۵٬۷۷۰
ویرایش
(اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، اصلاح ارقام) |
|||
خط ۶۵: | خط ۶۵: | ||
== دستگیری، فرار از زندان == | == دستگیری، فرار از زندان == | ||
در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن هیتلر، هانا آرنت به دلیل جمعآوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد. پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آنجا اقامت داشت.<ref name=":0" /> | در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن هیتلر، هانا آرنت به دلیل جمعآوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد. پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آنجا اقامت داشت.<ref name=":0" /> | ||
[[پرونده:هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر.JPG|جایگزین=هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر|بندانگشتی|306x306پیکسل|هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر]] | |||
=== مهاجرت به آمریکا === | === مهاجرت به آمریکا === | ||
زمانی که هانا آرنت در فرانسه بود، برای سازمانی کار میکرد که جوانان یهودی را نجات میداد. او پس از جدایی با همسر اولش، در پاریس با مردی به نام هینریش بلوچر آشنا شد که همسر دومش شد. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوبغربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند. | زمانی که هانا آرنت در فرانسه بود، برای سازمانی کار میکرد که جوانان یهودی را نجات میداد. او پس از جدایی با همسر اولش، در پاریس با مردی به نام هینریش بلوچر آشنا شد که همسر دومش شد. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوبغربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند. | ||
[[پرونده:هانا آرنت3.jpg|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|280x280پیکسل|هانا آرنت]] | |||
=== تدریس در دانشگاهها === | === تدریس در دانشگاهها === | ||
هانا آرنت مستقل بود و هرگز شغل معلمی را نپذیرفت. با این وجود، او اولین زنی بود که بهعنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و همچنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد.<ref name=":2" /> | هانا آرنت مستقل بود و هرگز شغل معلمی را نپذیرفت. با این وجود، او اولین زنی بود که بهعنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و همچنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد.<ref name=":2" /> | ||
[[پرونده:هانا آرنت5.JPG|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|290x290پیکسل|هانا آرنت]] | |||
== آغاز نویسندگی == | == آغاز نویسندگی == | ||
خط ۹۲: | خط ۹۵: | ||
همچنین در سال ۱۳۹۱، فیلم هانا آرنت ساخته شد و بر روی پردههای سینما رفت. | همچنین در سال ۱۳۹۱، فیلم هانا آرنت ساخته شد و بر روی پردههای سینما رفت. | ||
[[پرونده:هانا آرنت.JPG|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|230x230پیکسل|هانا آرنت]] | |||
== آثار هانا آرانت == | == آثار هانا آرانت == | ||
هانا آرنت تا زمان مرگش کتابهای مهمی را به رشتهی تحریر درآورد که برخی از آنها پس از مرگش منتشر شد. شماری از آثار او عبارتند از: | هانا آرنت تا زمان مرگش کتابهای مهمی را به رشتهی تحریر درآورد که برخی از آنها پس از مرگش منتشر شد. | ||
شماری از آثار او عبارتند از: | |||
* عشق و آگوستین قدیس | * عشق و آگوستین قدیس | ||
* توتالیتاریسم (۱۹۵۱) | * توتالیتاریسم (۱۹۵۱) | ||
خط ۱۱۷: | خط ۱۲۳: | ||
== نگاهی به آثار هانا آرنت == | == نگاهی به آثار هانا آرنت == | ||
[[پرونده:توتالیتاریسم؛ آرنت.JPG|جایگزین=توتالیتاریسم|بندانگشتی|255x255پیکسل|توتالیتاریسم]] | |||
=== توتالیتاریسم === | === توتالیتاریسم === | ||
خط ۱۲۲: | خط ۱۲۹: | ||
هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، بنیادها و جنبشهای توتالیتر را مورد بررسی قرار داده است. او منشأ توتالیتاریسم را سال ۱۸۰۰، و همزمان با ظهور و پیدایش یهودیستیزی و امپریالیسم استعماری اروپا و جنگهای جهانی دانسته است. آرنت در این کتاب به بررسی حکومت توتالیتر نازی در آلمان و حکومت توتالیتر استالینیستی در روسیه پرداخته است.<ref name=":3">[https://www.ketabrah.ir/author/42422-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA زندگینامه و دانلود بهترین کتابهای هانا آرنت - سایت کتابراه]</ref> | هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، بنیادها و جنبشهای توتالیتر را مورد بررسی قرار داده است. او منشأ توتالیتاریسم را سال ۱۸۰۰، و همزمان با ظهور و پیدایش یهودیستیزی و امپریالیسم استعماری اروپا و جنگهای جهانی دانسته است. آرنت در این کتاب به بررسی حکومت توتالیتر نازی در آلمان و حکومت توتالیتر استالینیستی در روسیه پرداخته است.<ref name=":3">[https://www.ketabrah.ir/author/42422-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA زندگینامه و دانلود بهترین کتابهای هانا آرنت - سایت کتابراه]</ref> | ||
[[پرونده:آیشمن در اورشلیم.JPG|جایگزین=آیشمن در اورشلیم|بندانگشتی|250x250پیکسل|آیشمن در اورشلیم]] | |||
=== آیشمن در اورشلیم === | === آیشمن در اورشلیم === | ||
خط ۱۲۸: | خط ۱۳۶: | ||
هانا آرنت در سال ۱۹۶۳، در یک اثر بسیار بحثبرانگیز یعنی کتاب «آیشمن در اورشلیم» بر اساس گزارشی که از محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار جنگی نازی در سال ۱۹۶۱ داشت، استدلال کرد که جنایات آیشمن ناشی از یک شخصیت شرور یا فاسد نیست، بلکه ناشی از بیفکری محض است. آیشمن صرفاً یک بوروکرات جاهطلب بود که نتوانست در مورد عظمت کاری که انجام میداد تأمل کند. نقش او در نابودی دسته جمعی یهودیان مظهر ابتذال هولناک و ناسازگار با کلمات و افکار بود که در آن زمان در سراسر اروپا گسترش یافته بود. امتناع هانا آرنت از به رسمیت شناختن آیشمن بهعنوان شیطان در باطن، باعث محکومیت شدید او از جانب روشنفکران یهودی و غیریهودی شد.<ref name=":1" /> | هانا آرنت در سال ۱۹۶۳، در یک اثر بسیار بحثبرانگیز یعنی کتاب «آیشمن در اورشلیم» بر اساس گزارشی که از محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار جنگی نازی در سال ۱۹۶۱ داشت، استدلال کرد که جنایات آیشمن ناشی از یک شخصیت شرور یا فاسد نیست، بلکه ناشی از بیفکری محض است. آیشمن صرفاً یک بوروکرات جاهطلب بود که نتوانست در مورد عظمت کاری که انجام میداد تأمل کند. نقش او در نابودی دسته جمعی یهودیان مظهر ابتذال هولناک و ناسازگار با کلمات و افکار بود که در آن زمان در سراسر اروپا گسترش یافته بود. امتناع هانا آرنت از به رسمیت شناختن آیشمن بهعنوان شیطان در باطن، باعث محکومیت شدید او از جانب روشنفکران یهودی و غیریهودی شد.<ref name=":1" /> | ||
کتاب آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر و هولناکترین فجایع قرن بیستم است. این کتاب گزارشی معتبر و چشمگیر دربارهی محاکمهی آدولف آیشمن است که بحثها و چالشهای زیادی در بین روشنفکران و یهودیان برانگیخت. آیشمن از افسران عالیرتبه نازی بود که به آرژانتین فرار کرده بود، اما از آنجا ربوده شد و سپس به اسرائیل استرداد گردید. آیشمن به جرم جنایت علیه بشریت در اسرائل محاکمه شد. هانا آرانت از جانب مجله نیویورکر مسئولیت تهیه گزارش از این محاکمه را به عهده داشت. او علاوه بر پوشش خبری محاکمه، در گزارش خود به بررسی موضوعات و مفاهیم گستردهای از عبارت «حقیقت و ماهیت عدالت و شر» پرداخت. استدلال هانا آرنت این بود که جنایات آیشمن ناشی از قدرت اغفال و اغواگرانهی حکومت توتالیتر است و نه وجود شر در ذات آیشمن بهعنوان یک فرد، در واقع هانا آرنت در این کتاب با شناساندن مفهوم و معنای ابتذال شر، تحلیلی نو از ماهیت و سرشت شر ارائه کرده است. آیشمن در اورشلیم، در آغاز بهشکل سریال مقالاتی در مجله نیویورکر انتشار یافت و سپس در قالب کتاب چاپ و منتشر شد.<ref name=":3" /> | کتاب آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر و هولناکترین فجایع قرن بیستم است. این کتاب گزارشی معتبر و چشمگیر دربارهی محاکمهی آدولف آیشمن است که بحثها و چالشهای زیادی در بین روشنفکران و یهودیان برانگیخت. آیشمن از افسران عالیرتبه نازی بود که به آرژانتین فرار کرده بود، اما از آنجا ربوده شد و سپس به اسرائیل استرداد گردید. آیشمن به جرم جنایت علیه بشریت در اسرائل محاکمه شد. هانا آرانت از جانب مجله نیویورکر مسئولیت تهیه گزارش از این محاکمه را به عهده داشت. او علاوه بر پوشش خبری محاکمه، در گزارش خود به بررسی موضوعات و مفاهیم گستردهای از عبارت «حقیقت و ماهیت عدالت و شر» پرداخت. استدلال هانا آرنت این بود که جنایات آیشمن ناشی از قدرت اغفال و اغواگرانهی حکومت توتالیتر است و نه وجود شر در ذات آیشمن بهعنوان یک فرد، در واقع هانا آرنت در این کتاب با شناساندن مفهوم و معنای ابتذال شر، تحلیلی نو از ماهیت و سرشت شر ارائه کرده است. آیشمن در اورشلیم، در آغاز بهشکل سریال مقالاتی در مجله نیویورکر انتشار یافت و سپس در قالب کتاب چاپ و منتشر شد.<ref name=":3" /> | ||
[[پرونده:وضع بشر؛.JPG|جایگزین=وضع بشر|بندانگشتی|255x255پیکسل|وضع بشر]] | |||
هانا آرنت استدلال می کند که آیشمن یک هیولا نبود. او متوجه شد که آیشمن نه صرفاً به دلیل نفرت بلکه به دلیل فداکاری پرشور خود به جنبش نازیها تبدیل به یک قاتل جمعی شده است. آرنت نه از آیشمن دفاع میکرد و نه منکر شرارت او بود. او تشخیص داده بود که آیشمن یک یهودیستیز است و اصرار داشت که او را به خاطر اعمال شیطانی خود به دار آویخته کنند، اما او همچنین میدید که انگیزههای اصلی او نه هیولایی بود و نه سادیستی بلکه به دلیل ناتوانی در تفکر انتقادی درباره وفاداری خود به ایدئولوژی نازی که بهعنوان منبعی برای اهمیت در دنیایی تنها و بیگانه به آن چسبیده بود، در بزرگترین عمل شیطانی تاریخ جهان شرکت کرد. آرنت نتیجه میگیرد که چنین تعصب ایدئولوژیک بیفکری، چهرهی شر در دنیای مدرن است.<ref name=":2" /> | هانا آرنت استدلال می کند که آیشمن یک هیولا نبود. او متوجه شد که آیشمن نه صرفاً به دلیل نفرت بلکه به دلیل فداکاری پرشور خود به جنبش نازیها تبدیل به یک قاتل جمعی شده است. آرنت نه از آیشمن دفاع میکرد و نه منکر شرارت او بود. او تشخیص داده بود که آیشمن یک یهودیستیز است و اصرار داشت که او را به خاطر اعمال شیطانی خود به دار آویخته کنند، اما او همچنین میدید که انگیزههای اصلی او نه هیولایی بود و نه سادیستی بلکه به دلیل ناتوانی در تفکر انتقادی درباره وفاداری خود به ایدئولوژی نازی که بهعنوان منبعی برای اهمیت در دنیایی تنها و بیگانه به آن چسبیده بود، در بزرگترین عمل شیطانی تاریخ جهان شرکت کرد. آرنت نتیجه میگیرد که چنین تعصب ایدئولوژیک بیفکری، چهرهی شر در دنیای مدرن است.<ref name=":2" /> | ||
=== انقلاب === | === انقلاب === | ||
سومین اثر مهم هانا آرنت، کتاب انقلاب است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. او دری این کتاب نبوغ سنت آمریکایی دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی و آزادی سیاسی را بررسی کرد. آرنت تاریخ روشنفکری را نه بهعنوان یک مورخ، بلکه بهعنوان یک متفکر نوشت و بر اساس رویدادها و اقدامات مثالزدنی استدلال میکرد که برای دستیابی به بینشهای نو و پر ثمر در مورد تمایل مدرن به توتالیتاریسم و تهدید آزادی بشر ناشی از انتزاع علمی و اخلاق بورژوایی است.<ref name=":2" /> | سومین اثر مهم هانا آرنت، کتاب انقلاب است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. او دری این کتاب نبوغ سنت آمریکایی دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی و آزادی سیاسی را بررسی کرد. آرنت تاریخ روشنفکری را نه بهعنوان یک مورخ، بلکه بهعنوان یک متفکر نوشت و بر اساس رویدادها و اقدامات مثالزدنی استدلال میکرد که برای دستیابی به بینشهای نو و پر ثمر در مورد تمایل مدرن به توتالیتاریسم و تهدید آزادی بشر ناشی از انتزاع علمی و اخلاق بورژوایی است.<ref name=":2" /> | ||
[[پرونده:حیات ذهن.JPG|جایگزین=حیات ذهن|بندانگشتی|250x250پیکسل|حیات ذهن]] | |||
کتاب انقلاب، مشاهدات و یافتههای ژرف و موشکافانهی هانا آرنت از دنیای نوین که از دانش عمیق او از گذشته یاری گرفته است، که چشمانداز و آیندهی سیاسی فراگیر را به مخاطبین نشان میدهد. این کتاب کندوکاو و بررسی ژرف در پدیدههایی است که جهان را متغیر کردهاند. هانا آرنت در این کتاب به سیمای انقلاب و رابطهی بین انقلاب و جنگ، از شورشهای قرن هجدهم در فرانسه و آمریکا تا دگرگونی و تحولات انفجاری قرن بیستم پرداخته است.<ref name=":3" /> | کتاب انقلاب، مشاهدات و یافتههای ژرف و موشکافانهی هانا آرنت از دنیای نوین که از دانش عمیق او از گذشته یاری گرفته است، که چشمانداز و آیندهی سیاسی فراگیر را به مخاطبین نشان میدهد. این کتاب کندوکاو و بررسی ژرف در پدیدههایی است که جهان را متغیر کردهاند. هانا آرنت در این کتاب به سیمای انقلاب و رابطهی بین انقلاب و جنگ، از شورشهای قرن هجدهم در فرانسه و آمریکا تا دگرگونی و تحولات انفجاری قرن بیستم پرداخته است.<ref name=":3" /> | ||
ویرایش