سلطنت پهلوی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۱٬۱۶۴ بایت حذف‌شده ،  ‏۱ مهٔ ۲۰۱۸
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''سلطنت پهلوی'''  (۱۳۰۴ – ۱۳۵۷شمسی) رضا پهلوی مأسس دودمان پهلوی  پسر عباسعلي، معروف به "داداش بيگ " افسر قزاق از ايل پالاني بود که  در 24 اسفند ماه سال 1255 هـ. ش در قريه "آلاشت " از توابع سوادكوه مازندران به دنيا آمد. چند روز پس از تولد رضا، پدرش درگذشت و مادرش كه از مهاجران گرجستاني بود، به علت درگيري و اختلاف خانوادگي به تهران مهاجرت كرد و در خانه برادرش ساكن شد. رضا، دوران كودكي و نوجواني خود را زير نظر دايي‌اش – كه خياط قزاقخانه بود – سپري كرد و به توصيه و وساطت او، در سن چهارده پانزده سالگي وارد بريگارد قزاق شد و به عنوان نظامي ساده، مشغول به كار گرديد.
'''سلطنت پهلوی'''  (۱۳۰۴ – ۱۳۵۷شمسی) رضا پهلوی مؤسس دودمان پهلوی  پسر عباسعلي، معروف به "داداش بيگ " افسر قزاق از ايل پالاني بود.


نخستين منصب رضا در قزاقخانه، سمت وكيل‌باشي "گروهان شصت‌تير " بود كه بعدها به فرماندهي آن رسيد و به "رضاخان شصت‌تير " شهرت يافت. به تدريج مورد توجه برخي از صاحب‌منصبان و متنفذان قرار گرفت. از جمله عبدالحسين ميرزا فرمانفرما كه از شاهزادگان معروف و قدرتمند قاجاري بود، مسئوليت اسحله جديدش – مسلسل ماكسيم – را به او سپرد، از اين رو، رضاخان، در ميان خانواده فرمانفرما "رضا ماكسيمي " نيز نام گرفت. پس از آن رضاخان به مرور مراتب ترقي خود را طي كرد و در انجام مأموريت‌هاي مختلف، همچون سركوب نهضت آزاديخواهانه ميرزا كوچك‌خان در گيلان، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت تا آن كه يك ژنرال انگليسي به نام "ادموند آيرونسايد " ضمن ديدار و گفت و گويي كه با او داشت، وي را شايسته اجراي طرح كودتايي يافت كه منافع كشورش را در ايران و شبه قاره هند تأمين مي‌كرد. رضاخان خود نيز بعدها نزد بعضي از بزرگان اعتراف كرد كه انگليسي‌ها او را سر كار آورده‌اند.<ref>[http://www.asriran.com/fa/news/71888/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D9%8A%D8%AF سایت خبری تحلیلی عصرایران -رضاخان و جنازه‌اش در تبعيد]</ref>
او، در سن چهارده پانزده سالگي وارد بريگارد قزاق شد و به عنوان نظامي ساده، مشغول به كار گرديد.
 
نخستين منصب رضا در قزاقخانه، سمت وكيل‌باشي "گروهان شصت‌تير " بود كه بعدها به فرماندهي آن رسيد و به "رضاخان شصت‌تير " شهرت يافت.
 
او در انجام مأموريت‌هاي مختلف، همچون سركوب نهضت آزاديخواهانه ميرزا كوچك‌خان در گيلان، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت تا آن كه يك ژنرال انگليسي به نام "ادموند آيرونسايد " ضمن ديدار و گفت و گويي كه با او داشت، وي را شايسته اجراي طرح كودتايي يافت كه منافع كشورش را در ايران و شبه قاره هند تأمين مي‌كرد. رضاخان خود نيز بعدها نزد بعضي از بزرگان اعتراف كرد كه انگليسي‌ها او را سر كار آورده‌اند.<ref>[http://www.asriran.com/fa/news/71888/%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D9%8A%D8%AF سایت خبری تحلیلی عصرایران -رضاخان و جنازه‌اش در تبعيد]</ref>


== سمت های نظامی رضاشاه در پایان دوران قاجاریه  ==
== سمت های نظامی رضاشاه در پایان دوران قاجاریه  ==
۱٬۰۴۸

ویرایش

منوی ناوبری