۱۶ مرداد: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۳۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۷ اوت ۲۰۲۳
(اصلاح ارقام)
 
خط ۸: خط ۸:
* ۱۳۵۶ - داریوش همایون مدیر روزنامه آیندگان که به سمت وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه جدید وارد شده بود، سخنگوی دولت شد.
* ۱۳۵۶ - داریوش همایون مدیر روزنامه آیندگان که به سمت وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه جدید وارد شده بود، سخنگوی دولت شد.
* ۱۳۵۹ - تشكيل جهاد دانشگاهی به فرمان خمينی
* ۱۳۵۹ - تشكيل جهاد دانشگاهی به فرمان خمينی
* ۱۷۸۹ - ایالات متحده (دولت فدرال) دارای وزارت جنگ شد که بعدا به وزارت دفاع تغییر نام داد. ۱۷۹۴ - رئیس جمهور وقت آمریکا با توجه به شورش مسلحانه یک گروه در ایالت پنسیلوانیا، دستور اجرای قانون میلیشیا را صادر کرد.  ۱۸۱۹ - پیروزی سیمون بولیوار بر نیروهای اسپانیایی  ۱۸۵۸ - ويكتوريا شاه انگلستان شهر اوتاوا، را برای پايتختی مهاجرنشين كانادا برگزيد كه هنوز پايتخت اين كنفدراسيون است.  ۱۹۰۲ - فاجعه آتشفشان كوه "په ‏له" در "جزيره مارتينيك" و مرگ چهل‏‌هزار نفر  ۱۹۳۳ - قتل‌عام ۳۰۰۰ آشوری توسط دولت عراق در روستای سمیل در عراق  ۱۹۴۰ - هیتلر منطقه مرزی آلزاس و لورن، را که مورد اختلاف آلمان و فرانسه بوده است ضمیمه آلمان ساخت.  ۱۹۹۶‌ - امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و كروات‌ها  ۱۹۹۸ - در اثر انفجار دو کامیون انتحاری به شکل همزمان که سفارت خانه‌های  آمریکا در دارالسلام،  پایتخت تانزانیا و نایروبی، پایتخت کنیا را هدف قرار داده بود، مجموعاً دست کم ۲۲۴ تن از جمله ۱۲ آمریکایی کشته و بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر زخمی شدند. ۲۱۳ تن از کشته‌ها و بیشتر زخمی‌ها (تنها ۸۵ تن در دارالسلام زخمی شدند) متعلق به نایروبی بود. ۲۰۰۸ -  تعرض نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی آغاز شد که روسیه ایستاد و گرجستان را عقب زد و اوستیای جنوبی اعلام استقلال کرد.  ۲۰۱۴ - درگذشت ادوارد شواردنادزه ، رئیس جمهوری پیشین گرجستان و وزیر امور خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی  ۲۰۱۶ - بزرگترین میتینگ تاریخ ترکیه با نام میتینگ "دموکراسی و شهدا"، در یئنی کاپی استانبول برگزار شد. ۵ میلیون تن در این میتینگ شرکت کردند.
* ۱۷۸۹ - ایالات متحده (دولت فدرال) دارای وزارت جنگ شد که بعدا به وزارت دفاع تغییر نام داد.  
* ۱۷۹۴ - رئیس جمهور وقت آمریکا با توجه به شورش مسلحانه یک گروه در ایالت پنسیلوانیا، دستور اجرای قانون میلیشیا را صادر کرد.   
* ۱۸۱۹ - پیروزی سیمون بولیوار بر نیروهای اسپانیایی   
* ۱۸۵۸ - ويكتوريا شاه انگلستان شهر اوتاوا، را برای پايتختی مهاجرنشين كانادا برگزيد كه هنوز پايتخت اين كنفدراسيون است.   
* ۱۹۰۲ - فاجعه آتشفشان كوه "په ‏له" در "جزيره مارتينيك" و مرگ چهل‏‌هزار نفر   
* ۱۹۳۳ - قتل‌عام ۳۰۰۰ آشوری توسط دولت عراق در روستای سمیل در عراق   
* ۱۹۴۰ - هیتلر منطقه مرزی آلزاس و لورن، را که مورد اختلاف آلمان و فرانسه بوده است ضمیمه آلمان ساخت.   
* ۱۹۹۶‌ - امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و كروات‌ها   
* ۱۹۹۸ - در اثر انفجار دو کامیون انتحاری به شکل همزمان که سفارت خانه‌های  آمریکا در دارالسلام،  پایتخت تانزانیا و نایروبی، پایتخت کنیا را هدف قرار داده بود، مجموعاً دست کم ۲۲۴ تن از جمله ۱۲ آمریکایی کشته و بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر زخمی شدند. ۲۱۳ تن از کشته‌ها و بیشتر زخمی‌ها (تنها ۸۵ تن در دارالسلام زخمی شدند) متعلق به نایروبی بود.
* ۲۰۰۸ -  تعرض نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی آغاز شد که روسیه ایستاد و گرجستان را عقب زد و اوستیای جنوبی اعلام استقلال کرد.   
* ۲۰۱۴ - درگذشت ادوارد شواردنادزه ، رئیس جمهوری پیشین گرجستان و وزیر امور خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی   
* ۲۰۱۶ - بزرگترین میتینگ تاریخ ترکیه با نام میتینگ "دموکراسی و شهدا"، در یئنی کاپی استانبول برگزار شد. ۵ میلیون تن در این میتینگ شرکت کردند.


== زادروزها ==
== زادروزها ==
۸٬۴۸۱

ویرایش

منوی ناوبری