای شرقی کشور جان خود را از دست دادهاند.[۸]
کمپین فعالین بلوچ همچنین خبر میدهد که در شش ماههی اول سال ۱۳۹۸ دستکم ۷۵ کشته توسط این کمپین ثبت شده است.
این کمپین اعلام کرد در برخی موارد رانندگان بلوچ که حتی هیچ سوختی به همراه نداشتهاند به دلیل نداشتن گواهینامه فرار کرده و توسط نیروهای مسلح مورد هدف قرار گرفتهاند.[۹]
در روز ۴ اسفند ۱۳۹۹ بزرگترین کشتار سوختبران رخ داد. در این حادثه بیش از ۳۷ نفر کشته شدند. گزارشگر کمپین فعالین بلوچ تعداد کشتهها و زخمیها را بیش از ۵۰ نفر اعلام کرده است.
اسامی برخی از جانباختگان چنین است:
- یحیی گنگوزهی
- فرزند علی خان
- عبدالرحمن شهرسان زهی
- عبدی شهرسان زهی فرزند بهارشاه
- سلمان شهرسان زهی، رحمان بخش دهواری فرزند بهارشاه
- عبدالوهاب دامنی، انس صاحب زاده، عبدالغفور توتازهی
تصاویر برخی از جان باختگان کشتار سوختبران
- انس صاحب زاده اهل روستای حق آباد بم پشت
- رحمن اهل روستای پرکن شهرستان مهرستان
- محمد میربلوچزهی
- محمد نصرت زهی» ۱۷ ساله فرزند بشیر
توئیت مریم رجوی در مورد قیام سراوان
اسامی برخی از زخمی ها نیز بهزاد آزادی فرزند رسول، ادریس بلوچ زهی فرزند حسن، محمد مندازهی، «سلمان» فرزند جنگهان، عبدالستار دهواری فرزند خیرمحمد است.[۱۰]
موضعگیریها
مریم رجوی پس از قیام مردم سراوان در اعتراض به کشتار سوختبران در روز ۴ اسفند ۱۳۹۹ در حساب توئیتری خود نوشت:
مریم رجوی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که «درود بر مردم قهرمان سراوان که در برابر ظلم و ستم و تبعیض دیکتاتوری دینی بپا خاستهاند. این تنها راه مردم ایران برای بهدست آوردن حقوقشان در برابر رژیم تبهکار آخوندی است.از عموم جوانان غيرتمند به ويژه در خطه #سيستان_و_بلوچستان میخواهم به حمايت از مردم سراوان برخيزند.»[۱۱]
سازمان عفو بین الملل نیز موضوع کشتار سوختبران بلوچ را مورد توجه قرار داده و در یک توئیت آنرا محکوم نمود. این سازمان اعلام کرد فیلمها و گزارشهایی از داخل ایران به دست آورده که نشان میدهد روز روز دوشنبه ۴ اسفند ماه به سمت تعدادی از باربران سوخت در استان سیستان و بلوچستان تیراندازی کرده و آنها را کشتهاند.
لینک به توئیت
منابع