علی فلاحیان: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۲۷۷ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ نوامبر ۲۰۲۰
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات شخصیت |نام =علی فلاحیان |تصویر = پرونده:علی فلاحیان.jpg|300...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۴: خط ۵۴:
}}
}}


'''علی فلاحیان''' (زاده ۱ آبان ۱۳۲۸) در روستای جلال اباد از توابع شهرستان نجف‌آباد به دنیا آمد. وی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است. فلاحیان در دوره اول و دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، مسئولیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.<ref name=":0">[https://www.hamshahrionline.ir/news/212974/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B8 زندگی‌نامه: علی فلاحیان]، سایت روزنامه همشهری</ref> از اتفاقات مهم دوره وزارت وی می‌توان به قتل‌های زنجیره‌ای ایران از جمله ترور میکونوس و همچنین انفجار در مرکز همیاری یهودیان در آمیا اشاره کرد که در نهایت به حکم جلب بین‌المللی وی انجامید. همچنین قاضی رسیدگی به پرونده قتل [[کاظم رجوی]] (برادر [[مسعود رجوی]])، حکم جلب علی فلاحیان را در ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ صادر کرد.
'''علی فلاحیان''' (زاده ۱ آبان ۱۳۲۸) در روستای جلال اباد از توابع شهرستان نجف‌آباد به دنیا آمد. وی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است. فلاحیان در دوره اول و دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، مسئولیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.<ref name=":0">[https://www.hamshahrionline.ir/news/212974/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B8 زندگی‌نامه: علی فلاحیان]، سایت روزنامه همشهری</ref> در دوره‌ی تصدی وزارت اطلاعات توسط وی هزاران مخالف جمهوری اسلامی دستگیر، شکنجه و اعدام شدند.
 
از اتفاقات مهم دوره وزارت وی می‌توان به قتل‌های زنجیره‌ای ایران(ترور مخفیانه‌ی روشنفکران و نویسندگان توسط وزارت اطلاعات)، ترور میکونوس و همچنین انفجار در مرکز همیاری یهودیان در آمیا اشاره کرد که در نهایت به حکم جلب بین‌المللی وی انجامید. همچنین قاضی رسیدگی به پرونده قتل [[کاظم رجوی]] (برادر [[مسعود رجوی]])، حکم جلب علی فلاحیان را در ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ صادر کرد.


== مسئولیت‌ها ==
== مسئولیت‌ها ==
خط ۶۹: خط ۷۱:


== تاسیس وزارت اطلاعات ==
== تاسیس وزارت اطلاعات ==
علی فلاحیان در مصاحبه‌ای درباره چگونگی تاسیس وزارت اطلاعات و قرار گرفتن جزو موسسان آن گفته بود:<blockquote>«در آن زمان بحث بود که دیگر کمیته‌ها جمع شود، آیت‌الله مهدوی با این مسئله مخالف بود. خیلی جلسات متعددی بود که یک، تکلیف اطلاعات چه می‌شود؟ و دوم اینکه تکلیف نیروی انتظامی چه می‌شود؟ یک نظریه این بود که ما کمیته‌ها را سازماندهی و تقویت کنیم و یک پلیس انقلاب تشکیل دهیم که ژاندارمری و شهربانی در آن ادغام شود. من با این دیدگاه به کمیته آمدم؛ لذا ما با یک ایده خیلی بزرگی آمدیم که نیروی کمیته را تقویت کنیم، البته از ما حمایت کردند.</blockquote><blockquote>بالاخره مسئولین تصمیم به تشکیل وزارت اطلاعات گرفتند. وزارت اطلاعات در ابتدا به من پیشنهاد شد؛ یعنی آقای مهندس موسوی این پیشنهاد را به من دادند. من چون تصمیم داشتم به قم برگردم، چند نفر را پیشنهاد دادم و گفتم که این‌ها بیایند و من مدتی می‌مانم و کمکشان می‌کنم.</blockquote><blockquote>آقای ری‌شهری را پیشنهاد کردم اما افراد دیگری هم مطرح بودند که الان در خاطر ندارم. گفتند اگر ری‌شهری قبول کند، شما همکاری می‌کنید؟ گفتم بله. بعد هم آقای ری‌شهری از من دعوت کرد و در ابتدا به سمت معاون امنیتی وزارت اطلاعات منصوب شدم، البته اول برای تشکیلات یک شورایی بود، بخشی از آن هم من بودم. آن بخشی که مربوط به من بود مقداری سر زبان‌ها افتاد؛ چون من مسئول امنیت بودم باید برای تامین امنیت کشور اعلام آمادگی می‌کردم و وزیر هم اعلام می‌کرد و بعد بقیه نهاد‌ها موظف بودند تمام نیرو‌ها و امکانات اطلاعاتی‌شان را در اختیار ما قرار دهند که من این کار را کردم، البته تحویل‌گیری کاری سخت بود.»<ref name=":1">[http://tarikhirani.ir/fa/news/5925/%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF سعید امامی خودکشی نکرد]، تاریخ ایرانی</ref></blockquote>
علی فلاحیان در مصاحبه‌ای درباره چگونگی تاسیس وزارت اطلاعات و قرار گرفتن در زمره‌ی  مؤسسان آن گفته بود:<blockquote>«در آن زمان بحث بود که دیگر کمیته‌ها جمع شود، آیت‌الله مهدوی با این مسئله مخالف بود. خیلی جلسات متعددی بود که یک، تکلیف اطلاعات چه می‌شود؟ و دوم اینکه تکلیف نیروی انتظامی چه می‌شود؟ یک نظریه این بود که ما کمیته‌ها را سازماندهی و تقویت کنیم و یک پلیس انقلاب تشکیل دهیم که ژاندارمری و شهربانی در آن ادغام شود. من با این دیدگاه به کمیته آمدم؛ لذا ما با یک ایده خیلی بزرگی آمدیم که نیروی کمیته را تقویت کنیم، البته از ما حمایت کردند.</blockquote><blockquote>بالاخره مسئولین تصمیم به تشکیل وزارت اطلاعات گرفتند. وزارت اطلاعات در ابتدا به من پیشنهاد شد؛ یعنی آقای مهندس موسوی این پیشنهاد را به من دادند. من چون تصمیم داشتم به قم برگردم، چند نفر را پیشنهاد دادم و گفتم که این‌ها بیایند و من مدتی می‌مانم و کمکشان می‌کنم.</blockquote><blockquote>آقای ری‌شهری را پیشنهاد کردم. اما افراد دیگری هم مطرح بودند که الان در خاطر ندارم. گفتند اگر ری‌شهری قبول کند، شما همکاری می‌کنید؟ گفتم بله. بعد هم آقای ری‌شهری از من دعوت کرد و در ابتدا به سمت معاون امنیتی وزارت اطلاعات منصوب شدم، البته اول برای تشکیلات یک شورایی بود، بخشی از آن هم من بودم. آن بخشی که مربوط به من بود مقداری سر زبان‌ها افتاد؛ چون من مسئول امنیت بودم باید برای تامین امنیت کشور اعلام آمادگی می‌کردم و وزیر هم اعلام می‌کرد و بعد بقیه نهاد‌ها موظف بودند تمام نیرو‌ها و امکانات اطلاعاتی‌شان را در اختیار ما قرار دهند که من این کار را کردم، البته تحویل‌گیری کاری سخت بود.»<ref name=":1">[http://tarikhirani.ir/fa/news/5925/%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF سعید امامی خودکشی نکرد]، تاریخ ایرانی</ref></blockquote>


== قتل‌عام ۶۷ ==
== قتل‌عام ۶۷ ==

منوی ناوبری