۵٬۷۷۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶۹: | خط ۶۹: | ||
میتوان بر جای باقی ماند | میتوان بر جای باقی ماند | ||
در کنار پرده اما کور، اما کر | در کنار پرده اما کور، اما کر | ||
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
میتوان تنها به کشف پاسخی بیهوده دل خوش ساخت | میتوان تنها به کشف پاسخی بیهوده دل خوش ساخت | ||
پاسخی بیهوده، آری پنج یا شش حرف | پاسخی بیهوده، آری پنج یا شش حرف[[پرونده:فروغ فرخزاد و فرزندش.JPG|جایگزین=فروغ فرخزاد و فرزندش|بندانگشتی|فروغ فرخزاد و فرزندش]]میتوان چون صفر در تفریق و جمع و ضرب، حاصلی پیوسته یکسان داشت | ||
میتوان چون صفر در تفریق و جمع و ضرب، حاصلی پیوسته یکسان داشت | |||
میتوان چشم ترا در پیلهی قهرش | میتوان چشم ترا در پیلهی قهرش | ||
خط ۹۶: | خط ۹۴: | ||
مثل یک عکس سیاه مضحک فوری، | مثل یک عکس سیاه مضحک فوری، | ||
در ته صندوق مخفی کرد | در ته صندوق مخفی کرد | ||
میتوان در قاب خالیمانده یک روز، | |||
نقش یک محکوم یا مصلوب، یا مغلوب را آویخت. | نقش یک محکوم یا مصلوب، یا مغلوب را آویخت. | ||
خط ۱۱۳: | خط ۱۱۳: | ||
سیمای انسانی، صداقت و صمیمیت اشعار فروغ فرخزاد، یکی دیگر از ویژگیهای اوست. او در شعرهایش انسان را به دوست داشتن انسان فرا میخواند. اما درزمینهی تکنیک شعر و زبان شعر، فروغ کمک بسیاری به شعر نو ایران کرد. او به شاعران پس از خود آموخت که میتوان با شجاعت، هرچه زائد و حشو و دست وپاگیر است رو کنار بزنند تا بتوانند گوهر خالص شعر را هرچه نیالودهتر بنمایانند. او خود هم مثل کسی بود که داس به دست گرفته بود و هر چه مانع و حشو و زاید برسرراه شعر ناب و حرف صریح شاعرانه بود میبرید و راه را برای شعر و ادبیات نوین هموار میکرد. همچنانکه خودش میگوید: | سیمای انسانی، صداقت و صمیمیت اشعار فروغ فرخزاد، یکی دیگر از ویژگیهای اوست. او در شعرهایش انسان را به دوست داشتن انسان فرا میخواند. اما درزمینهی تکنیک شعر و زبان شعر، فروغ کمک بسیاری به شعر نو ایران کرد. او به شاعران پس از خود آموخت که میتوان با شجاعت، هرچه زائد و حشو و دست وپاگیر است رو کنار بزنند تا بتوانند گوهر خالص شعر را هرچه نیالودهتر بنمایانند. او خود هم مثل کسی بود که داس به دست گرفته بود و هر چه مانع و حشو و زاید برسرراه شعر ناب و حرف صریح شاعرانه بود میبرید و راه را برای شعر و ادبیات نوین هموار میکرد. همچنانکه خودش میگوید: | ||
«بهرحال شعر امروز ما یک شعری باید باشد که خصوصیت این دوره را داشته باشد، چون در عین حال سازندهی این شاعر باید یک آدمی باشد که به یک حدی از تجربه و هوشیاری برسد که به محتوی شعرش یک ارزشی بدهد که بتواند در حد کارهایی که توی دنیا عرضه میشود، میان آنها خودش را جا بدهد و اگر غیر از این باشد، دیگر همین چیزهایی میشود که همه میگویند». | «بهرحال شعر امروز ما یک شعری باید باشد که خصوصیت این دوره را داشته باشد، چون در عین حال سازندهی این شاعر باید یک آدمی باشد که به یک حدی از تجربه و هوشیاری برسد که به محتوی شعرش یک ارزشی بدهد که بتواند در حد کارهایی که توی دنیا عرضه میشود، میان آنها خودش را جا بدهد و اگر غیر از این باشد، دیگر همین چیزهایی میشود که همه میگویند». | ||
خط ۱۱۹: | خط ۱۱۹: | ||
=== کسی که مثل هیچکس نیست === | === کسی که مثل هیچکس نیست === | ||
من خواب دیدهام که کسی میآید. | [[پرونده:فروغ10.JPG|بندانگشتی]]من خواب دیدهام که کسی میآید. | ||
من خواب یک ستارهی قرمز دیدهام، | من خواب یک ستارهی قرمز دیدهام، | ||
خط ۲۵۰: | خط ۲۵۰: | ||
== سبک شعر فروغ فرخزاد == | == سبک شعر فروغ فرخزاد == | ||
[[پرونده:فروغ4.JPG|بندانگشتی]] | |||
اگر سه عنصر وزن، قافیه، و شیوه نوشتاری را، عناصر مؤثر در تشکیل دادن قالبهای شعر بدانیم، قالبهای موجود در پنج مجموعه شعر فروغ فرخزاد را، میتوانیم به قالبهای نیمه سنتی، چهارپاره نو، نیمایی و نیمایی نو (سبک شخصی فروغ) تقسیم نماییم. | اگر سه عنصر وزن، قافیه، و شیوه نوشتاری را، عناصر مؤثر در تشکیل دادن قالبهای شعر بدانیم، قالبهای موجود در پنج مجموعه شعر فروغ فرخزاد را، میتوانیم به قالبهای نیمه سنتی، چهارپاره نو، نیمایی و نیمایی نو (سبک شخصی فروغ) تقسیم نماییم. | ||
ویرایش