ابوالحسن صبا: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ابوالحسن صبا (۱۲۸۱ – ۱۳۳۶) استاد برجسته موسیقی ایرانی، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی بود. او از برجستهترین چهرههای موسیقی [[ایران]] در هفتاد سال گذشته است. برخی از چهرههای شاخص موسیقی معاصر در ایران از جمله شاگردان صبا بودهاند. او [[ویولن]] را بهطور جدی به خدمت موسیقی ایرانی در آورد و موفق شد همه زیر و بمها و ریزهکاریهای موسیقی ایران را با ویولن اجرا کند و ردیف دستگاههای ایرانی را برای این ساز بنویسد.<ref>ابوالحسن صبا، استاد موسیقی ایرانی درگذشت. سایت سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ابوالحسن صبا (۱۲۸۱ – ۱۳۳۶) استاد برجسته موسیقی ایرانی، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی بود. او از برجستهترین چهرههای موسیقی [[ایران]] در هفتاد سال گذشته است. برخی از چهرههای شاخص موسیقی معاصر در ایران از جمله شاگردان صبا بودهاند. او [[ویولن]] را بهطور جدی به خدمت موسیقی ایرانی در آورد و موفق شد همه زیر و بمها و ریزهکاریهای موسیقی ایران را با ویولن اجرا کند و ردیف دستگاههای ایرانی را برای این ساز بنویسد.<ref> ایران[https://www.mojahedin.org/events/4510 ابوالحسن صبا، استاد موسیقی ایرانی درگذشت. سایت سازمان مجاهدین خلق ایران]</ref> | ||
== زندگی و تحصیلات == | == زندگی و تحصیلات == | ||
ابوالحسن صبا در [[تهران]] و در خانوادهای اهل فرهنگ بهدنیا آمد. خانواده پدری او تا سه نسل با حرفه پزشکی سر و کار داشتند، اما همه از دوستداران دانش و هنر بودند.<ref>یادی از ابوالحسن صبا، "شهریار" موسیقی. دویچه وله فارسی</ref> او فرزند ابوالقاسم کمالالسلطنه، پزشک، ادیب و عاشق موسیقی بود. پدرش سهتار مینواخت و اولین استاد ِ پسر، پدر بود. ابوالقاسمخان کمالالسلطنه، خود نوه محمودخان صبا، ملکالشعرای دربار [[فتحعلیشاه قاجار]] بود. وی در اصل از مردم [[آذربایجان]] و از خاندان امرای دنبلی است و در نسبنامه تا سی و یک پشت به خالد برمکی میرسد.<ref name=":0">خانه ابوالحسن صبا. TEHRAN 3D</ref> | ابوالحسن صبا در [[تهران]] و در خانوادهای اهل فرهنگ بهدنیا آمد. خانواده پدری او تا سه نسل با حرفه پزشکی سر و کار داشتند، اما همه از دوستداران دانش و هنر بودند.<ref>[http://www.dw.com/fa-ir/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B5%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C/a-16461674 یادی از ابوالحسن صبا، "شهریار" موسیقی. دویچه وله فارسی]</ref> او فرزند ابوالقاسم کمالالسلطنه، پزشک، ادیب و عاشق موسیقی بود. پدرش سهتار مینواخت و اولین استاد ِ پسر، پدر بود. ابوالقاسمخان کمالالسلطنه، خود نوه محمودخان صبا، ملکالشعرای دربار [[فتحعلیشاه قاجار]] بود. وی در اصل از مردم [[آذربایجان]] و از خاندان امرای دنبلی است و در نسبنامه تا سی و یک پشت به خالد برمکی میرسد.<ref name=":0">خانه ابوالحسن صبا. TEHRAN 3D</ref> | ||
بهعلت تسلط پدر صبا به ادبيات فارسي و عربی، به او لقب کمالالسلطنه داده بودند. پدرش سه تار نیز می نواخت و اولین استاد پسر بود. | بهعلت تسلط پدر صبا به ادبيات فارسي و عربی، به او لقب کمالالسلطنه داده بودند. پدرش سه تار نیز می نواخت و اولین استاد پسر بود. | ||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
او در همین سال از طرف وزیری مأمور شد تا در رشت مدرسهای مخصوص موسیقی تأسیس کند. او نزدیک ۲ سال در رشت ماند و در آنجا ضمن آموزش موسیقی، به روستاها و کوهپایههای شمال رفت و به جمعآوری آهنگهای محلی پرداخت و ارمغانهایی از این سفر به همراه آورد. آهنگهای دیلمان، رقص چوبی قاسمآبادی،کوهستانی و امیری مازندرانی محصول این دوره پژوهش و وارسی صبا در موسیقی محلی آن نواحی است. | او در همین سال از طرف وزیری مأمور شد تا در رشت مدرسهای مخصوص موسیقی تأسیس کند. او نزدیک ۲ سال در رشت ماند و در آنجا ضمن آموزش موسیقی، به روستاها و کوهپایههای شمال رفت و به جمعآوری آهنگهای محلی پرداخت و ارمغانهایی از این سفر به همراه آورد. آهنگهای دیلمان، رقص چوبی قاسمآبادی،کوهستانی و امیری مازندرانی محصول این دوره پژوهش و وارسی صبا در موسیقی محلی آن نواحی است. | ||
صبا در نواختن همه سازهای موسیقی ردیف، چیرگی پیدا کرد و تمام سازهای ایرانی همچون سنتور، تار، سهتار، تنبک، نی، کمانچه، ویولن و نیز پیانو را در حد استادی مینواخت ولی ویولن و سهتار را به عنوان سازهای تخصصی خود برگزید. سپس در مدرسه عالی موسیقی به شاگردی علینقی وزیری درآمد و تک''''''نواز ارکستر او شد. پس از برگشتن از گيلان نيز، در سال ١٣١٠، در دو اتاق از خانه بزرگ پدريش کلاس موسيقی داير نمود و مشغول به تدريس شد.<ref>سایت آفتاب</ref> | صبا در نواختن همه سازهای موسیقی ردیف، چیرگی پیدا کرد و تمام سازهای ایرانی همچون سنتور، تار، سهتار، تنبک، نی، کمانچه، ویولن و نیز پیانو را در حد استادی مینواخت ولی ویولن و سهتار را به عنوان سازهای تخصصی خود برگزید. سپس در مدرسه عالی موسیقی به شاگردی علینقی وزیری درآمد و تک''''''نواز ارکستر او شد. پس از برگشتن از گيلان نيز، در سال ١٣١٠، در دو اتاق از خانه بزرگ پدريش کلاس موسيقی داير نمود و مشغول به تدريس شد.<ref>[http://www.aftab-magazine.com/1/page4:1 ابوالحسن صبا. سایت آفتاب.آزاده محبی]</ref> | ||
در سال ۱۳۱۸ که رادیو تهران تأسیس شد، صبا در رادیو به کار نوازندگی پرداخت ولی همچنان در هنرستان موسیقی مشغول آموزش و پژوهش در زمینه موسیقی بود و در اواخر عمر نیز در منزلش کلاس موسیقی دایر کرده بود و به علاقه''''''مندان آموزش میداد. | در سال ۱۳۱۸ که رادیو تهران تأسیس شد، صبا در رادیو به کار نوازندگی پرداخت ولی همچنان در هنرستان موسیقی مشغول آموزش و پژوهش در زمینه موسیقی بود و در اواخر عمر نیز در منزلش کلاس موسیقی دایر کرده بود و به علاقه''''''مندان آموزش میداد. | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
=== آثار غیر مستقل=== | === آثار غیر مستقل=== | ||
سلوی ای وطن (دستور ويولن وزيری)، چهارمضراب سهگاه (دستور ويولن وزيري) ، رنگ بيات ترك (23 قطعه ضربی)، پيش درآمد ترك (18 قطعه پيش درآمد)، نويد بهار و چهار مضراب ساده در ماهور (كتاب اول ويولن). از ديگر خدمات صبا اين بود كه برای ساز تنبک نت مخصوصی تدوين كرد و درسهای آن را روی كاغذ معمولی نوشت و در ضمن ملودیهای مخصوص آهنگها را به نت تنبك درآورد و به شاگردان آموخت. <ref>بیوگرافی ابوالحسن صبا. ویولونیست ایرانی</ref> | سلوی ای وطن (دستور ويولن وزيری)، چهارمضراب سهگاه (دستور ويولن وزيري) ، رنگ بيات ترك (23 قطعه ضربی)، پيش درآمد ترك (18 قطعه پيش درآمد)، نويد بهار و چهار مضراب ساده در ماهور (كتاب اول ويولن). از ديگر خدمات صبا اين بود كه برای ساز تنبک نت مخصوصی تدوين كرد و درسهای آن را روی كاغذ معمولی نوشت و در ضمن ملودیهای مخصوص آهنگها را به نت تنبك درآورد و به شاگردان آموخت. <ref>[http://violin1.blogfa.com/post-9.aspx بیوگرافی ابوالحسن صبا. ویولونیست ایرانی]</ref> | ||
== نقل قول و خاطرات == | == نقل قول و خاطرات == |