۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۳: | خط ۳۳: | ||
هر چند بیشتر کشورهایی که در مسیر سکولاریزه شدن بودهاند و یا به سکولاریسم رسیدهاند، در زمینه های علمی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، فرهنگی و سیاسی پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. کشورهایی که مسیر برعکس را پیمودهاند و در قهقرای خرافات و باورهای دینی غرق گشتهاند، همواره در حال پَسرفت بوده و عقبماندگی فکری و اجتماعی را بازتولید مینمایند.<ref>[https://science.jrank.org/pages/11240/Secularization-Secularism-History-Nature-Secularization-Secularism-1914.html Secularization and Secularism]</ref> | هر چند بیشتر کشورهایی که در مسیر سکولاریزه شدن بودهاند و یا به سکولاریسم رسیدهاند، در زمینه های علمی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، فرهنگی و سیاسی پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. کشورهایی که مسیر برعکس را پیمودهاند و در قهقرای خرافات و باورهای دینی غرق گشتهاند، همواره در حال پَسرفت بوده و عقبماندگی فکری و اجتماعی را بازتولید مینمایند.<ref>[https://science.jrank.org/pages/11240/Secularization-Secularism-History-Nature-Secularization-Secularism-1914.html Secularization and Secularism]</ref> | ||
== | == سکولاریسم و لائیسیته == | ||
لائیسیته وازهای است که در دهه هفتاد سده نوزدهم در فرانسه ابداع و از آن پس وارد دانشنامهها و گفتمان سیاسی شد. لائیسیته دریافتی سیاسی است که برحسب آن، از یک سو دولت و حوزه عمومی از هیچ دینی پیروی نمیکند و از سوی دیگر دین، با برخورداری از همه آزادیها در جامعه مدنی هیچ قدرت سیاسیای اعمال نمیکند. فرایند دنیوی شدن و تغییر و تحول دولت و دین را سکولاریسم مینامند. لائیسیته و سکولاریسم با وجود تشابهاتی، دو مقوله و پدیدار سیاسی-تاریخی متفاوتند. | |||
منطق لائیزایون | |||
== مجاهدین و سکولاریسم == | == مجاهدین و سکولاریسم == | ||
شورای ملی مقاومت ایران درباره رابطه دولت موقت جمهوری دمکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب در طرحی که در جلسه ۲۱ آبان ۱۳۶۴، با یک مقدمه و ۴ ماده به تصویب رساند، اعلام کرد:<blockquote>«با تصریح براین نکته که ضمن احترام به همه ادیان و مذاهب، هیچ دین و مذهبی را، به هیچ عنوان، دارای حق و امتیاز ویژهیی نمیشناسد و تبعیض در میان پیروان ادیان و مذاهب گوناگون را مردود میشمارد؛</blockquote><blockquote>رابطه دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب را در چارچوب برنامه دولت موقت و مصوبات قبلی این شورا به شرح زیر مشخص میکند:</blockquote><blockquote>۱ـ اعمال هرگونه تبعیض در مورد پیروان ادیان و مذاهب مختلف در برخورداری از حقوق فردی و اجتماعی ممنوع است. هیچ یک از شهروندان به دلیل اعتقاد یا عدم اعتقاد به یک دین یا مذهب در امر انتخابشدن، انتخابکردن، استخدام، تحصیل، قضاوت و دیگر حقوق فردی و اجتماعی مزیت یا محرومیتی نخواهد داشت.</blockquote><blockquote>۲ـ هرگونه آموزش اجباری مذهبی و عقیدتی و اجبار به انجام یا ترک آداب و سنتهای مذهبی ممنوع است. حق آموزش، تبلیغ و برگزاری آزادانه آداب و سنتهای تمامی ادیان و مذاهب و احترام و امنیت همه اماکن متعلق به آنها تضمین میشود.</blockquote><blockquote>۳ـ صلاحیت مقامهای قضایی ناشی از موقعیت مذهبی و عقیدتی آنان نیست و قانونی که ناشی از مرجع قانونگذاری کشور نباشد، رسمیت و اعتبار نخواهد داشت.</blockquote><blockquote>با الغای مقررات قصاص و حدود و تعزیرات و دیات رژیم ضدبشری خمینی و با انحلال دادگاهها و دادسراهای بهاصطلاح انقلاب اسلامی و محاکم شرع، که در ردیف وظایف مبرم دولت موقت است، امر دادرسی، اعم از تعقیب جرایم و رسیدگی به کلیه دعاوی، در نظام واحد قضایی جمهوری، بر اساس موازین شناخته شده حقوقی و مطابق قانون انجام میشود.</blockquote><blockquote>۴ـ تفتیش عقیده و دین و مذهب توسط مراجع دولتی و مؤسسات عمومی وابسته به دولت به هر عنوان ممنوع است.»<ref>[https://www.iranncr.org/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA/126-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7 طرح شورای ملی مقاومت درباره رابطه دولت موقت دمکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب]</ref></blockquote>در محور چهارم از برنامهی ده مادهای مریم رجوی نیز آمده است:<blockquote>مقاومت ایران از جدایی دین و دولت دفاع خواهد کرد. هرگونه تبعیض در مورد پیروان کلیه ادیان و مذاهب ممنوع خواهد بود.<ref name=":1" /></blockquote> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
<references /> | <references /> |
ویرایش