۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
اگر شخصی بپذیرد که وقتی وارد عرصه سیاست میشود به قضاوت عمومی و آرای عمومی احترام بگذارد و داور نهایی را قانونی بداند که منشا آن مردم هستند، چنین شخصی سکولار است یا در مسیر سکولاریسم حرکت میکند. با توجه به این تعریف فرقی نمیکند که آن شخص خودش چه اعتقادی دارد، مذهبی است یا نه. نمونهی تاریخی آن مارتین لوتر است که خود، کشیش بوده و به باورهای مسیحیت اعتقاد داشته و اتفاقا برای نجات مذهب و باورهای مذهبی دست به این کار زده است. مارتین لوتر در قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی زندگی میکرده است. در آن زمان، یعنی در دوران قرون وسطی حاکمان از مذهب برای تحکیم حکومت خودشان استفاده میکردند.<ref name=":1">[https://www.youtube.com/watch?v=m8Q5IVwwSMc سکولاریزم چیست؟] ، یوتیوب</ref> | اگر شخصی بپذیرد که وقتی وارد عرصه سیاست میشود به قضاوت عمومی و آرای عمومی احترام بگذارد و داور نهایی را قانونی بداند که منشا آن مردم هستند، چنین شخصی سکولار است یا در مسیر سکولاریسم حرکت میکند. با توجه به این تعریف فرقی نمیکند که آن شخص خودش چه اعتقادی دارد، مذهبی است یا نه. نمونهی تاریخی آن مارتین لوتر است که خود، کشیش بوده و به باورهای مسیحیت اعتقاد داشته و اتفاقا برای نجات مذهب و باورهای مذهبی دست به این کار زده است. مارتین لوتر در قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی زندگی میکرده است. در آن زمان، یعنی در دوران قرون وسطی حاکمان از مذهب برای تحکیم حکومت خودشان استفاده میکردند.<ref name=":1">[https://www.youtube.com/watch?v=m8Q5IVwwSMc سکولاریزم چیست؟] ، یوتیوب</ref> | ||
== دین در جامعه سکولار | == سکولاریسم و دین == | ||
سکولاریسم، همان خداناباوری(آتئیسم) یا بیدینی نیست. اما این رویکرد فکری دارای ۲ پایه اساسی است. نخست جدایی قاطع نهادهای سیاسی از دین و دوم برقراری تساوی میان همه انسانها بدون توجه به دین و باور آنها در برابر قانون.<ref>[https://www.trt.net.tr/persian/brnmh-h/2014/12/14/dyn-w-jm-h-mdny-skhwlrysm-148511 دین و جامعه مدنی: سکولاریسم]</ref> | |||
یورگن هابرماس، جامعهشناس و فیلسوف آلمانی، مینویسد:<blockquote>«واقعیت این است که شکی نیست که شهروندان متدین هم قادر هستند در راس جنبش نوسازی جامعه قرار بگیرند و به نوعی نقش سرنیزه و نوک پیکان مدرنیسم را بازی کنند. البته دینداری یک مسئله فردی در جوامع مدرن است نه وظیفه دولتی و مقامات حکومتی کشور.»</blockquote>هابرماس در جای دیگری مینویسد:<blockquote>«امروز اقلیتهای دینی در جوامع سکولار از حقوق متساوی برخوردار هستند و آزادانه میتوانند به آداب و رسوم دینی خود مشغول باشند. آزادی بیان و آزادی عقیده و دین یکی از مهمترین ستون کشوری است که دارای قانون اساسی دموکراتیک است، که آزادیهای ابتدایی شهروندان را تضمین میکند. در یک جامعه سکولار هم یک شهروند متدین حق دارد که از آزادی استفاده کند و هم یک شهروند بیدین اجازه دارد پافشاری کند که نمیخواهد تحت تاثیر تبلیغات دینی قرار بگیرد و میخواهد از آن مزاحمات تبلیغات دینی در امان بماند. پس لامذهب هم فحش محسوب نمیشود.»<ref>[https://www.radiofarda.com/a/f8-habermas/26907632.html سکولاریسم و دین از دید هابرماس]</ref></blockquote> | |||
در سکولاریسم حقوق دینداران رعایت میشود و افزون بر آن، سکولاریسم مدافع قانونی است که برای ناباوران و آزاداندیشان فضای آزاد را تامین میکند. در جمهوری سکولار، آزادی نقد دین و پژوهشهای آکادمیک و انتقادی در باره دین در دانشگاه و اجتماع باید تامین گردد. رسانهها باید بتوانند سازمانده بحث در باره دین و نقد دین باشند و اندیشمندان در انتقاد به دین و ایدئولوژیها آزادند و هیچ خطر جانی و سیاسی نباید آنها را تهدید بکند. در حکومت سکولار قدسیت دینی جایی ندارد. منبع فکری سکولاریسم، خرد انسانی و تمام دستاوردهای دمکراتیک جهانی و تجربه انسانی و پیشرفتهای علمی میباشد و در این فضا، هنرمندان و روشنفکران با آزادی کامل و با روح همسویی با حقوق بشر فعالیت خود را پیش خواهند برد.<ref>[https://firstonlyunitymovement.com/%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9/ سکولاریسم در حکومت آینده ایران]</ref> | |||
== منتقدان سکولاریسم == | == منتقدان سکولاریسم == |
ویرایش