کاربر:M.reza/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱: خط ۱:
گوهر ادب‌آواز  
گوهر ادب‌آواز  


زادروز «۱۳۳۹ شمسی» متولد شهرستان جهرم ـ استان فارس. او از اعضاي مجاهدین خلق بود که در یک عملیات امام جمعه وقت شهر شیراز و نماینده آیت‌الله خمینی «آیت‌الله دستغیب» را در شهر شیراز را به قتل رساند. در این عملیات که در روز ۲۰ آذر ۱۳۶۰ انجام شد علاوه بر دستغیب ۱۲ تن از پاسداران انقلاب اسلامی که محافظان وی بودند نیز کشته شدند. آیت‌الله دستغیب به خاطر سرکوب و کشتار مهاجرین جنگ‌زده که از شهرهای آبادان و خرمشر به شیراز آمده بودند و کشتار هواداران مجاهدین و سایر گروه‌های سیاسی شهرت داشت. از مهمترین اقدامات وی بر‌علیه جنگ‌زدگان بی‌خانمان سرکوب آنها در حرم شاه‌چراغ شیراز بود. به گفته شاهدان وقتی جنگ‌زدگان از بی‌خانمانی به  سحن حرم شاه‌چراغ پناه‌ برده بودند به فرمان دستغیب به آنها حمله شد که تعدادی کشته و مجروح برجای گذاشت.
زادروز «۱۳۳۹ شمسی» متولد شهرستان جهرم ـ استان فارس. او از اعضاي [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] بود که -در یک عملیات فدائی- امام جمعه وقت شهر شیراز و نماینده آیت‌الله خمینی «آیت‌الله دستغیب» را در شهر شیراز اعدام کرد. در این عملیات که در روز ۲۰ آذر ۱۳۶۰ انجام شد علاوه بر دستغیب ۱۲ تن از پاسداران انقلاب اسلامی که محافظان وی بودند نیز کشته شدند. آیت‌الله دستغیب به خاطر سرکوب و کشتار مهاجرین جنگ‌زده که از شهرهای آبادان و خرمشر و... به شیراز آمده بودند و کشتار هواداران مجاهدین و سایر گروه‌های سیاسی شهرت داشت. از مهمترین اقدامات وی بر‌علیه جنگ‌زدگان بی‌خانمان، سرکوب آنها در حرم شاه‌چراغ شیراز بود. به گفته شاهدان وقتی جنگ‌زدگان از بی‌خانمانی به  سحن حرم شاه‌چراغ پناه‌ برده بودند به فرمان دستغیب به آنها حمله شد که تعدادی کشته و مجروح برجای گذاشت.


== گوهر ادب آواز ==
== گوهر ادب آواز ==
وی فعالیتهایش را با شرکت در تظاهرات‌‌ها وپخش اعلاميه عليه حکومت سلطنتی شاه ایران «۲۵ شهریور ۱۳۲۰ ـ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷»، شروع کرد. گوهر ادب آواز به‌هنگام قيام ‌های انقلاب ۵۷ در حمله به پادگان جهرم شرکت فعال داشت . گوهر ادب آواز پس از پيروزی انقلاب ۵۷ بدليل علاقه‌اش به دین  اسلام راهي حوزه‌ی علميه‌ی قم شد . اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که در حوزه با تحريف اسلام مواجه است. گوهر ادب آواز پیش از این زندگينامه‌ی شهدای مجاهدین خلق را خوانده بود و به گفته خودش به تفاوتی كه ميان اسلام مهدی رضائی و تحجری كه در حوزه‌ها بود پی برده بود. یکی از علت‌های که باعث خروج او از حوزه شد تبليغ‌هایی بود که برعليه نيروهاي فعال انقلاب ۵۷ بخصوص مجاهدين خلق مشاهده کرده بود. او پس از ترک حوزه به شهر محل تولدش جهرم بازگشت. گوهر ادب‌آواز در باز گشت مجدد به جهرم ، به تدريج در ارتباط با مجاهدين خلق قرار مي گيرد و آشنائي بيشتري نسبت به اهداف و آرمان مجاهدين خلق پيدا مي كند .<blockquote>گوهر ادب‌آواز در این باره می‌گوید: «آنچه را كه تاكنون بدنبالش مي گشتم پيدا كردم.»</blockquote>او به شدت جذب اهداف و سلوک مجاهدین خلق میشود و به انجمن دانشجویان مسلمان جهرم مرتبط با مجاهدین می‌پیوندد. در دوره معروف به «انقلاب فرهنگی» که به فرمان آیت‌الله خمینی دانشگاه‌ها تعطیل شدند دفاتر انجمن‌های اسلامی‌ مرتبط با مجاهدین نیز مورد حمله عناصر حزب‌الله وابسته به آیت‌الله خمینی قرار می‌گرفت. در سوم تير ماه وهنگامی كه تحت فشار اعضای حزب جمهوری اسلامی در جهرم  افراد وخانواده های مرتبط با گروه‌های چپ از جمله مجاهدین مجبور به ترک شهر می‌شدند گوهر ادب‌آواز جهت اطلاع از چگونگی زخمي شدن ۲تن از اعضای مجاهدین خلق به جهرم فرستاده مي شود ولی در اطراف بيمارستان جهرم مورد شناسائی قرار می‌گیرد. عناصر حزب‌الله در همان محل او را بدرختی بسته وصحنه‌ی اعدام مصنوعی و تیرباران را در ملاء عام برای وی ترتيب مي دهند؛ و سپس او را با سنگ و چوب مورد حمله قرار داده و به شدت مجروح می‌کنند.  
وی فعالیت‌هایش را با شرکت در تظاهرات‌‌ها وپخش اعلاميه عليه حکومت سلطنتی [[سلطنت پهلوی|پهلوی]] در ایران شروع کرد. گوهر ادب آواز به‌ هنگام قيام ‌های انقلاب ۵۷ در حمله به پادگان جهرم شرکت فعال داشت . گوهر ادب آواز پس از پيروزی انقلاب ۵۷ بدليل علاقه‌اش به دین  اسلام وارد حوزه‌ی علميه‌ی قم شد . اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که در حوزه با تحريف اسلام مواجه است. گوهر ادب آواز پیش از این زندگينامه‌ی شهدای مجاهدین خلق را خوانده بود و به گفته خودش به تفاوتی كه ميان اسلام [[مهدی رضایی|مهدی رضائی]] و تحجری كه در حوزه‌ها بود پی برده بود. یکی از علت‌های که باعث خروج او از حوزه شد تبليغ‌هایی بود که برعليه نيروهاي فعال انقلاب ۵۷ بخصوص مجاهدين خلق مشاهده کرده بود. او پس از ترک حوزه به شهر محل تولدش جهرم بازگشت. گوهر ادب‌آواز در باز گشت مجدد به جهرم ، به تدريج در ارتباط با مجاهدين خلق قرار مي گيرد و آشنائی بيشتری نسبت به اهداف و آرمان مجاهدين خلق پيدا مي كند .<blockquote>گوهر ادب‌آواز در این باره می‌گوید: «آنچه را كه تاكنون بدنبالش مي گشتم پيدا كردم.»</blockquote>او به شدت جذب اهداف و سلوک مجاهدین خلق میشود و به انجمن دانشجویان مسلمان جهرم مرتبط با مجاهدین می‌پیوندد. در دوره معروف به «انقلاب فرهنگی» که به فرمان آیت‌الله خمینی دانشگاه‌ها تعطیل شدند دفاتر انجمن‌های اسلامی‌ مرتبط با مجاهدین نیز مورد حمله عناصر حزب‌الله وابسته به آیت‌الله خمینی قرار می‌گرفت. در سوم تير ماه وهنگامی كه تحت فشار اعضای حزب جمهوری اسلامی در جهرم  افراد وخانواده های مرتبط با گروه‌های چپ از جمله مجاهدین مجبور به ترک شهر می‌شدند گوهر ادب‌آواز جهت اطلاع از چگونگی زخمي شدن ۲تن از اعضای مجاهدین خلق به جهرم فرستاده مي شود ولی در اطراف بيمارستان جهرم مورد شناسائی قرار می‌گیرد. عناصر حزب‌الله در همان محل او را بدرختی بسته وصحنه‌ی اعدام مصنوعی و تیرباران را در ملاء عام برای وی ترتيب مي دهند؛ و سپس او را با سنگ و چوب مورد حمله قرار داده و به شدت مجروح می‌کنند.  


گوهر با كمک مردم حاضر در صحنه موفق به فرار وخروج از شهرستان جهرم می شود. وی علیرغم جراحت‌های جدی به پخش اعلاميه‌های مجاهدین می‌پردازد.
گوهر با كمک مردم حاضر در صحنه موفق به فرار وخروج از شهرستان جهرم می شود. وی علیرغم جراحت‌های جدی به پخش اعلاميه‌های مجاهدین می‌پردازد.
۲۰۸

ویرایش

منوی ناوبری