کاربر:Mohsen/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱: خط ۱:
'''۱۶ آذر و جنبش دانشجویی''' در ایران، سابقه‌ی دیرینه دارد.
'''۱۶ آذر و جنبش دانشجویی''' در ایران، سابقه‌‌ای دیرینه دارد. از زمان عباس‌میرزا ولیعهد فتحعلی‌شاه قاجار اعزام دانشجو به کشورهای دیگر بخصوص اروپا شروع شد. به تدریج در دوره‌های بعد تعداد دانشجویان اعزامی بیشتر شد، بعد از آن امیرکبیر دارالفنون را تأسیس کرد، که در آن علوم مختلف آموزش داده می‌شد، همزمان از اشراف‌زادگان و کسانی که تمکن مالی داشتند، به اروپا برای تحصیل می‌رفتند، این قشر همراه با بازرگانان و سیاحان که از وضعیت کشورهای دیگر مطلع می‌شدند، و عقب‌ماندگی ایران را می‌دیدند، در فکر تغییر در ایران می‌افتادند، این قشر همان قشر روشنفکری بود که بنیان اصلی انقلاب مشروطه را تشکیل می‌دادند، در سال ۱۳۱۴ دانشگاه به شکل امروزی تأسیس شد، از زمان تأسیس دانشگاه همواره دانشگاه مرکز فعالیت‌های سیاسی بود. بخصوص بعد از اخراج رضاخان از ایران، یک فضای باز بالنسبه سیاسی ایجاد شد که دانشجویان تشکل‌های خودشان را شکل دادند، در این برهه دانشجویان در سه جهت‌گیری سیاسی دسته بندی می‌شدند، طرفداران مارکسیست که عمدتاً‌ از طرف حزب توده تغذیه می‌شدند، جریان ملی که هواداران مصدق بودند و جریان مذهبی و اسلامی که بیشتر دلبسته‌ی کاشانی بودند.
 
بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دانشجویان به سفر نیکسون به تهران اعتراض کردند، که نیروهای نظامی شاه بر روی دانشجویان آتش گشودند و سه نفر را به نام‌های احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا را کشتند.
 
بعد از این دوران دانشگاه و فعالیت دانشجویی برای یک دوره در محاق فرو رفت، در بهمن ۱۳۴۰ دانشجویان در اعتراض تأخیر در بازگشایی دانشگاه مورد هجوم و حمله‌ی کماندوهای هوانیروز قرار گرفت.
 
از این دوران به بعد دانشجویان آگاه و فداکار، شیوه‌ی مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز را به کنار گذاشتند و از دل دانشگاه سازمان‌های پبشتازی بیرون آمد. سازمان مجاهدین خلق ایران و سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران.
 
این سازمان‌ها با تکیه بر مشی مبارزه‌ی مسلحانه فضای آن روزگار را شکستند، بعد از پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قشر دانشجو و جنبش دانشجو فعالیت بسیار گسترده‌ای در پیوند با نیروهای انقلابی بخصوص سازمان‌ مجاهدین خلق ایران و سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران داشتند، بطوری که دانشگاه در اختیار این نیروها بود، تا این که خمینی با اعلام انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها را بست.
 
اما جنبش دانشجویی ایران خاموش نشد، و در طول نزدیک به ۴ دهه هزاران حرکت اعتراضی ضد حکومتی انجام داده‌است.


== پیشینه‌ی جنبش دانشجویی در ایران ==
== پیشینه‌ی جنبش دانشجویی در ایران ==
۹۷۳

ویرایش

منوی ناوبری