|
|
(۱۰۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| '''حجاب در سازمان مجاهدین خلق''' یک فرم شناخته شده برای عموم است. پوشش زنان در سازمان مجاهدین خلق به طور عام، روسری، پیراهن و شلوار است اما [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] از اولین سازمانهایی بود که در ابتدای انقلاب به اجباری شدن حجاب اعتراض کرد. سازمان مجاهدین پس از انقلاب ضدسلطنتی با مطرح شدن موضوع حجاب اجباری در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ در اطلاعیهای در این رابطه اعلام کرد: <blockquote>هر موضع گيري خصمانه، براي تحميل جبري هر شكلي ازحجاب برزنان اين ميهن آن هم درجامعه اي كه تازه مي خواهد نظم فاسدو منحط آريامهري را كه در آن هيچ مرزي بين آزادي وبي بندوباري وجودنداشت ، پشت سر بگذارد، نامعقول ونامقبول است...انقلاب ما طبيعتا همچنان كه از روز نخست نيز مكررا مورد تائيد بوده است، نمينواند جز مبشر آزادي و رهايي تمام اقشار و طبقات و نبروهاي مردم صرف نظر از هر اختلاف و تمايز جنسي، نژاد ي، طبقاتي وعقيدتي باشد.</blockquote>همچنین زنان مجاهدین در حالی خود که روسری بر سر داشتند در تظاهرات علیه حجاب اجباری در ایران شرکت کردند.
| | {{جعبه زندگینامه |
| | | اندازه جعبه = |
| | | عنوان = |
| | | عنوان ۲ = |
| | | نام =عذرا علوی طالقانی |
| | | تصویر =عذرا علوی طالقانی.JPG |
| | | اندازه تصویر = |
| | | عنوان تصویر = |
| | | زادروز = ۱۳۳۳ |
| | | زادگاه =تهران |
| | | مکان ناپدیدشدن = |
| | | تاریخ ناپدیدشدن = |
| | | وضعیت = |
| | | تاریخ مرگ =۱۵ تیر ۱۴۰۲ |
| | | مکان مرگ =آلبانی |
| | |عرض جغرافیایی محل دفن= |
| | |طول جغرافیایی محل دفن= |
| | |latd=|latm=|lats=|latNS=N |
| | |longd=|longm=|longs=|longEW=E |
| | | علت مرگ =بیماری |
| | | پیداشدن جسد = |
| | | آرامگاه = |
| | | بناهای یادبود = |
| | | محل زندگی = ایران و عراق و آلبانی |
| | | ملیت =ایرانی |
| | | نامهای دیگر = |
| | | نژاد = |
| | | تابعیت =ایران |
| | | تحصیلات = |
| | | دانشگاه = |
| | | پیشه = |
| | | سالهای فعالیت = |
| | | کارفرما = |
| | | نهاد = |
| | | نماینده = |
| | | شناختهشده برای = مردم ایران |
| | | نقشهای برجسته = |
| | | سبک = |
| | | تأثیرگذاران =مخالفین جمهوری اسلامی |
| | | تأثیرپذیرفتگان =مردم ایران |
| | | شهر خانگی = |
| | | دستمزد = |
| | | دارایی خالص = |
| | | قد = |
| | | وزن = |
| | | تلویزیون = |
| | | لقب = |
| | | دوره = |
| | | پس از = |
| | | پیش از = |
| | | حزب = |
| | | جنبش = |
| | | مخالفان = |
| | | هیئت = |
| | | دین =اسلام |
| | | مذهب = |
| | | اتهام = |
| | | مجازات = |
| | | وضعیت گناهکاری = |
| | | منصب = |
| | | مکتب =ضد ولایت فقیه |
| | | آثار = |
| | | همسر =ابراهیم ذاکری |
| | | شریک زندگی = |
| | | فرزندان = |
| | | والدین = |
| | | خویشاوندان سرشناس = |
| | | جوایز = |
| | | امضا = |
| | | اندازه امضا = |
| | | signature_alt = |
| | | وبگاه = |
| | | imdb_id = |
| | | Soure_id = |
| | | پانویس = |
| | }} |
|
| |
|
| هم اکنون بسیاری از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بیحجاب هستند، هر چند کادرهای مجاهدین، حجاب را در اشکال متعارف در سازمانشان رعایت میکنند. یکی از هفت شرط عضویت در سازمان مجاهدین اعتقاد به اسلام و شعائر آن است. کادرهای سازمان مجاهدین، کسانی هستند که این هفت شرط را پیش از ورود داوطلبانه پذیرفتهاند و به آن معتقدند و در نتیجه همگی از روسری استفاده میکنند.
| | '''عذرا علوی طالقانی،''' متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. پدر وی نورالدین علوی طالقانی، یک روحانی ترقیخواه بود که به خاطر کمک به سازمان مجاهدین و تبلیغ آنها چند بار در زمان شاه به زندان افتاد. وی از خویشاوندان پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود. از زمان دانشجویی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف هوادار مجاهدین شد و در ۱۳۵۵ به عضویت سازمان مجاهدین درآمد. به مدت ۴۷ سال درگیر مبارزهی تمامعیار حرفهای و تشکیلاتی با دیکتاتوریهای شاه و ولایت فقیه بود.<ref name=":0">[https://article.mojahedin.org/i/%D8%B9%D8%B0%D8%B1%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B3%D9%86-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF سایت سازمان مجاهدین خلق ایران]</ref> |
|
| |
|
| داشتن روسری در سازمان مجاهدین نه به دلیل اجباری بودن آن، بلکه برآمده از اعتقاد آنها است. کما اینکه اعتقاد به مبارزه قهرآمیز در برابر رژیم ایران، از جمله مبانی فکری و شرط عضویت در این سازمان است و اعتقاد همگانی به آن، نه برآمده از اجبار، بلکه برآمده پذیرش و انتخاب فرد فرد اعضاء پیش از ورود به صفوف این سازمان است.
| | عذرا علوی طالقانی، عضو مرکزیت سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ۱۳۶۴، عضو شورای ملی مقاومت از سال ۱۳۷۱، عضو ارشد شورای رهبری و شورای مرکزی مجاهدین از سال ۱۳۷۲ و جانشین فرمانده ارتش آزادیبخش ملی ایران از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ بود. در سال ۱۳۶۶ یکی از فرماندهان تیپهای رزمی زنان در ارتش آزادیبخش ملی را بهعهده داشت و این تیپها را در سلسله عملیات آفتاب، چلچراغ و فروغ جاویدان فرماندهی کرد.<ref>[https://freedomfori.blogspot.com/2023/07/blog-post_8.html سایت پیشتازان راه آزادی ایران]</ref> |
|
| |
|
| سازمان مجاهدین خلق تشکیل دهندهی ارتش آزادیبخش ملی ایران نیز هست. این ارتش از همهی کسانی که به مبانی ایدئولوژیک مجاهدین معتقد نیستند اما به خطوط سیاسی آن باور دارند، برای مبارزه دعوت به عمل آورد. زنانی که تحت این چارچوب به ارتش آزادیبخش ملی ایران پیوستند، بدون حجاب بودند.
| | در دوران پس از جنگ و اشغال عراق توسط آمریکا و ائتلاف بینالمللی، ۱۴ سال در ستاد فرماندهی ارتش آزادیبخش قرار داشت. سرانجام روز پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ در اشرف ۳ در آلبانی در اثر بیماری درگذشت. |
|
| |
|
| == تعریف حجاب == | | == زندگینامه عذرا علوی طالقانی == |
| '''حجاب''' به عربی به معنای پرده است و چون ویژگی پرده، پوشاندن و ایجاد حریم است، حجاب هم به معنای پوشاننده بکار میرود. | | '''عذرا علوی طالقانی،''' متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. پدر وی آقای نورالدین علوی طالقانی، یک روحانی ترقیخواه بود که به خاطر کمک به سازمان مجاهدین و تبلیغ آنها چند بار در زمان شاه به زندان افتاد. وی از خویشاوندان پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود. از زمان دانشجویی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف هوادار مجاهدین شد و در ۱۳۵۵ به عضویت سازمان مجاهدین درآمد. در همین سال با یکی از کادرهای قدیمی مجاهدین به نام ابراهیم ذاکری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پسری بنام زهیر بود که در سال ۲۰۰۱ در عراق در درگیری با ماموران و وابستگان به جمهوری اسلامی در عراق در قرارگاه اشرف جانباخت. |
|
| |
|
| حجاب پوششی پارچهای برای پوشاندن بخشی از بدن و سر و صورت است. اولین نمونه ثبت شده از حجاب برای زنان در کتاب مقدس فصل ۲۴، آیه ۶۵ ثبت شده است که در آن ربکا در اولین دیدار با اسحاق خود را با حجاب میپوشاند. نمونه دیگر آن از یک متن قانونی آشوری از قرن ۱۳ قبل از میلاد است که استفاده از آن به زنان نجیبزاده محدود میشد.
| | در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی در سال ۱۳۵۸ در تهران، وزارت کشور جمهوری اسلامی عذرا علوی طالقانی را نفر پنجاه و سوم تهران با بیش از ۳۰۸ هزار رأی اعلام کرد. این در شرایطی بود که از تقلب و از بین بردن آرای مجاهدین به طرق گوناگون توسط وابستگان جمهوری اسلامی و کمیتهها و پاسداران و «اتاق تجمیع» آرای آن روزگار در وزارت کشور گزارشات متعددی در نشریات و رسانههای آن روزگار منتشر شد.<ref name=":0" /> |
|
| |
|
| == آزادی پوشش از حقوق بنیادین بشر ==
| | او در بخشی از مصاحبه خود با سیمای آزادی از مبارزات خود در زمان شاه میگوید: |
| آزادی پوشش یکی از حقوق به رسمیت شناخته شدهی بشر در جهان امروز است. از این منظر هم حجاب اجباری و هم بیحجابی اجباری نقض حقوق اولیه انسان به شمار میرود. | |
|
| |
|
| در مادهی دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر هر گونه تبعیض و تمایز بر افراد به دلیل جنسیت آنها نفی شده است. همچنین آزادی پوشش بخشی از آزادی بیان افراد به شمار میرود که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است
| | و اینکه فاطمه امینی و دیگران مجاهدان رزمنده الگوی او برای انتخاب مبارزه با ساواک و سلطنت پهلوی بودند.<ref>[https://t.me/MOJAHEDIN_ORG/158741 مصاحبه با سیمای آزادی کلیپ کانال تلگرامی مجاهدین]</ref> |
|
| |
|
| در اسناد بین المللی کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان که در سال ۱۹۷۹ به تصویب رسید، هرگونه تبعیض و اعمال محدودیت بر زنان به واسطهی جنسیت آنها را ممنوع اعلام میکند. ماده یک این کنوانسیون تبعیض علیه زنان را اینچنین شرح می دهد:<blockquote>«تبعيض عليه زنان به معنی قائل شدن هر گونه تمايز، استثناء يا محدوديت براساس جنسيت است كه بر به رسميت شناختن حقوق بشر زنان و آزادیهای اساسی آنها و بهرهمندی و اعمال آن حقوق، برپايه مساوات با مردان، صرفنظر از وضعيت تأهل آنها، در تمام زمينههای سياسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و ديگر زمينهها اثر مخرب دارد يا اصولاً، هدفش از بين بردن اين وضعيت است.»<ref>[https://iranhr.net/fa/articles/3289/ حق انتخاب پوشش، حق بنیادین حقوق بشر]</ref></blockquote>از آنجا که با وجود قوانین تضمین کننده ی آزادی پوشش برای زنان، کلیشههای فرهنگی و سنتهای موجود در یک جامعه همواره محدودیتهایی را بر زنان اعمال میکند، کنوانسیونهای حقوق بشر نه تنها اعمال محدودیت قانونی بر زنان را مجاز نمیشمرد بلکه از تمامی کشورها میخواهد تا این شرایط را اصلاح کنند و فرصتهای اجتماعی مناسبی را برای زنان جهت دستیابی به حقوق خود ایجاد کنند. | | و در آخرین سخنرانی خود از انتخاب اصلح مسئول اول سازمان مجاهدین و معاونین وی دفاع کرد.<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=nDJcSOEDGMw سایت یوتیوب]</ref> |
|
| |
|
| === حجاب اجباری === | | === پیام مسعود رجوی === |
| | مسعود رجوی پس از درگذشت عذرا علوی طالقانی طی پیامی چنین گفت:<blockquote>«سردار والای دیگری از ارتش فدا و آزادی، جاودانه و رستگار شد. یکی از برجستهترین زنان انقلابی معاصر ایران، فدیة مجاهدین در شب عید غدیر در آستان امیر مؤمنان و ملت ایران. با پدرش آقای نورالدین علوی طالقانی روحانی برجسته که بارها در روزگار ستمشاهی به زندان افتاده بود و جرمش کمک و تبلیغ برای مجاهدین بود، در زندان قصرهمبند بودم. یاد پدرطالقانی به خیر تا چون «ابر بگرید». خواهر سوسن از خویشاوندان نزدیک پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود.»<ref>[https://ganjinehiran455mihan.blogspot.com/2023/07/blog-post_8.html وبلاگ گنجینه میهنی برای ایران]</ref></blockquote> |
|
| |
|
| در طول تاریخ حجاب امری اختیاری بوده و در برخی جوامع به صورت فرهنگ جاری از طرف افراد جوامع مختلف بهکار گرفته شده است.
| | === پیام مریم رجوی === |
| | خانم مریم رجوی طی پیامی درگذشت «یکی از درخشانترین الگوهای مبارزه تاریخی و رهائیبخش زنان ایران» را به مجاهدین و ارتش آزادی و شورای ملی مقاومت ایران تسلیت گفت.<ref>[https://women.ncr-iran.org/fa/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D8%B0%D8%B1%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C/ سایت زنان نیروی تغییر]</ref> |
|
| |
|
| اما اجباری کردن حجاب در تاریخ نمونهای ندارد، و برای اول بار در جمهوری اسلامی با شعار یا روسری یا توسری به عنوان اهرم فشاری در جهت کنترل سیاسی جامعه بهکار گرفته شد.
| | == منابع == |
| | |
| دو هفته پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۱۳۵۷]] دفتر خمینی تصمیم به لغو قانون حمایت خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی گرفت. همچنین یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زنان، خمینی در سخنرانی مدرسه رفاه اعلام کرد زنان کارمند ادارههای دولتی باید حجاب اسلامی را برای حفظ آبرویشان رعایت کنند.
| |
| | |
| روز بعد زنان کارمند بدون حجاب اجازه ورود به محل کارشان را نیافتند. تعداد زیادی از زنان کارمند از رفتن به سر کار سر باز زدند و زنانی که کارمند وزارت امور خارجه بودند بیرون وزارتخانه دست به تظاهرات زدند.
| |
| | |
| حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ زن در دانشگاه تهران تجمع کرده و شعار دادند. همچنین تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسههای دخترانه به تظاهرات زنان در تهران پیوستند. <blockquote>روزنامه کیهان در آن روزها نوشت،</blockquote><blockquote>《گروهها و دستهجات مختلف زنان از صبح امروز در خیابانهای تهران به مناسبت روز جهانی زن و به خاطر ابراز نظریات خود درباره حجاب زنان دست به راهپیمائی زدند. در راهپیمائیهای امروز زنان، تعداد زیادی از دانش آموزان مدارس دخترانه نیز شرکت داشتند. آنها ضمناً علیه کسانی که به زنان بی حجاب در روزهای اخیر حمله کردهاند، شعار میدادند… راهپیمائی امروز در حالی انجام شد که ریزش برف بی وقفه از اولین ساعات بامداد آغاز شده است.》<ref>روزنامه کیهان ۱۷ اسفند ۱۳۵۷</ref></blockquote>در روز ۱۶ اسفند ۱۳۵۷ یعنی سه هفته پس از انقلاب روزنامه کیهان به نقل از خمینی نوشت:<blockquote>«در وزارتخانه اسلامی نباید معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای لخت بیایند. زنها بروند اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند لیکن با حجاب شرعی باشند.»<ref>کیهان ۱۶ اسفند ۵۷ شماره ۱۰۶۵۵ صفحه ۱</ref></blockquote>با این همه آیتالله طالقانی که با اجباری شدن حجاب مخالف بود، بدون آنکه علنا سخنان خمینی را نفی کند در روز ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ در روزنامه اطلاعات حجاب را در اسلام آزاد دانست. تیتر درشت روزنامه اطلاعات از قول آیتالله طالقانی چنین بود: در مورد حجاب اجبار در کار نیست. آیت الله طالقانی اگر چه به استفاده از روسری برای زنان توصیه میکرد آن را یک توصیه اخلاقی دانسته و مخالف تبدیل شدن آن به قانون بود.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/f3-hijab-iran-1979/25286342.html زمزمه های حجاب اجباری از کجا آغاز شد؟]</ref>
| |
| | |
| === بی حجابی اجباری === | |
| | |
| سازمان ملل قانون اجبار در نپوشیدن یک نوع خاص از لباس و به ویژه بیحجابی اجباری را نقض حقوق بشر زنان میداند. همچنین بر اساس کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تمامی کشورها ملزم به اصلاح کلیشههایی هستند که برای زنان در برگزیدن حجاب دلخواهشان، ایجاد محدودیت کند.
| |
| | |
| در سال ۱۹۶۵ گروهی از دانشآموزان در ایالت لوا در اعتراض به جنگ ویتنام با بازوبندهای مشکلی در مدرسه ظاهر شدند. مدیر مدرسه از حضورشان در مدرسه به خاطر پوشش آنها جلوگیری کرد. یک دادگاه ایالتی پس از تشکیل دادگاه به نفع دانشآموزان رأی داد و اعلام کرد:<blockquote>«هر چند بازوبند دانشآموزان باعث ایجاد بحث و گفتگوهایی خارج از کلاس شده بود ولی به دلیل اینکه مخالفتی با قوانین و نظم مدسه نداشت، باید حق انتخاب نوع پوشش که به نوعی بیانگر حق آزادی ابراز عقیده است، محترم شمرده میشد.»</blockquote>امروزه سازمان ملل ممنوعیت استفاده از روبند (برقع) برای زنان در فرانسه مغایر با حق آزادی پوشش و آزادی ادیان میداند. گروهی از کارشناسان کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت فرانسه خواستهاند این قانون را بازبینی کند.<ref>[https://farsi.euronews.com/2018/10/23/un-condemned-french-law-banning-full-body-veil-in-public-violation-human-rights-religious سازمان ملل قانون منع پوشش کامل در فرانسه را مخالف آزادی مذهب دانست]</ref>
| |
| | |
| یک نمونه دیگر از بیحجابی اجباری در زمان رضاخان بود. در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بخشنامهای به فرمان رضاخان صادر شد که بر مبنای آن زنان حق استفاده از روسری و چادر نداشتند. رضاخان پس از تصویب این قانون با اقدامات سرکوبگرانه تلاش کرد سیاست خود را اجرا کند. به فرمان او از ورود زنان با حجاب به حمامها، مراکز عبور و مرور شهر، بازارها، اتوبوسها ممانعت شد. پاسبانها باید به زنان چادری اخطار میکردند و همچنین در زیارتگاهها مأمورینی برای جلوگیری از ورود زنان با حجاب گمارده شد. رستورانها، ادارات دولتی و برخی مغازه مجبور شدند اطلاعیههایی مبنی بر عدم تعامل با زنان چادری در اماکن خود نصب کنند.
| |
| | |
| مانعت از رفتن زنان با حجاب به حمامها و نظارت بر کار حمامیها که مبادا آنها زنان با حجاب را به حمام راه دهند، گماردن پاسبانها در مراکز عبور و مرور شهر مخصوصاً بازارها، اخطار به زنان چادری، گرفتن التزام از گاراژدارها که زنان چادری را سوار نکنند، همچنین گماردن مأمور در زیارتگاهها که زنهای با چادر را اجازه ورود ندهند، جلوگیری از سوار کردن بانوان چادری در اتوبوسها و اتومبیلها و راه ندادن به سینماها و رستورانها و ادارات دولتی و نصب اطلاعیههای بدین مضمون که به چادریها جنس نمیفروشیم بر سردر مغازهها از شیوههای سرکوبگرایانهٔ پلیسی رضا خانی بود.<ref>کشف حجاب به کوشش امیر قربانی</ref>
| |
| | |
| این اقدامات رضا شاه سرانجام جز برخی موارد در میان زنان طبقه متوسط تأثیری مثبتی در جامعه ایران نگذاشت. اعمال خشونتآمیز وی در اجرای این قوانین موجب نارضایتی و مهجوریت زنان را فراهم کرد. در بسیاری مناطق خانوادهها به دلیل اجباری شدن بیحجابی در مدارس، از تحصیل دخترانشان به طور کامل جلوگیری کردند. رساندن زنان به حمام گاه از طریق پشت بام انجام می شد و این فشارها بر روی زنان در مواردی خودکشی آنها انجامید.
| |
| | |
| == دیدگاه مجاهدین در باره حجاب ==
| |
| | |
| زنانی که به سازمان مجاهدین خلق میپیوندند، مسلمان و دارای حجاب هستند. حجاب زنان مجاهد، حجابی در اشکال متعارف در این سازمان است. آنها چادر بر سر نمیکنند و به طور عام روسری، پیراهن و شلوار بر تن دارند.
| |
| | |
| با این همه سازمان مجاهدین معتقد به در ضرورت آزادی پوشش درجامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از نزدیکترین هواداران و حتی فعالان این سازمان بیحجاب هستند. سازمان مجاهدین از اولین سازمانهایی بود که علیه قانون اجباری شدن حجاب در ایران موضعگیری کرد و آن را مخالف با اسلام دانست. در بخشهایی از اطلاعیهای که سازمان مجاهدین خلق پس از آغاز زمزمههای اجباری شدن حجاب در ایران پس از انقلاب ضدسلطنتی صادر کرد آمده است:<blockquote>«اطلاعيه مجاهدين خلق ايران درمورد مسئله ي حجاب</blockquote><blockquote>به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران</blockquote><blockquote>و به نام همه ي خواهران و مادران فداكار ايراني كه انقلاب خونين اين ميهن را باوركرده اند.</blockquote><blockquote>خواهران گرامي !</blockquote><blockquote>همه مي دانيم كه آزادي به بهاي خون هزاران خواهر وبرادر وفرزندان شهيد اين ميهن كسب گرديده است ونيز مي دانيم كه اگر آزادي به تمامي حاصل نشود ومخدوش وقابل وباز گشت است . همچنين مي دانيم كه اگر آزادي را پاس نداريم وبه آن ارج ننهيم آن را از ما دور خواهند ربود...پيگيري مسائلي كه درشرايط كنوني از مسائل اصلي جامعه وجنبش ما نمي باشد به هرنحوي كه باشد موجب انحراف از مسير وبه بيراهه رفتن نيروها وانرژي هاشده وفرصتها وزمينه هايي برا ي ”توطئة ها ” وتحريكات ضد انقلاب ، فراهم خواهد نمود ، از آن جمله است درگيريهايي كه اين روزها درمورد مسالهي حجاب ايجاد شده است.حجاب به عنوان يك نهادانقلابي اسلام في الواقع چيزي نيست جز كوشش اجتماعي به خاطر رعايت و حفظ سلامت اخلاقي جامعه كه خود بدون شك از ضروريات رشد همه جانبه ي معنوي و مادي اجتماعي است، ومامطمئنيم كه خواهران ومادران انقلابي ما همان گونه كه تا كنون درعمل نشان داده اند ، اين ضرورت را به بهترين وجه رعايت نموده وخواهند نمود. لذا هر موضع گيري خصمانه، براي تحميل جبري هر شكلي ازحجاب برزنان اين ميهن آن هم درجامعه اي كه تازه مي خواهد نظم فاسدومنحط آريامهري را كه در آن هيچ مرزي بين آزادي وبي بندوباري وجودنداشت، پشت سر بگذارد، نامعقول ونامقبول است...انقلاب ما طبيعتا همچنان كه ازروز نخست نيز مكررا مورد تائيد بوده است، نمي نواند جزمبشر آزادي ورهايي تمام اقشار وطبقات ونبروهاي مردم صرف نظر از هر اختلاف وتمايز جنسي ، نژاد ي ، طبقاتي وعقيدتي باشد. بنابراين انقلاب ما هيچگونه ترديد وانكاري را درآزادي كامل حقوقي وسياسي واجتماعي زنان ما نمي پذيرد...»</blockquote>پس از انقلاب ضدسلطنتی سازمان مجاهدین و زنان آن در حالی که خود روسری بر سرداشتند در تظاهرات مختلف علیه قانون اجباری شدن حجاب نیز شرکت کردند.
| |
| | |
| مریم رجوی با استناد به آیه ی «لااکراه في الدین» اشاره میکند که هیچ چیز در دین اجبار نیست.
| |
| | |
| === اعتراض به قانون حجاب اجباری ===
| |
| | |
| === طرح ده ماده ای مریم رجوی ===
| |
| | |
| حجاب در هواداران سازمان مجاهدین
| |
| | |
| بسیار از هوادارها که تمام وقت هم هستن بی حجابن
| |
| | |
| تصاویر جلسات
| |
| | |
| زنان بیحجاب
| |
| | |
| حجاب فقط خاص کادرهای حرفهای است که خودشون آگاهانه پذیرفتن
| |
| | |
| === حجاب در سیمای آزادی ===
| |
| سیمای آزادی تلویزیون ملی ایرانه اما اغلب کادرهای اون مجاهدین هستن. چون این تلویزیون دواطلبانه اداره میشه و کارکنان اون پولی نمیگیرن. با حجاب بودن اغلب مجری ها به همین دلیله
| |
| | |
| با این حال در بین زنان مجری در سیمای آزادی مجری بی حجاب وجود داره
| |
| | |
| عکسش هست.
| |
| | |
| همچنین در تلویزیون سیمای آزادی هر روز تصاویر زنان با حجاب و بی حجاب از هوادارا در جلسات هست و مجاهدین منعی در آن نمی بینن
| |
| | |
| مجری
| |
| | |
| === حجاب در مناسبات درونی مجاهدین ===
| |
| | |
| مجاهدین مسلمان هستند و در نتیجه دارای حجاب...
| |
| | |
| === حجاب در مجاهدین؛مختارانه و آگاهانه ===
| |
| | |
| چون عضویت مخاتارانه است....
| |
| | |
| به عنوان مثال کسی که عضو یک حزب مارکسیست یا ماتریالیست میشود نماز نمیخواند و برعکس. کسی که نماز میخواند به یک حزب ماتریالیست نخواهد پیوست اگر چه اهداف سیاسی یا عدالتجویانه ی آنرا قبول داشته باشد. حزب نیز از پذیرفتن او به اغلب احتمال معذور خواهد بود در حالی که این بیانگر عدم وجود آزادی در حزب نیست....
| |
|
| |
|
| با این همه مواردی اندکشمار از زنانی که لیبرال یا مسیحی بودهاند وجود دارد که در نبردهای مجاهدین خلق علیه رژیم ایران شرکت کردهاند، در حالی که دارای حجاب مرسوم مجاهدین نبودهاند. از جملهی آنها آنی ازبرت است که دارای حجاب اسلامی نبود. تصاویر او در عملیات مجاهدین بدون حجاب دیده میشود. همچنین مرضیه هنرمند مشهور به رغم پیوستن به ارتشآزادیبخش دارای حجاب نبود و همان پوشش سابق خود را حفظ کرد.
| |
|
| |
|
| == منابع ==
| |
| <references /> | | <references /> |
عذرا علوی طالقانی |
---|
|
زادروز | ۱۳۳۳ تهران |
---|
درگذشت | ۱۵ تیر ۱۴۰۲ آلبانی |
---|
علت مرگ | بیماری |
---|
محل زندگی | ایران و عراق و آلبانی |
---|
ملیت | ایرانی |
---|
تابعیت | ایران |
---|
شناختهشده برای | مردم ایران |
---|
تأثیرگذاران | مخالفین جمهوری اسلامی |
---|
تأثیرپذیرفتگان | مردم ایران |
---|
دین | اسلام |
---|
مکتب | ضد ولایت فقیه |
---|
همسر | ابراهیم ذاکری |
---|
عذرا علوی طالقانی، متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. پدر وی نورالدین علوی طالقانی، یک روحانی ترقیخواه بود که به خاطر کمک به سازمان مجاهدین و تبلیغ آنها چند بار در زمان شاه به زندان افتاد. وی از خویشاوندان پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود. از زمان دانشجویی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف هوادار مجاهدین شد و در ۱۳۵۵ به عضویت سازمان مجاهدین درآمد. به مدت ۴۷ سال درگیر مبارزهی تمامعیار حرفهای و تشکیلاتی با دیکتاتوریهای شاه و ولایت فقیه بود.[۱]
عذرا علوی طالقانی، عضو مرکزیت سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ۱۳۶۴، عضو شورای ملی مقاومت از سال ۱۳۷۱، عضو ارشد شورای رهبری و شورای مرکزی مجاهدین از سال ۱۳۷۲ و جانشین فرمانده ارتش آزادیبخش ملی ایران از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ بود. در سال ۱۳۶۶ یکی از فرماندهان تیپهای رزمی زنان در ارتش آزادیبخش ملی را بهعهده داشت و این تیپها را در سلسله عملیات آفتاب، چلچراغ و فروغ جاویدان فرماندهی کرد.[۲]
در دوران پس از جنگ و اشغال عراق توسط آمریکا و ائتلاف بینالمللی، ۱۴ سال در ستاد فرماندهی ارتش آزادیبخش قرار داشت. سرانجام روز پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ در اشرف ۳ در آلبانی در اثر بیماری درگذشت.
زندگینامه عذرا علوی طالقانی
عذرا علوی طالقانی، متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. پدر وی آقای نورالدین علوی طالقانی، یک روحانی ترقیخواه بود که به خاطر کمک به سازمان مجاهدین و تبلیغ آنها چند بار در زمان شاه به زندان افتاد. وی از خویشاوندان پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود. از زمان دانشجویی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف هوادار مجاهدین شد و در ۱۳۵۵ به عضویت سازمان مجاهدین درآمد. در همین سال با یکی از کادرهای قدیمی مجاهدین به نام ابراهیم ذاکری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پسری بنام زهیر بود که در سال ۲۰۰۱ در عراق در درگیری با ماموران و وابستگان به جمهوری اسلامی در عراق در قرارگاه اشرف جانباخت.
در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی در سال ۱۳۵۸ در تهران، وزارت کشور جمهوری اسلامی عذرا علوی طالقانی را نفر پنجاه و سوم تهران با بیش از ۳۰۸ هزار رأی اعلام کرد. این در شرایطی بود که از تقلب و از بین بردن آرای مجاهدین به طرق گوناگون توسط وابستگان جمهوری اسلامی و کمیتهها و پاسداران و «اتاق تجمیع» آرای آن روزگار در وزارت کشور گزارشات متعددی در نشریات و رسانههای آن روزگار منتشر شد.[۱]
او در بخشی از مصاحبه خود با سیمای آزادی از مبارزات خود در زمان شاه میگوید:
و اینکه فاطمه امینی و دیگران مجاهدان رزمنده الگوی او برای انتخاب مبارزه با ساواک و سلطنت پهلوی بودند.[۳]
و در آخرین سخنرانی خود از انتخاب اصلح مسئول اول سازمان مجاهدین و معاونین وی دفاع کرد.[۴]
پیام مسعود رجوی
مسعود رجوی پس از درگذشت عذرا علوی طالقانی طی پیامی چنین گفت:
«سردار والای دیگری از ارتش فدا و آزادی، جاودانه و رستگار شد. یکی از برجستهترین زنان انقلابی معاصر ایران، فدیة مجاهدین در شب عید غدیر در آستان امیر مؤمنان و ملت ایران. با پدرش آقای نورالدین علوی طالقانی روحانی برجسته که بارها در روزگار ستمشاهی به زندان افتاده بود و جرمش کمک و تبلیغ برای مجاهدین بود، در زندان قصرهمبند بودم. یاد پدرطالقانی به خیر تا چون «ابر بگرید». خواهر سوسن از خویشاوندان نزدیک پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود.»[۵]
پیام مریم رجوی
خانم مریم رجوی طی پیامی درگذشت «یکی از درخشانترین الگوهای مبارزه تاریخی و رهائیبخش زنان ایران» را به مجاهدین و ارتش آزادی و شورای ملی مقاومت ایران تسلیت گفت.[۶]
منابع