کاربر:Ehsan/صفحه تمرین1: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۳۶: خط ۵۳۶:
اشرف در تاریخ مقاومت و مبارزه مجاهدین خلق و هواداران آن‌ها از جایگاه بسیار ویژه‌يی برخوردار است. بدون قرارگاه اشرف تأسیس [[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران]] امکان پذیر نبود. اشرف مکانی برای تجمع، آموزش، سازماندهی و ارتقاء ارتش آزادی‌بخش و تشکیلات [[مجاهدین خلق]] بود.
اشرف در تاریخ مقاومت و مبارزه مجاهدین خلق و هواداران آن‌ها از جایگاه بسیار ویژه‌يی برخوردار است. بدون قرارگاه اشرف تأسیس [[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران]] امکان پذیر نبود. اشرف مکانی برای تجمع، آموزش، سازماندهی و ارتقاء ارتش آزادی‌بخش و تشکیلات [[مجاهدین خلق]] بود.


قرارگاه اشرف به طور خاص بعد از گردآمدن همه ی مجاهدین در این قرارگاه پس از سقوط حکومت سابق عراق وارد فاز جدیدی از تارخچه ی خود شد.  
قرارگاه اشرف به طور خاص پس از پس از سقوط حکومت سابق عراق و گردآمدن همه‌ی مجاهدین در این قرارگاه  وارد فاز جدیدی از تاریخچه‌ی خود شد.  


ازین مرحه از تاریخچه‌ی اشرف که چهارده سال به طول انهامید به عنوان دوره‌ای کسرنوشت ساز در تاریخ مقاومت و مبارزه‌ی مجاهدین خلق یاد می شود
ازین مرحله از تاریخچه‌ی اشرف که چهارده سال به طول انجامید به عنوان دوره‌ای سرنوشت ساز در تاریخ مبارزه‌ی مجاهدین خلق یاد می‌شود


پس از مع‌آوری سلاح‌های مجاهدین توسط ارتش آمریکا رژیم ایران روی امتناع مجاهدین از پذیرش این گردآوری حساب کرده بود. تحلیل رژیم ایران در یک فرایند منطقی این بود که مجاهدین در برابر این گردآوری مقاومت کرده و در نتیجه در یک درگیری نظامی غیرقابل اجتناب از بین خواهند رفت.این دقیقا همان دلیلی بود که منجر به پذیرش جرمعآوری سلاحه‌ها از طرف مجاهدین شد. مجاهدین خلق در مذاکراتی سخت با فرمانده نیروهای آمریکایی ژنرال اودیرنو که از «تسلیم» و «خلع سلاح» به عنوان پیش‌شرط مذاکرده سخن گفته بود سرانجام با مجاهدین قرارداد آتش بس میان نیروهای آمریکایی و ارتش‌ آزادی‌بخش در مقابل گردآوری سلاح‌ها در احترام به حکومت نوپای عراق را امضا کرد. با ین همه کنارگذاشتن سلاح برای سازمان مجاهدین خلق به عنان سازمانی که به مبارزه‌ مسلحانه علیه رژیم ایران باور داشت امری بود که می‌توانست منجر به فروپاشی کامل تشکیلاتی و سازمانی شود. تحلیل منطقی رژيم ایران نیز چنین بود که حتی اگر مجاهدین خلق جمع‌آوری سلاح‌هایشان را بپذیرند، به سرعت متلاشی خواهند شد. در آن شرایط، نه تنها دشمنان مجاهدین خلق بلکه دوستان آن‌ها نیز در اقسا نقاط جهان چنین استنباطی از شرایط مجاهدین خلق داشتند.
با آغاز پروسه‌ی جمع‌آوری سلاح‌های مجاهدین توسط ارتش آمریکا، رژیم ایران روی امتناع مجاهدین از پذیرش این گردآوری حساب کرده بود. تحلیل رژیم ایران در یک فرایند منطقی این بود که مجاهدین در برابر این گردآوری مقاومت کرده و در نتیجه در یک درگیری نظامی غیرقابل اجتناب از بین خواهند رفت. این دقیقا همان دلیلی بود که منجر به پذیرش جمع‌آوری سلاح‌ها از طرف مجاهدین شد. فرمانده نیروهای آمریکایی ژنرال اودیرنو که از «تسلیم» و «خلع سلاح» به عنوان پیش‌شرط مذاکره سخن گفته بود سرانجام با مجاهدین خلق قرارداد آتش‌بس میان نیروهای آمریکایی و ارتش‌ آزادی‌بخش در مقابل گردآوری سلاح‌ها در احترام به حکومت نوپای عراق را امضا کرد. با این همه کنارگذاشتن سلاح برای سازمان مجاهدین خلق به عنان سازمانی که به مبارزه‌ مسلحانه علیه رژیم ایران باور داشت امری بود که می‌توانست منجر به فروپاشی کامل تشکیلاتی و سازمانی شود.رژيم ایران نیز تصور می‌کرد که حتی اگر سازمان مجاهدین خلق جمع‌آوری سلاح‌هایش را بپذیرد، به سرعت متلاشی خواهد شد. در آن شرایط، نه تنها دشمنان مجاهدین خلق بلکه دوستان آن‌ها نیز در اقسا نقاط جهان چنین استنباطی از شرایط مجاهدین خلق داشتند و آن‌را پایانی بر حضور مؤثر این سازمان می‌دانستند.  


واقعیت غیرقابل انکار این است که اگر اعضای مجاهدین خلق که به هدف سرنگونی نظامی حکومت ایران به عراق آمده بودند،‌ این کشور را به اشکال مختلف گروهی یا انفرادی ترک کرده و بر استمرار حضور تشکیلاتی خود در قرارگاه اشرف پافشاری نمی‌کردند، بدون شک جنبش مبارزه علیه رژیم ایران که این سازمان در محوریت آن  قرار داشت برای یک دوره‌ی نامعلوم متوقف و تعطیل می‌شد.  
واقعیت غیرقابل انکار این است که اگر اعضای مجاهدین خلق که به هدف سرنگونی نظامی حکومت ایران به عراق آمده بودند،‌ این کشور را به اشکال مختلف گروهی یا انفرادی ترک کرده و بر استمرار حضور تشکیلاتی خود در قرارگاه اشرف پافشاری نمی‌کردند، بدون شک جنبش مبارزه علیه رژیم ایران که این سازمان در محوریت آن  قرار داشت برای یک دوره‌ی نامعلوم متوقف و تعطیل می‌شد.  
خط ۵۴۶: خط ۵۴۶:
متوقف شدن جنبش مبارزه علیه رژيم ایران مطمئنا صورت مسأله‌ی سرنگونی این رژیم را نیز برای دوره‌ای نامعلوم از روی میز معادلات سیاسی در ایران و جهان حذف می‌کرد.
متوقف شدن جنبش مبارزه علیه رژيم ایران مطمئنا صورت مسأله‌ی سرنگونی این رژیم را نیز برای دوره‌ای نامعلوم از روی میز معادلات سیاسی در ایران و جهان حذف می‌کرد.


به این ترتیب مجاهدین با استمرار حضور خود در اشرف، با همان ساختار تشکیلات و ارتش آزادی‌‌بخش شرایط را به نفع خود و جنبش مبارزه‌ علیه رژیم ایران تغییر دادند. این انتخاب به رغم آن بود که چشم‌انداز پیش رو در قرارگاه اشرف که با نیروهای آمریکایی و مأمورین اعزامی رژیم ایران محاصره شده بود بسیار نامشخص و طولانی و چه بسا آبستن حوادث بیشماری بود.  
به این ترتیب مجاهدین با استمرار حضور خود در اشرف، با همان سازماندهی تشکیلات و ساختار ارتش آزادی‌‌بخش، شرایط را به نفع خود و جنبش مبارزه تغییر دادند. این انتخاب به رغم آن بود که چشم‌انداز پیش رو در قرارگاه اشرف که با نیروهای آمریکایی و مأمورین اعزامی رژیم ایران محاصره شده بود بسیار نامشخص و طولانی و چه بسا آبستن حوادث بیشماری بود.  


به این ترتیب استمرار حضور سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف کماکان صورت مسأله سرنگونی را همچنان روی میز نگاه داشت و آن‌را به آرامی گسترش داد.
به این ترتیب استمرار حضور سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف به عنوان کانون مبارزه‌ علیه رژیم ایران کماکان صورت مسأله سرنگونی را روی میز نگاه داشت و آن‌را گسترش داد.


پروفسور ژان زیگلر از دوستان چه‌گوارا در این رابطه می‌گوید: <blockquote>«چرا اشرف این‌گونه رعشه به‌جان رژیم می‌اندازد. چه گوارا آن را فرموله کرده است. او این را در یادداشتهای بولیوی، در یادداشتهای جنگ چریکی در بولیوی مطرح کرده است، تحت عنوان تئوری ”کانون ”ها می‌گوید اگر در جایی یک کانون وجود داشته باشد، حتی اگر به‌لحاظ کمیت محدود باشد، به‌لحاظ جغرافیایی محدود باشد، این کانون ارزشهای دموکراتیک را ساطع می‌کند. تشعشع ارزشهای آزادی، تشعشع ارزشهای همبستگی بین‌المللی خواهد بود. این برای ستمگران غیرقابل تحمل است، حتی اگر قدرتمندترین حکومت ستمگر باشد. چرا که وجود چنین کانونی در منطقه‌یی از جهان است که مستمراً مشروعیت رژیم ستمگر را از بین می‌برد.»<ref>[https://news.mojahedin.org/i/news/92863 پروفسور زیگلر: سازمان ملل باید حضور فیزیکی در کمپ اشرف داشته باشد]</ref></blockquote>
پروفسور ژان زیگلر از فرانسه که در جوانی از دوستان [[چه گوارا|چه‌گوارا]] بوده است در این رابطه می‌گوید: <blockquote>«چرا اشرف این‌گونه رعشه به‌جان رژیم می‌اندازد. چه گوارا آن را فرموله کرده است. او این را در یادداشت‌های بولیوی، در یادداشت‌های جنگ چریکی در بولیوی [این موضوع] را مطرح کرده است.[چه‌گوارا] تحت عنوان تئوری ”کانون ”ها می‌گوید اگر در جایی یک کانون وجود داشته باشد، حتی اگر به‌لحاظ کمیت محدود باشد، به‌لحاظ جغرافیایی محدود باشد، این کانون ارزشهای دموکراتیک را ساطع می‌کند. تشعشع ارزشهای آزادی، تشعشع ارزشهای همبستگی بین‌المللی خواهد بود. این برای ستمگران غیرقابل تحمل است، حتی اگر قدرتمندترین حکومت ستمگر باشد. چرا که وجود چنین کانونی در منطقه‌یی از جهان است که مستمراً مشروعیت رژیم ستمگر را از بین می‌برد.»<ref>[https://news.mojahedin.org/i/news/92863 پروفسور زیگلر: سازمان ملل باید حضور فیزیکی در کمپ اشرف داشته باشد]</ref></blockquote>با این وجود باقی ماندن مجاهدین در قرارگاه اشرف و حفظ این کانون در شرایطی که چشم‌انداز‌ها نامشخص و فشارها افزایش می‌یافت نیازمند تئوری‌های مستحکم‌ استراتژیک، تشکیلاتی و ایدئولوژیک بود. در آن زمان هیچ‌ ناظری نمی‌توانست از ادامه‌ی حضور فیزیکی یک ارتش بدون سلاح تصوری داشته باشد. نقش مسعود رجوی در این دوران، در مقاومت ۱۴ ساله‌ی اشرف بدون جایگزین بود. مسعود رجوی در پیام به اعضای مجاهدین در مورد گردآوری سلاح‌ها گفته بود: من صاحبان سلاح را به سلاح ترجیح دادم. او با تشریح شرایط ژئوپولتیک منطقه، یعنی قطعیت گسترش دخالت رژیم در منطقه‌ی خاورمیانه و ضرورت یک پاسخ جهانی به این موضوع، مجاهدین را به پایداری و صبر فراخواند. در آن شرایط هنوز رژیم ایران نفوذ خود در عراق، سوریه، لبنان، یمن و... را گسترش نداده بود.
 
مسعود رجوی تئوری خود را این‌چنین خلاصه می‌کرد:<blockquote>«اگر اشرف بایستد جهان در مقابل رژیم ایران ایستاگی خواهد کرد»</blockquote>مسعود رجوی نام این دوران از حضور مجاهدین در اشرف  با کد « پ. پ. پ »  به معنی پایداری پرشکوه برای پیروزی، شاخص‌گذاری کرد. او در تمامی این دوران ۱۴ ساله به هدایت جریان مبارزه‌ی سخت و پیچیده‌ی مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف پرداخت.
 
در این دوران، ادامه‌ یافتن جریان مبارزه و پافشاری مجاهدین خلق بر مبارزه‌ خود در قرارگاه اشرف و در شرایط پیچیده‌ی عراق، توجهات بسیاری را در جهان به خود جلب کرد. مجاهدین خلق در این دوران در برخورد با نیروهای آمریکایی و همچنین عراقیانی که روزانه به این قرارگاه رفت و آمد داشتند به گسترش صورت مسأله‌ی سرنگونی و معرفی اهداف خود پرداختند. این فعالیت‌ها  به گفته‌ی نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، منجر به آگاهی قشر عظیمی از مردم عراق و جریانات سیاسی آن نسبت به خطر نفوذ رژیم ایران در عراق و منطقه شد.
 
با شروع حملات به قرارگاه اشرف توسط نیروهای وابسته به رژیم ایران، اشکال مقابله‌ی مجاهدین با این نیروها و تصاویری که از آن مخابره می‌شد، صورت مسأله‌ی اشرف را در عرض دو سال  به یکی صورت مسأله‌ی جهانی تبدیل کرد.


== منابع ==
== منابع ==
<references />
<references />

منوی ناوبری