بیژن جزنی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۱٬۳۳۸ بایت اضافه‌شده ،  ۱۵ آوریل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۲: خط ۵۲:
| پانویس            =
| پانویس            =
}}
}}
'''بیژن جزنی'''(زادروز ۲۹ فرودین ماه ۱۳۱۶ تیرباران ۲۹ فروردین ۱۳۵۴)از بنیانگذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود او از تئوزسینهای مازکسیست -لننیست بود و در همین رابطه چندین کتاب نوشته‌است علاوه بر آن وی علاقه زیادی به نقاشی داشت
'''بیژن جزنی'''(زادروز ۲۹ فرودین ماه ۱۳۱۶ تیرباران ۲۹ فروردین ۱۳۵۴)از بنیانگذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، جزنی سال اول دبستان را در اصفهان گذراند و سپس در تهران تحصیلاتش را ادامه داد. سرانجام در سال ۱۳۳۷ دیپلم متفرقه گرفت. سال ۱۳۳۸ در رشته فلسفه دانشکده فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شد اما نتوانست آن را به پایان برساند.
در سال‌های ۳۷ و ۳۸ و به دنبال اعتصاب رانندگان تاکسی تهران و اعتصاب کارگران خارک، جزنی به اتفاق برخی از دوستانش محفلی سیاسی تشکیل دادند. این محفل نشریه‌ای به نام «ندای خلق» و با امضای «جبهه واحد ضد استعمار» منتشر می‌کرد، گروه جزنی از ابتدای سال ۱۳۴۶ با مشکلات مالی برای آغاز مبارزه مسلحانه مواجه بود، آنها تصمیم گرفتند در اولین اقدام بانک تعاونی و توزیع شعبه قصابخانه را سرقت کنند، اما روز ۱۹ دی ماه بر اثر گزارش فرد نفوذی ساواک ناصر آقایان ماموران، جزنی و عباس سورکی را حین قرار خیابانی دستگیر کردند.
سرانجام بیژن جزنی به همراه ۸ زندانی سیاسی دیگر در شبانگاه ۲۹ فروردین ۱۳۵۴ در زندان اوین با دستور و طراحی پرویز ثابتی به قتل رسیدند.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==

منوی ناوبری