کاربر:Javad/صفحه تمرین1: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
دو اسلام سراپا متضاد (دینامیسم قرآن و دو نوع اسلام سراپا متضاد) بحثی است که در عید فطر ۱۳۷۶، مسعود رجوی حول آن سخنرانی کرد و بعدها به صورت کتاب در آمد. مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران، این بحث را برای آگاه سازی توده و مردمی که کلمه اسلام و حکومت اسلامی را زیاد شنیده اند انجام داد. بحث دو اسلام سراپا متضاد، محصول دو فکر و دو برداشت از یک مکتب و یک دین است که نقطه مقابل یکدیگرند و لاجرم با یکدیگر در ستیزند. از آنجایی که حکومت جمهوری اسلامی و پایه گذار آن، خمینی، اجرای قوانین و حدود اسلامی را شعار خود و اداره جامعه بر مبنای حکومت اسلامی قرار داده بودند، هر تفسیری که حکومت از دین داشت که همان برداشت خمینی از دین اسلام بود را برای جامعه به به منزله قانون و اجرای آن را بدون شرط دانست و خود را نماینده اسلام دانست، در نتیجه هر برداشت و عملی از جانب خود را معادل موازین شرع اسلام میدانست. به همین دلیل هر واکنش یا برخوردی را با اسم دین و کلاه شرعی اسلام توجیه میکرد. از سوی دیگر مسعود رجوی که معتقد بود که، برداشت خمینی از دین از همان ابتدا ارتجاعی و بر اساس منافع شخصی و حزبی و جریانی است و هیچ ربطی به اسلام واقعی که پیامبر آنرا برای آزادی جوامع از بندگی و بردگی آورد ندارد، و به همین دلیل باید مقابل آن اسلام واقعی را به مردم نشان داد و این واقعیت را برای مردمی که شاید خمینی را مترادف اسلام و آخوند را معادل یک رهبر یا یک الگو در جامعه، فارغ از هر عملی که مرتکب میشود میدانست روشن کند.
دو اسلام سراپا متضاد (دینامیسم قرآن و دو نوع اسلام سراپا متضاد) بحثی است که در عید فطر ۱۳۷۶، مسعود رجوی حول آن سخنرانی کرد و بعدها به صورت کتاب در آمد. مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران، این بحث را برای آگاه سازی توده و مردمی که کلمه اسلام و حکومت اسلامی را زیاد شنیده اند انجام داد. بحث دو اسلام سراپا متضاد، محصول دو فکر و دو برداشت از یک مکتب و یک دین است که نقطه مقابل یکدیگرند و لاجرم با یکدیگر در ستیزند. از آنجایی که حکومت جمهوری اسلامی و پایه گذار آن، خمینی، اجرای قوانین و حدود اسلامی را شعار خود و اداره جامعه بر مبنای حکومت اسلامی قرار داده بودند، هر تفسیری که حکومت از دین داشت که همان برداشت خمینی از دین اسلام بود را برای جامعه به به منزله قانون و اجرای آن را بدون شرط و خود را نماینده اسلام دانست، در نتیجه هر برداشت و عملی از جانب خود را معادل موازین شرع اسلام میدانست. به همین دلیل هر واکنش یا برخوردی را با اسم دین و کلاه شرعی اسلام توجیه میکرد. از سوی دیگر مسعود رجوی معتقد بود که، برداشت خمینی از دین از همان ابتدا، ارتجاعی و بر اساس منافع شخصی و حزبی و جریانی است و هیچ ربطی به اسلام واقعی که پیامبر آنرا برای آزادی جوامع از بندگی و بردگی آورد ندارد، و به همین دلیل باید در مقابل آن، اسلام واقعی را به مردم نشان داد و این واقعیت را برای مردمی که شاید خمینی را مترادف اسلام، و آخوند را معادل یک رهبر یا یک الگو در جامعه، فارغ از اعمالی که مرتکب شود میدانستند، روشن کند.


=='''منابع'''==
=='''منابع'''==
<references />
<references />

نسخهٔ ‏۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۲۲

دو اسلام سراپا متضاد (دینامیسم قرآن و دو نوع اسلام سراپا متضاد) بحثی است که در عید فطر ۱۳۷۶، مسعود رجوی حول آن سخنرانی کرد و بعدها به صورت کتاب در آمد. مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران، این بحث را برای آگاه سازی توده و مردمی که کلمه اسلام و حکومت اسلامی را زیاد شنیده اند انجام داد. بحث دو اسلام سراپا متضاد، محصول دو فکر و دو برداشت از یک مکتب و یک دین است که نقطه مقابل یکدیگرند و لاجرم با یکدیگر در ستیزند. از آنجایی که حکومت جمهوری اسلامی و پایه گذار آن، خمینی، اجرای قوانین و حدود اسلامی را شعار خود و اداره جامعه بر مبنای حکومت اسلامی قرار داده بودند، هر تفسیری که حکومت از دین داشت که همان برداشت خمینی از دین اسلام بود را برای جامعه به به منزله قانون و اجرای آن را بدون شرط و خود را نماینده اسلام دانست، در نتیجه هر برداشت و عملی از جانب خود را معادل موازین شرع اسلام میدانست. به همین دلیل هر واکنش یا برخوردی را با اسم دین و کلاه شرعی اسلام توجیه میکرد. از سوی دیگر مسعود رجوی معتقد بود که، برداشت خمینی از دین از همان ابتدا، ارتجاعی و بر اساس منافع شخصی و حزبی و جریانی است و هیچ ربطی به اسلام واقعی که پیامبر آنرا برای آزادی جوامع از بندگی و بردگی آورد ندارد، و به همین دلیل باید در مقابل آن، اسلام واقعی را به مردم نشان داد و این واقعیت را برای مردمی که شاید خمینی را مترادف اسلام، و آخوند را معادل یک رهبر یا یک الگو در جامعه، فارغ از اعمالی که مرتکب شود میدانستند، روشن کند.

منابع