کاربر:Hampiman/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''سیدحسین فاطمی'''(متولد ۱۲۹۶خورشیدی در نایین - شهادت ۱۹ آبان ۱۳۳۳ در تهران) روزنامه‌نگار و سیاست‌مداری آزادیخواه و طرفدار حقوق برابر زنان ومردان بود. از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ وزیر امور خارجه ایران شد و طرح «جمهوری» در آن مقطع از سوی فاطمی مطرح شد، همچنین بنا به تصریح دکتر محمد مصدق فکر ملی شدن نفت، پیشنهاد دکتر حسین فاطمی بود. دکتر فاطمی را همراه با دکتر علی شایگان چهره‌های برجسته جناح چپ دولت مصدق می‌نامیدند. دکتر حسین فاطمی یکبار از ترور توسط محمد مهدی عبدخدایی جان به در برد؛ و پس از کودتای ۲۸ مرداد نیز در اثنای انتقال به دادگاه مورد حمله قرارگرفت و در اثر ضربات چاقو بشدت مجروح و در بیمارستانها شهربانی و سپس بیمارستان ارتش بستری گردید؛ و در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ در حالی که در تب می‌سوخت به جوخه اعدام سپرده شد و به روایتی دیگر نصیری و بختیار با شلیک سه گلوله به حیات وی خاتمه دادند.
'''سیدحسین فاطمی'''(متولد ۱۲۹۶خورشیدی در نایین - شهادت ۱۹ آبان ۱۳۳۳ در تهران) روزنامه‌نگار و سیاست‌مداری آزادیخواه و طرفدار حقوق برابر زنان ومردان بود. از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ وزیر امور خارجه ایران شد و طرح «جمهوری» در آن مقطع از سوی فاطمی مطرح شد، همچنین بنا به تصریح دکتر محمد مصدق فکر ملی شدن نفت، پیشنهاد دکتر حسین فاطمی بود. دکتر فاطمی را همراه با دکتر علی شایگان چهره‌های برجسته جناح چپ دولت مصدق می‌نامیدند. درسال ۱۳۳۱ مصدق فاطمی را به عنوان وزیر امور خارجه منصوب کرد؛ بلافاصله پس از این انتصاب فاطمی دست به کار شد و ابتدا سفارتخانه انگلیس را تعطیل و روابط دیپلماتیک با این کشور را به حالت تعلیق درآورد. او موفق شد در طول ۹ ماه دوره وزارت خود دخالت‌های دربار در روابط خارجی ایران را کاهش دهد و ۸۵ نفر از کارمندان وزارت امور خارجه که متعلق به خانواده‌های اشراف قدیم بودند را اخراج کند. در دوران فاطمی همچنین اساسنامه جدیدی برای وزارت امور خارجه نوشته شد و با راه‌اندازی کنفرانس‌های منطقه‌ای با حضور سفیران ایران در سایر کشور‌ها به منظور ارزیابی سیاست خارجی و موقعیت جهانی ایران، تحولی بزرگی در جهت‌گیری‌های دیپلماتیک کشور صورت گرفت. 


فاطمی  دکتر حسین فاطمی یکبار از ترور توسط محمد مهدی عبدخدایی جان به در برد؛ و در مقطعی به تلاش برای اعلام جمهوری در کشور پرداخت اما با شکل گیری کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت مصدق او نیز تحت تعقیب قرار گرفت و پس از چندین ماه زندگی در خفا در نهایت وی در 6 اسفند 1332 دستگیر شد. پس از این اتفاق و درحین دادرسی فاطمی، ناگهان از بین جمعیت شعبان بی مخ و همراهانش با چاقو به وی هجوم می آورند و پس از مجروح کردن او با دفاع قهرمانانه و مجروح شدن خواهرش متواری می شوند. <ref>باشگاه خبرمگاران [http://www.yjc.ir/fa/news/5880230/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DA%A9%D8%B1%D8%AF جوان]</ref>و در بیمارستانها شهربانی و سپس بیمارستان ارتش بستری گردید؛ و در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ در حالی که در تب می‌سوخت به جوخه اعدام سپرده شد و به روایتی دیگر نصیری و بختیار با شلیک سه گلوله به حیات وی خاتمه دادند.
== زندگی ==
== زندگی ==
دکتر حسین فاطمی درسال ۱۲۹۶ در خانواده ای مذهبی در نایین بدنیا آمد. به روایت دیگر تاریخ تولدش ۱۲ مهر ۱۲۹۸ ذکرشده. پدرش سید علی محمد فاطمی ملقب به سیف العلماء از علمای طراز اول نایین؛ و مادرش سیده طوبی دختر حجت‌الاسلام خادم‌العلوم بود. برادرانش سیف پور، نصرالله و معصومی نام داشتند.
دکتر حسین فاطمی درسال ۱۲۹۶ در خانواده ای مذهبی در نایین بدنیا آمد. به روایت دیگر تاریخ تولدش ۱۲ مهر ۱۲۹۸ ذکرشده. پدرش سید علی محمد فاطمی ملقب به سیف العلماء از علمای طراز اول نایین؛ و مادرش سیده طوبی دختر حجت‌الاسلام خادم‌العلوم بود. برادرانش سیف پور، نصرالله و معصومی نام داشتند.
۷۳۵

ویرایش