اولین باغچه‌بان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
اِولین باغچه بان( 1389 ـ 1307 ) زاده ي مرسين درتركيه است. وي تحصيلات هنري خود را در سن سيزده چهارده سالگي و در رشته ي پيانو و آواز اپرا در كنسرواتوار موسيقي آنكارا آغاز كرده و با درجه ممتاز به پايان رساند. در سال 1329 پس از ازدواج با ثمين باغچه بان كه
{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی
او نيز در رشته آهنگسازي در همين كنسرواتوار تحصيل كرده بود، به ايران رفت و تا سال 1373 كه خانواده مجدد  به تركيه مهاجرت نمود، فعاليتهاي خود را در زمينه خوانندگي، تعليم آواز، رهبري كُر، مديريت و سرپرستي  موسيقي و كُر كودكان بي سرپرست در تهران ادامه داد.
| نام            = اِولین باغچه‌بان
| تصویر          =اولین باغچه‌بان 3.jpg
| توضیح_تصویر    =
| اندازه_تصویر    =۲۰۰px
| دورنما          =بله
| نام_اصلی        =
| نام_مستعار      =
|همسر            =ثمین باغچه‌بان
| تولد            = ۱۳۰۷ مرسین - ترکیه
| مرگ            = نهم آبان ۱۳۸۹ استانبول ترکیه
|علت مرگ =
| ملیت            = ترکیه‌ای
| ساز            =پیانو
| نوع_صوت        =متزوسوپرانو
| سبک            = اپرا
| حرفه            =خواننده اپرا
| زمینه فعالیت    =موسیقی
| مدت            =
| هنرمندان همکار =[[ثمین باغچه‌بان]] - [[منیر وکیلی]] - حشمت سنجری - [[فاخره صبا]] - [[منصوره قصری]] - [[ناهید همت‌آبادی]]
| تحصیلات          = کنسرواتوار دولتی آنکارا
| دانشگاه        =
| شاگرد          =[[حسین سرشار]]- [[پری زنگنه]] -
| استاد          =
| علت معروف‌شدن    =
| بنیانگذار      =کر ملی تهران - اپرای ایران
| آلبوم معروف    = رنگین کمون
| جایزه          =
| عضو گروه        =
| ناشر            =
| نقش‌های_مرتبط    =
| وب‌گاه          = [https://www.facebook.com/Evelyn-Baghcheban-177783518959807/ فیس بوک اِولین باغچه‌بان]
| اعضای_کنونی    =
| اعضای_پیشین    =
| سازهای_برجسته  =
| امضا            =
| اندازه_امضا    =
| جایگزین_امضا    =
}}


== زندگي نامه ==
'''اِولین باغچه بان''' Evlin Baghtcheban(زاده ۱۳۰۷ - درگذشته ۹ آبان ۱۳۸۹) خواننده اپرا، نوازنده پیانو و موسیقی‌دان، در یک خانواده آشوری از مادری فرانسوی در مرسین ترکیه متولد شد. وی تحصیلات هنری خود را در سن سیزده چهارده سالگی و در رشتهٔ پیانو و آواز اپرا در کنسرواتوار موسیقی آنکارا آغاز کرد و با درجه ممتاز به پایان رساند. در سال ۱۳۲۹ پس از ازدواج با [[ثمین باغچه‌بان]] که او نیز در رشته آهنگ‌سازی در همین کنسرواتوار تحصیل کرده بود، به ایران رفت و تا سال ۱۳۷۳ که خانواده دوباره به ترکیه مهاجرت کرد، فعالیت‌های خود را در زمینه خوانندگی، تعلیم آواز، رهبری کُر، مدیریت و سرپرستی موسیقی و کُر کودکان بی‌سرپرست در تهران ادامه داد.<ref name=":0">بی‌بی‌سی فارسی - [http://www.bbc.com/persian/iran/2010/11/101108_l41_music_evlin_baghcheban_obituariy عشقهای اِولین باغچه‌بان]</ref>
اِولین باغچه بان و زنده ياد فاخره صبا جزو اولين خوانندگان اپرا در ايران بودند كه آموزش اين رشته ي هنري را در هنرستان عالي موسيقي نيز برعهده داشتند. اِولین باغچه بان علاوه برتدريس، با انجام رسيتالهاي آواز از آهنگسازان معروف جهان و آثار آهنگسازان ايراني مانند ثمين باغچه بان و حسين ناصحي، علاوه بر معرفي آثار اين هنرمندان به شنوندگان ايراني، كنسرتهايي نيز در ساير كشورها برگزار نموده و شنوندگان اروپايي را با آثار آوازي نامبردگان آشنا نمود.


اِولین باغچه بان هم زمان با تدريس آواز در هنرستان عالي موسيقي، به تشكيل گروه كُر از هنرجويان آواز و هنرجويان ساير رشته هاي موسيقي هنرستان اقدام نموده و خود نيز رهبري اين گروه را بر عهده داشت. اين گروه آواز جمعي برنامه هايي را نيز به همراه اركستر زهي هنرستان عالي موسيقي به-رهبري واحه خوجايان هنرآموز ويولن، در دانشگاه تهران، باشگاه ارامنه و تلويزيون ملي آن زمان ( تلويزيون ثابت پاسال) به اجرا گذاشت كه البته بعلت شرايط فني موجود نه با ضبط قبلي و سپس پخش بلكه بطور زنده اجرا و همزمان مستقيما از تلويزيون پخش ميگرديد. قطعه «استابات ماتر» «مرثيه در سوگ عيسي مسيح» اثر معروف «پرگولزي»  با تك خواني سودابه صفائيه و ناهيد همت آبادي نيز از جمله كار مشترك گروه كُر و اركستر هنرستان عالي موسيقي ست كه آن زمان در باشگاه ارامنه و تلويزيون اجرا گرديد.
== زندگی‌نامه ==
اِولین باغچه‌بان و زنده یاد [[فاخره صبا]] جزو اولین خوانندگان اپرا در ایران بودند که آموزش این رشتهٔ هنری را در هنرستان عالی موسیقی نیز برعهده داشتند.<ref name=":1">همبستگی ملی - [https://www.hambastegimeli.com/ديدگاه-ها/14095-2010-11-11-16-10-34 ناهید همت‌آبادی، خاطراتی از پس غبار]</ref> اِولین باغچه‌بان علاوه برتدریس، با انجام رسیتال‌های آواز از آهنگسازان معروف جهان و آثار آهنگسازان ایرانی مانند ثمین باغچه‌بان و [[حسین ناصحی]]، علاوه بر معرفی آثار این هنرمندان به شنوندگان ایرانی، کنسرت‌هایی نیز در سایر کشورها برگزار  و شنوندگان اروپایی را با آثار آوازی نامبردگان آشنا کرد.<ref>یوتوب [https://www.youtube.com/watch?v=2TrS8fFvU4U Verdi: Il tovatore - Evlin Baghcheban (mezzo-soprano) - Tehran Opera Orchestra (ca. 1968)]</ref>


== فعاليتهاي هنري ==
اِولین باغچه‌بان هم‌زمان با تدریس آواز در هنرستان عالی موسیقی، به تشکیل گروه کُر از هنرجویان آواز و هنرجویان سایر رشته‌های موسیقی هنرستان اقدام کرد و خود نیز رهبری این گروه را بر عهده داشت. این گروه آواز جمعی، برنامه‌هایی را نیز به همراه ارکستر زهی هنرستان عالی موسیقی به رهبری [[واحه خوجایان]] هنرآموز ویولن، در [[دانشگاه تهران]]، [[باشگاه ارامنه]] و [[رادیو تلویزیون ملی ایران|تلویزیون ملی]] آن زمان (تلویزیون ثابت پاسال) به اجرا گذاشت که البته به‌علت شرایط امکانات فنی آن‌زمان نه با ضبط قبلی و سپس پخش، بلکه بطور زنده اجرا و هم‌زمان مستقیماً از تلویزیون پخش می‌شد.<ref name=":1" /> قطعه «استابات ماتر» «مرثیه در سوگ عیسی مسیح» اثر معروف «پرگولزی» با تک خوانی [[سودابه صفائیه]] و [[ناهید همت‌آبادی]] نیز از جمله کار مشترک گروه کُر و ارکستر [[هنرستان عالی موسیقی]] ست که آن زمان در باشگاه ارامنه و تلویزیون اجرا شد.<ref name=":1" />
اِولین باغچه بان همراه با فاخره صبا و منير وكيلي از پايه گزاران اپراي تهران ميباشند. هنگام افتتاح تالار رودكي ـ اپراي تهران ( فعلا بنام تالار وحدت ) به-سال 1346  اِولین باغچه بان اجراي نقشي را در اپراي آتوسا اثر توماس كريستين داويد آهنگساز اتريشي به عهده داشت و پس از آن نيز با ادامه و گسترش فعاليتهاي اپراي تهران، رلهاي اول متعددي را در اپراهاي مختلف اجرا و بازي نمود كه از آن  جمله ميتوان از اپراي: كارمن و جميله اثر ژرژ بيزه، شواليه روستايي اثر پي يترو ماسكاني، زنها همه اينطورند اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، خوانندگان دوره گرد اثر جوزپّه وردي، آرايشگر شهر سويل اثر جواكينو روسيني نام برد.


اِولین باغچه بان با صداي زيباي متزوسوپرانو، احساس هنري و موزيكاليته عالي حاصل از تحصيلات موسيقي، توانايي تكنيكي و هنري خود را در اجراي نقشهاي گوناگون به نمايش گذاشته و با تحسين بسيار از سوي بينندگان و شنوندگان، مورد استقبال قرار مي گرفت.
== فعالیتهای هنری ==
اِولین باغچه بان همراه با فاخره صبا و [[منیر وکیلی]] از پایه گزاران اپرای تهران هستند.<ref>[http://pejmanakbarzadeh.nl/content/2013/08/Persian-Choral-Music-an-Introduction Persian Choral Music : an Introduction]</ref> هنگام افتتاح  [[تالار رودکی]] (که درحال حاضر تالار وحدت نامیده می‌شود) در سال ۱۳۴۶  اِولین باغچه بان اجرای نقشی را در اپرای آتوسا اثر توماس کریستین داوید آهنگساز اتریشی به عهده داشت و پس از آن نیز با ادامه و گسترش فعالیت‌های اپرای تهران، رل‌های اول متعددی را در اپراهای مختلف اجرا و بازی نمود که از آن جمله می‌توان از اپرای: «کارمن» و «جمیله» اثر «ژرژ بیزه»، «شوالیه روستایی» اثر «پی یترو ماسکانی»، «زن‌ها همه این‌طورند» اثر «ولفگانگ آمادئوس موتسارت»، «خوانندگان دوره‌گرد» اثر «جوزپّه وردی»، «آرایشگر شهر سویل» اثر «جواکینو روسینی» نام برد.<ref name=":1" />[[پرونده:گروه کر ملی تهران اولین باغچه‌بان تالار رودکی.jpg|بندانگشتی|گروه کر ملی تهران  تالار رودکی]]اِولین باغچه‌بان با صدای زیبای متزوسوپرانو، احساس هنری و موزیکالیته عالی حاصل از تحصیلات موسیقی، توانایی تکنیکی و هنری خود را در اجرای نقش‌های گوناگون به نمایش گذاشته و با تحسین بسیار از سوی بینندگان و شنوندگان، مورد استقبال قرار می‌گرفت.<ref name=":1" />


با افتتاح تالار رودكي، كُر هنرستان عالي موسيقي نيز بطور رسمي در اپرا ادغام شده و بنام كُر ملي تهران در برنامه هاي گوناگون اپرا و اجراي كنسرتها شركت داشت كه رهبري بعضي از آنها را همچنان اِولین باغچه بان بر عهده داشت از جمله در مراسم تاجگذاري شاه و فرح در كاخ گلستان. اما پيشآمد اختلاف بين عده اي از هنرمندان تالار رودكي از جمله اِولین باغچه بان و مدير وقت اپرا، او را به-ترك تالار و عدم شركت در برنامه هاي بعدي اپرا واداشت:<blockquote>«با رضايي نساختيم. از دفتر فرح پهلوي سراغ من آمدند كه گروه كنسرتي از بچه هاي يتيم درست كنيم. من هم به چند شهرستان رفتم و از ميان شش هزار نفر، دويست نفر آوردم و پس از يك سال اولين كنسرت را داديم.»</blockquote>كُر كودكان و نوجوانان در سال 1357 در اجراي قطعه ي رنگين كمون اثر ثمين باغچه بان و به همراهي اركستر سنفوني وين كه  اِولین باغچه بان و منصوره قصري سوليست آن هستند نيز همكاري كرده است.
با افتتاح تالار رودکی، کُر هنرستان عالی موسیقی نیز بطور رسمی در اپرا ادغام شده و بنام کُر ملی تهران در برنامه‌های گوناگون اپرا و اجرای کنسرت‌ها شرکت داشت که رهبری بعضی از آنها را همچنان اِولین باغچه‌بان بر عهده داشت از جمله در مراسم تاجگذاری [[محمدرضا پهلوی|شاه]] و [[فرح دیبا|فرح]] در کاخ گلستان. اما پیشامد اختلاف بین عده‌ای از هنرمندان تالار رودکی از جمله اِولین باغچه‌بان و مدیر وقت اپرا، او را به ترک تالار و عدم شرکت در برنامه‌های بعدی اپرا واداشت:<blockquote>«با رضایی نساختیم. از دفتر فرح پهلوی سراغ من آمدند که گروه کنسرتی از بچه‌های یتیم درست کنیم. من هم به چند شهرستان رفتم و از میان شش هزار نفر، دویست نفر آوردم و پس از یک سال اولین کنسرت را دادیم<ref name=":2">دوویچه وله - [http://www.dw.com/fa-ir/اولین-باغچهبان-یکی-از-پایه-گذاران-اپرا-در-ایران/a-5092135 اولین باغچه‌بان: یکی از پایه گذاران اپرا در ایران]</ref></blockquote>اولین باغچه‌بان پس از تأسیس مدرسه موسیقی کودکان بر آن بود تا با کمک [[سازمان ملل متحد]] یک دهکده موسیقی ایجاد کند که با وقوع [[انقلاب ۱۳۵۷ ایران|انقلاب سال ۵۷]] و بازگشت او به ترکیه طرحش ناتمام ماند.<ref name=":0" /><ref name=":2" />
کُر کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۷ در اجرای قطعهٔ «رنگین کمون» اثر [[ثمین باغچه‌بان]] و به همراهی ارکستر سنفونی وین که اِولین باغچه بان و [[منصوره قصری]] سولیست آن هستند نیز همکاری کرده‌است.<ref>یوتوب - [https://www.youtube.com/watch?v=EvwqqqMfcwg Samin Baghcheban: Rangin Kamun / Rainbow | ثمین باغچه بان: رنگین کمون]</ref><ref>مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان - [https://koodaki.org/en/node/778 اولین باغچه بان]</ref>


== بازگشت به ترکیه ==
== بازگشت به ترکیه ==
خانواده باغچه بان از سال 1363 در تركيه ـ استانبول اقامت گزيد و  اِولین نيز تا سال 1373 كه از دانشگاه معمار سنان استانبول بازنشسته گرديد، در اين مؤسسه به تعليم پيانو پرداخت. خودش مي گويد: <blockquote>«تركيه وطن من است و من مثل يك درخت در آنجا رشد كردم اما ميوه هايم را در ايران دادم و در ايران به بار نشست. براي همين هر دو كشور را دوست دارم و هر دو را وطن خود ميدانم.»</blockquote>اِولین باغچه بان طي اقامت ساليان در تركيه، كتب و مقالاتي چند درباره ي تكنيك و متد نوازندگي پيانو و آواز از فرانسه به تركي ترجمه، كتابهايي براي كودكان تهيه و كتابي نيز درباره هنرمندان ايراني به فرانسه نگاشته كه حق استفاده از تمام حقوق آنها را به دانشگاه معمار سنان واگذار كرده است:<blockquote>«تمام حقوق اين كتابها را به دانشگاه معمار سنان هديه كردم به عنوان سپاس از خدماتي كه ملت و دولت تركيه به من داده بود چون كه من تحصيلاتم را كه  به پايان رساندم به تركيه هيچ خدمتي انجام نداده، آمدم ايران، تمام خدماتم را اينجا انجام دادم و آنجا نتوانستم. بخاطر اينكه وجدانم آسوده باشد همه اين آثار را كه ترجمه كردم به آن دانشگاه هديه دادم كه يك وظيفه بود»   </blockquote>اِولین باغچه بان بتاريخ 9 آبان 1389 در سن 82 سالگي بعلت ايست قلبي در استانبول درگذشت و روز 10 آبان پيكر او در قسمت آسيايي گورستان ايرانيان در كنار مزار ثمين باغچه بان به خاك سپرده شد.
با روی کار آمدن آخوندها و تعطیلی اغلب فعالیت‌های موسیقی و ممنوعیت آواز زنان خانواده باغچه‌بان در  سال ۱۳۶۳ مجبور به ترک ایران شدند و در ترکیه ـ استانبول اقامت کردند. اِولین نیز تا سال ۱۳۷۳ که از دانشگاه هنرهای زیبای«معمار سینان» Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi استانبول بازنشسته شد، در این دانشگاه به تعلیم پیانو پرداخت. خودش می‌گوید: <blockquote>«بعد از انقلاب، سختی زیادی کشیدیم. ادامۀ فعالیت هنری در ایران برای ما امکان‌پذیر نبود. تنها امیدمان این بود که من ترک بودم و می‌توانستیم به ترکیه بازگردیم، اما تهیۀ شناسنامه ترکی برای بچه‌ها کار دشواری بود. ثمین هم یک سال اجازۀ خروج نداشت. تا اینکه بالاخره در استامبول سر و سامان گرفتیم. سال ۲۰۰۰ به ایران بازگشتم. دلم می‌خواست ایران را- آن مادر خوشگل، زیبا و مهربانی را که ترک کرده بودم- دوباره ببینم. اما چه قدر همه چیز عوض شده بود..<ref>جدید آنلاین - [http://www.jadidonline.com/story/31102010/frnk/evlin_bahceban اِولین ترک پارسی گوی]</ref></blockquote>
[[پرونده:اولین باغچه‌بان 4.jpg|بندانگشتی|اِولین باغچه‌بان]]
اِولین باغچه‌بان طی سال‌ها اقامت در ترکیه، کتاب‌ها و مقالاتی چند دربارهٔ تکنیک و متد نوازندگی پیانو و آواز از فرانسه به ترکی ترجمه، کتابهایی برای کودکان تهیه و کتابی نیز دربارهٔ هنرمندان ایرانی به فرانسه نوشته که حق استفاده از تمام حقوق آنها را به دانشگاه «معمار سینان» واگذار کرده‌است:<blockquote>«تمام حقوق این کتاب‌ها را به دانشگاه معمار سنان هدیه کردم به عنوان سپاس از خدماتی که ملت و دولت ترکیه به من داده بود چون که من تحصیلاتم را که به پایان رساندم به ترکیه هیچ خدمتی انجام نداده، آمدم ایران، تمام خدماتم را اینجا انجام دادم و آنجا نتوانستم. بخاطر اینکه وجدانم آسوده باشد همه این آثار را که ترجمه کردم به آن دانشگاه هدیه دادم که یک وظیفه بود» </blockquote>
اِولین باغچه‌بان در ۹ آبان ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی بعلت ایست قلبی در استانبول درگذشت و روز ۱۰ آبان پیکر او در قسمت آسیایی گورستان ایرانیان در کنار مزار ثمین باغچه‌بان به خاک سپرده شد.


 
== پانویس ==
== جستارهای وابسته ==
{{پانویس}}
 
[[رده:نوازندگان پیانو اهل ایران]]
== منابع ==
[[رده:خوانندگان زن اهل ایران]]
{{پانویس}}
[[رده:خوانندگان اهل ایران]]
[[رده:موسیقی‌دانان اهل ایران]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۱۷:۵۱

اِولین باغچه‌بان
اولین باغچه‌بان 3.jpg
اطلاعات
تولد۱۳۰۷ مرسین - ترکیه
ملیتترکیه‌ای
مرگنهم آبان ۱۳۸۹ استانبول ترکیه
سبک‌(ها)اپرا
حرفه(ها)خواننده اپرا
ساز(ها)پیانو
زمینهٔ فعالیتموسیقی
نوع صوتمتزوسوپرانو
هنرمندان همکارثمین باغچه‌بان - منیر وکیلی - حشمت سنجری - فاخره صبا - منصوره قصری - ناهید همت‌آبادی
تحصیلاتکنسرواتوار دولتی آنکارا
شاگرد(ها)حسین سرشار- پری زنگنه -
بنیانگذارکر ملی تهران - اپرای ایران
آلبوم معروفرنگین کمون
وب‌گاهفیس بوک اِولین باغچه‌بان

اِولین باغچه بان Evlin Baghtcheban(زاده ۱۳۰۷ - درگذشته ۹ آبان ۱۳۸۹) خواننده اپرا، نوازنده پیانو و موسیقی‌دان، در یک خانواده آشوری از مادری فرانسوی در مرسین ترکیه متولد شد. وی تحصیلات هنری خود را در سن سیزده چهارده سالگی و در رشتهٔ پیانو و آواز اپرا در کنسرواتوار موسیقی آنکارا آغاز کرد و با درجه ممتاز به پایان رساند. در سال ۱۳۲۹ پس از ازدواج با ثمین باغچه‌بان که او نیز در رشته آهنگ‌سازی در همین کنسرواتوار تحصیل کرده بود، به ایران رفت و تا سال ۱۳۷۳ که خانواده دوباره به ترکیه مهاجرت کرد، فعالیت‌های خود را در زمینه خوانندگی، تعلیم آواز، رهبری کُر، مدیریت و سرپرستی موسیقی و کُر کودکان بی‌سرپرست در تهران ادامه داد.[۱]

زندگی‌نامه

اِولین باغچه‌بان و زنده یاد فاخره صبا جزو اولین خوانندگان اپرا در ایران بودند که آموزش این رشتهٔ هنری را در هنرستان عالی موسیقی نیز برعهده داشتند.[۲] اِولین باغچه‌بان علاوه برتدریس، با انجام رسیتال‌های آواز از آهنگسازان معروف جهان و آثار آهنگسازان ایرانی مانند ثمین باغچه‌بان و حسین ناصحی، علاوه بر معرفی آثار این هنرمندان به شنوندگان ایرانی، کنسرت‌هایی نیز در سایر کشورها برگزار و شنوندگان اروپایی را با آثار آوازی نامبردگان آشنا کرد.[۳]

اِولین باغچه‌بان هم‌زمان با تدریس آواز در هنرستان عالی موسیقی، به تشکیل گروه کُر از هنرجویان آواز و هنرجویان سایر رشته‌های موسیقی هنرستان اقدام کرد و خود نیز رهبری این گروه را بر عهده داشت. این گروه آواز جمعی، برنامه‌هایی را نیز به همراه ارکستر زهی هنرستان عالی موسیقی به رهبری واحه خوجایان هنرآموز ویولن، در دانشگاه تهران، باشگاه ارامنه و تلویزیون ملی آن زمان (تلویزیون ثابت پاسال) به اجرا گذاشت که البته به‌علت شرایط امکانات فنی آن‌زمان نه با ضبط قبلی و سپس پخش، بلکه بطور زنده اجرا و هم‌زمان مستقیماً از تلویزیون پخش می‌شد.[۲] قطعه «استابات ماتر» «مرثیه در سوگ عیسی مسیح» اثر معروف «پرگولزی» با تک خوانی سودابه صفائیه و ناهید همت‌آبادی نیز از جمله کار مشترک گروه کُر و ارکستر هنرستان عالی موسیقی ست که آن زمان در باشگاه ارامنه و تلویزیون اجرا شد.[۲]

فعالیتهای هنری

اِولین باغچه بان همراه با فاخره صبا و منیر وکیلی از پایه گزاران اپرای تهران هستند.[۴] هنگام افتتاح تالار رودکی (که درحال حاضر تالار وحدت نامیده می‌شود) در سال ۱۳۴۶ اِولین باغچه بان اجرای نقشی را در اپرای آتوسا اثر توماس کریستین داوید آهنگساز اتریشی به عهده داشت و پس از آن نیز با ادامه و گسترش فعالیت‌های اپرای تهران، رل‌های اول متعددی را در اپراهای مختلف اجرا و بازی نمود که از آن جمله می‌توان از اپرای: «کارمن» و «جمیله» اثر «ژرژ بیزه»، «شوالیه روستایی» اثر «پی یترو ماسکانی»، «زن‌ها همه این‌طورند» اثر «ولفگانگ آمادئوس موتسارت»، «خوانندگان دوره‌گرد» اثر «جوزپّه وردی»، «آرایشگر شهر سویل» اثر «جواکینو روسینی» نام برد.[۲]

گروه کر ملی تهران تالار رودکی

اِولین باغچه‌بان با صدای زیبای متزوسوپرانو، احساس هنری و موزیکالیته عالی حاصل از تحصیلات موسیقی، توانایی تکنیکی و هنری خود را در اجرای نقش‌های گوناگون به نمایش گذاشته و با تحسین بسیار از سوی بینندگان و شنوندگان، مورد استقبال قرار می‌گرفت.[۲] با افتتاح تالار رودکی، کُر هنرستان عالی موسیقی نیز بطور رسمی در اپرا ادغام شده و بنام کُر ملی تهران در برنامه‌های گوناگون اپرا و اجرای کنسرت‌ها شرکت داشت که رهبری بعضی از آنها را همچنان اِولین باغچه‌بان بر عهده داشت از جمله در مراسم تاجگذاری شاه و فرح در کاخ گلستان. اما پیشامد اختلاف بین عده‌ای از هنرمندان تالار رودکی از جمله اِولین باغچه‌بان و مدیر وقت اپرا، او را به ترک تالار و عدم شرکت در برنامه‌های بعدی اپرا واداشت:

«با رضایی نساختیم. از دفتر فرح پهلوی سراغ من آمدند که گروه کنسرتی از بچه‌های یتیم درست کنیم. من هم به چند شهرستان رفتم و از میان شش هزار نفر، دویست نفر آوردم و پس از یک سال اولین کنسرت را دادیم.»[۵]

اولین باغچه‌بان پس از تأسیس مدرسه موسیقی کودکان بر آن بود تا با کمک سازمان ملل متحد یک دهکده موسیقی ایجاد کند که با وقوع انقلاب سال ۵۷ و بازگشت او به ترکیه طرحش ناتمام ماند.[۱][۵]

کُر کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۷ در اجرای قطعهٔ «رنگین کمون» اثر ثمین باغچه‌بان و به همراهی ارکستر سنفونی وین که اِولین باغچه بان و منصوره قصری سولیست آن هستند نیز همکاری کرده‌است.[۶][۷]

بازگشت به ترکیه

با روی کار آمدن آخوندها و تعطیلی اغلب فعالیت‌های موسیقی و ممنوعیت آواز زنان خانواده باغچه‌بان در سال ۱۳۶۳ مجبور به ترک ایران شدند و در ترکیه ـ استانبول اقامت کردند. اِولین نیز تا سال ۱۳۷۳ که از دانشگاه هنرهای زیبای«معمار سینان» Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi استانبول بازنشسته شد، در این دانشگاه به تعلیم پیانو پرداخت. خودش می‌گوید:

«بعد از انقلاب، سختی زیادی کشیدیم. ادامۀ فعالیت هنری در ایران برای ما امکان‌پذیر نبود. تنها امیدمان این بود که من ترک بودم و می‌توانستیم به ترکیه بازگردیم، اما تهیۀ شناسنامه ترکی برای بچه‌ها کار دشواری بود. ثمین هم یک سال اجازۀ خروج نداشت. تا اینکه بالاخره در استامبول سر و سامان گرفتیم. سال ۲۰۰۰ به ایران بازگشتم. دلم می‌خواست ایران را- آن مادر خوشگل، زیبا و مهربانی را که ترک کرده بودم- دوباره ببینم. اما چه قدر همه چیز عوض شده بود...»[۸]

اِولین باغچه‌بان

اِولین باغچه‌بان طی سال‌ها اقامت در ترکیه، کتاب‌ها و مقالاتی چند دربارهٔ تکنیک و متد نوازندگی پیانو و آواز از فرانسه به ترکی ترجمه، کتابهایی برای کودکان تهیه و کتابی نیز دربارهٔ هنرمندان ایرانی به فرانسه نوشته که حق استفاده از تمام حقوق آنها را به دانشگاه «معمار سینان» واگذار کرده‌است:

«تمام حقوق این کتاب‌ها را به دانشگاه معمار سنان هدیه کردم به عنوان سپاس از خدماتی که ملت و دولت ترکیه به من داده بود چون که من تحصیلاتم را که به پایان رساندم به ترکیه هیچ خدمتی انجام نداده، آمدم ایران، تمام خدماتم را اینجا انجام دادم و آنجا نتوانستم. بخاطر اینکه وجدانم آسوده باشد همه این آثار را که ترجمه کردم به آن دانشگاه هدیه دادم که یک وظیفه بود»

اِولین باغچه‌بان در ۹ آبان ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی بعلت ایست قلبی در استانبول درگذشت و روز ۱۰ آبان پیکر او در قسمت آسیایی گورستان ایرانیان در کنار مزار ثمین باغچه‌بان به خاک سپرده شد.

پانویس