کاربر:Rah/صفحه تمرین2: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
لویی آلتوسر (متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸- الجزایر درگذشته در ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی است که مفهوم مارکسیسم ساختارگرا را بسط و گسترش داد. از جمله بنیان‌های نظری او این است که هر نظام اجتماعی باید صورت‌بندی‌های اجتماعی خود را از نو بسازد. به این معنا که روابط تولید و نیروهای تولید اگرچه مرتبط به پیشینه‌ی خود هستند اما نتیجه‌ی آن نیستند. یکی دیگر از بنیان‌های نظری و جنجالی او مربوط به انسان است. لویی‌ آلتوسر انسان‌ را صاحب آزادی و اختیار کامل نمی‌داند. وی معتقد است که انسان‌ها تا حد بسیار زیادی وابسته به شرایط اجتماعی و غیرشخصی و مبارزات طبقاتی عصر خویش هستند.<ref>[https://www.iranketab.ir/profile/10821-louis-althusser لویی آلتوسر]</ref> لوئی آلتوسر به عنوان یک مارکسیست‌ساختارگرا، مارکسیسم ارتدکس و مارکسیسم رسمی عصر استالین، و مارکسیسم هگلی و همچنین اومانیستی(مکتب فرانکفورت) را زیر سوال می‌برد. او به شدت از نظام کمونیستی شوروی انتقاد می‌کرد و استالین را به تحریف کردن‌های اصولی متهم می‌کرد که مارکس «کاپیتال» را بر اساس آن بنا کرده بود.<ref>[https://rasekhoon.net/article/show/1318959 نگاهی کلی به اندیشه های لویی آلتوسر]</ref>
لویی آلتوسر (متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸- الجزایر درگذشته در ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی است که مفهوم مارکسیسم ساختارگرا را بسط و گسترش داد. از جمله بنیان‌های نظری او این است که هر نظام اجتماعی باید صورت‌بندی‌های اجتماعی خود را از نو بسازد. به این معنا که روابط تولید و نیروهای تولید اگرچه مرتبط به پیشینه‌ی خود هستند اما نتیجه‌ی آن نیستند. یکی دیگر از بنیان‌های نظری و جنجالی او مربوط به انسان است. لویی‌ آلتوسر انسان‌ را صاحب آزادی و اختیار کامل نمی‌داند. وی معتقد است که انسان‌ها تا حد بسیار زیادی وابسته به شرایط اجتماعی و غیرشخصی و مبارزات طبقاتی عصر خویش هستند.<ref>[https://www.iranketab.ir/profile/10821-louis-althusser لویی آلتوسر]</ref> لوئی آلتوسر به عنوان یک مارکسیست‌ساختارگرا، مارکسیسم ارتدکس و مارکسیسم رسمی عصر استالین، و مارکسیسم هگلی و همچنین اومانیستی(مکتب فرانکفورت) را زیر سوال می‌برد. او به شدت از نظام کمونیستی شوروی انتقاد می‌کرد و استالین را به تحریف کردن‌های اصولی متهم می‌کرد که مارکس «کاپیتال» را بر اساس آن بنا کرده بود.<ref>[https://rasekhoon.net/article/show/1318959 نگاهی کلی به اندیشه های لویی آلتوسر]</ref>
== زیربنا و روبنا ==
لویی آلتوسر معتقد است که زیربنا و روبنا دارای استقلال نسبی هستند هر چند در تحلیل نهایی اقتصاد تعیین‌کننده خواهد بود. آلتوسر رابطه زیربنا و روبنا را رابطه‌ای دوطرفه و ناموزون می‌داند. از این‌رو، روبنا هیچگاه انعکاس صرف زیربنا نیست و در این مفهوم از استقلال نسبی برخوردار است.<ref>[https://www.kiankiani.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%8C-%D8%A2%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B1%D8%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%88/ مفهوم بازتولید در نظریات لویی آلتوسر و پیر بوردیو]</ref>


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۴۲

لویی آلتوسر (متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸- الجزایر درگذشته در ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی است که مفهوم مارکسیسم ساختارگرا را بسط و گسترش داد. از جمله بنیان‌های نظری او این است که هر نظام اجتماعی باید صورت‌بندی‌های اجتماعی خود را از نو بسازد. به این معنا که روابط تولید و نیروهای تولید اگرچه مرتبط به پیشینه‌ی خود هستند اما نتیجه‌ی آن نیستند. یکی دیگر از بنیان‌های نظری و جنجالی او مربوط به انسان است. لویی‌ آلتوسر انسان‌ را صاحب آزادی و اختیار کامل نمی‌داند. وی معتقد است که انسان‌ها تا حد بسیار زیادی وابسته به شرایط اجتماعی و غیرشخصی و مبارزات طبقاتی عصر خویش هستند.[۱] لوئی آلتوسر به عنوان یک مارکسیست‌ساختارگرا، مارکسیسم ارتدکس و مارکسیسم رسمی عصر استالین، و مارکسیسم هگلی و همچنین اومانیستی(مکتب فرانکفورت) را زیر سوال می‌برد. او به شدت از نظام کمونیستی شوروی انتقاد می‌کرد و استالین را به تحریف کردن‌های اصولی متهم می‌کرد که مارکس «کاپیتال» را بر اساس آن بنا کرده بود.[۲]

زیربنا و روبنا

لویی آلتوسر معتقد است که زیربنا و روبنا دارای استقلال نسبی هستند هر چند در تحلیل نهایی اقتصاد تعیین‌کننده خواهد بود. آلتوسر رابطه زیربنا و روبنا را رابطه‌ای دوطرفه و ناموزون می‌داند. از این‌رو، روبنا هیچگاه انعکاس صرف زیربنا نیست و در این مفهوم از استقلال نسبی برخوردار است.[۳]

منابع