ترور کاظم رجوی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۸٬۱۵۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۳۱ اوت ۲۰۲۰
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:


== عملیات ترور دکتر [[کاظم رجوی]] ==
== عملیات ترور دکتر [[کاظم رجوی]] ==
سه سال پس از ترور کاظم رجوی، سرویسهای مخفی آلمان در تاریخ ۱۴ نوامبر۱۹۹۲ (۲۳ آبان ۱۳۷۱) به فرانسه اطلاع دادند که دو مأمور مخفی رژیم ایران از مرز استراسبورگ عبور کرده و وارد فرانسه شده‌اند و نام اصلی این دو محمود سجادیان و علی کمالی است که از طرف قاضی شاتلن در سوئیس در رابطه با قتل یک ایرانی مخالف تحت تعقیب هستند. این دو نفر با هویتهایی به‌نام احمد طاهری با پاسپورت ایرانی و محسن شریفی اصفهانی با پاسپورت ایرانی به فرانسه وارد شدند. در تاریخ ۱۵ نوامبر۹۲ فرانسه این دو نفر را دستگیر کرد. در آخرین روزهای سال۱۹۹۳ (دیماه۱۳۷۲) یک هیئت سه‌نفره ازحکومت ایران از تهران به پاریس رفته و بعد از یک مذاکره در ۸دیماه۷۲ این دو تروریست را با خود به تهران بردند.
سه سال پس از ترور کاظم رجوی، سرویسهای مخفی آلمان در تاریخ ۱۴ نوامبر۱۹۹۲ (۲۳ آبان ۱۳۷۱) به فرانسه اطلاع دادند که دو مأمور مخفی رژیم ایران از مرز استراسبورگ عبور کرده و وارد فرانسه شده‌اند و نام اصلی این دو محمود سجادیان و علی کمالی است که از طرف قاضی شاتلن در سوئیس در رابطه با قتل یک ایرانی مخالف تحت تعقیب هستند. این دو نفر با هویتهایی به‌نام احمد طاهری با پاسپورت ایرانی و محسن شریفی اصفهانی با پاسپورت ایرانی به فرانسه وارد شدند. در تاریخ ۱۵ نوامبر۹۲ فرانسه این دو نفر را دستگیر کرد. در آخرین روزهای سال۱۹۹۳ (دی‌ماه۱۳۷۲) یک هیئت سه‌نفره ازحکومت ایران از تهران به پاریس رفته و بعد از یک مذاکره در ۸دیماه۷۲ این دو تروریست را با خود به تهران بردند.


۲۹ دسامبر (۸ دی۷۲)، وزارت خارجه فرانسه طی یادداشتی به سوئیس اطلاع داد که به‌دلیل منافع عالی کشور فرانسه دو ایرانی به سوئیس مسترد نخواهند شد. سوئیس به این اقدام فرانسه اعتراض کرد و به دادگاه عالی فرانسه برای این نقض حقوق بین‌المللی شکایت کرد. دادگاه عالی فرانسه به این درخواست در ۲ آذر۷۳ رسیدگی و اعلام کرد که فرانسه نمی‌بایست تروریستهای متهم به قتل کاظم رجوی را به ایران می‌فرستاد.
۲۹ دسامبر (۸ دی۷۲)، وزارت خارجه فرانسه طی یادداشتی به سوئیس اطلاع داد که به‌دلیل منافع عالی کشور فرانسه دو ایرانی به سوئیس مسترد نخواهند شد. سوئیس به این اقدام فرانسه اعتراض کرد و به دادگاه عالی فرانسه برای این نقض حقوق بین‌المللی شکایت کرد. دادگاه عالی فرانسه به این درخواست در ۲ آذر۷۳ رسیدگی و اعلام کرد که فرانسه نمی‌بایست تروریستهای متهم به قتل کاظم رجوی را به ایران می‌فرستاد.
خط ۱۳۴: خط ۱۳۴:


یدالله صمدی که از فعالان ترور کاظم رجوی است نیز جزو قاتلین قتلهای زنجیره‌یی و در ارتباط نزدیک با سعید امامی است که در بهمن۷۸ برای فرار از دستگیری مدتی به مسکو رفته بود.
یدالله صمدی که از فعالان ترور کاظم رجوی است نیز جزو قاتلین قتلهای زنجیره‌یی و در ارتباط نزدیک با سعید امامی است که در بهمن۷۸ برای فرار از دستگیری مدتی به مسکو رفته بود.
== مختومه اعلام شدن پرونده ترور کاظم رجوی ==
بنا به گزارش مخابره شده از سوی خبرگزاری فرانسه، دادستانی کشور سوئیس در ۲۹ می ۲۰۲۰ به خانواده دکتر کاظم رجوی اطلاع داده است که قصد مختومه اعلام کردن پرونده ترور آقای کاظم رجوی را دارد. این تصمیم دادستانی سوئیس، اعتراض شدید شورای ملی مقاومت ملی ایران (مجموعه سازمان‌ها و شخصیت‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران) را به دنبال داشته است.
دادستانی کانتون وو به خانواده دکتر کاظم رجوی ابلاغ کرده است که تا ۲۸ خردادماه امسال فرصت دارند تا ملاحظه و درخواست خود را در باره این تصمیم، اعلام نمایند. استدلال دادستان آگوستین دایر به قانونی در سوئیس اشاره دارد که پرونده‌های حقوقی پس از ۳۰ سال، مشمول قانون مرور زمان می‌شود.<ref>[https://irankargar.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3/ مختومه اعلام‌شدن پرونده ترور دکتر کاظم رجوی در سوئیس؛ اعتراض شدید شورای ملی مقاومت ایران ـ ایران کارگر]</ref>
شورای ملی مقاومت»، به تصمیم دادستانی سوئیس برای مختومه کردن پرونده ترور کاظم رجوی، برادر مسعود رجوی، اعتراض کرد. این شورا همچنین خواستار صدور حکم بازداشت بین‌المللی آمران این ترور شد.  شورای ملی مقاومت ضمن اعتراض به این تصمیم گفت: <blockquote>«تروریسم و جنایت علیه بشریت که بی‌دریغ از جانب فاشیسم دینی حاکم بر ایران ادامه دارد، مشمول مرور زمان نمی‌شود.»<ref>[https://iranintl.com/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%C2%AB%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%C2%BB-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C اعتراض «شورای ملی مقاومت» به مختومه شدن پرونده ترور کاظم رجوی - ایران اینترنشنال]</ref></blockquote>در اعتراض به این تصمیم دادستانی سوئیس، کارزارهای اینترنتی برگزار شد. از جمله در روز ۹ ژوئن نیز یک کارزار با هشتگهای EndImpunity  #IRGCTerrorWithoutBorders#  و کلمه کلیدی «کاظم رجوی» برگزار شد. حساب توئیتری جامعه جوانان سوئیس یک‌رشته توئیت در اعتراض به این موضوع نوشت.  انجمن‌های مختلف حقوق بشری و جوامع ایرانی در کشورهای مختلف، در این کمپین شرکت داشتند.
این کارزار  و اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت انعکاسات زیادی در رسانه‌های انگلیسی، فرانسه، عربی و فارسی‌زبان داشت. ازجمله رادیو صدای آمریکا، رادیو فردا، دویچه وله، تریبون دوژنو و خبرگزاری فرانسه گزارش‌های مشروحی در این خصوص منتشر کرده و در رابطه با آن توییت کردند.
برخی شخصیت‌های سیاسی، نظیر جولیو ترتزی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا نیز در این مورد توییت کرده و این تصمیم را محکوم کردند.<ref>[https://www.iran-efshagari.com/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%88%D9%85-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87/ گزارش کارزار علیه مختومه شدن پرونده دکتر کاظم رجوی- ۲۴خرداد۹۹- ۱۳ژوئن۲۰ - ایران افشاگر]</ref>
== تحریم قاتلان کاظم رجوی توسط وزارت خارجه آمریکا ==
روز جمعه ۳۱شهریور ۹۹ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ۱۴مقام ایرانی را به دلیل اقدامات تروریستی در داخل اروپا تحریم کرده است، این ۱۴ تن شامل ۱۳ نفر از عوامل ترور دکتر کاظم رجوی در سوئیس و نفر چهاردهم «حجت‌الله خدایی سوری» رئیس سابق زندان اوین است که با محدودیت صدور روادید آمریکا مواجه خواهند شد.
در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمده است، خطرات رژیم ایران تنها آسیب رساندن به مردم ایران محدود نمی‌شود این لیست شامل خاورمیانه و حتی شامل دهها اقدام تروریستی در داخل اروپا طی چند سال گذشته بوده است آنها برای جهان خطرناکند.<ref name=":1">[https://irane-ma.com/%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%8C-%D9%82%D8%A7%D8%B3/ مسعود رجوی: علاوه بر قاتلین برادرم، عاملان ترور فرخزاد، قاسملو و … هم تحریم شوند - ایران ما]</ref>
مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه نیز در تویتر خود نوشت: <blockquote>«امروز وزیر مایک پمپئو لیست گذاری‌های [جدیدی] شامل ۱۳ تن از عناصر عملیاتی که از جانب رژیم ایران ترور وحشیانه سال ۱۹۹۰ در سوییس را انجام دادند، اعلام کرد. ایالات متحده آمریکا تروریسم رژیم ایران را چه در داخل و چه خارج تحمل نمی کند.»<ref name=":1" /></blockquote>وزارت خارجه‌ی آمریکا اسامی ۱۳ تن را که تحریم شده‌‌اند به قرار زیر اعلام کرد:
صادق بابایی، علی رضا بیانی همدانی، سعید دانش، علی هادوی، سعید همتی، محمدرضا جزایری، محسن شریف اصفهانی، علی مصلحی عراقی، ناصر پور میرزایی، محسن‌پور شفیعی، محمد سعید رضوانی، محمود سجادیان و یدالله صمدی.<ref>سایت وزارت‌خارجه آمریکا سه‌شنبه ۴شهریور</ref>
پس از لیست گذاری قاتلان دکتر کاظم رجوی توسط وزارت خارجه آمریکا  مسعود رجوی در پیامی گفت:<blockquote>«علاوه بر قاتلان برادرم کاظم، آمران و عاملان همه ترورها و جنایت‌های فاشیسم دینی در داخل و خارج ایران باید تحریم شوند و به سزای اعمال خود برسند. قاتلان قاسملو در وین، بختیار و برومند در پاریس، فریدون فرخزاد در بن، اکبر قربانی در استانبول، شرفکندی در برلین، نقدی در رم، زهرا رجبی و علی مرادی در استانبول و محمد حسن ارباب در کراچی و ده‌ها تن دیگر در این شمارند. این علاوه بر صدها جنایت تروریستی رژیم ولایت فقیه در خاک عراق و کردستان عراق علیه مقاومت ایران و پیشمرگان و برادران کرد ماست.»<ref name=":1" /></blockquote>


== منایع ==
== منایع ==
<references />
<references />
۲٬۳۳۲

ویرایش

منوی ناوبری