۶۶۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{ویرایش}} | |||
{{جعبه اطلاعات شاعر و نویسنده | {{جعبه اطلاعات شاعر و نویسنده | ||
| نام = خسرو شهریاری | | نام = خسرو شهریاری | ||
خط ۳۱: | خط ۳۳: | ||
|تخلص = | |تخلص = | ||
|فیلم ساخته بر اساس اثر= | |فیلم ساخته بر اساس اثر= | ||
| همسر =گیسو شاکری | | همسر =[[گیسو شاکری]] | ||
| شریک زندگی = | | شریک زندگی = | ||
| فرزندان = | | فرزندان = | ||
خط ۴۷: | خط ۴۹: | ||
}} | }} | ||
'''خسرو شهریاری'''، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است که در تبعید و در سوئد به سر میبرد. او داری لیسانس از دانشکده ی هنرهای دراماتیک در رشته ی ادبیات نمایشی و فوق لیسانس جامعه شناسی هنر از دانشگاه فارابی و دکترای بازیگری، کارگردانی و نمایش از دانشگاه نیو ساوت ویلز استرلیا است.<ref>کانون نویسندگان ایران در تبعید - [http://iwae.info/1396/10/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C/ کارنامه فرهنگی دکتر خسرو شهریاری]</ref> خسرو شهریاری | '''خسرو شهریاری'''، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است که در تبعید و در سوئد به سر میبرد. او داری لیسانس از دانشکده ی هنرهای دراماتیک در رشته ی ادبیات نمایشی و فوق لیسانس جامعه شناسی هنر از دانشگاه فارابی و دکترای بازیگری، کارگردانی و نمایش از دانشگاه نیو ساوت ویلز استرلیا است.<ref>کانون نویسندگان ایران در تبعید - [http://iwae.info/1396/10/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C/ کارنامه فرهنگی دکتر خسرو شهریاری]</ref> | ||
== فعالیتها == | |||
خسرو شهریاری از فعالین حقوق بشر و هواداران شورای ملی مقاومت و مدافعان حقوق مجاهدین در کمپ لیبرتی است<ref>[https://hambastegimeli.com/%D8%AF%D9%8A%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7/60094-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C پیام خسرو شهریاری]</ref> | |||
A Different Approach to a Uniqueue Theatre: Tazieh in Iran | خسرو شهریاری ضمن پژوهش و تدریس، به تجربه های نوینی در اجرای تئاتر پست مدرن دســت زده و مطرح کننده ی شیوه ی تازه ای ست در بازیگری و اجرای نقش بر مبنای ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. او در این رابطه کتاب A Different Approach to a Uniqueue Theatre: Tazieh in Iran را به زبان انگلیسی منتشر کرده است، این کتاب، ضمن مقایسه ی شیوه ی بازی تعزیه با برخی سبکها و نمایشهای غربی مانند سبک برشت و پوچی، به تجزیه و تحلیل نمایش تعزیه ، خاستگاه آن، سرچشمه و شیوه ی بازیگری در آن، شکل و محتوا و هدف و روند تکامل آن، به عنوان یک نمایش که مرزهای میان تماشاگر و بازی گر را در می نوردد و تماشاخانه را به محیطی یک پارچه بدل می کند، و درسهایی که برای نمایش و بازیگری، از آن می توان آموخت، میپردازد.چاپ اول این کتاب پژوهشی در ۲۰۰۸ و چاپ دوم آن در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.<ref>[http://iwae.info/1396/09/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%af%d9%88%d9%85-%db%8c%da%a9-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4-%d8%a8%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88/ چاپ دوم یک پژوهش به زبان انگیسی از/خسرو شهریاری/منتشر شد]</ref> | ||
== | == آثار == | ||
== پژوهشها == | === پژوهشها === | ||
کتاب نمایش (فرهنگ شخصیت ها، اصطلاح ها، تعبیرها و سبک های نمایشی، ۲ ج)<ref>[http://www.karaketab.com/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4.html نمایش نوشته خسرو شهریاری]</ref><ref>[https://www.amazon.com/Ketab-Namayesh-Encyclopedia-Future-Vol/dp/9197698172/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1518367303&sr=1-1&keywords=khosrow+shahriari Ketab-E Namayesh: An Encyclopedia of the Future Vol 1]</ref> | کتاب نمایش (فرهنگ شخصیت ها، اصطلاح ها، تعبیرها و سبک های نمایشی، ۲ ج)<ref>[http://www.karaketab.com/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4.html نمایش نوشته خسرو شهریاری]</ref><ref>[https://www.amazon.com/Ketab-Namayesh-Encyclopedia-Future-Vol/dp/9197698172/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1518367303&sr=1-1&keywords=khosrow+shahriari Ketab-E Namayesh: An Encyclopedia of the Future Vol 1]</ref> | ||
خط ۶۸: | خط ۷۳: | ||
این پژوهش مبنای شیوه ی نوینی در بازی گری و اجرای نقش است با تاکید بر ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. شیوه ای که نویسنده در تدریس و آموزش بازیگری در کارگاه نمایش و اجراهای کارش به کار می گیرد. | این پژوهش مبنای شیوه ی نوینی در بازی گری و اجرای نقش است با تاکید بر ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. شیوه ای که نویسنده در تدریس و آموزش بازیگری در کارگاه نمایش و اجراهای کارش به کار می گیرد. | ||
== گفتگوها == | === گفتگوها === | ||
افسانه ی شب زنده داران (گفت و گو با حسین یوسفی، محمود یکتا، رضا عرب زاده، سعدی افشار، مصطفا عرب زاده) (این کتاب، مجموعه گفت و گوهای ست با بازی گران روحوضی و سیاه بازان قدیمی که پس از انقلاب ضد سلطنتی و به قدرت رسیدن حکومت فاشیست اسلامی در ایران، خانه نشین شدند. کتاب، پس از سال ها معطلی، در سال ۱۳۷۹، اجازه ی انتشار یافت. مقدمه ی آن همراه با پاره هایی از گفت و گوها سانسور شده بودند. | افسانه ی شب زنده داران (گفت و گو با حسین یوسفی، محمود یکتا، رضا عرب زاده، سعدی افشار، مصطفا عرب زاده) (این کتاب، مجموعه گفت و گوهای ست با بازی گران روحوضی و سیاه بازان قدیمی که پس از انقلاب ضد سلطنتی و به قدرت رسیدن حکومت فاشیست اسلامی در ایران، خانه نشین شدند. کتاب، پس از سال ها معطلی، در سال ۱۳۷۹، اجازه ی انتشار یافت. مقدمه ی آن همراه با پاره هایی از گفت و گوها سانسور شده بودند. | ||
خط ۸۳: | خط ۸۸: | ||
(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش، یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی شود و از این حکومت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴) | (این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش، یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی شود و از این حکومت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴) | ||
== نمایشها == | === نمایشها === | ||
اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده و پنج بازی دیگر (مجموعه ی شش بازی: اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده؛ افسانه ی حوا و آدم، روز ششم؛ چه، چشم، واقعیت و من؛ گور بابای سیاست؛ عروس آینه؛ بودن و نبودن و افسانه ی مرغ آمین. چهار بازی از این مجموعه، بارها و بارها در استکهلم به اجرا در آمده است.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷) | اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده و پنج بازی دیگر (مجموعه ی شش بازی: اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده؛ افسانه ی حوا و آدم، روز ششم؛ چه، چشم، واقعیت و من؛ گور بابای سیاست؛ عروس آینه؛ بودن و نبودن و افسانه ی مرغ آمین. چهار بازی از این مجموعه، بارها و بارها در استکهلم به اجرا در آمده است.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷) | ||
خط ۱۰۰: | خط ۱۰۵: | ||
هزار و یک شب (۱۳۵۵) | هزار و یک شب (۱۳۵۵) | ||
=== شعرها === | |||
== شعرها == | |||
پای تپه های زندان اوین (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷) | پای تپه های زندان اوین (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷) | ||
و مواجِ شال و دامن بلند و رنگارنگت در باد (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۰) | و مواجِ شال و دامن بلند و رنگارنگت در باد (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۰) | ||
=== قصهها === | |||
== قصهها == | |||
بادبادک، دنیا و خانه ی من (کتاب های شکوفه، ۱۳۶۹) | بادبادک، دنیا و خانه ی من (کتاب های شکوفه، ۱۳۶۹) | ||
خط ۱۳۴: | خط ۱۳۵: | ||
سرخپوست برایم بخوان (مجموعه ای از سروده های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۹) | سرخپوست برایم بخوان (مجموعه ای از سروده های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۹) | ||
=== اجراها === | |||
== | |||
آرزو (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۱۲) | آرزو (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۱۲) | ||
خط ۱۵۵: | خط ۱۵۴: | ||
سونات های مرگ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۰) | سونات های مرگ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۰) | ||
شاملو، عشق، ابدیت (نوشته و کارگردانی خسرو شهرباری، سیدنی، استرالیا، ۲۰۰۰، استکلهم، ۲۰۱۲) | شاملو، عشق، ابدیت (نوشته و کارگردانی خسرو شهرباری، سیدنی، استرالیا، ۲۰۰۰، استکلهم، ۲۰۱۲)<ref>سینمای آزاد - [http://cinemaye-azad.com/1391/06/10/581/ بازتاب تصاویر در آینه های تو در تو]</ref> | ||
ظلمت و فروغ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۱۳) | ظلمت و فروغ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۱۳) | ||
خط ۱۷۴: | خط ۱۷۳: | ||
<references /> | <references /> | ||
[[رده:نمایشنامه نویسان اهل ایران]] | [[رده:نمایشنامه نویسان اهل ایران]] | ||
[[رده:ایرانیهای مهاجرت کرده به سوئد]] | [[رده:ایرانیهای مهاجرت کرده به سوئد]] | ||
[[رده:کارگردانان تئاتر اهل ایران]] | [[رده:کارگردانان تئاتر اهل ایران]] | ||
[[رده:نویسندگان اهل ایران]] | [[رده:نویسندگان اهل ایران]] |