کاربر:Safa/صفحه تمرین آبراهام لینکلن: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۹: خط ۵۹:




تا به گفته عالی‌پور «حاشیه‌نشین شهری که خودش در حاشیه بود بشوند».


او می‌گوید در ایذه «حتما از هر چهار نفر عضو یک خانواده دو نفر بیکارند. آن دو نفر شاغل هم در شهرهای دیگر کار می‌کنند». عسلویه، ماهشهر و هر کجا که پروژه‌های نفت و گاز هستند، کارگران ایذه‌ای هم حضور دارند. بسیاری از آن‌ها کارگر موقت پروژه‌ای هستند که برای تامین معیشت کیلومترها دور از خانواده باید شرایط سخت کاری را هم تحمل کنند.
بیکاری یکی از معضلات ایذه مانند بسیاری از شهرهای کشور در حکومت جمهوری اسلامی است. در ایذه تقریبا از هر ۴ عضو خانواده ۲ نفر بیکار است و دو عضو دیگر هرکدام در پروژه‌ای از نفت و گاز در یکی از شهرهای ماهشهر یا عسلویه و بصورت موقت و کیلومترها دور از خانواده مشغول کار هستند.  


رد کارگران ایذه‌ای را در اعتصاب‌های کارگران پروژه‌ای نفت و گاز می‌توان دید. در سال‌های قبل که مجامع عمومی کارگران موقت نفت و گاز در شهرهای مختلف شکل گرفت، ایذه از جمله شهرهایی بود که بزرگ‌ترین مجمع عمومی کارگران موقت را تشکیل داد.
کارگران ایذه‌ای در اعتصاب‌های پروژه‌های نفت و گاز شرکت داشتند و از سال‌های قبل در مجامع عمومی کارگران موقت نفت و گاز در شهرهای مختلف شرکت دارند، ایذه از جمله شهرهایی بود که بزرگ‌ترین مجمع عمومی کارگران موقت را تشکیل داد. در مهر ماه ۱۴۰۱ شورای سازماندهی کارگران موقت نفت و گاز در همبستگی با [[اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران|قیام سراسری مردم ایران]] اعتصاب کردند. طبق گزارش‌ها دست‌کم ۲۵۰ کارگر بازداشت شدند. هویت بسیاری از کارگران بازداشت شده هنوز فاش نشده است و اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.


شبه حکومت نظامی در ایذه
از ابتدای آبان ۱۴۰۱ در شهر ایذه یک وضعیت شبه حکومت نظامی برقرار شده است و در برخی محله‌ها تقریبا همه جوانان را بازداشت کردند. در محله‌ی سرقنات همه پسران را بازداشت کردند. در پیون بسیاری را بازداشت کردند. حضور نیروهای سرکوب در پوشش لباس شخصی نیز در این شهر زیاد هستند. شبکه اینترنت در ایذه به صورت کامل قطع شده است.<ref>[https://www.radiozamaneh.com/746894/ سایت رادیو زمانه]</ref>
 
در مهر ماه امسال شورای سازماندهی کارگران موقت نفت و گاز در همبستگی با خیزش زن، زندگی، آزادی اعتصاب کردند. بر بنیاد گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران قراردادی نفت و گاز دست‌کم ۲۵۰ کارگر بازداشت شدند. هویت بسیاری از کارگران بازداشت شده هنوز فاش نشده است و اطلاعی از سرنوشت آن‌ها نیست.
 
عالی‌پور می‌گوید نزدیک به نیمی از کارگران پروژه‌ای در عسلویه و ماهشهر از ایذه و شهرهای همجوار آن هستند. در اعتصاب‌ها نقش پررنگی دارند و برای همین هم همیشه زیرنظر هستند. به گفته او از آغاز آبان در شهر یک شبه حکومت نظامی برقرار شده است: «در برخی محله‌ها ریخته‌اند و تقریبا همه جوان‌ها را بازداشت کرده‌اند».
 
بازداشت گسترده در ایذه همواره به عنوان یک ابزار تهدید به کار گرفته شده است. حکومت برای ایجاد وحشت عمومی بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کند. او می‌گوید: در یک محله به اسم سرقنات همه پسرها را بازداشت کرده‌اند. در پیون خیلی‌ها را گرفته‌اند. در بقیه محله‌ها هم خیلی‌ها را بازداشت کرده‌اند»
 
حضور نیروهای امنیتی در میادین و خیابان‌های اصلی ایذه پرشمار گزارش شده است. همینطور نیروهای سرکوب در پوشش لباس شخصی نیز در این شهر زیاد هستند و به گفته شاهدان عینی «دائم در حال گشت‌زنی». شبکه اینترنت در ایذه از چند روز قبل به صورت کامل قطع شده است.
 
 
<nowiki>https://www.radiozamaneh.com/746894/</nowiki>




۸٬۸۸۵

ویرایش

منوی ناوبری