شبه نظامیان حوثی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات حزب سیاسی | نام = حوثی‌های یمن (انصارالله) | نام بومی = | آرم =آرم حوثیها1.JPG | شماره رنگ = | رهبر = عبدالملک الحوثی | رئیس = | رئیس‌جمهور = | دبیرکل = | سخنگوی =محمد عبدالسلام | بنیانگذار...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳۸: خط ۳۸:
| پانوشت          =  
| پانوشت          =  
}}  
}}  
'''شبه نظامیان حوثی'''، که با نام انصارالله نیز شناخته می‌شوند، یک گروه شبه‌نظامی ستیزه‌جو در یمن هستند که در حال حاضر کنترل بسیاری از شمال و دیگر مناطق یمن را در دست دارند. این گروه که در دهه ۱۹۹۰ تشکیل شد، به نام بنیانگذار آن حسین بدرالدین الحوثی نامگذاری شد و آن‌ها از شاخه زیدی شیعه پیروی می‌کنند که ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند. علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن برای مقابله با قدرت فزاینده حوثی‌ها، در سال ۲۰۰۳ با کمک عربستان سعودی کارزار نظامی را آغاز کرد. پس از ماه‌ها اعتراضات مردمی در یمن، رئیس جمهور علی عبدالله صالح در نوامبر ۲۰۱۱، قدرت را به معاون خود عبد ربه منصورهادی واگذار کرد. اما هادی از حمایت مردمی کمی در یمن برخوردار بود و حوثی‌ها از خلاء قدرت در شمال استفاده کردند. از زمان وقوع انقلاب یمن در سال ۲۰۱۱، حوثی‌ها برای برکناری علی عبدالله صالح از قدرت جنگیدند، اما بعداً در سال ۲۰۱۵، به نیروهای عبدالله صالح پیوستند. هنگامی که اتحاد آن‌ها از هم پاشید، این حوثی‌ها بودند که دست برتر را داشتند و عبدالله صالح را در دسامبر ۲۰۱۷ کشتند. در سپتامبر ۲۰۱۴، حوثی‌ها صنعا پایتخت یمن را تصرف کردند و در ماه ژانویه، قانون اساسی جدید دولت را رد کردند و کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند. رئیس جمهور منصور هادی و دولت او در ۲۲ ژانویه استعفا دادند و ماه بعد، حوثی‌ها اعلام کردند که شورای ریاست جمهوری ۵نفره جایگزین هادی خواهد شد. منصور هادی از جنوب به عدن گریخت و استعفای خود را لغو کرد و خود را رئیس جمهور قانونی یمن معرفی کرد. در پاسخ، شورشیان حوثی شروع به بمباران مقر منصور هادی در عدن کردند. سپس به درخواست هادی، عربستان سعودی همراه با ائتلافی متشکل از ۹ کشور سُنی دیگر در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، حملات هوایی علیه مواضع حوثی‌ها را آغاز کردند، اما حوثی‌ها تسلیم نشدند. شبه نظامیان حوثی از آغاز '''[[جنگ اسرائیل و حماس|جنگ حماس و اسرائیل]]''' در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، در حمایت از '''[[جنبش حماس|حماس]]''' و مردم '''[[غزه]]''' حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را افزایش دادند و اعلام کردند که توقف حملات اسرائیل به نوار غزه، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد. آمریکا پس از هر حمله از سوی حوثی‌ها، رژیم ایران را مسئول این حملات معرفی می‌کرد. دولت‌های سنی بارها مدعی شده‌اند که رژیم ایران و حزب‌الله نیروی نیابتی‌اش تسلیحات، آموزش و حمایت مالی از حوثی‌ها ارائه کرده‌اند. هم‌چنین مقامات رژیم ایران حوثی‌ها را آموزش می‌دهد و ضمن حمایت از این گروه، آن‌ها را با '''[[حزب‌الله لبنان]]''' که نیروی نیابتی رژیم ایران است، مقایسه کرده‌اند. شبه نظامیان حوثی در چندین پایگاه در ایران از جمله در دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای در زیباکنار واقع در نواحی دریای خزر و جزیره فارو در خلیج فارس آموزش دیده‌اند. هم‌چنین اولین دوره آموزشی۶ماهه ویژه نیروهای نیابتی رژیم ایران شامل حوثی‌ها تحت نظر '''[[نیروی قدس سپاه پاسداران]]''' در سال ۲۰۲۰، برگزار شده است. حسین بدرالدین حوثی نخستین رهبر شبه نظامیان حوثی، در دهه ۱۳۶۰، به قم سفر کرده و روابط نزدیکی را با مقامات رژیم ایران بنا نهاده بود. از آن زمان مناسبات میان حوثی‌ها و جمهوری اسلامی افزایش یافته و رژیم ایران همواره میزبان مقامات شبه نظامیان حوثی بوده است.
'''شبه نظامیان حوثی'''، که با نام انصارالله نیز شناخته می‌شوند، یک گروه شبه‌نظامی ستیزه‌جو در یمن هستند که در حال حاضر کنترل بسیاری از شمال و دیگر مناطق یمن را در دست دارند. این گروه که در دهه ۱۹۹۰ تشکیل شد، به نام بنیانگذار آن حسین بدرالدین الحوثی نامگذاری شد و آن‌ها از شاخه زیدی شیعه پیروی می‌کنند که ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند. علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن برای مقابله با قدرت فزاینده حوثی‌ها، در سال ۲۰۰۳ با کمک عربستان سعودی کارزار نظامی را آغاز کرد. پس از ماه‌ها اعتراضات مردمی در یمن، رئیس جمهور علی عبدالله صالح در نوامبر ۲۰۱۱، قدرت را به معاون خود عبد ربه منصورهادی واگذار کرد. اما هادی از حمایت مردمی کمی در یمن برخوردار بود و حوثی‌ها از خلاء قدرت در شمال استفاده کردند. از زمان وقوع انقلاب یمن در سال ۲۰۱۱، حوثی‌ها برای برکناری علی عبدالله صالح از قدرت جنگیدند، اما بعداً در سال ۲۰۱۵، به نیروهای عبدالله صالح پیوستند. هنگامی که اتحاد آن‌ها از هم پاشید، این حوثی‌ها بودند که دست برتر را داشتند و عبدالله صالح را در دسامبر ۲۰۱۷ کشتند. در سپتامبر ۲۰۱۴، حوثی‌ها صنعا پایتخت یمن را تصرف کردند و در ماه ژانویه، قانون اساسی جدید دولت را رد کردند و کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند. رئیس جمهور منصور هادی و دولت او در ۲۲ ژانویه استعفا دادند و ماه بعد، حوثی‌ها اعلام کردند که شورای ریاست جمهوری ۵نفره جایگزین هادی خواهد شد. منصور هادی از جنوب به عدن گریخت و استعفای خود را لغو کرد و خود را رئیس جمهور قانونی یمن معرفی کرد. در پاسخ، شورشیان حوثی شروع به بمباران مقر منصور هادی در عدن کردند. سپس به درخواست هادی، عربستان سعودی همراه با ائتلافی متشکل از ۹ کشور سُنی دیگر در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، حملات هوایی علیه مواضع حوثی‌ها را آغاز کردند، اما حوثی‌ها تسلیم نشدند. شبه نظامیان حوثی از آغاز '''[[جنگ اسرائیل و حماس|جنگ حماس و اسرائیل]]''' در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، در حمایت از '''[[جنبش حماس|حماس]]''' و مردم '''[[غزه]]''' حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را افزایش دادند و اعلام کردند که توقف حملات اسرائیل به نوار غزه، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد. آمریکا پس از هر حمله از سوی حوثی‌ها، رژیم ایران را مسئول این حملات معرفی می‌کرد. دولت‌های عربی بارها مدعی شده‌اند که رژیم ایران و حزب‌الله نیروی نیابتی‌اش تسلیحات، آموزش و حمایت مالی به حوثی‌ها ارائه کرده‌اند. هم‌چنین مقامات رژیم ایران حوثی‌ها را آموزش می‌دهد و ضمن حمایت از این گروه، آن‌ها را با '''[[حزب‌الله لبنان]]''' که نیروی نیابتی رژیم ایران است، مقایسه کرده‌اند. شبه نظامیان حوثی در چندین پایگاه در ایران از جمله در دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای در زیباکنار واقع در نواحی دریای خزر و جزیره فارو در خلیج فارس آموزش دیده‌اند. هم‌چنین اولین دوره آموزشی۶ماهه ویژه نیروهای نیابتی رژیم ایران شامل حوثی‌ها تحت نظر '''[[نیروی قدس سپاه پاسداران]]''' در سال ۲۰۲۰، برگزار شده است. حسین بدرالدین حوثی نخستین رهبر شبه نظامیان حوثی، در دهه ۱۳۶۰، به قم سفر کرده و روابط نزدیکی را با مقامات رژیم ایران بنا نهاده بود. از آن زمان مناسبات میان حوثی‌ها و جمهوری اسلامی افزایش یافته و رژیم ایران همواره میزبان مقامات شبه نظامیان حوثی بوده است.


== تاریخچه یمن ==
== تاریخچه یمن ==
۸٬۶۹۹

ویرایش