کاربر:Hossein/صفحه تمرین201: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۳: خط ۱۳:


=== قانون شدن نسل‌کشی ===
=== قانون شدن نسل‌کشی ===
در ۹ دسامبر ۱۹۴۸، سازمان ملل متحد تحت تاثیر واقعه هولوكاست و تا حد زیادی به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر لمكین، کنوانسیون منع و مجازات جرم نسل‌كشی را به تصویب رساند. طبق این کنوانسیون "نسل‌کشی" جرم بین‌المللی شناخته شد و کشورهای امضاكننده آن ملزم به "منع و مجازات" آن شدند. این قانون در سال ۱۹۵۱ اجرایی گردید. کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد می‌گوید همه افراد، از جمله رهبران منتخب می‌توانند به دلیل ارتکاب نسل‌کشی مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.<ref name=":0">[https://www.dw.com/fa-af/نسل-کشی-دقیقاً-چیست/a-61523223 سایت دویچه وله - نسل کشی دقیقاً چیست؟]</ref> قانون مذکور مستلزم چیزی بود که لمکین آن را «منع جهانی» می‌نامید، پیش‌درآمدی، بر آنچه امروزه «دادرسی بین‌المللی» خوانده می‌شود:
در ۹ دسامبر ۱۹۴۸، سازمان ملل متحد تحت تاثیر واقعه هولوكاست و تا حد زیادی به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر لمكین، کنوانسیون منع و مجازات جرم نسل‌كشی را به تصویب رساند. طبق این کنوانسیون "نسل‌کشی" جرم بین‌المللی شناخته‌شد و کشورهای امضاكننده آن ملزم به "منع و مجازات" آن شدند. این قانون در سال ۱۹۵۱ اجرایی گردید. کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد می‌گوید همه افراد، از جمله رهبران منتخب می‌توانند به دلیل ارتکاب نسل‌کشی مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.<ref name=":0">[https://www.dw.com/fa-af/نسل-کشی-دقیقاً-چیست/a-61523223 سایت دویچه وله - نسل کشی دقیقاً چیست؟]</ref> قانون مذکور مستلزم چیزی بود که لمکین آن را «منع جهانی» می‌نامید، پیش‌درآمدی، بر آنچه امروزه «دادرسی بین‌المللی» خوانده می‌شود:


«مشوقان و عاملین این فجایع می‌بایست در هر کجای دنیا که دستگیر بشوند مجازات می‌شدند، با صرف نظر از این که جنایات در کجا اتفاق افتاده یا ملیت و مقام فرد مجرم چیست؟ به این ترتیب تمایل به اقداماتی ننگین با هدف نابودی گروه‌های ملی، قومی و مذهبی مختلف مانند آنچه بر سر ارمنیان آمد، جرمی بین‌المللی محسوب می‌شد که در سراسر جهان قابل پیگیری و مجازات بود درست مثل برده داری و دزدی انتشاراتی. لمکین عقیده داشت که اگر خطر مجازات وجود داشته باشد به میزانی زیادی می‌تواند احتمال تکرار عمل را تحت‌الشعاع قرار دهد.»<ref>سامانتا پاور(۱۳۸۵)، معضلی برخاسته از جهنم: آمریکا و سده‌ها نسل‌کشی‌ها، ترجمه مارینا بنیاتیان، تهران: نشر چشمه، صفحه:۴۷–۴۸</ref>
«مشوقان و عاملین این فجایع می‌بایست در هر کجای دنیا که دستگیر بشوند مجازات می‌شدند، با صرف نظر از این که جنایات در کجا اتفاق افتاده یا ملیت و مقام فرد مجرم کیست؟ به این ترتیب تمایل به اقداماتی ننگین با هدف نابودی گروه‌های ملی، قومی و مذهبی مختلف مانند آنچه بر سر ارمنیان آمد، جرمی بین‌المللی محسوب می‌شد که در سراسر جهان قابل پیگیری و مجازات بود درست مثل برده‌داری و دزدی انتشاراتی. لمکین عقیده داشت که اگر خطر مجازات وجود داشته‌باشد به میزان زیادی می‌تواند احتمال تکرار عمل را تحت‌الشعاع قرار دهد.»<ref>سامانتا پاور(۱۳۸۵)، معضلی برخاسته از جهنم: آمریکا و سده‌ها نسل‌کشی‌ها، ترجمه مارینا بنیاتیان، تهران: نشر چشمه، صفحه:۴۷–۴۸</ref>


با وجود این که موارد متعددی از خشونت علیه گروه ها در طول تاریخ و حتی پس از تصویب این کنوانسیون صورت گرفته است، ولی شرح و بسط قانونی و بین المللی این اصطلاح در دو دوره تاریخی مجزا برجسته تر است: از زمان ابداع این اصطلاح تا پذیرش آن به عنوان قانون بین المللی (۱۹۴۸-۱۹۴۴) و زمان آغاز بکارگیری آن با پایه گذاری دادگاه های جنایی بین المللی برای پیگرد قانونی جنایات نسل كشی (۱۹۹۸-۱۹۹۱). جلوگیری از نسل كشی، که از تعهدات اصلی این کنوانسیون است ، هنوز هم به صورت یك چالش در بین ملت ها و اشخاص مطرح است.
با وجود این که موارد متعددی از خشونت علیه گروه‌ها در طول تاریخ و حتی پس از تصویب این کنوانسیون صورت گرفته‌است، ولی شرح و بسط قانونی و بین‌المللی این اصطلاح در دو دوره تاریخی مجزا برجسته‌تر است: از زمان ابداع این اصطلاح تا پذیرش آن به عنوان قانون بین‌المللی (۱۹۴۸-۱۹۴۴) و زمان آغاز بکارگیری آن با پایه‌گذاری دادگاه‌های جنایی بین‌المللی برای پیگرد قانونی جنایات نسل‌كشی (۱۹۹۸-۱۹۹۱). جلوگیری از نسل‌كشی، که از تعهدات اصلی این کنوانسیون است، هنوز هم به صورت یك چالش در بین ملت‌ها و اشخاص مطرح است.


نسل‌کشی به موجب «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» سازمان ملل، اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ، جنایت محسوب می‌شود و حق مطالبه خسارات را برای قربانیان و وارثین آنان به رسمیت شناخته و دولت‌ها را متعهد می‌سازد تا تاوان صدمات وارد شده توسط مجرمین و مرتکبین را از دولت‌ها یا جانشینان آنان دریافت کنند. در ماده ۱ این کنوانسیون چنین آمده: «نسل کشی، چه در دوران صلح روی دهد و چه در زمان جنگ، براساس حقوق بین‌الملل جنایت شمرده می‌شود».
نسل‌کشی به موجب «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» سازمان ملل، اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ، جنایت محسوب می‌شود و حق مطالبه خسارات را برای قربانیان و وارثین آنان به رسمیت شناخته و دولت‌ها را متعهد می‌سازد تا تاوان صدمات وارد شده توسط مجرمین و مرتکبین را از دولت‌ها یا جانشینان آنان دریافت کنند. در ماده ۱ این کنوانسیون چنین آمده: «نسل‌کشی، چه در دوران صلح روی دهد و چه در زمان جنگ، براساس حقوق بین‌الملل جنایت شمرده می‌شود».


== چه کسانی باید مجازات شوند؟ ==
== چه کسانی باید مجازات شوند؟ ==
کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد می‌گوید همه افراد، از جمله رهبران منتخب می‌توانند به دلیل ارتکاب نسل‌کشی مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.
کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد می‌گوید همه افراد، از جمله رهبران منتخب می‌توانند به دلیل ارتکاب نسل‌کشی مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.


دیوان کیفری بین المللی مکلفیت دارد که نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را بررسی و عاملان را به محکمه بکشاند. طبق اساسنامه این دیوان، هرکس مرتکب نسل‌کشی شود، دستور آن را بدهد، به نسل‌کشی کمک و یا تحریک کند، قابل پیگرد قانونی است.
دیوان کیفری بین‌المللی مکلف است که نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را بررسی و عاملان را به محکمه بکشاند. طبق اساسنامه این دیوان، هرکس مرتکب نسل‌کشی شود، دستور آن را بدهد، به نسل‌کشی کمک و یا تحریک کند، قابل پیگرد قانونی است.


یک دادگاه جداگانه بنام محکمه بین المللی دادگستری در لاهه به اختلافات بین دولتی رسیدگی می‌کند و همچنین می‌تواند حکم کند که دولت‌ها مسئول نسل‌کشی هستند.<ref name=":0" />
یک دادگاه جداگانه بنام محکمه بین‌المللی دادگستری در لاهه به اختلافات بین دولتی رسیدگی می‌کند و همچنین می‌تواند حکم کند که دولت‌ها مسئول نسل‌کشی هستند.<ref name=":0" />


در مادهٔ کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل آمده است: «اشخاصی که مرتکب نسل‌کشی یا اعمال مشروحه در ماده سوم شوند، اعم از این‌که اعضای حکومت یا مستخدمین دولت یا اشخاص عادی باشند مجازات خواهند شد».<ref name=":5">[https://article.mojahedin.org/i/قتل-عام۶۷-یک-نسل-کشی-فراموش-شده-و-شایان-بازتعریف قتل‌عام۶۷ یک نسل‌کشی شایان بازتعریف]</ref>
در مادهٔ کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل آمده است: «اشخاصی که مرتکب نسل‌کشی یا اعمال مشروحه در ماده سوم شوند، اعم از این‌که اعضای حکومت یا مستخدمین دولت یا اشخاص عادی باشند مجازات خواهند شد».<ref name=":5">[https://article.mojahedin.org/i/قتل-عام۶۷-یک-نسل-کشی-فراموش-شده-و-شایان-بازتعریف قتل‌عام۶۷ یک نسل‌کشی شایان بازتعریف]</ref>
خط ۳۵: خط ۳۵:
۱- تعیین مصداق این اتهام ساده نیست. گابارد، که یکی از بنیانگذاران شرکت مشاورتی حقوقی «آپ رایتس» است گفت: «اغلباً اصطلاح نسل‌کشی به طور ساده توسط مردم برای بزرگ‌ترین و ناگوارترین جنایات استفاده می‌شود؛ زیرا این اصطلاح بدتر از جنایات جنگی یا جنایات علیه بشریت به نظر می‌رسد.» «اما از نظر قانونی تعریف نسل‌کشی بسیار ظریف است.» او گفت: «این مسأله تعداد نیست که تعیین می‌کند نسل‌کشی صورت گرفته یا نه. قصد نابودی فیزیکی یک گروه، معیار اصلی این جنایات است.»
۱- تعیین مصداق این اتهام ساده نیست. گابارد، که یکی از بنیانگذاران شرکت مشاورتی حقوقی «آپ رایتس» است گفت: «اغلباً اصطلاح نسل‌کشی به طور ساده توسط مردم برای بزرگ‌ترین و ناگوارترین جنایات استفاده می‌شود؛ زیرا این اصطلاح بدتر از جنایات جنگی یا جنایات علیه بشریت به نظر می‌رسد.» «اما از نظر قانونی تعریف نسل‌کشی بسیار ظریف است.» او گفت: «این مسأله تعداد نیست که تعیین می‌کند نسل‌کشی صورت گرفته یا نه. قصد نابودی فیزیکی یک گروه، معیار اصلی این جنایات است.»


علیرغم این تعریف کارشناسان می‌گویند اثبات این نیت آسان نیست، زیرا اغلباً هیچ مدرکی مستقیمی وجود ندارد. ویلیام شاباس، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه میدلیسکس لندن به دویچه وله گفت: «مشکل اثبات نسل‌کشی این است که به احتمال زیاد مجرمان در دادگاه اعتراف مستقیم نمی‌کنند.» او افزود: «بنابراین دادگاه‌ها باید نیت مرتکبین را از رفتار آن‌ها استنباط کنند. بنابر این شما باید به شواهد غیرمرتقبه اتکاء کنید. و قاعده این است که [اثبات نیت] باید فراتر از شک منطقی باشد. اینجاست که کار سخت‌تر می‌شود.»<ref name=":0" />
علیرغم این تعریف کارشناسان می‌گویند اثبات این نیت آسان نیست، زیرا غالباً هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد. ویلیام شاباس، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه میدلیسکس لندن به دویچه وله گفت: «مشکل اثبات نسل‌کشی این است که به احتمال زیاد مجرمان در دادگاه اعتراف مستقیم نمی‌کنند.» او افزود: «بنابراین دادگاه‌ها باید نیت مرتکبین را از رفتار آن‌ها استنباط کنند. بنابر این شما باید به شواهد غیرمرتقبه اتکاء کنید. و قاعده این است که [اثبات نیت] باید فراتر از شک منطقی باشد. اینجاست که کار سخت‌تر می‌شود.»<ref name=":0" />


۲- پیگرد نسل‌کشی ممکن است زمانگیر باشد. گابارد که در دادگاه‌های جنایی بین المللی برای کمبوجیا، رواندا و یوگوسلاوی سابق کار کرده است، گفت: «این کار بسیار طول می‌کشد، همچنین به دلیل گستره جنایات. به طور کلی وقتی از نسل‌کشی صحبت می‌کنید، قربانیان زیادی وجود دارند. بررسی جنایات و اثبات این که نه تنها نیت کشتن وجود داشته، بلکه مردم به این دلیل کشته شده اند که بخشی از یک گروه بوده اند، زمان زیادی می‌برد.»<ref name=":0" />
۲- پیگرد نسل‌کشی ممکن است زمانگیر باشد. گابارد که در دادگاه‌های جنایی بین‌المللی برای کامبوج، رواندا و یوگوسلاوی سابق کار کرده است، گفت: «این کار بسیار طول می‌کشد، همچنین به دلیل گستره جنایات. به طور کلی وقتی از نسل‌کشی صحبت می‌کنید، قربانیان زیادی وجود دارند. بررسی جنایات و اثبات این که نه تنها نیت کشتن وجود داشته، بلکه مردم به این دلیل کشته شده‌اند که بخشی از یک گروه بوده‌اند، زمان زیادی می‌برد.»<ref name=":0" />


=== نسل‌کشی‌های تایید شده بین‌المللی ===
=== نسل‌کشی‌های تایید شده بین‌المللی ===
در سال های اخیر، اصطلاح نسل‌کشی اغلب توسط رهبران سیاسی برای توصیف خشونت‌ها در چین، میانمار، سوریه و اخیرا اوکرایین استفاده شده است. مثلا اخیراً جو بایدن رئیس جمهور امریکا (سال ۱۴۰۲)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل جنایاتی که نیروهایش در اوکرایین مرتکب شدند، به ارتکاب نسل‌کشی متهم کرد.
در سال های اخیر، اصطلاح نسل‌کشی اغلب توسط رهبران سیاسی برای توصیف خشونت‌ها در چین، میانمار، سوریه و اخیرا اوکراین استفاده شده‌است. مثلا اخیراً جو بایدن رئیس جمهور آمریکا (سال ۱۴۰۲)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل جنایاتی که نیروهایش در اوکراین مرتکب شدند، به ارتکاب نسل‌کشی متهم کرد.


سال گذشته، دولت‌های ایالات متحده، کانادا و هلند، چین را به ارتکاب نسل‌کشی علیه مردم اویغور در شین جیانگ متهم کردند، در حالی که چندین کشور دیگر نیز قطعنامه‌های پارلمانی را با همین اتهام ارائه کردند.
سال گذشته، دولت‌های ایالات متحده، کانادا و هلند، چین را به ارتکاب نسل‌کشی علیه مردم اویغور در شین جیانگ متهم کردند، در حالی که چندین کشور دیگر نیز قطعنامه‌های پارلمانی را با همین اتهام ارائه کردند.


با این حال، کارشناسان به سه نسل‌کشی اشاره می کنند که تا امروز توسط یک محکمه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است. رواندا، جایی که براورد می‌شود ۸۰۰ هزار نفر از اقوام توتسی و هوتو در نسل‌کشی ۱۹۹۴ جان باختند. قتل عام ۱۹۹۵ در سربرینتسا که توسط دادگاه ها به عنوان نسل‌کشی شناخته شد. و قتل‌های خمرهای سرخ در کمبوجیا در دهه ۱۹۷۰.  
با این حال، کارشناسان به سه نسل‌کشی اشاره می کنند که تا امروز توسط یک محکمه در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌است. رواندا، جایی که براورد می‌شود ۸۰۰ هزار نفر از اقوام توتسی و هوتو در نسل‌کشی ۱۹۹۴ جان باختند. قتل عام ۱۹۹۵ در سربرینتسا که توسط دادگاه‌ها به عنوان نسل‌کشی شناخته شد. و قتل‌های خمرهای سرخ در کامبوج در دهه ۱۹۷۰، در مورد اخیر، بر سر این واقعیت که بسیاری از قربانیان خمرهای سرخ به دلیل موقعیت سیاسی یا اجتماعی‌شان هدف قرار گرفتند ـ که این کشتار را خارج از تعریف سازمان ملل از نسل‌کشی قرار می‌دهد ـ اختلاف نظر وجود دارد.  


در مورد اخیر، بر سر این واقعیت که بسیاری از قربانیان خمرهای سرخ به دلیل موقعیت سیاسی یا اجتماعی شان هدف قرار گرفتند ـ که این کشتار را خارج از تعریف سازمان ملل از نسل‌کشی قرار می دهد ـ اختلاف نظر وجود دارد.
در سال ۲۰۱۰، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت عمر‌البشیر، رئیس جمهور سودان را به اتهام نسل‌کشی صادر کرد و او را به راه‌اندازی خشونت علیه شهروندان منطقه دارفور متهم کرد.


در سال ۲۰۱۰، دیوان کیفری بین المللی حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان را به اتهام نسل‌کشی صادر کرد و او را به راه اندازی خشونت علیه شهروندان منطقه دارفور متهم کرد.
شاباس گفت: «ما تعریف قانونی نسل‌کشی را داریم که در پرونده‌های محکمه بین‌المللی دادگستری و در محکومیت‌های دادگاه رواندا استفاده می‌شود.» او افزود: «اما این پدیده هم وجود دارد که تلاش می‌شود از نسل‌کشی در مواردی استفاده شود که مطابق تعریف قانونی نسل‌کشی نیست، خواه مساله اویغورها در چین باشد یا جنگ در اوکراین»<ref name=":0" />
 
شاباس گفت: «ما تعریف قانونی نسل‌کشی را داریم که در دوسیه‌های محکمه بین المللی دادگستری و در محکومیت‌های دادگاه رواندا استفاده می‌شود.» او افزود: «اما این پدیده هم وجود دارد که تلاش می‌شود از نسل‌کشی در مواردی استفاده شود که مطابق تعریف قانونی نسل‌کشی نیست، خواه مساله اویغورها در چین باشد یا جنگ در اوکرایین.»<ref name=":0" />


== نسل‌کشی سربرنیتسا ==
== نسل‌کشی سربرنیتسا ==
به قتل بیش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی گفته می‌شود. این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید. این نسل‌کشی به نسل‌کشی بوسنی نیز شناخته می‌شود. نسل‌کشی بوسنی به دو نسل کشی توسط نیروهای صرب بوسنی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب بوسنی در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفته‌است، اشاره دارد.  
به قتل بیش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی گفته می‌شود. این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید. این نسل‌کشی به نسل‌کشی بوسنی نیز شناخته می‌شود. نسل‌کشی بوسنی به دو نسل‌کشی توسط نیروهای صرب بوسنی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب بوسنی در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفته‌است، اشاره دارد.  


غیرنظامیان بوسنی، پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵، درحالی به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند که توسط سربازان هلند به صرب‌ها تحویل داده شدند. ملادیچ در اظهارات خود در آستانه عید صربها گفته بود که این شهر را به ملت صرب هدیه می‌کنم. در نهایت زمان آن فرا رسید که از ترک‌ها (اصطلاحی که برای مسلمانان آن منطقه استفاده می‌شود) در این سرزمین انتقام بگیریم. ملادیچ به دلیل کشتار بیش از ۸ هزار بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا در ۱۱ ژوئيه ۱۹۹۵ از سوی دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی لاهه به حبس ابد محکوم شد. در این کشتار بیش از ۸ هزار و ۳۷۲ بوسنیایی کشته شدند، بسیاری از زنان و کودکان از خانه‌هایشان آواره شدند.<ref>[https://www.aa.com.tr/fa/جهان/مراسم-تشییع-جنازه-قربانیان-گمنام-نسل-کشی-سربرنیتسا/2941059 مراسم تشییع جنازه قربانیان گمنام نسل‌کشی سربرنیتسا]</ref>
غیرنظامیان بوسنی، پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵، درحالی به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند که توسط سربازان هلند به صرب‌ها تحویل داده شدند. ملادیچ در اظهارات خود در آستانه عید صربها گفته بود که این شهر را به ملت صرب هدیه می‌کنم. در نهایت زمان آن فرا رسید که از ترک‌ها (اصطلاحی که برای مسلمانان آن منطقه استفاده می‌شود) در این سرزمین انتقام بگیریم. ملادیچ به دلیل کشتار بیش از ۸ هزار بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا در ۱۱ ژوئيه ۱۹۹۵ از سوی دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی لاهه به حبس ابد محکوم شد. در این کشتار بیش از ۸ هزار و ۳۷۲ بوسنیایی کشته شدند، بسیاری از زنان و کودکان از خانه‌هایشان آواره شدند.<ref>[https://www.aa.com.tr/fa/جهان/مراسم-تشییع-جنازه-قربانیان-گمنام-نسل-کشی-سربرنیتسا/2941059 مراسم تشییع جنازه قربانیان گمنام نسل‌کشی سربرنیتسا]</ref>


در پایان دهه ۱۹۹۰ این کشتار از سوی سازمان ملل، نسل کشی نامیده شد. از جمله قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و سه حکم پیاپی در دادگاه‌های آلمان به نسل کشی بودن این کشتار حکم دادند. همچنین در سال ۲۰۰۵ کنگره امریکا با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کرد که «سیاست‌های دولت صرب بوسنی و هرزگووین در تجاوز و پاکسازی قومی بوسنی شرایط نسل کشی را دارا می‌باشد».
در پایان دهه ۱۹۹۰ این کشتار از سوی سازمان ملل، نسل‌کشی نامیده‌شد. از جمله قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و سه حکم پیاپی در دادگاه‌های آلمان به نسل‌کشی بودن این کشتار حکم دادند. همچنین در سال ۲۰۰۵ کنگره امریکا با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کرد که «سیاست‌های دولت صرب بوسنی و هرزگووین در تجاوز و پاکسازی قومی بوسنی شرایط نسل‌کشی را دارا می‌باشد».


روسیه با به‌کارگیری حق وِتو مانع از تصویب قطعنامه‌ای در شواری امنیت سازمان ملل شد که بر مبنای آن این رخداد به عنوان یک نسل‌کشی توصیف شود.
روسیه با به‌کارگیری حق وِتو مانع از تصویب قطعنامه‌ای در شواری امنیت سازمان ملل شد که بر مبنای آن این رخداد به عنوان یک نسل‌کشی توصیف شود.
خط ۶۷: خط ۶۵:


=== اولین محاکمه با اتهام نسل‌کشی ===
=== اولین محاکمه با اتهام نسل‌کشی ===
در ۲ سپتامبر ۱۹۹۸، دادگاه جنایی بین المللی رواندا (دادگاهی که از سوی سازمان ملل تأسیس شد) پس از محاكمه در برابر یك دادگاه بین المللی، اولین حكم محکومیت را برای آنچه که جنایتِ نسل کشی تعریف شده بود، صادر كرد. مردی به نام ژان پل آکایسو به دلیل اعمالی كه هنگام به عهده داشتن سمت شهرداری شهر تابا در رواندا انجام داده و یا تحت نظارت وی صورت پذیرفته بود، به جرم نسل کشی و جنایات علیه بشریت گناهکار شناخته شد. آکایسو اکنون محکومیت حبس ابد خود را در یكی از زندان های کشور مالی می گذراند.<ref name=":2">[https://encyclopedia.ushmm.org/content/fa/article/rwanda-the-first-conviction-for-genocide رواندا: اولین محکومیت نسل کشی]</ref>
در ۲ سپتامبر ۱۹۹۸، دادگاه جنایی بین‌المللی رواندا (دادگاهی که از سوی سازمان ملل تأسیس شد) پس از محاكمه در برابر یك دادگاه بین‌المللی، اولین حكم محکومیت را برای آنچه که جنایتِ نسل‌کشی تعریف شده بود، صادر كرد. مردی به نام ژان پل آکایسو به دلیل اعمالی كه هنگام به عهده داشتن سمت شهرداری شهر تابا در رواندا انجام داده و یا تحت نظارت وی صورت پذیرفته بود، به جرم نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت گناهکار شناخته‌شد. آکایسو اکنون محکومیت حبس ابد خود را در یكی از زندان‌های کشور مالی می‌گذراند.<ref name=":2">[https://encyclopedia.ushmm.org/content/fa/article/rwanda-the-first-conviction-for-genocide رواندا: اولین محکومیت نسل کشی]</ref>


== تجاوز جنسی بخشی از نسل‌کشی ==
== تجاوز جنسی بخشی از نسل‌کشی ==
همچنین، اولین بار بود كه تجاوز جنسی به عنوان بخشی از نسل کشی در رواندا مورد توجه قرار می گرفت. طبق آمار در حدود ۲۰۰٬۰۰۰ تا ۵۰۰٬۰۰۰ زن و دختر توتسی در این مدت مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند<ref name=":2" />
همچنین، اولین بار بود كه تجاوز جنسی به عنوان بخشی از نسل کشی در رواندا مورد توجه قرار گرفت. طبق آمار در حدود ۲۰۰٬۰۰۰ تا ۵۰۰٬۰۰۰ زن و دختر توتسی در این مدت مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.<ref name=":2" />


== نسل‌کشی کامبوج ==
== نسل‌کشی کامبوج ==
نسل کشی کامبوج ( انگلیسی: Cambodian genocide ) توسط دولت خمرهای سرخ به سرکردگی پل پوت در بین سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی، بین یک ونیم میلیون تا سه میلیون کامبوجی را به کام مرگ کشاند. سیاست های این گروه برای کوچ اجباری و تعدیل و جابجایی جمعیت از حومهٔ شهرها، شکنجه و اعدام های دسته جمعی از طریق بیگاری، سوءتغذیه و بیماری باعث کشته شدن دو میلیون کامبوجی که یک چهارم جمعیت وقت آن کشور بود، گردید. نسل کشی، با حملهٔ ویتنام به کامبوج پایان یافت.<ref>[https://abadis.ir/fatofa/نسل-کشی-کامبوج/ دانشنامه آبادیس]</ref>
نسل‌کشی کامبوج ( انگلیسی: Cambodian genocide ) توسط دولت خمرهای سرخ به سرکردگی پل پوت در بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی، بین یک ونیم میلیون تا سه میلیون کامبوجی را به کام مرگ کشاند. سیاست‌های این گروه برای کوچ اجباری و تعدیل و جابجایی جمعیت از حومهٔ شهرها، شکنجه و اعدام‌های دسته جمعی از طریق بیگاری، سوءتغذیه و بیماری باعث کشته شدن دو میلیون کامبوجی که یک چهارم جمعیت وقت آن کشور بود، گردید. نسل‌کشی، با حملهٔ ویتنام به کامبوج پایان یافت.<ref>[https://abadis.ir/fatofa/نسل-کشی-کامبوج/ دانشنامه آبادیس]</ref>


بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹، حزب کمونیست کامبوج با سیاست مشت آهنین بر کامبوج حکومت کرد و دست به نسل کشی زد، یک چهارم جمعیت این کشور (حدود یک میلیون نفر) به دلیل تفکرات سیاسی خود یا به دلایل قومیتی اعدام شدند. همچنین یک میلیون نفر دیگر بر اثر گرسنگی، بیماری یا کار اجباری جان خود را از دست دادند.<ref>[https://www.ted.com/talks/timothy_williams_ugly_history_cambodian_genocide?language=fa تاریخ سیاه: نسل‌کشی در کامبوج - تیموتی ویلیامز]</ref>  
بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹، حزب کمونیست کامبوج با سیاست مشت آهنین بر کامبوج حکومت کرد و دست به نسل‌کشی زد، یک چهارم جمعیت این کشور (حدود یک میلیون نفر) به دلیل تفکرات سیاسی خود یا به دلایل قومیتی اعدام شدند. همچنین یک میلیون نفر دیگر بر اثر گرسنگی، بیماری یا کار اجباری جان خود را از دست دادند.<ref>[https://www.ted.com/talks/timothy_williams_ugly_history_cambodian_genocide?language=fa تاریخ سیاه: نسل‌کشی در کامبوج - تیموتی ویلیامز]</ref>  


در رابطه با این نسل‌کشی سه نفر در دادگاه بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی محاکمه شدند. كنگ گک ايو معروف به رفیق دویک، از مقامات ارشد خمرهای سرخ که به جنایت علیه بشریت در کامبوج محکوم شده بود، از جمله آنان بود. او در دادگاهی که با حمایت سازمان ملل متحد برگزار شد، محاکمه و به حبس ابد محکوم شده بود. او در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ درگذشت. در سال ۲۰۱۰، دویک اولین رهبر ارشد خمرهای سرخ شد که توسط دادگاه تحت حمایت سازمان ملل متحد در پنوم پن، پایتخت کامبوج محاکمه و در سال ۲۰۱۲ محکوم به حبس ابد شد.<ref>[https://www.bbc.com/persian/world-53999055?xtor=AL-73-%5Bpartner%5D-%5Bbbc.news.twitter%5D-%5Bheadline%5D-%5Bpersian%5D-%5Bbizdev%5D-%5Bisapi%5D&at_custom3=BBC+Persian&at_custom4=D005A7A4-ED1D-11EA-B808-20F74744363C&at_custom2=twitter&at_medium=custom7&at_campaign=64&at_custom1=%5Bpost+type%5D رفیق دویک، نسل‌کشی در کامبوج - بی بی سی]</ref>
در رابطه با این نسل‌کشی سه نفر در دادگاه بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی محاکمه شدند. كنگ گک ايو معروف به رفیق دویک، از مقامات ارشد خمرهای سرخ که به جنایت علیه بشریت در کامبوج محکوم شده بود، از جمله آنان بود. او در دادگاهی که با حمایت سازمان ملل متحد برگزار شد، محاکمه و به حبس ابد محکوم شده بود. او در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ درگذشت. در سال ۲۰۱۰، دویک اولین رهبر ارشد خمرهای سرخ شد که توسط دادگاه تحت حمایت سازمان ملل متحد در پنوم پن، پایتخت کامبوج محاکمه و در سال ۲۰۱۲ محکوم به حبس ابد شد.<ref>[https://www.bbc.com/persian/world-53999055?xtor=AL-73-%5Bpartner%5D-%5Bbbc.news.twitter%5D-%5Bheadline%5D-%5Bpersian%5D-%5Bbizdev%5D-%5Bisapi%5D&at_custom3=BBC+Persian&at_custom4=D005A7A4-ED1D-11EA-B808-20F74744363C&at_custom2=twitter&at_medium=custom7&at_campaign=64&at_custom1=%5Bpost+type%5D رفیق دویک، نسل‌کشی در کامبوج - بی بی سی]</ref>
خط ۸۲: خط ۸۰:
در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ بین ۶۰۰ تا یک میلیون و پانصد هزار ارمنی در امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند. نیروهای عثمانی در چارچوب سیاست باصطلاح “حل مسئله ارامنه“ صدها هزار ارمنی را با پای پیاده روانه صحرای سوریه کردند، هزاران ارمنی را از سراسر مناطق عثمانی گرد آورده، اعدام کردند. پس از ۱۹۱۸ نیز در روایت‌های تاریخی آمده است که ترکها پس از شکست در اروپا ، مشرق را در نظر داشته و حق خود می‌دانسته‌اند که به کشورهای آذربایجان و قفقاز و...پیوند بخورند و کشور بزرگ ترک را تشکیل بدهند و در این راستا ارمنستان را مانع می‌دیده و برای از بین برداشتن آنها به کشتار ارمنی‌ها دست زده‌اند تا آنکه نیروهای شوروی که در ابتدا خود را بی‌طرف محسوب می‌کردند دخالت کرده و مانع آنها شدند. بسیاری از تاریخدانان از این راهپیمایی‌های مرگبار و اعدام‌ها به عنوان “نسل‌کشی“ یاد می‌کنند. طبق اقوال و کتب تاریخی در روز ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی به دستور دولت عثمانی حدود ۳۰۰ تن از رهبران، روحانیون، اندیشمندان، نویسندگان و سیاستمداران ارمنی دستگیر و پس از انتقال به کشتارگاه همگی به طرز فجیعی سلاخی شدند و این سرآغاز قتل‌عام بود چرا که در همان روز حدود پنج هزار تن از ارمنیان استانبول نیز در کوچه‌ها و منازلشان به قتل رسیدند.  
در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ بین ۶۰۰ تا یک میلیون و پانصد هزار ارمنی در امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند. نیروهای عثمانی در چارچوب سیاست باصطلاح “حل مسئله ارامنه“ صدها هزار ارمنی را با پای پیاده روانه صحرای سوریه کردند، هزاران ارمنی را از سراسر مناطق عثمانی گرد آورده، اعدام کردند. پس از ۱۹۱۸ نیز در روایت‌های تاریخی آمده است که ترکها پس از شکست در اروپا ، مشرق را در نظر داشته و حق خود می‌دانسته‌اند که به کشورهای آذربایجان و قفقاز و...پیوند بخورند و کشور بزرگ ترک را تشکیل بدهند و در این راستا ارمنستان را مانع می‌دیده و برای از بین برداشتن آنها به کشتار ارمنی‌ها دست زده‌اند تا آنکه نیروهای شوروی که در ابتدا خود را بی‌طرف محسوب می‌کردند دخالت کرده و مانع آنها شدند. بسیاری از تاریخدانان از این راهپیمایی‌های مرگبار و اعدام‌ها به عنوان “نسل‌کشی“ یاد می‌کنند. طبق اقوال و کتب تاریخی در روز ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی به دستور دولت عثمانی حدود ۳۰۰ تن از رهبران، روحانیون، اندیشمندان، نویسندگان و سیاستمداران ارمنی دستگیر و پس از انتقال به کشتارگاه همگی به طرز فجیعی سلاخی شدند و این سرآغاز قتل‌عام بود چرا که در همان روز حدود پنج هزار تن از ارمنیان استانبول نیز در کوچه‌ها و منازلشان به قتل رسیدند.  


در طول جنگ جهانی اول دولت عثمانی علیه روسیه می‌جنگید. اما بسیاری از ارامنه در گروه‌های پارتیزانی‌ای عضو بودند که می‌خواستند به نیروهای تزار روسیه کمک کنند. گردان داوطلبان ارمنی که در کنار نیروهای روس می‌رزمیدند، امید داشتند که تزار از خواست ارامنه برای استقلال حمایت کند. دولت عثمانی ارامنه را مسئول شکست نظامی خود در جنگ با روسیه دانست. در آغاز سال ۱۹۱۵ سربازان ارمنی در ارتش عثمانی خلع سلاح شده، به کار در راهسازی گماشته و سپس گروه گروه تیرباران شدند.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/world/a-3165559 قتل عام ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول]</ref>  
در طول جنگ جهانی اول دولت عثمانی علیه روسیه می‌جنگید. اما بسیاری از ارامنه در گروه‌های پارتیزانی‌ عضو بودند که می‌خواستند به نیروهای تزار روسیه کمک کنند. گردان داوطلبان ارمنی که در کنار نیروهای روس می‌رزمیدند، امید داشتند که تزار از خواست ارامنه برای استقلال حمایت کند. دولت عثمانی ارامنه را مسئول شکست نظامی خود در جنگ با روسیه دانست. در آغاز سال ۱۹۱۵ سربازان ارمنی در ارتش عثمانی خلع سلاح شده، به کار در راهسازی گماشته و سپس گروه گروه تیرباران شدند.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/world/a-3165559 قتل عام ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول]</ref>  


مکس اروین وون شوبنر ریچر (Max Erwin von Scheubner-Richter) نایب کنسول آلمان در شهر اِرزِروم (Erzerum) عثمانی در زمان وقوع نسل کشی ارامنه بود. او در یادداشت های خود این کشتار را محکوم و از آن به نام «سیاست نسل کشی» یاد کرده است.<ref>[https://rooziato.com/140080759/واقعیاتی-در-مورد-نسل-کشی-ارامنه/ ۱۰ واقعیت تکان دهنده در مورد نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی]</ref>  
مکس اروین وون شوبنر ریچر (Max Erwin von Scheubner-Richter) نایب کنسول آلمان در شهر اِرزِروم (Erzerum) عثمانی در زمان وقوع نسل‌کشی ارامنه بود. او در یادداشت‌های خود این کشتار را محکوم و از آن به نام «سیاست نسل‌کشی» یاد کرده‌است.<ref>[https://rooziato.com/140080759/واقعیاتی-در-مورد-نسل-کشی-ارامنه/ ۱۰ واقعیت تکان دهنده در مورد نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی]</ref>  


== نسل‌کشی هزاره‌ها ==
== نسل‌کشی هزاره‌ها ==
پس از حمله بر آموزشگاه کاج در کابل، کمپاین «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» آغاز شد. اما سازمان ملل متحد هنوز نپذیرفته که این کشتار «نسل کشی» است. دویچه وله این موضوع را بررسی کرده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان این حمله را از جمله «جرایم بین المللی» خواند. سازمان عفو بین الملل نیز این حمله را «حمله سیستماتیک توسط داعش» خواند، اما هیچ کلمه‌ای از «نسل کشی» در بیانیه های این سازمان به کار نرفته است.
پس از حمله بر آموزشگاه کاج در کابل، کمپین «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» آغاز شد. اما سازمان ملل متحد هنوز نپذیرفته که این کشتار «نسل‌کشی» است. دویچه وله این موضوع را بررسی کرده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان این حمله را از جمله «جرایم بین المللی» خواند. سازمان عفو بین‌الملل نیز این حمله را «حمله سیستماتیک توسط داعش» خواند، اما هیچ کلمه‌ای از «نسل‌کشی» در بیانیه‌های این سازمان به کار نرفته‌است.


== قتل‌عام ۱۳۶۷ ایران یک نسل‌کشی ==
== قتل‌عام ۱۳۶۷ ایران یک نسل‌کشی ==
[[قتل‌عام ۶۷]] در زندانهای ایران که طی آن به گفته مجاهدین بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی که بیش از ۹۰٪ آنها از مجاهدین بوده‌اند به فتوای خمینی اعدام شده‌اند را بسیاری از حقوقدانان و شخصیت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی عنوان کرده‌اند و از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار محاکمه دستوردهندگان و اجرا کنندگان این قتل‌عام بر مبنای جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شدند.  
[[قتل‌عام ۶۷]] در زندانهای ایران که طی آن به گفته مجاهدین بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی که بیش از ۹۰٪ آنها از مجاهدین بوده‌اند به فتوای [[روح‌الله خمینی|خمینی]] اعدام شده‌اند را بسیاری از حقوقدانان و شخصیت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به عنوان جرم نسل‌کشی عنوان کرده‌اند و از سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار محاکمه دستوردهندگان و اجرا کنندگان این قتل‌عام بر مبنای جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شدند.  


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، خمینی در روز سوم اسفندماه سال۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیان، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ یک بار دیگر بر فتوایش که اعدام زندانیان مجاهد را در صورت حمایت از سازمان دستور داده است تاکید می‌کند: <...چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری می‌‏کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‏ اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده ‏ایم و صدها چرای دیگر و نکته مهم در این رابطه این‌که نباید تحت تأثیر ترحم‌های بی‌جا و بی‌مورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفان و متخلفین نظام، به گونه‏ ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند.<ref>[https://news.mojahedin.org/i/بازنشر-پیام-خمینی-منشور-روحانیت-در-سوم-اسفند-۱۳۶۷-سال-زهر-آتش-بس-و-حکم-نسل-کشی-و-قتل-عام-مجاهدین سایت مجاهد - بازنشر پیام خمینی «منشور روحانیت»]</ref>
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، خمینی در روز سوم اسفندماه سال۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیان، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ یک بار دیگر بر فتوایش که اعدام زندانیان مجاهد را در صورت حمایت از سازمان دستور داده است تاکید می‌کند: <...چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری نمی‌‏کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‏ اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌‏ایم و صدها چرای دیگر و نکته مهم در این رابطه این‌که نباید تحت تأثیر ترحم‌های بی‌جا و بی‌مورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفان و متخلفین نظام، به گونه‏‌ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند.<ref>[https://news.mojahedin.org/i/بازنشر-پیام-خمینی-منشور-روحانیت-در-سوم-اسفند-۱۳۶۷-سال-زهر-آتش-بس-و-حکم-نسل-کشی-و-قتل-عام-مجاهدین سایت مجاهد - بازنشر پیام خمینی «منشور روحانیت»]</ref>


=== قتل‌عام ۶۷ نسل‌کشی به دلیل کشتار دانش‌آموزان ونوجوانان وکودکان ===
=== قتل‌عام ۶۷ نسل‌کشی به دلیل کشتار دانش‌آموزان ونوجوانان وکودکان ===
مجاهدین می‌گویند یکی از وجوه کمتر افشا شده نسل کشی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، قتل عام دانش آموزان و نوجوانان و کودکان بود. در اعدام‌های جمعی سال ۶۷ هزاران دانش آموز به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.<ref>[https://fa.iranfreedom.org/قتل-عام-دانش-آموزان/ ایران آزادی - قتل عام دانش آموزان؛ وجه دیگری از نسل کشی ۶۷]</ref>
مجاهدین می‌گویند یکی از وجوه کمتر افشا شده نسل‌کشی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، قتل عام دانش‌آموزان و نوجوانان و کودکان بود. در اعدام‌های جمعی سال ۶۷ هزاران دانش آموز به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.<ref>[https://fa.iranfreedom.org/قتل-عام-دانش-آموزان/ ایران آزادی - قتل عام دانش آموزان؛ وجه دیگری از نسل کشی ۶۷]</ref>


== جنبش دادخواهی قتل‌عام ۶۷ را بعنوان نسل‌کشی پی‌می‌گیرد ==
== جنبش دادخواهی قتل‌عام ۶۷ را بعنوان نسل‌کشی پی‌می‌گیرد ==
مریم رجوی که از سال ۱۳۹۵ جنبش دادخواهی قتل‌عام۶۷ را در اولویت فعالیت‌های خویش قرار داده است در سخنرانی‌ها و موضع‌گیریهای خود از «نسل‌کشی» برای توضیح قتل‌عام ۶۷ استفاده می‌کند:
[[مریم رجوی]] که از سال ۱۳۹۵ جنبش دادخواهی قتل‌عام۶۷ را در اولویت فعالیت‌های خویش قرار داده است در سخنرانی‌ها و موضع‌گیریهای خود از «نسل‌کشی» برای توضیح قتل‌عام ۶۷ استفاده می‌کند:


مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران قتل عام ۶۷ را مصداق بارز نسل کشی خواند و گفته‌اش را به این گفته ابراهیم رئیسی که از اعضای هیئت مرگ قتل‌عام ۶۷ بوده و در زمان حال رئیس‌جمهور ایران می‌باشد در دی ۸۸ مستند کرد که گفت «همة مجاهدین محارب و محکوم به اعدام هستند»<ref name=":4" />
مریم رجوی از رهبران [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] و [[شورای ملی مقاومت ایران]] [[قتل عام ۶۷]] را مصداق بارز نسل کشی خواند و گفته‌اش را به این گفته ابراهیم رئیسی که از اعضای هیئت مرگ قتل‌عام ۶۷ بوده و در زمان حال رئیس‌جمهور ایران می‌باشد در دی ۸۸ مستند کرد که گفت «همة مجاهدین محارب و محکوم به اعدام هستند»<ref name=":4" />


جنبش دادخواهی، کوشش بی‌امان هموطنان و یاران مقاومت در خارج ایران برای محاکمه بین‌المللی خامنه‌ای و سایر سران رژیم به‌جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.» مریم رجوی ـ مرداد ۱۳۹۵<ref>[https://www.mojahedin.org/special/massacre.html?k=قتل-عام-زندانیان-سیاسی-در-سال-۶۷ قتـل‌عام زندانیان سیاسی سال۶۷ یک نسل‌کشی شقاوت‌آمیـز]</ref>
جنبش دادخواهی، کوشش بی‌امان هموطنان و یاران مقاومت در خارج ایران برای محاکمه بین‌المللی خامنه‌ای و سایر سران رژیم به‌جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.» مریم رجوی ـ مرداد ۱۳۹۵<ref>[https://www.mojahedin.org/special/massacre.html?k=قتل-عام-زندانیان-سیاسی-در-سال-۶۷ قتـل‌عام زندانیان سیاسی سال۶۷ یک نسل‌کشی شقاوت‌آمیـز]</ref>


مریم رجوی هم‌چنین طی سخنانی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در کنفرانسی تحت عنوان «چهار دهه جنایت علیه بشریت و مصونیت از مجازات» که روز دوشنبه ۳۰مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: زمان پایان‌ دادن به ‌مصونیت سران رژیم از تعقیب و مجازات به‌خاطر نسل‌کشی فرا رسيده است. در این کنفرانس حقوقدانان برجسته جهانی شرکت کردند که عبارت بودند از:
مریم رجوی هم‌چنین طی سخنانی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد [[قتل‌عام ۶۷|قتل‌عام زندانیان سیاسی]] در سال ۶۷ در کنفرانسی تحت عنوان «چهار دهه جنایت علیه بشریت و مصونیت از مجازات» که روز دوشنبه ۳۰مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: زمان پایان‌ دادن به ‌مصونیت سران رژیم از تعقیب و مجازات به‌خاطر نسل‌کشی فرا رسيده است. در این کنفرانس حقوقدانان برجسته جهانی شرکت کردند که عبارت بودند از:


پروفسور چیله ابو اسوجی ‌رئیس دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه (۲۰۲۱)، پروفسور لیلا نادیا سادات مشاور ویژه دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه در خصوص جنایت علیه بشریت (۲۰۲۳-۲۰۱۲)،‌ پروفسور وولفگانگ شومبورگ‌ قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق و قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری رواندا،‌ پروفسور ویلیام شیباس رئیس کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در نوار غزه (۲۰۱۵) و رئیس نهاد بین‌المللی محققان نسل‌کشی (۲۰۱۱)، پروفسور ویلناس واداپالاس قاضی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (۲۰۱۳)، پروفسور والریو چوکا قاضی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (۲۰۱۰)، اولکساندرا ماتویچوک حقوق‌دان برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۲۲)‌، سرجفری نایس دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی برای محاکمه میلوسویچ،‌ شیلا پایلان وکیل بین‌المللی حقوق‌بشر و مشاور حقوقی سابق سازمان‌ملل به مدت ۱۵سال،‌ دیوید جونز‌ نماینده مجلس عوام انگلستان وزیر سابق برگزیت و ولز، پروفسور آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت و نایب رئیس پارلمان اروپا (۲۰۱۴-۱۹۹۹) و طاهر بومدرا رئیس کمیته دادخواهی برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ و‌ رئیس دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل در عراق (۲۰۱۲).<ref>[https://www.maryam-rajavi.com/35th-anniversary-1988massacre/ سخنرانی مریم رجوی در كنفرانس «چهار دهه جنایت علیه بشریت و مصونیت از مجازات»]</ref>
پروفسور چیله ابو اسوجی ‌رئیس دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه (۲۰۲۱)، پروفسور لیلا نادیا سادات مشاور ویژه دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه در خصوص جنایت علیه بشریت (۲۰۲۳-۲۰۱۲)،‌ پروفسور وولفگانگ شومبورگ‌ قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق و قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری رواندا،‌ پروفسور ویلیام شیباس رئیس کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در نوار غزه (۲۰۱۵) و رئیس نهاد بین‌المللی محققان نسل‌کشی (۲۰۱۱)، پروفسور ویلناس واداپالاس قاضی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (۲۰۱۳)، پروفسور والریو چوکا قاضی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (۲۰۱۰)، اولکساندرا ماتویچوک حقوق‌دان برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۲۲)‌، سرجفری نایس دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی برای محاکمه میلوسویچ،‌ شیلا پایلان وکیل بین‌المللی حقوق‌بشر و مشاور حقوقی سابق سازمان‌ملل به مدت ۱۵سال،‌ دیوید جونز‌ نماینده مجلس عوام انگلستان وزیر سابق برگزیت و ولز، پروفسور آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت و نایب رئیس پارلمان اروپا (۲۰۱۴-۱۹۹۹) و طاهر بومدرا رئیس کمیته دادخواهی برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ و‌ رئیس دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل در عراق (۲۰۱۲).<ref>[https://www.maryam-rajavi.com/35th-anniversary-1988massacre/ سخنرانی مریم رجوی در كنفرانس «چهار دهه جنایت علیه بشریت و مصونیت از مجازات»]</ref>
خط ۱۱۶: خط ۱۱۴:


=== نظریه حقوق‌دانان ===
=== نظریه حقوق‌دانان ===
'''قاضی بین‌المللی جفری رابرتسون'''، در گزارشی تحت‌عنوان «کشتار زندانیان سیاسی در ایران» دست به یک بررسی کامل حقوقی در رابطه با قتل‌عام ۶۷ زده است. وی در این گزارش پس‌از تحقیقات کامل ضمن تشریح روند وقایع قتل‌عام۶۷ در فصل «کشتارها و حقوق بین‌الملل» به نسل‌کشی پرداخته و می‌نویسد: «کنوانسیون نسل کشی دولت‌ها را موظف به رسیدگی به موارد ارتکاب جرم نسل کشی و مجازات کسانی میکند که افراد را به خاطر عضویت در یک گروه «ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» آماج آزار و آسیب‌های شدید جسمی و روانی کنند، آن هم به قصد از بین بردن کل گروه یا بخشی از آن». قاضی رابرتسون با استناد به فتوای  مکتوب خمینی برای کشتار زندانیان مجاهد می‌نویسد: «قصد از صدور فتوا آشکارا حذف کامل این گروه به خاطر آراء و گرایش‌های مذهبی‌اش بود… در نظام دین سالار ایران دشمنی با مجاهدین اساسا به این علت بود که بر تفسیر خاص خود از اسلام پا می‌فشردند». قاضی رابرتسون در ادامه ضمن اشاره به پروسه تکوین مفاد کنوانسیون و خرده گیری‌هایی که به تعریف اولیه آن گرفته شد، با استناد به دادگاه جزائی بین‌الملل روآندا ۱۹۹۹«گروه مذهبی» را که مورد اختلاف حقوقدانان در تعریف نسل کشیست اینگونه تعریف میکند: «گروه مذهبی گروهی است که اعضایش باورهای مشترک و پایدار دارند». قاضی رابرتسون با استناد به این تعریف نتیجه می‌گیرد که: «مجاهدین نیز به عنوان یک گروه باورهایی نسبتاً ثابت و موجودیتی پایدار داشته است».<ref name=":3">تریبون زمانه - [https://www.tribunezamaneh.com/archives/275118 قتل‌عام ۶۷؛ جرم نسل‌ کشی]</ref>
'''قاضی بین‌المللی جفری رابرتسون'''، در گزارشی تحت‌عنوان «کشتار زندانیان سیاسی در ایران» دست به یک بررسی کامل حقوقی در رابطه با قتل‌عام ۶۷ زده است. وی در این گزارش پس‌از تحقیقات کامل ضمن تشریح روند وقایع قتل‌عام۶۷ در فصل «کشتارها و حقوق بین‌الملل» به نسل‌کشی پرداخته و می‌نویسد: «کنوانسیون نسل کشی دولت‌ها را موظف به رسیدگی به موارد ارتکاب جرم نسل‌کشی و مجازات کسانی می‌کند که افراد را به خاطر عضویت در یک گروه «ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» آماج آزار و آسیب‌های شدید جسمی و روانی کنند، آن هم به قصد از بین بردن کل گروه یا بخشی از آن». قاضی رابرتسون با استناد به فتوای  مکتوب خمینی برای کشتار زندانیان مجاهد می‌نویسد: «قصد از صدور فتوا آشکارا حذف کامل این گروه به خاطر آراء و گرایش‌های مذهبی‌اش بود… در نظام دین سالار ایران دشمنی با مجاهدین اساسا به این علت بود که بر تفسیر خاص خود از اسلام پا می‌فشردند». قاضی رابرتسون در ادامه ضمن اشاره به پروسه تکوین مفاد کنوانسیون و خرده گیری‌هایی که به تعریف اولیه آن گرفته شد، با استناد به دادگاه جزائی بین‌الملل روآندا ۱۹۹۹«گروه مذهبی» را که مورد اختلاف حقوقدانان در تعریف نسل‌کشی است، اینگونه تعریف می‌کند: «گروه مذهبی گروهی است که اعضایش باورهای مشترک و پایدار دارند». قاضی رابرتسون با استناد به این تعریف نتیجه می‌گیرد که: «مجاهدین نیز به عنوان یک گروه باورهایی نسبتاً ثابت و موجودیتی پایدار داشته است».<ref name=":3">تریبون زمانه - [https://www.tribunezamaneh.com/archives/275118 قتل‌عام ۶۷؛ جرم نسل‌ کشی]</ref>


و سپس نتیجه‌گیری خود را با استناد به پاسخ خمینی به نامه موسوی اردبیلی مستند می‌کند و می‌نویسد: «دادستان‌های جمهوری اسلامی با مجاهدین به عنوان یک گروه مذهبی رفتار می‌کردند: «هر کس برسر نفاق باشد حکمش اعدام است دشمنان اسلام را نابود کنید» و به همین دلیل نیز کشته می‌شدند…».<ref name=":3" />
و سپس نتیجه‌گیری خود را با استناد به پاسخ خمینی به نامه موسوی اردبیلی مستند می‌کند و می‌نویسد: «دادستان‌های جمهوری اسلامی با مجاهدین به عنوان یک گروه مذهبی رفتار می‌کردند: «هر کس برسر نفاق باشد حکمش اعدام است دشمنان اسلام را نابود کنید» و به همین دلیل نیز کشته می‌شدند…».<ref name=":3" />
خط ۱۲۴: خط ۱۲۲:
'''کومی نایدو ، دبیرکل عفو بین الملل (۲۰۱۸-۲۰۲۰)''' گفت: “کشتار ۱۹۸۸ یک قتل عام وحشیانه و خونین بود، و بر اساس نظریه‌ای که شنیدیم یک نسل کشی.<ref name=":4">[https://www.iranncr.org/2021/08/27/6172/ شورای ملی مقاومت - كنفرانس بین المللی با حضور بيش از ۱۰۰۰ زنداني از بند رسته]</ref>
'''کومی نایدو ، دبیرکل عفو بین الملل (۲۰۱۸-۲۰۲۰)''' گفت: “کشتار ۱۹۸۸ یک قتل عام وحشیانه و خونین بود، و بر اساس نظریه‌ای که شنیدیم یک نسل کشی.<ref name=":4">[https://www.iranncr.org/2021/08/27/6172/ شورای ملی مقاومت - كنفرانس بین المللی با حضور بيش از ۱۰۰۰ زنداني از بند رسته]</ref>


'''اریک داوید متخصص قانون انساندوستانه بین‌المللی''' هم در صحبت های خود توصیف نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را برای قتل عام ۶۷ تایید کرد.<ref name=":4" />
'''اریک داوید متخصص قانون انساندوستانه بین‌المللی''' هم در صحبت‌های خود توصیف نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را برای قتل عام ۶۷ تایید کرد.<ref name=":4" />


'''پروفسور آریل دولیتسکی- رئیس کارگروه سازمان‌ملل''' در رابطه با ناپدیدشدگان اجباری (۲۰۱۵) در آخرین روز اجلاس جهانی ایران آزاد ۱۴۰۲، در مورد قتل‌عام ۶۷ گفت: «آنچه در سال۶۷ در ایران اتفاق افتاد یک جنایت علیه بشریت است و هم‌چنین می‌تواند نسل‌کشی باشد. می‌شود عناصر نسل‌کشی را در آن دید. ما از عدد ۳۰هزار قربانی قتل‌عام حرف می‌زنیم، اما قربانیان بسیار فراتر از این هستند همه کسانی که از این ناپدید شدن آسیب می‌بینند، قربانی محسوب می‌شوند».<ref name=":5" />
'''پروفسور آریل دولیتسکی- رئیس کارگروه سازمان‌ملل''' در رابطه با ناپدیدشدگان اجباری (۲۰۱۵) در آخرین روز اجلاس جهانی ایران آزاد ۱۴۰۲، در مورد قتل‌عام ۶۷ گفت: «آنچه در سال۶۷ در ایران اتفاق افتاد یک جنایت علیه بشریت است و هم‌چنین می‌تواند نسل‌کشی باشد. می‌شود عناصر نسل‌کشی را در آن دید. ما از عدد ۳۰هزار قربانی قتل‌عام حرف می‌زنیم، اما قربانیان بسیار فراتر از این هستند همه کسانی که از این ناپدید شدن آسیب می‌بینند، قربانی محسوب می‌شوند».<ref name=":5" />
خط ۱۳۳: خط ۱۳۱:


==== نمایندگان پارلمان اروپا ====
==== نمایندگان پارلمان اروپا ====
اتحادیه اروپا کشتارهای ۱۳۶۷ در ایران را «نسل‌کشی» شناسایی کند. بالغ بر ۱۰۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، از جمله ۱۴ وزیر سابق - شامل وزیران خارجه - از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواستند ضمن اتخاذ سیاستی قاطع در مذاکرات هسته‌ای با حکومت جمهوری اسلامی، کشتار سال ۱۳۶۷ در ایران را رسما به عنوان «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» شناسایی کنند. در این بیانیه آمده است که بسیاری از برجسته‌ترین حقوق‌دانان بین المللی کشتار ۱۳۶۷ را «مصداق آشکار جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» توصیف کرده و خواستار «اجرای عدالت و آغاز روند رسیدگی قضایی علیه عاملان آن» شده‌اند.<ref>[https://ir.voanews.com/a/eu-iran-massacre-genocide-statement/6342761.html صدای آمریکا- اتحادیه اروپا کشتارهای ۱۳۶۷ در ایران را «نسل‌کشی» شناسایی کند]</ref>
اتحادیه اروپا کشتارهای ۱۳۶۷ در ایران را «نسل‌کشی» شناسایی کند. بالغ بر ۱۰۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، از جمله ۱۴ وزیر سابق - شامل وزیران خارجه - از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواستند ضمن اتخاذ سیاستی قاطع در مذاکرات هسته‌ای با حکومت جمهوری اسلامی، کشتار سال ۱۳۶۷ در ایران را رسما به عنوان «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» شناسایی کنند. در این بیانیه آمده است که بسیاری از برجسته‌ترین حقوق‌دانان بین‌المللی کشتار ۱۳۶۷ را «مصداق آشکار جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» توصیف کرده و خواستار «اجرای عدالت و آغاز روند رسیدگی قضایی علیه عاملان آن» شده‌اند.<ref>[https://ir.voanews.com/a/eu-iran-massacre-genocide-statement/6342761.html صدای آمریکا- اتحادیه اروپا کشتارهای ۱۳۶۷ در ایران را «نسل‌کشی» شناسایی کند]</ref>


==== برندگان جایزه نوبل ====
==== برندگان جایزه نوبل ====
خط ۱۴۲: خط ۱۴۰:


=== انجمن‌ها و تشکل‌های سیاسی اجتماعی ===
=== انجمن‌ها و تشکل‌های سیاسی اجتماعی ===
بیش از صد ورزشکار ایرانی از جمله تعدادی از قهرمانان جهان و المپیک، در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل، به تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۰، خواستار آن شده‌اند که با احاله پرونده قتل‌عام ۱۳۶۷ به شورای امنیت ملل متحد، دست‌اندرکاران این قتل‌عام به ویژه علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی به عنوان «یکی از آمران این نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» مورد حسابرسی قرار گرفته و محاکمه شوند.افشین شاهوردی قهرمان جودوی جهان، محمد قربانی برنده مدال طلای کشتی جهان و سولماز ابوعلی قهرمان کاراته جهان از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که نوشته‌اند: سکوت و بی‌عملی در برابر نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در پایان قرن بیستم تشویق به ادامه و تشدید جنایت است.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/apa-athletes-statement-iran/31585516.html رادیو فردا - نامه بیش از صد ورزشکار ایرانی]</ref>
بیش از صد ورزشکار ایرانی از جمله تعدادی از قهرمانان جهان و المپیک، در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل، به تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۰، خواستار آن شده‌اند که با احاله پرونده قتل‌عام ۱۳۶۷ به شورای امنیت ملل متحد، دست‌اندرکاران این قتل‌عام به ویژه [[علی خامنه‌ای]] و ابراهیم رئیسی به عنوان «یکی از آمران این نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» مورد حسابرسی قرار گرفته و محاکمه شوند.افشین شاهوردی قهرمان جودوی جهان، محمد قربانی برنده مدال طلای کشتی جهان و سولماز ابوعلی قهرمان کاراته جهان از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که نوشته‌اند: سکوت و بی‌عملی در برابر نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در پایان قرن بیستم تشویق به ادامه و تشدید جنایت است.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/apa-athletes-statement-iran/31585516.html رادیو فردا - نامه بیش از صد ورزشکار ایرانی]</ref>


== چه کسانی در نسل‌کشی قتل‌عام ۶۷ محاکمه می‌شوند؟ ==
== چه کسانی در نسل‌کشی قتل‌عام ۶۷ محاکمه می‌شوند؟ ==
ابراهیم رئیسی، جانشین دادستان تهران  
[[ابراهیم رئیسی]]، جانشین دادستان تهران  


محسن اژه‌ای، نماینده قضاییه در وزارت اطلاعات
[[غلامحسین محسنی اژه‌ای|محسنی اژه‌ای]]، نماینده قضاییه در وزارت اطلاعات


حسینعلی نیری، حاکم شرع -قاضی - رئیس کمیسیون مرگ
حسینعلی نیری، حاکم شرع -قاضی - رئیس کمیسیون مرگ
خط ۱۵۳: خط ۱۵۱:
اسماعیل شوشتری، رئیس سازمان زندانها،عضو هیأت مرگ
اسماعیل شوشتری، رئیس سازمان زندانها،عضو هیأت مرگ


مصطفی پور محمدی، نماینده وزارت اطلاعات و عضو هیأت ۵نفره مرگ
[[مصطفی پورمحمدی|مصطفی پور‌محمدی]]، نماینده وزارت اطلاعات و عضو هیأت ۵نفره مرگ


محمد مقیسه‌ای(ناصریان)، دادیار و جانشین رئیس زندان
محمد مقیسه‌ای (ناصریان)، دادیار و جانشین رئیس زندان


علی مبشری، قاضی و عضو ثابت هیأت مرگ، جانشین رئیس هیأت مرگ
علی مبشری، قاضی و عضو ثابت هیأت مرگ، جانشین رئیس هیأت مرگ
خط ۱۶۱: خط ۱۵۹:
موسوی اردبیلی، رئیس قضاییهٔ جلادان خمینی از سال ۶۰ تا ۶۸ (درگذشته)
موسوی اردبیلی، رئیس قضاییهٔ جلادان خمینی از سال ۶۰ تا ۶۸ (درگذشته)


علی فلاحیان، وزیر اطلاعات
[[علی فلاحیان]]، وزیر اطلاعات


و بسیاری از دیگر دست اندرکاران مستقیم و غیر مستقیم
و بسیاری از دیگر دست اندرکاران مستقیم و غیر‌مستقیم


== منابع ==
== منابع ==
۸٬۶۹۲

ویرایش