تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
تظاهرات ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ رخدادی سرفصلی و تعیین کننده‌‌ در ایران به‌شمار می‌رود. رخدادی که مسیر تاریخ سیاسی معاصر در این‌ کشور را دستخوش تغییرات اساسی نمود.  
تظاهرات ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ رخدادی سرفصلی و تعیین کننده‌‌ در ایران به‌شمار می‌رود. رخدادی که مسیر تاریخ سیاسی معاصر در این‌ کشور را دستخوش تغییرات اساسی نمود.  


تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰  از آن جهت حائز  اهمیت است که تنها دو و نیم سال پس از سقوط دیکتاتوری سلطنتی صورت می‌‌گرفت و  میلیون‌ها تن در این روز نارضایتی خود را نسبت به استقرار دیکتاتوری مذهبی نشان داده و به  سرکوب آزادی‌‌ها که هدف اصلی انقلاب ۲۲ بهمن به‌شمار می‌رفت، اعتراض می‌کردند.  آزادی بیان،‌ اجتماعات و مطبوعات  و  توقف اعمال فشار و محدودیت‌های ارتجاعی مثل پوشش زنان و کسب حقوق برابر با مردان از جمله مطالبات تظاهر‌کنندگان بود.  
تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰  از آن جهت حائز  اهمیت است که تنها دو و نیم سال پس از سقوط دیکتاتوری سلطنتی صورت پذیرفته و  میلیون‌ها تن در این روز نارضایتی خود را نسبت به استقرار دیکتاتوری مذهبی نشان داده و به  سرکوب آزادی‌‌ها که هدف اصلی انقلاب ۲۲ بهمن به‌شمار می‌رفت، اعتراض می‌کردند.  آزادی بیان،‌ اجتماعات و مطبوعات  و  توقف اعمال فشار و محدودیت‌های ارتجاعی مثل پوشش زنان و کسب حقوق برابر با مردان از جمله مطالبات تظاهر‌کنندگان بود.  


ناتوانی در قبال پاسخگویی به مطالبات جامعه که پس از تحمل سالیان متمادی استبداد سلطنتی، آزادی و حقوق اساسی خود را طلب می‌کرد، حاکمان جدید را بتدریج به سمت اعمال سرکوب و فشار کشاند. هم‌زمان با تعرض مأموران رسمی و نیمه‌رسمی حکومتی به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، دوره‌ی آزادی رفته رفته  رو به پایان گذاشت. دوره‌‌ای کوتاهی که پس از  سقوط سلطنت تنها محدود به ماه‌های اواخر سال ۵۷ تا اوایل ۵۸ می باشد و  اصطلاجاً به  «بهار آزادی» معروف شده است.<ref group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ">سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ  https://news.mojahedin.org/i/news/170202</ref>
ناتوانی در قبال پاسخگویی به مطالبات جامعه که پس از تحمل سالیان متمادی استبداد سلطنتی، آزادی و حقوق اساسی خود را طلب می‌کرد، حاکمان جدید را بتدریج به سمت اعمال سرکوب و فشار کشاند و   دوره‌ی آزادی رفته رفته  رو به پایان گذاشت. دوره‌‌ای کوتاهی که پس از  سقوط سلطنت تنها محدود به ماه‌های اواخر سال ۵۷ تا اوایل ۵۸ می باشد و  اصطلاجاً به  «بهار آزادی» معروف شده است.<ref group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ">سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ  https://news.mojahedin.org/i/news/170202</ref>


== تصمیم‌گیری برای تظاهرات ۳۰ خرداد ==
== تصمیم‌گیری برای تظاهرات ۳۰ خرداد ==
۱۷۴

ویرایش

منوی ناوبری