پاتریس لومومبا: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۱۳۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۲۸: خط ۱۲۸:
=== نحوه‌ی قتل لومومبا ===
=== نحوه‌ی قتل لومومبا ===


لومومبا را با دست‌بسته کنار درخت بزرگی بردند. سه جوخه تیرباران تحت فرمان یک بلژیکی در کنار هم قرارداشت و یک بلژیکی دیگر فرمانده کل محل اعدام بود. اعدام لومومبا و دو وزیر وفادارش انجام شد. روز بعد وزیر کشور کاتانگا یک پلیس ارشد بلژیکی را به دفتر خود فراخواند و از آنها خواست اجساد را مخفی کند. «جرارد سوته» یکی از افسران بلژیکی می‌گوید: <blockquote>«او گفت شما آنها را نابود و ناپدیدشان کنید. نحوه انجام این دستور برای من فرقی ندارد». </blockquote>سوته و یکی از همراهانش اجساد را از گورهای کم‌عمق بیرون کشیدند و آنها را تکه‌تکه کرده و در اسید به‌دست‌آمده از معادن تحت کنترل بلژیک حل کردند.
لومومبا را با دست‌بسته کنار درخت بزرگی بردند. سه جوخه تیرباران تحت فرمان یک بلژیکی در کنار هم قرارداشت و یک بلژیکی دیگر فرمانده کل صحنه اعدام بود. اعدام لومومبا و دو وزیر وفادارش انجام شد. روز بعد وزیر کشور کاتانگا افسر بلژیکی را به دفتر خود فراخواند و از اوا خواست اجساد را مخفی کند.


سوته می‌گوید: <blockquote>«ما به‌مدت دو روز آنجا بودیم. ما کارهایی را انجام دادیم که یک حیوان انجام نمی‌داد. برای همین مست کرده بودیم. به‌شدت مست!» </blockquote>وقتی اسیدی باقی نماند، بقایای اجساد را سوزاندند. هنگامی‌ که کارشان به اتمام رسید، نشانی از بقایای انسانی نبود. تا سه هفته چیزی گفته نشد! هرچند شایعه به‌سرعت گسترش یافت. وقتی مرگ لومومبا به‌صورت رسمی از رادیو کاتانگا با جزئیات پیچیده و غیرقابل‌ باور از جمله فرار لومومبا و قتل توسط روستاییان خشمگین اعلام شده بود، هیچ‌کس آن را باور نکرد.<ref name=":5" />
افسر نظامی بلژیک حاضر در صحنه تیرباران لومومبا و دو وزیر همراهش، فردی به نام «جرارد سوته» Gerard Soete و برادرش بود. او بعدها فاش کرد پس از تیرباران، اجساد در جنگل دفن شدند اما از ترس فاش شدن محل دفن، نبش قبر صورت گرفت و جسد لومومبا ابتدا تکه تکه شده و سپس در اسیدسولفوریک قوی حل شد. سوته، جسد لومومبا را با اره آهن‏‏ بُر ۳۴ تکه کرد. این افسر بلژیکی که در سال ۲۰۰۰ فوت کرد، می‌گوید؛ «دو روز آنجا بودیم. کارهایی کردیم که حیوان هم چنین نمی‌کند. برای همین هم تا خرخره مشروب خورده بودیم تا زیاد متوجه آنچه انجام می دهیم نباشیم.»  
 
وقتی اسیدی باقی نماند، بقایای اجساد را سوزاندند. هنگامی‌ که کارشان به اتمام رسید، نشانی از بقایای انسانی نبود. تا سه هفته چیزی گفته نشد! هرچند شایعه به‌سرعت گسترش یافت. وقتی مرگ لومومبا به‌صورت رسمی از رادیو کاتانگا با جزئیات پیچیده و غیرقابل‌ باور از جمله فرار لومومبا و قتل توسط روستاییان خشمگین اعلام شده بود، هیچ‌کس آن را باور نکرد.<ref name=":5" />


=== سخنان مالکوم ایکس در باره‌ی لومومبا ===
=== سخنان مالکوم ایکس در باره‌ی لومومبا ===
۸٬۶۷۴

ویرایش

منوی ناوبری