کاربر:Rnazem/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(نوشتن مقدمه برای طرح و آوردن طرح)
(اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا)
 
خط ۱: خط ۱:
'''نبردی برای همه ۷ - خاطراتی از خواهر مجاهد خلق متین کریم'''


طرح [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] درباره‌ی «رابطه‌ی دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب» یکی از طرح های شورای ملی مقاومت ایران برای ایران پس از سرنگونی [[رژیم ولایت فقیه]] است. این طرح پاسخی است به ظلم و اجحاف این رژیم به تمامی ایرانیان به ویژه اقلیت های مذهبی و نیروهای لائیک می باشد که همواره مورد تبعیض و بی عدالتی قرار گرفته اند.  
در کتاب صوتی «نبردی برای همه»، خواهر مجاهد خلق، متین کریم، خاطرات زندان را بازگو می‌کند. در بخش هفتم خاطراتی از مقاومت جمعی زندانیان سیاسی در زندان اوین و وحشی‌گری شکنجه گران در اثنای انقلاب ایدئولوژیک درونی سازمان مجاهدین خلق ایران بیان شده‌است.


این طرح شامل یک مقدمه و ۴بند است که در ۲۱ آبان 1364 به تصویب شورای ملی مقاومت ایران رسیده است. در این طرح نحوه‌ی نگرش شورای ملی مقاومت به موضوع دین و رابطه‌ی آن با دولت پرداخته شده و الگویی برای ایران فردا را ترسیم می کند.
'''مقاومت جمعی'''


== مقدمه‌ی طرح ==
بعد از مدت کوتاهی من و تعدادی از بچههایی را که باهم در زندان اوین زندگی جمعی داشتیم برای بازجویی صدا زدند. جمع کوچک ما در همان بند شامل بخشی از هوادران سازمان مجاهدین خلق ایران بود که بیش از ۹۰درصد زندانیان را تشکیل میدادند.


بااعتقاد به حاکمیت ملی، که از طریق اعمال اراده‌ی آزاد شهروندان تحقق می‌یابد، و عزم راسخ در براندازی [[رژیم خمینی]]، که بر استبداد دینی و ارتجاع مذهبی استوار است،
همه به تجریه دریافته بودند که بدون یک برنامه و زندگی جمعی شرایط زندان از آنچه هست بسیار سختتر میشود. برای مقابله با سختیهای زندان، یا در واقع برای کاهشدادن فشارهایش، اوقات روزانه را برنامهریزی میکردیم. مثلاً ساعتهائی را قرآن و نهج البلاغه میخواندیم. ساعتهائی ورزش میکردیم یا در بخشی از ساعتهای روز بهطور جمعی با کمترین امکانات موجود کاردستی درست میکردیم. مهمترین دستاوردی که دشمن به آن امید بسته بود این بود که بتواند هرفردی را در زیر شکنجه یا در اثر انواع فشارهای روحی دیگر به این نقطه برساند که بهصورت شفاهی یا کتبی متعهد شود که «دیگر با سازمان مجاهدین خلق ایران همکاری نمیکنم».


با اعتقاد به آرای عمومی به عنوان اساس مشروعیت نظام آینده‌ی کشور،
بعد از مدتی که از شکلگیری کارهای جمعی ما میگذشت، یک روز چند نفری از ما را به بازجویی صدا زدند. ما را به داخل شعبه بردند سپس سلسله سؤالهایی مطرح کردند و به هرکس گفتند جداگانه بنویس! از جمع ما هیچ‌کس چیزی ننوشت و همهمان ساکت نشستیم. ما را تا صبح روز بعد همان‌جا رها کردند و کسی سراغمان نیامد. نه غذایی به ما داده شد، نه کسی حرفی میزد و نه اجازه توالترفتن داشتیم. روز بعد ما را به بند برگرداندند و تغییرهائی در ترکیب اتاقهای بند دادند و چندنفر را از آن بند به بند دیگری بردند. گویا تصور میکردند که رابطههای جمعی ما بهاین وسیله ازهم پاشیده میشود.


با تأکید بر «تساوی حقوق سیاسی و اجتماعی همه‌ی آحاد ملت» و ملغی‌شناختن «همه‌ی امتیازات جنسی و قومی و عقیدتی»(۱) و برابری همه‌ی شهروندان در مقابل قانون، صرفنظر از اعتقاداتشان،
'''دلیل توحش'''


با تأکید برتضمین «حقوق فردی و اجتماعی مردم مصرّح در [[اعلامیه‌ی جهانی حقوق‌بشر]]»، (۲) از جمله حق آزادی ادیان و مذاهب و منع هرگونه تفتیش عقیده که لازمه‌ی حفظ شئون و حیثیات انسانی است،
دو سال بعد از دستگیریم درحالیکه بهاصطلاح دوران محکومیتم را میگذراندم، در یک نیمهشب من و چند تن از زندانیان را باهم صدا زدند. من را به اتاقی بردند که مرد جوانی روی تخت شکنجه بود و داشتند او را با کابل میزدند. همین که سرم را بالا بردم بازجو که روبهرویم ایستاده بود و من متوجه حضورش نشده بودم با فشار خیلی زیاد انگشتانش را روی دو چشمم گذاشت و گفت: «یکبار دیگر حرکت اینجوری بکنی خودم چشمهایت را از حدقه در میآورم». بعد مرا هول داد بهسمت دیوار و گفت خوب گوش کن! حق نداری چیزی ببینی ولی حواست را جمع کن و ببین! اگر چیزی نگویی سرنوشت خودت هم مثل این یکی میشود. در آن اتاق دو دنیای متفاوت جریان داشت. درست در نقطه مقابل رابطهیی که من با آن برادر ناشناختهام در زیر شکنجه داشتم. می‌دیدم که بازجوها از شکنجهکردن هرانسان دیگر و دردکشیدن و عذابدادن او لذت میبرند و برایشان مثل تفریح است. از درد و زجرکشیدن یک انسان دیگر قهقهه سر میدادند.


با تصریح براین نکته که ضمن احترام به همه‌ی ادیان  ومذاهب، هیچ دین و مذهبی را، به هیچ‌ عنوان، دارای حق و امتیاز ویژه‌یی نمی‌شناسد و تبعیض در میان پیروان ادیان و مذاهب گوناگون را مردود می‌شمارد؛
یکباره یکیشان مرا صدا زد و گفت: «الان دارد نوبت تو میشود چون این یکی منافق دیگر جانش تمام شد. یا اطلاعاتت را میدهی یا به سرنوشت او دچار میشوی». گفتم: «من اطلاعاتی ندارم. کارخلافی نکردهام که مجرم باشم و بخواهم اطلاعاتش را بدهم.


رابطه‌ی دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران با دین و مذهب را در چارچوب برنامه‌ی دولت موقت و مصوبات قبلی این شورا به شرح زیر مشخص می‌کند:<ref name=":0">[https://iranncr.org/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA/126-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%D9%8C-%C2%AB%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87%D9%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%C2%BB.html وبسایت شورای ملی مقاومت ایران] </ref>
بلافاصله بر سرم ریختند و شروع کردند از هرطرف به کتکزدن. وسطش هم با کین و غیظ زیاد میگفتند: «تو اطلاعات نداری؟» در اثنای همین کتککاری ناگهان یک ضربهٔ سنگین، احتمالاً با همان جسمیبود که به پشتم زده بودند به سرم زدند. تا چند لحظه در حالتی گیج و منگ بودم و دیگر از هوش رفتم. سرم چنان کرخت شده بود که شک کردم آیا سرم در جای خودش قرار دارد یا نه؟ حالم بهشدت بد شده بود؛ ولی صداهایی که میشنیدم به قدری دردناک بود که وجدانم را به لرزه میانداخت و چنان وجودم را میسوزاند که وضعیت خودم فراموشم میشد. درحالیکه با حالتی از بهت و ناباوری چشمهایم را به اطراف میچرخاندم، نفرات شکنجه شده را نگاه می‌کردم یکی از بازجوها متوجه من شد و با لگد به سرم کوبید گفت: «داری چی رو نگاه می‌کنی؟ کور شو! دوباره از هوش رفتم. نتوانستم بفهمم که چرا ناگهان دست به این کار زدهاند. سایر زندانیان هم تحلیل و برداشت مشخصی از این کار نداشتند.


== بندهای طرح ==
بعدها هنگامیکه به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوستم، همراه با مرور تحولات مبارزه مجاهدین با رژیم، توانستم تقارن آن رفتارها و مسایل بیرون زندان و مبارزهیی که جریان داشت را بفهمم. سال۶۴ زمانی بود که در درون مجاهدین یک تحول ایدئولوژیک حول مسألهٔ زن و برابری زن و مرد رخ داده بود و یک زن، «مریم رجوی» در رهبری جنبش و مبارزه جای گرفته بود. این تحول خون تازهیی در رگهای سازمان و تشکیلات و جنبش مقاومت جاری کرده بود. لاجوردی و بازجوهایش در اوین، ابتدا با شکنجهٔ بیشتر و اذیت و آزارها خودشان را تخلیه میکردند. بعدها معنی آن وحشیگریها در اتاقهای شکنجه و آن حرفهای رکیک و مطالبی که رد و بدل میکردند را بهتر فهمیدم.
۱ ـ اعمال هرگونه تبعیض در مورد پیروان ادیان و مذاهب مختلف در برخورداری از حقوق فردی و اجتماعی ممنوع است. هیچ یک از شهروندان به دلیل اعتقاد یا عدم اعتقاد به یک دین یا مذهب در امر انتخاب‌شدن، انتخاب‌کردن، استخدام، تحصیل، قضاوت و دیگر حقوق فردی و اجتماعی مزیت یا محرومیتی نخواهد داشت.
 
۲ ـ هرگونه آموزش اجباری مذهبی و عقیدتی و اجبار به انجام یا ترک آداب و سنتهای مذهبی ممنوع است. حق آموزش، تبلیغ و برگزاری آزادانه‌ی آداب و سنتهای تمامی ادیان و مذاهب و احترام و امنیت همه‌ی‌اماکن متعلق به آنها تضمین می‌شود.
 
۳ ـ صلاحیت مقامهای قضایی ناشی از موقعیت مذهبی و عقیدتی آنان نیست و قانونی که ناشی از مرجع قانونگذاری کشور نباشد، رسمّیت و اعتبار نخواهد داشت.
 
با الغای مقررات قصاص و حدود و تعزیرات و دیات رژیم ضدبشری خمینی  و با انحلال دادگاهها و دادسراهای به‌اصطلاح انقلاب اسلامی و محاکم شرع، که در ردیف وظایف مبرم دولت موقت است، امر دادرسی، اعم از تعقیب جرایم و رسیدگی به کلیه‌ی دعاوی، در نظام واحد قضایی جمهوری، بر اساس موازین شناخته‌شده‌ی حقوقی و مطابق قانون انجام می‌شود.
 
۴ ـ تفتیش عقیده و دین و مذهب توسط مراجع دولتی و مؤسسات عمومی وابسته به دولت به هر عنوان ممنوع است.
 
طرح حاضر در یک مقدمه و ۴ماده در جلسه‌ی ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۶۴ [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] به اتفاق آرا به تصویب رسید.<ref name=":0" /> 


== پانویس ==
== پانویس ==
== منابع ==
== منابع ==
<references />
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۸:۴۲

نبردی برای همه ۷ - خاطراتی از خواهر مجاهد خلق متین کریم

در کتاب صوتی «نبردی برای همه»، خواهر مجاهد خلق، متین کریم، خاطرات زندان را بازگو می‌کند. در بخش هفتم خاطراتی از مقاومت جمعی زندانیان سیاسی در زندان اوین و وحشی‌گری شکنجه گران در اثنای انقلاب ایدئولوژیک درونی سازمان مجاهدین خلق ایران بیان شده‌است.

مقاومت جمعی

بعد از مدت کوتاهی من و تعدادی از بچههایی را که باهم در زندان اوین زندگی جمعی داشتیم برای بازجویی صدا زدند. جمع کوچک ما در همان بند شامل بخشی از هوادران سازمان مجاهدین خلق ایران بود که بیش از ۹۰درصد زندانیان را تشکیل میدادند.

همه به تجریه دریافته بودند که بدون یک برنامه و زندگی جمعی شرایط زندان از آنچه هست بسیار سختتر میشود. برای مقابله با سختیهای زندان، یا در واقع برای کاهشدادن فشارهایش، اوقات روزانه را برنامهریزی میکردیم. مثلاً ساعتهائی را قرآن و نهج البلاغه میخواندیم. ساعتهائی ورزش میکردیم یا در بخشی از ساعتهای روز بهطور جمعی با کمترین امکانات موجود کاردستی درست میکردیم. مهمترین دستاوردی که دشمن به آن امید بسته بود این بود که بتواند هرفردی را در زیر شکنجه یا در اثر انواع فشارهای روحی دیگر به این نقطه برساند که بهصورت شفاهی یا کتبی متعهد شود که «دیگر با سازمان مجاهدین خلق ایران همکاری نمیکنم».

بعد از مدتی که از شکلگیری کارهای جمعی ما میگذشت، یک روز چند نفری از ما را به بازجویی صدا زدند. ما را به داخل شعبه بردند سپس سلسله سؤالهایی مطرح کردند و به هرکس گفتند جداگانه بنویس! از جمع ما هیچ‌کس چیزی ننوشت و همهمان ساکت نشستیم. ما را تا صبح روز بعد همان‌جا رها کردند و کسی سراغمان نیامد. نه غذایی به ما داده شد، نه کسی حرفی میزد و نه اجازه توالترفتن داشتیم. روز بعد ما را به بند برگرداندند و تغییرهائی در ترکیب اتاقهای بند دادند و چندنفر را از آن بند به بند دیگری بردند. گویا تصور میکردند که رابطههای جمعی ما بهاین وسیله ازهم پاشیده میشود.

دلیل توحش

دو سال بعد از دستگیریم درحالیکه بهاصطلاح دوران محکومیتم را میگذراندم، در یک نیمهشب من و چند تن از زندانیان را باهم صدا زدند. من را به اتاقی بردند که مرد جوانی روی تخت شکنجه بود و داشتند او را با کابل میزدند. همین که سرم را بالا بردم بازجو که روبهرویم ایستاده بود و من متوجه حضورش نشده بودم با فشار خیلی زیاد انگشتانش را روی دو چشمم گذاشت و گفت: «یکبار دیگر حرکت اینجوری بکنی خودم چشمهایت را از حدقه در میآورم». بعد مرا هول داد بهسمت دیوار و گفت خوب گوش کن! حق نداری چیزی ببینی ولی حواست را جمع کن و ببین! اگر چیزی نگویی سرنوشت خودت هم مثل این یکی میشود. در آن اتاق دو دنیای متفاوت جریان داشت. درست در نقطه مقابل رابطهیی که من با آن برادر ناشناختهام در زیر شکنجه داشتم. می‌دیدم که بازجوها از شکنجهکردن هرانسان دیگر و دردکشیدن و عذابدادن او لذت میبرند و برایشان مثل تفریح است. از درد و زجرکشیدن یک انسان دیگر قهقهه سر میدادند.

یکباره یکیشان مرا صدا زد و گفت: «الان دارد نوبت تو میشود چون این یکی منافق دیگر جانش تمام شد. یا اطلاعاتت را میدهی یا به سرنوشت او دچار میشوی». گفتم: «من اطلاعاتی ندارم. کارخلافی نکردهام که مجرم باشم و بخواهم اطلاعاتش را بدهم.

بلافاصله بر سرم ریختند و شروع کردند از هرطرف به کتکزدن. وسطش هم با کین و غیظ زیاد میگفتند: «تو اطلاعات نداری؟» در اثنای همین کتککاری ناگهان یک ضربهٔ سنگین، احتمالاً با همان جسمیبود که به پشتم زده بودند به سرم زدند. تا چند لحظه در حالتی گیج و منگ بودم و دیگر از هوش رفتم. سرم چنان کرخت شده بود که شک کردم آیا سرم در جای خودش قرار دارد یا نه؟ حالم بهشدت بد شده بود؛ ولی صداهایی که میشنیدم به قدری دردناک بود که وجدانم را به لرزه میانداخت و چنان وجودم را میسوزاند که وضعیت خودم فراموشم میشد. درحالیکه با حالتی از بهت و ناباوری چشمهایم را به اطراف میچرخاندم، نفرات شکنجه شده را نگاه می‌کردم یکی از بازجوها متوجه من شد و با لگد به سرم کوبید گفت: «داری چی رو نگاه می‌کنی؟ کور شو! دوباره از هوش رفتم. نتوانستم بفهمم که چرا ناگهان دست به این کار زدهاند. سایر زندانیان هم تحلیل و برداشت مشخصی از این کار نداشتند.

بعدها هنگامیکه به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوستم، همراه با مرور تحولات مبارزه مجاهدین با رژیم، توانستم تقارن آن رفتارها و مسایل بیرون زندان و مبارزهیی که جریان داشت را بفهمم. سال۶۴ زمانی بود که در درون مجاهدین یک تحول ایدئولوژیک حول مسألهٔ زن و برابری زن و مرد رخ داده بود و یک زن، «مریم رجوی» در رهبری جنبش و مبارزه جای گرفته بود. این تحول خون تازهیی در رگهای سازمان و تشکیلات و جنبش مقاومت جاری کرده بود. لاجوردی و بازجوهایش در اوین، ابتدا با شکنجهٔ بیشتر و اذیت و آزارها خودشان را تخلیه میکردند. بعدها معنی آن وحشیگریها در اتاقهای شکنجه و آن حرفهای رکیک و مطالبی که رد و بدل میکردند را بهتر فهمیدم.

پانویس

منابع