۱٬۶۶۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۱۵: | خط ۱۱۵: | ||
به رغم این تفاوتها، در موارد زیر نوعی توافق وجود دارد: | به رغم این تفاوتها، در موارد زیر نوعی توافق وجود دارد: | ||
* بنیادگرایی مذهبی پدیدهای جهانی است و متعلق به مذهب یا مکان خاصی نیست. | * بنیادگرایی مذهبی پدیدهای جهانی است و متعلق به مذهب یا مکان خاصی نیست. | ||
* به رغم تنوع و تعدد جریانهای دینی بنیادگرا در جهان و تنوع آنها در درون یک مذهب خاص، این | * به رغم تنوع و تعدد جریانهای دینی بنیادگرا در جهان و تنوع آنها در درون یک مذهب خاص، این جریانها ویژگیهای مشترکی دارند؛ از جمله: | ||
*# همه معتقد به قطعیت متون مقدس هستند | *# همه معتقد به قطعیت متون مقدس هستند. | ||
*# خواهان بازگشت و بکارگیری مجدد احکام و اشکال گذشته هستند. | *# خواهان بازگشت و بکارگیری مجدد احکام و اشکال گذشته هستند. | ||
*# واجد جهتگیریهای سیاسی و اجتماعی هستند. | *# واجد جهتگیریهای سیاسی و اجتماعی هستند. | ||
خط ۱۲۲: | خط ۱۲۲: | ||
== بینادگرایی اسلامی == | == بینادگرایی اسلامی == | ||
مفهوم بنیادگرایی اسلامی با ظهور | مفهوم بنیادگرایی اسلامی با ظهور جریانهای دینی در کشورهای اسلامی و به خصوص روی کار آمدن حکومت ولایت فقیه در ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ادبیات علوم سیاسی و جامعه شناسی کاربرد یافت. | ||
راشد غنوشی میگوید: | راشد غنوشی میگوید: | ||
خط ۱۴۶: | خط ۱۴۶: | ||
== ریشههای بنیادگرایی اسلامی == | == ریشههای بنیادگرایی اسلامی == | ||
در همه مذاهب اسلامی (چه شیعه و چه سنی) دو نوع تفکر در دین وجود دارد | در همه مذاهب اسلامی (چه شیعه و چه سنی) دو نوع تفکر در دین وجود دارد. | ||
دسته اول دستهای است که میتوان آنرا ترقی خواه و نوگرا دانست و دسته دوم دستهای است که باید آنرا بنیادگرا یا ارتجاعی نام گذاشت. | دسته اول دستهای است که میتوان آنرا ترقی خواه و نوگرا دانست و دسته دوم دستهای است که باید آنرا بنیادگرا یا ارتجاعی نام گذاشت. |
ویرایش