کاربر:Khosro/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(علی اکبر ولایتی ، زاده ۱۳۲۴ – رستم آباد شمیران، عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و مشاور بین‌الملل خامنه‌ای و همچنین رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. علی اکبر ولایتی تحصیلات ابتدایی را در رستم‌آباد و دبیرستان را در مدارس جم‌قلهک و بهرام به پایان رساند. دوره تحصیلات پزشکی عمومی را در سال ۱۳۵۰، تمام کرد؛ و در سال ۱۳۵۳، از دانشگاه تهران با مدرک دکتر متخصص اطفال فارغ‌التحصیل شد و همچنین دارای مدرک فوق تخصصی بیماری‌های عفونی از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا است. او سمت‌های بسیار)
 
(۱۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه زندگینامه
| اندازه جعبه      =
| عنوان            =هانا آرنت
| نام              =
| تصویر            =آرنت2.JPG
| اندازه تصویر      =
| عنوان تصویر      =هانا آرنت
| زادروز            = ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶
| زادگاه            =هانوفر، آلمان
| تاریخ مرگ        =۴ دسامبر ۱۹۷۵
| مکان مرگ          =نیویورک
|عرض جغرافیایی محل دفن=
|طول جغرافیایی محل دفن=
<!-- عرض جغرافیایی به درجه دقیقه و ثانیه و جهت پیش‌فرض شمال-->
|latd=|latm=|lats=|latNS=N
<!-- طول جغرافیایی به درجه دقیقه و ثانیه و جهت پیش‌فرض غرب-->
|longd=|longm=|longs=|longEW=E
| محل زندگی        =آلمان، آمریکا
| ملیت              =آلمانی
| نژاد              =
| تابعیت            =آمریکا
| تحصیلات            =دکترای فلسفه
| دانشگاه          =دانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ
| پیشه              =فیلسوف و نویسنده
| سال‌های فعالیت    =از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۵
| کارفرما          =
| نهاد              =
| نماینده          =
| شناخته‌شده برای    =جهان
| نقش‌های برجسته    =
| سبک              =
| تأثیرگذاران      =
| تأثیرپذیرفتگان    =
| شهر خانگی        =
| تلویزیون          =
| لقب              =
| حزب              =
| جنبش              =
| مخالفان          =
| هیئت              =
| دین              =
| مذهب              =
| منصب              =
| مکتب              =
| آثار              =توتالیتاریسم، آیشمن در اورشلیم، انقلاب، وضع بشر، حیات ذهن و…
| خویشاوندان سرشناس =
| جوایز            =
| امضا              =
| اندازه امضا      =
| وبگاه            =
| پانویس            =
}}
'''هانا آرنت'''، با نام کامل یوهانا کوهن آرنت (زاده ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶، هانوفر، آلمان – درگذشته ۴ دسامبر ۱۹۷۵، نیویورک، آمریکا) دانشمند سیاسی و فیلسوف آمریکایی آلمانی‌الاصل است که به خاطر نوشته‌های انتقادی‌اش در مورد مسائل یهودیان و مطالعه‌اش درباره توتالیتاریسم شهرت دارد. هانا آرنت در سال ۱۹۲۴، در دانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت و در سال ۱۹۲۹، دکترای خود را دریافت کرد. هانا آرنت در زمره‌ی متفکران بزرگ، غنی‌ترین و قانع‌کننده‌ترین دیدگاه را درباره نیاز بشر به زندگی عمومی و سیاسی بیان کرده است. او به همین خاطر به آموزش‌دیده‌ترین و مسلماً تأثیرگذارترین متفکر سیاسی قرن بیستم تبدیل شده است. در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن '''[[آدولف هیتلر|هیتلر]]'''، هانا آرنت به دلیل جمع‌آوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد؛ پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آن‌جا اقامت داشت. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوب‌غربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، همراه با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند. هانا آرنت نخستین زنی بود که به‌عنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و هم‌چنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد. هانا آرنت تا زمان مرگش کتاب‌های مهمی را به رشته‌ی تحریر درآورد که می‌توان به توتالیتاریسم، آیشمن در اورشلیم، انقلاب، وضع بشر و حیات ذهن اشاره کرد. هانا آرنت در سال ۱۹۷۵ درگذشت و در کنارهمسرش هینریش بلوچر در قبرستان کالج بارد به خاک سپرده شد.[[پرونده:هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر.JPG|جایگزین=هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر|بندانگشتی|306x306پیکسل|هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر]]


علی اکبر ولایتی ، زاده ۱۳۲۴ – رستم آباد شمیران، عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و مشاور بین‌الملل خامنه‌ای و همچنین رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. علی اکبر ولایتی تحصیلات ابتدایی را در رستم‌آباد و دبیرستان را در مدارس جم‌قلهک و بهرام به پایان رساند. دوره تحصیلات پزشکی عمومی را در سال ۱۳۵۰، تمام کرد؛ و در سال ۱۳۵۳، از دانشگاه تهران با مدرک دکتر متخصص اطفال فارغ‌التحصیل شد و همچنین دارای مدرک فوق تخصصی بیماری‌های عفونی از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا است. او سمت‌های بسیاری در حکومت جمهوری اسلامی دارد و از سال ۱۳۶۰، به‌مدت ۱۶ سال وزیر امورخارجه بوده است.
== زندگی و تحصیلات ==
علی اکبر ولایتی بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی
هانا آرنت در هانوفر آلمان و کونیگزبرگ پروس (کالینینگراد کنونی روسیه) بزرگ شد. او در کودکی بسیار تیزهوش بود، به‌طوری که خواندن را پیش از رفتن به کودکستان آموخته بود. مادر هانا یک فعال سوسیال‌دموکرات و زنی روشنفکر و مترقی بود.<ref>[https://www.ihoosh.ir/article/61020/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA هانا آرنت - سایت آی‌هوش]</ref>
علی اکبر ولایتی، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مدتى معاون وزارت بهدارى بود، در دوره اول مجلس جمهوری اسلامی، نماینده مجلس در تهران شد و سپس به مدت ۱۶ سال وزير خارجه دولتهاى ميرحسين موسوى و اكبر هاشمى رفسنجانى بود، اگرچه در زمان محمد خاتمى از دولت خارج شد اما روابط محترمانهاش با اصلاحطلبان برقرار ماند و بعنوان چهرهاى نزديك به سران حکومت، مشاور عالى خامنهای در امور بينالملل شد. ولايتى بويژه در هنگام برگزارى نهمين دوره انتخابات رياست جمهورى مرز خود را با جناحهاى تندرو صريح و روشن نشان داد بگونهاى كه لايههاى تندرو ائتلاف راست اعلام كردند در صورت تأييد نامزدى وى توسط شوراى هماهنگى نيروهاى انقلاب به رياست على اكبر ناطق نورى اعلام انشعاب خواهند كرد و شايد به همين دليل آن شورا از نامزدى ولايتى صرفنظر كرد. گرچه حتى نامزدى على لاريجانى مانع از انشعاب جناح راديكال ائتلاف راست نشد و با اعلام استقلال ۲ نامزد كاملاً متفاوت يعنى على اكبر ولايتى از يكسو و محمود احمدى نژاد در ديگر سو، شوراى هماهنگى نتوانست به كار خود ادامه دهد. يكسال بعد على اكبر ناطق نورى اعلام كرد رفسنجانى تنها در صورتى حاضر به همكارى با شوراى هماهنگى بود كه آنها از نامزدى فردى ميانه رو چون ولايتى حمايت كنند. شايد به همين دليل بود كه ولايتى نيز صريحاً اعلام كرد در صورت نامزدى رفسنجاني از كانديداتورى انصراف مىدهد و همين كار را هم كرد و ستادهاى انتخاباتى خود را در بهار۸۴ به رفسنجاني ملحق كرد. گرچه پس از انتخابات از پارهاى خرده رفتارهاى ستادهاى انتخاباتى رفسنجاني انتقاد كرد. ولايتى همواره از سوى اصلاحطلبان مورد احترام قرار گرفته و در انتخابات رياست جمهورى سال۱۳۷۶، نيز درحاليكه زمزمه طرح نام ولايتى در محافل سياسى به گوش مىرسيد روزنامه سلام ارگان مجمع روحانيون مبارز از وى به‌عنوان سياستمدارى ميانه‌رو نام برده بود كه ممكن است نامزد رياست جمهورى شود. در عين حال ولايتى بدليل همين سياستهاى ميانهروانه در دهه۱۳۶۰، از سوى لايههايى از جناح چپ درباره موضوعاتى مانند روابط ايران و عربستان يا مذاكره با غرب مورد انتقاد قرار مىگرفت. اتفاقى كه البته در دهه۱۳۷۰، تكرار نشد چرا كه اصلاحطلبان از دل جناح چپ متولد شده بودند و از تنش زدايى در سياست خارجى حمايت مىكردند. چهره كنونى ولايتى براى هردو جناح ميانهرو اصلاحطلبان و محافظهكاران مطلوب است. مواضع او در پرونده هستهاى ايران و تأكيد وى بر تغيير استراتژى سياست خارجى ايران از نگاه به جنوب (آمريكاى لاتين) يا شرق به تمركز بر روى خاورميانه نشانگر تفاوت ديد ديپلمات‌هاى ميانهرو از ديپلمات‌هاى جديد است. ولايتى در اين‌باره مقاله مشروحى در سالنامه شرق در نوروز سال ۱۳۸۵، نوشت و پيش از آن در سفرى منحصر به فرد از سوى خامنهای به عربستان سعودى همين خط مشى را تعقيب مىكرد. گفته مىشود در اين سفر مهم يك راهبرد منطقهاى ميان دو كشور محورى خاورميانه يعنى ايران و عربستان طراحى شد. پاسخ سفر ولايتى در سفر محمود احمدى نژاد به عربستان (اجلاس سازمان كنفرانس اسلامى) ديده شد و اخيراً سعود الفيصل نيز پيامى از پادشاه عربستان براى خامنهای ارسال كرد. قبل از همه اين رخدادها البته رفسنجانى در سفرى به عربستان براى انجام زيارت مكه جمعى از سياستمداران بيرون از دولت ازجمله غلامحسين كرباسچى و على اكبر ولايتى را همراه خود كرده بود كه ظاهراً همين مسأله جايگاه مستقل از دولت احمدى نژاد را براى ولايتى در خارج از ايران نشان مىداد و براى اولين بار خامنهای براى انتقال پيام خويش از فردى خارج از دستگاه رسمى دولتى استفاده كردند كه نشان مىداد تجربه براى مردان سياست خارجى مهمتر از اقبال دستگاه دولتى است بگونهاى كه يكى از مقامات عالى اجرايى در هيأت دولت سفر ولايتى به عربستان را زمينه ساز موفقيت سفر احمدی نژاد به رياض دانست. ولايتى همچنين در دوره ۱۶ساله وزارتخارجه تجربه پايان بندى جنگ ۸ ساله و مذاكرات قطعنامه ۵۹۸ را دارد كه در پرونده هستهاى ايران به كار مىآيد.
علی‌اکبر ولایتی یکی از مهره‌های کلیدی خامنه‌ای
از دیگر مأموریت‌های علی اکبر ولایتی به‌عنوان مشاور امور بین‌المللی خامنه‌ای، حضور در مراسم‌های مذهبی در خارج از ایران و ملاقات با رهبران کشورها جهت اعلام پیام‌های خامنه‌ای است. ولایتی همچنین به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، افکار و ایده‌های خامنه‌ای را در کشورهای اسلامی ترویج می‌کند. اظهار نظرها، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های متعدد علی اکبر ولایتی در حوزه سیاست خارجی، علتی است که او را یکی از مهره‌های کلیدی در تعیین سیاست‌های دیپلماسی رژیم ایران می‌دانند. راه‌برد وی در این حوزه (نگاه به شرق) نام گرفته است که از حمایت خامنه‌ای برخوردار بوده و بر توسعه‌ی روابط استراتژیک با روسیه و چین استوار است.
«۱۵ مرد کلیدی دولت پنهان خامنه‌ای» سایت رادیو فردا
https://www.radiofarda.com/a/most-influential-figures-in-khamenei-office/29989853.html


حکم پی‌گرد علی اکبر ولایتی از سوی دولت آرژانتین
هانا آرنت پس از اخراج از مدرسه گرامر دخترانه به‌خاطر نقض مقررات، در دانشگاه برلین ثبت نام کرد تا کلاسیک و الهیات مسیحی را مطالعه کند و برای ورود رسمی‌تر به تحصیلات دانشگاهی آماده شود.<ref name=":0">[https://contemporarythinkers.org/hannah-arendt/biography/ بیوگرافی هانا آرنت - سایت متفکران معاصر]</ref>
علی اکبر ولایتی از سال ۲۰۰۶، از سوی دولت آرژانتین در ارتباط با پرونده بمب‌گذاری مرکز یهودیان (آمیا) تحت پی‌گرد قانونی است. ولایتی که برای رساندن پیامی به کنوانسیون در تبعید جنوب آسیا به سنگاپور و مالزی سفر کرده بود، قاضی فدرال در آرژانتین (رودنفو کانیکوبا کورال) از سنگاپور و مالزی خواست تا علی اکبر ولایتی (وزیر امورخارجه پیشین ایران) که متهم  پرونده بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیان در سال ۱۹۹۴ است را به دولت آرژانتین تحویل دهد. هیئت آمیا  تشکیل شده از دادستانانی است که بعد از مرگ آلبرتو نیسمان، مسئولیت پرونده این رویداد را به عهده دارند؛ این هیئت علی اکبر ولایتی را متهم می‌کنند که در طراحی حمله به مرکز فرهنگی آمیا در بوئینوس آیرس دست داشته است. در این بمب‌گذاری ۸۵ نفر کشته شدند و صدها تن دیگر مجروح یا معلول شدند. ولایتی در حال حاضر نیز تحت پی‌گرد هشدارنامه قرمز پلیس بین‌الملل است. بمب‌گذاری در مرکز آمیا، بدترین حمله تروریستی در تاریخ آرژانتین است و عوامل آن هنوز به پای میز محاکه کشیده نشده‌اند.
سایت عدالت برای ایران
https://justice4iran.org/persian/news/jewish-amia/


تخصص و سِمَتْ‌های علی اکبر ولایتی
هانا آرنت در سال ۱۹۲۴، در دانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت.<ref name=":1">[https://www.britannica.com/biography/Adolf-Eichmann هانا آرنت - سایت بریتانیکا]</ref>
علی اکبر ولایتی، پزشک متخصص اطفال است اما او را کمتر به‌عنوان پزشک اطفال می‌شناسند او یکی از سیاست‌مداران کهنه‌کار جمهوری اسلامی است. علی‌اکبر ولایتی در همایشی در دانشگاه آزاد به (مقاومت مردم یمن) در برابر شرایط فعلی کشورشان اشاره‌کرده و گفته است:
«از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به‌جای لباس لُنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چندتکه نان خشک‌ دستشان است با پای پیاده؛ و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند»
«ولایت خود چگونه زندگی می‌کند» سایت خبرنامه گویا
علی اکبر ولایتی هم‌اکنون مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی است؛ اما این‌همه مسئولیت‌های وی نیست. علی اکبر ولایتی دارای ۳۷ سمت است؛ بخش بسیاری از این سمت‌ها دولتی است و ورای قانون بازنشستگی فعلی قانون ممنوعیت دو شغله بودن نیز در مورد ایشان هرگز لحاظ نشده است.
سِمَتْ‌های علی اکبر ولایتی
نماينده مجلس دوره اول (از تهران)
معاون وزير بهداشت
مشاور خامنهاي در امور بينالملل (۱۳۸۶، تاكنون)
عضو مجمع تشخيص (از بدو تاسيس تاکنون)
استاد تاريخ روابط خارجي ايران در دانشكده روابط بينالملل وابسته به وزارتخارجه
استاد دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران
رئيس شورايعالي نظام پزشكي
عضو هيأت مديره نظام پزشكي تهران (۳ مهر ۱۳۷۰، تاكنون)
وزير خارجه رژيم ایران در دوره رياست جمهوری خامنهای و رفسنجانی (آذر۱۳۶۰ – خرداد ۱۳۷۶)
عضو شورای‌عالی سياستگذاری دايرةالمعارف دوران جنگ
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۶۸، تاكنون)
عضو پيوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشكی ايران (۱۳۶۹، تاكنون)
عضو هيأت امنای بنياد دايرةالمعارف اسلامی برای ۳ دوره
دبيركل مجمع جهانی اهل بيت (۱۳۷۹-۱۳۸۱)
عضو شورای راهبردی سياست خارجی


سوابق و تجربيات در زمينه های علمی، تحقيقاتی و آموزشی تدريس:
پایان‌نامه دکترای هانا آرنت در مورد مفهوم عشق در سنت آگوستین بود. او در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را دریافت کرد و با گونتر استرن، روزنامه‌نگار و فیلسوف مشهور ازدواج کرد.<ref name=":0" />
عضو هيأت امنای دانشگاه علوم پزشكی تهران (از سال۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۷)
 
عضو هيأت امنای دانشگاه علوم پزشكی بهشتی (از سال۱۳۷۰، تاكنون)
هانا آرنت در زمره‌ی متفکران بزرگ، غنی‌ترین و قانع‌کننده‌ترین دیدگاه را درباره نیاز بشر به زندگی عمومی و سیاسی بیان کرد. او به همین خاطر به آموزش‌دیده‌ترین و مسلماً تأثیرگذارترین متفکر سیاسی قرن بیستم تبدیل شده است.<ref name=":2">[https://hac.bard.edu/about/hannaharendt/ درباره هانا آرنت - سایت بارد]</ref>[[پرونده:هانا آرنت3.jpg|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|280x280پیکسل|هانا آرنت]]
عضو شورای‌عالی انستيتو تحقيقاتی سل و بيماريهای ريوی كشور (از سال۱۳۷۱)
 
رئيس هيأت تحريريه مجله پزشكی
== دستگیری، فرار از زندان ==
رئيس هيأت مديره انجمن متخصصين بيماريهای عفونی و گرمسيری ايران(از سال ۱۳۷۱)
در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن هیتلر، هانا آرنت به دلیل جمع‌آوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد. پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آن‌جا اقامت داشت.<ref name=":0" />
رئيس شورای مركزی انجمن اسلامی پزشكان ايران (۱۳۷۱)
=== مهاجرت به آمریکا ===
رئيس گروه اسلام معاصر ـ بنياد دائرةالمعارف اسلامی (از سال ۱۳۷۷)
زمانی که هانا آرنت در فرانسه بود، برای سازمانی کار می‌کرد که جوانان یهودی را نجات می‌داد. او پس از جدایی با همسر اولش، در پاریس با مردی به نام هینریش بلوچر آشنا شد که همسر دومش شد. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوب‌غربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند.
رئيس مركزآموزشی پژوهشی درمانی سل و بيماريهای ريوی
=== تدریس در دانشگاه‌ها ===
نماينده فرهنگستان علوم پزشكی در هيأت امنای فرهنگستان‌ها
هانا آرنت مستقل بود و هرگز شغل معلمی را نپذیرفت. با این وجود، او اولین زنی بود که به‌عنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و هم‌چنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد.<ref name=":2" />
دبير شورای مركزی انجمن اسلامی پزشكان ايران
[[پرونده:آرنت6.JPG|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|287x287پیکسل|هانا آرنت]]
مدير مسئول و صاحب امتياز مجله بيماريهای عفونی گرمسيری
 
عضو شورای‌عالی نظام پزشكی ايران (از ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۷۰)
== آغاز نویسندگی ==
رئيس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشكی (از۱۱ تيرماه ۱۳۷۱)
حرفه هانا آرنت به عنوان یک نویسنده عمومی در سال ۱۹۴۱، در نیویورک آغاز شد، جایی که او مقاله‌نویس هفتگی برای هفته‌نامه یهودی آلمانی زبان Aufbau بود. پس از جنگ جهانی دوم، او ابتدا به‌عنوان مدیر تحقیقات کنفرانس روابط یهودیان و سردبیر کتاب شوکن و سپس به‌عنوان مدیر اجرایی بازسازی فرهنگی یهودیان در بازیابی و فهرست‌نویسی گنجینه‌های فرهنگی یهودیان شرکت کرد.
رئيس هيأت مديره انجمن متخصصين بيماريهای عفونی وگرمسيری ايران (از سال ۱۳۷۱)
 
نماينده فرهنگستان علوم پزشكی در هيئت امنای فرهنگستان‌ها (از مرداد ۱۳۷۳)
هانا آرنت اساساً با چپ سیاسی هم‌دردی داشت و از تظاهرات علیه جنگ ویتنام حمایت می‌کرد و گاهی اوقات استدلالش این بود که سیاست خارجی ضدکمونیستی آمریکا تا حد زیادی به دلایل داخلی و اقتصادی اتخاذ شده است. جای تعجب نیست که بسیاری از طرفداران فعلی او در جناح چپ هستند. علاوه بر این، اگرچه آرنت یک فمینیست نبود، اما توجه علمی و زندگی‌نامه‌ای قابل توجهی به او جلب شد، زیرا او یک شخصیت روشنفکر برجسته در دنیایی بود که در آن زمان عمدتاً تحت سلطه مردان بود.<ref name=":0" />
عضو هيأت تحريريه مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی وخدمات بهداشتی ـ درمانی قزوين
 
عضو انجمن اسلامی فارغ التحصيلان اروپا، آمريكا و اقيانوسيه (از ۱۳۷۴)
== درگذشت ==
عضو افتخاری انجمن علمی پيوند اعضا (از ۱۳۷۴)
هانا آرنت در سال ۱۹۷۵ درگذشت. او در کنار همسرش هینریش بلوچر در قبرستان کالج بارد به خاک سپرده شد.<ref name=":2" />
عضو هيأت امنا دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ـ درماني بهشتی (از اسفند ۱۳۷۴)
 
عضو هيأت ممتحنه و ارزشيابی رشته تخصصی بيماريهای عفونی (دانشگاه علوم پزشكی تهران۱۳۶۵-۱۳۷۴)
=== جایزه هانا آرنت ===
عضو هيأت ممتحنه و ارزشيابی رشته فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی ۱۳۷۱-۱۳۷۴)
در سال ۱۹۹۵، بنیاد هاینریش بل و شهر برمن جایزه‌ای به نام هانا آرنت، اندیشمند و فیلسوف مشهور آلمانی پایه‌گذاری کردند که هر سال به شخصیتی اهدا می‌شود که سهمی در رشد اندیشه و فعالیت سیاسی داشته است. اهداکنندگان جایزه، تلاش می‌کنند هر سال شخصی را انتخاب کنند که مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخی را از دیدگاه متفاوت و کاوشگرانه مورد بررسی قرار داده باشد.<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF/a-16098004 جایزه هانا آرنت - سایت دویچه‌وله فارسی]</ref>
عضو هيأت ممتحنه و امتحانات برد تخصصی بيماريهای عفونی و گرمسيری (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی ۱۳۶۵-۱۳۷۳)
 
عضو هيأت ممتحنه و ارزشيابی رشته و فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی ۱۳۷۶-۱۳۷۴)
=== جایگاه هانا آرنت ===
«ولایت خود چگونه زندگی می‌کند» سایت خبرنامه گویا
پس از مرگ هانا آرنت، جایگاه او در بین متفکران و فیلوسفان بیشتر برجسته شد و بسیاری زندگی و اندیشه‌ی او را به رشته‌ی تحریر درآوردند، برخی از این کتاب‌ها عبارتند از:
https://news.gooya.com/2018/10/post-19257.php
* هانا آرنت؛ زندگی یک روایت است، (به‌قلم ژولیا کریستوا)
* زندگی‌نامه‌ی هانا آرنت، (به‌قلم سامانتا رزهیل)
* هانا آرنت و محبت به دنیا، (به‌قلم الیزابت یانگ بروئل)
* هانا آرنت، (به‌قلم آن‌سی هلر)
 
هم‌چنین در سال ۱۳۹۱، فیلم هانا آرنت ساخته شد و بر روی پرده‌های سینما رفت.
[[پرونده:آرنت7.JPG|جایگزین=هانا آرنت|بندانگشتی|237x237پیکسل|هانا آرنت]]
 
== آثار هانا آرانت ==
هانا آرنت تا زمان مرگش کتاب‌های مهمی را به رشته‌ی تحریر درآورد که برخی از آن‌ها پس از مرگش منتشر شد.
 
شماری از آثار او عبارتند از:
* عشق و آگوستین قدیس
* توتالیتاریسم (۱۹۵۱)
* راحل فارنهاگن، زندگی یک زن یهودی (۱۹۵۷)
* وضع بشر (۱۹۵۸)
* میان گذشته و آینده (۱۹۶۱)
* انقلاب (۱۹۶۲)
* آیشمن در اورشلیم (۱۹۶۳)
* خشونت (۱۹۷۰)
* مردان در زمانه تاریکی (۱۹۶۸)
* بحران‌های جمهوریت (۱۹۷۲)
* حیات ذهن، ۲ جلد (۱۹۷۸)
* درس‌گفتاری در باب فلسفه سیاسی کانت (۱۹۸۲)
* عشق و سنت آگوستین (۱۹۹۶)
* بحران های جمهوریت
* من خود، من هم می‌رقصم
* دو جستار پیرامون آشویتس
* عناصر و خاستگاه های حاکمیت توتالیتار
* امپریالیسم
* اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی
* انقلاب مجارستان<ref>[https://www.ketabane.org/products/author-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA هانا آرنت - سایت کتابانه]</ref>
 
== نگاهی به آثار هانا آرنت ==
[[پرونده:توتالیتاریسم؛ آرنت.JPG|جایگزین=توتالیتاریسم|بندانگشتی|255x255پیکسل|توتالیتاریسم]]
 
=== توتالیتاریسم ===
شهرت هانا آرنت در سال ۱۹۵۱، به‌عنوان یک متفکر بزرگ سیاسی با  نوشتن کتاب ریشه‌های توتالیتاریسم تثبیت شد که در این کتاب به یهودستیزی، امپریالیسم و نژادپرستی قرن نوزدهم پرداخته است. آرنت رشد توتالیتاریسم را نتیجه فروپاشی دولت-ملت سنتی می‌دانست. او استدلال می‌کرد که رژیم‌های توتالیتر، بدون ژرف‌نگری به‌دنبال قدرت سیاسی خام و غفلت از مناسبات مالی سودآور، به ایجاد تحول در ساختارهای اجتماعی دست زده‌اند و از همین رو پیش‌بینی سیاست معاصر را تقریباً غیرممکن ساخته‌اند.<ref name=":1" />
 
هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، بنیادها و جنبش‌های توتالیتر را مورد بررسی قرار داده است. او منشأ توتالیتاریسم را سال ۱۸۰۰، و هم‌زمان با ظهور و پیدایش یهودی‌ستیزی و امپریالیسم استعماری اروپا و جنگ‌های جهانی دانسته است. آرنت در این کتاب به بررسی حکومت توتالیتر نازی در آلمان و حکومت توتالیتر استالینیستی در روسیه پرداخته است.<ref name=":3">[https://www.ketabrah.ir/author/42422-%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA زندگینامه و دانلود بهترین کتاب‌های هانا آرنت - سایت کتابراه]</ref>
[[پرونده:آیشمن در اورشلیم.JPG|جایگزین=آیشمن در اورشلیم|بندانگشتی|250x250پیکسل|آیشمن در اورشلیم]]
 
=== آیشمن در اورشلیم ===
در سال ۱۹۶۱، هانا آرنت برای شرکت در محاکمه آدولف آیشمن، یکی از اعضای ارشد اس‌اس که بسیاری از جزئیات و دیگر عناصر هولوکاست را سازماندهی کرده بود، به اورشلیم سفر کرد.<ref name=":0" />
 
هانا آرنت در سال ۱۹۶۳، در یک اثر بسیار بحث‌برانگیز یعنی کتاب «آیشمن در اورشلیم» بر اساس گزارشی که از محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار جنگی نازی در سال ۱۹۶۱ داشت، استدلال کرد که جنایات آیشمن ناشی از یک شخصیت شرور یا فاسد نیست، بلکه ناشی از بی‌فکری محض است. آیشمن صرفاً یک بوروکرات جاه‌طلب بود که نتوانست در مورد عظمت کاری که انجام می‌داد تأمل کند. نقش او در نابودی دسته جمعی یهودیان مظهر ابتذال هولناک و ناسازگار با کلمات و افکار بود که در آن زمان در سراسر اروپا گسترش یافته بود. امتناع هانا آرنت از به رسمیت شناختن آیشمن به‌عنوان شیطان در باطن، باعث محکومیت شدید او از جانب روشنفکران یهودی و غیریهودی شد.<ref name=":1" />
 
کتاب آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر و هولناک‌ترین فجایع قرن بیستم است. این کتاب گزارشی معتبر و چشم‌گیر درباره‌ی محاکمه‌ی آدولف آیشمن است که بحث‌ها و چالش‌های زیادی در بین روشنفکران و یهودیان برانگیخت. آیشمن از افسران عالی‌رتبه نازی بود که به آرژانتین فرار کرده بود، اما از آن‌جا ربوده شد و سپس به اسرائیل استرداد گردید. آیشمن به جرم جنایت علیه بشریت در اسرائل محاکمه شد. هانا آرانت از جانب مجله نیویورکر مسئولیت تهیه گزارش از این محاکمه را به عهده داشت. او علاوه بر پوشش خبری محاکمه، در گزارش خود به بررسی موضوعات و مفاهیم گسترده‌ای از عبارت «حقیقت و ماهیت عدالت و شر» پرداخت. استدلال هانا آرنت این بود که جنایات آیشمن ناشی از قدرت اغفال و اغواگرانه‌ی حکومت توتالیتر است و نه وجود شر در ذات آیشمن به‌عنوان یک فرد، در واقع هانا آرنت در این کتاب با شناساندن مفهوم و معنای ابتذال شر، تحلیلی نو از ماهیت و سرشت شر ارائه کرده است. آیشمن در اورشلیم، در آغاز به‌شکل سریال مقالاتی در مجله نیویورکر انتشار یافت و سپس در قالب کتاب چاپ و منتشر شد.<ref name=":3" />
[[پرونده:وضع بشر؛.JPG|جایگزین=وضع بشر|بندانگشتی|255x255پیکسل|وضع بشر]]
هانا آرنت استدلال می کند که آیشمن یک هیولا نبود. او متوجه شد که آیشمن نه صرفاً به دلیل نفرت بلکه به دلیل فداکاری پرشور خود به جنبش نازی‌ها تبدیل به یک قاتل جمعی شده است. آرنت نه از آیشمن دفاع می‌کرد و نه منکر شرارت او بود. او تشخیص داده بود که آیشمن یک یهودی‌ستیز است و اصرار داشت که او را به خاطر اعمال شیطانی خود به دار آویخته کنند، اما او هم‌چنین می‌دید که انگیزه‌های اصلی او نه هیولایی بود و نه سادیستی بلکه به دلیل ناتوانی در تفکر انتقادی درباره وفاداری خود به ایدئولوژی نازی که به‌عنوان منبعی برای اهمیت در دنیایی تنها و بیگانه به آن چسبیده بود، در بزرگترین عمل شیطانی تاریخ جهان شرکت کرد. آرنت نتیجه می‌گیرد که چنین تعصب ایدئولوژیک بی‌فکری، چهره‌ی شر در دنیای مدرن است.<ref name=":2" />
 
=== انقلاب ===
سومین اثر مهم هانا آرنت، کتاب انقلاب است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. او دری این کتاب نبوغ سنت آمریکایی دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی و آزادی سیاسی را بررسی کرد. آرنت تاریخ روشنفکری را نه به‌عنوان یک مورخ، بلکه به‌عنوان یک متفکر نوشت و بر اساس رویدادها و اقدامات مثال‌زدنی استدلال می‌کرد که برای دستیابی به بینش‌های نو و پر ثمر در مورد تمایل مدرن به توتالیتاریسم و تهدید آزادی بشر ناشی از انتزاع علمی و اخلاق بورژوایی است.<ref name=":2" />
[[پرونده:حیات ذهن.JPG|جایگزین=حیات ذهن|بندانگشتی|250x250پیکسل|حیات ذهن]]
کتاب انقلاب، مشاهدات و یافته‌های ژرف و موشکافانه‌ی هانا آرنت از دنیای نوین که از دانش عمیق او از گذشته یاری گرفته است، که چشم‌انداز و آینده‌ی سیاسی فراگیر را به مخاطبین نشان می‌دهد. این کتاب کندوکاو و بررسی ژرف در پدیده‌هایی است که جهان را متغیر کرده‌اند. هانا آرنت در این کتاب به سیمای انقلاب و رابطه‌ی بین انقلاب و جنگ، از شورش‌های قرن هجدهم در فرانسه و آمریکا تا دگرگونی و تحولات انفجاری قرن بیستم پرداخته است.<ref name=":3" />
 
=== میان گذشته و آینده ===
دورنمای روشن‌بینانه هانا آرنت از دنیای مدرن و نوین و نگاه ژرف وی که مرهون دانش او از تاریخ است، بخش بزرگی از فلسفه‌ی سیاسی معاصر را به خود اختصاص داده است. هانا آرنت در کتاب گذشته و آینده، چالش‌ها و بحران‌هایی را به تصویر می‌کشد که یک جامعه به‌دنبال از دست دادن مسئولیت، عدالت، شکوه و عقل خود با آن روبرو خواهد شد. آرنت در این کتاب، چگونگی بازشناسی و بازسازی این مفاهیم را نشان می‌دهد.<ref name=":3" />
 
=== وضع بشر ===
هانا آرنت در سال ۱۹۵۸، کتاب وضع بشر را منتشر کرد که درمان گسترده و منظمی بود از آنچه آرنت آن را زندگی فعال می‌نامید. او در این کتاب از ایدئال‌های کلاسیک‌کار، شهروندی و کنش سیاسی در برابر آنچه که وسواس تحقیرآمیز صرف رفاه می‌دانست، دفاع کرد.<ref name=":1" />
 
=== حیات ذهن ===
هانا آرنت تا پیش از مرگ خود، بزرگ‌ترین اثر فلسفی خود را به نام حیات ذهن، منتشر کرد. این کتاب درباره اندیشه و اراده است که دو جلد اول آن چاپ شد، اما جلد سوم آن که درباره‌ی قضاوت بود، ناتمام ماند.<ref name=":3" />
 
== منابع ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۷

هانا آرنت
آرنت2.JPG
هانا آرنت
زادروز۱۴ اکتبر ۱۹۰۶
هانوفر، آلمان
درگذشت۴ دسامبر ۱۹۷۵
نیویورک
محل زندگیآلمان، آمریکا
ملیتآلمانی
تابعیتآمریکا
تحصیلاتدکترای فلسفه
از دانشگاهدانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ
پیشهفیلسوف و نویسنده
سال‌های فعالیتاز سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۵
شناخته‌شده برایجهان
آثارتوتالیتاریسم، آیشمن در اورشلیم، انقلاب، وضع بشر، حیات ذهن و…

هانا آرنت، با نام کامل یوهانا کوهن آرنت (زاده ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶، هانوفر، آلمان – درگذشته ۴ دسامبر ۱۹۷۵، نیویورک، آمریکا) دانشمند سیاسی و فیلسوف آمریکایی آلمانی‌الاصل است که به خاطر نوشته‌های انتقادی‌اش در مورد مسائل یهودیان و مطالعه‌اش درباره توتالیتاریسم شهرت دارد. هانا آرنت در سال ۱۹۲۴، در دانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت و در سال ۱۹۲۹، دکترای خود را دریافت کرد. هانا آرنت در زمره‌ی متفکران بزرگ، غنی‌ترین و قانع‌کننده‌ترین دیدگاه را درباره نیاز بشر به زندگی عمومی و سیاسی بیان کرده است. او به همین خاطر به آموزش‌دیده‌ترین و مسلماً تأثیرگذارترین متفکر سیاسی قرن بیستم تبدیل شده است. در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن هیتلر، هانا آرنت به دلیل جمع‌آوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد؛ پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آن‌جا اقامت داشت. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوب‌غربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، همراه با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند. هانا آرنت نخستین زنی بود که به‌عنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و هم‌چنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد. هانا آرنت تا زمان مرگش کتاب‌های مهمی را به رشته‌ی تحریر درآورد که می‌توان به توتالیتاریسم، آیشمن در اورشلیم، انقلاب، وضع بشر و حیات ذهن اشاره کرد. هانا آرنت در سال ۱۹۷۵ درگذشت و در کنارهمسرش هینریش بلوچر در قبرستان کالج بارد به خاک سپرده شد.

هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر
هانا آرنت و همسرش هانریش بلوچر

زندگی و تحصیلات

هانا آرنت در هانوفر آلمان و کونیگزبرگ پروس (کالینینگراد کنونی روسیه) بزرگ شد. او در کودکی بسیار تیزهوش بود، به‌طوری که خواندن را پیش از رفتن به کودکستان آموخته بود. مادر هانا یک فعال سوسیال‌دموکرات و زنی روشنفکر و مترقی بود.[۱]

هانا آرنت پس از اخراج از مدرسه گرامر دخترانه به‌خاطر نقض مقررات، در دانشگاه برلین ثبت نام کرد تا کلاسیک و الهیات مسیحی را مطالعه کند و برای ورود رسمی‌تر به تحصیلات دانشگاهی آماده شود.[۲]

هانا آرنت در سال ۱۹۲۴، در دانشگاه ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت.[۳]

پایان‌نامه دکترای هانا آرنت در مورد مفهوم عشق در سنت آگوستین بود. او در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را دریافت کرد و با گونتر استرن، روزنامه‌نگار و فیلسوف مشهور ازدواج کرد.[۲]

هانا آرنت در زمره‌ی متفکران بزرگ، غنی‌ترین و قانع‌کننده‌ترین دیدگاه را درباره نیاز بشر به زندگی عمومی و سیاسی بیان کرد. او به همین خاطر به آموزش‌دیده‌ترین و مسلماً تأثیرگذارترین متفکر سیاسی قرن بیستم تبدیل شده است.[۴]

هانا آرنت
هانا آرنت

دستگیری، فرار از زندان

در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن هیتلر، هانا آرنت به دلیل جمع‌آوری شواهدی مبنی بر تبلیغات ضدیهودی نازی در کتابخانه دولتی پروس، توسط گشتاپو دستگیر و بازجویی شد. پس از یک زندان کوتاه، آرنت بازجو را فریب داد و با مادرش به پاریس گریخت، جایی که همسرش در آن زمان در آن‌جا اقامت داشت.[۲]

مهاجرت به آمریکا

زمانی که هانا آرنت در فرانسه بود، برای سازمانی کار می‌کرد که جوانان یهودی را نجات می‌داد. او پس از جدایی با همسر اولش، در پاریس با مردی به نام هینریش بلوچر آشنا شد که همسر دومش شد. هانا آرنت مدتی در اردوگاهی در گورس در جنوب‌غربی فرانسه زندانی بود. او پس از فرار از اردوگاه، با هینریش بلوچر از اروپای نازی گریختند و در سال ۱۹۴۱، به نیویورک مهاجرت کردند.

تدریس در دانشگاه‌ها

هانا آرنت مستقل بود و هرگز شغل معلمی را نپذیرفت. با این وجود، او اولین زنی بود که به‌عنوان استاد تمام در دانشگاه پرینستون منصوب شد و هم‌چنین در دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه وسلیان و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در شهر نیویورک تدریس کرد.[۴]

هانا آرنت
هانا آرنت

آغاز نویسندگی

حرفه هانا آرنت به عنوان یک نویسنده عمومی در سال ۱۹۴۱، در نیویورک آغاز شد، جایی که او مقاله‌نویس هفتگی برای هفته‌نامه یهودی آلمانی زبان Aufbau بود. پس از جنگ جهانی دوم، او ابتدا به‌عنوان مدیر تحقیقات کنفرانس روابط یهودیان و سردبیر کتاب شوکن و سپس به‌عنوان مدیر اجرایی بازسازی فرهنگی یهودیان در بازیابی و فهرست‌نویسی گنجینه‌های فرهنگی یهودیان شرکت کرد.

هانا آرنت اساساً با چپ سیاسی هم‌دردی داشت و از تظاهرات علیه جنگ ویتنام حمایت می‌کرد و گاهی اوقات استدلالش این بود که سیاست خارجی ضدکمونیستی آمریکا تا حد زیادی به دلایل داخلی و اقتصادی اتخاذ شده است. جای تعجب نیست که بسیاری از طرفداران فعلی او در جناح چپ هستند. علاوه بر این، اگرچه آرنت یک فمینیست نبود، اما توجه علمی و زندگی‌نامه‌ای قابل توجهی به او جلب شد، زیرا او یک شخصیت روشنفکر برجسته در دنیایی بود که در آن زمان عمدتاً تحت سلطه مردان بود.[۲]

درگذشت

هانا آرنت در سال ۱۹۷۵ درگذشت. او در کنار همسرش هینریش بلوچر در قبرستان کالج بارد به خاک سپرده شد.[۴]

جایزه هانا آرنت

در سال ۱۹۹۵، بنیاد هاینریش بل و شهر برمن جایزه‌ای به نام هانا آرنت، اندیشمند و فیلسوف مشهور آلمانی پایه‌گذاری کردند که هر سال به شخصیتی اهدا می‌شود که سهمی در رشد اندیشه و فعالیت سیاسی داشته است. اهداکنندگان جایزه، تلاش می‌کنند هر سال شخصی را انتخاب کنند که مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخی را از دیدگاه متفاوت و کاوشگرانه مورد بررسی قرار داده باشد.[۵]

جایگاه هانا آرنت

پس از مرگ هانا آرنت، جایگاه او در بین متفکران و فیلوسفان بیشتر برجسته شد و بسیاری زندگی و اندیشه‌ی او را به رشته‌ی تحریر درآوردند، برخی از این کتاب‌ها عبارتند از:

  • هانا آرنت؛ زندگی یک روایت است، (به‌قلم ژولیا کریستوا)
  • زندگی‌نامه‌ی هانا آرنت، (به‌قلم سامانتا رزهیل)
  • هانا آرنت و محبت به دنیا، (به‌قلم الیزابت یانگ بروئل)
  • هانا آرنت، (به‌قلم آن‌سی هلر)

هم‌چنین در سال ۱۳۹۱، فیلم هانا آرنت ساخته شد و بر روی پرده‌های سینما رفت.

هانا آرنت
هانا آرنت

آثار هانا آرانت

هانا آرنت تا زمان مرگش کتاب‌های مهمی را به رشته‌ی تحریر درآورد که برخی از آن‌ها پس از مرگش منتشر شد.

شماری از آثار او عبارتند از:

  • عشق و آگوستین قدیس
  • توتالیتاریسم (۱۹۵۱)
  • راحل فارنهاگن، زندگی یک زن یهودی (۱۹۵۷)
  • وضع بشر (۱۹۵۸)
  • میان گذشته و آینده (۱۹۶۱)
  • انقلاب (۱۹۶۲)
  • آیشمن در اورشلیم (۱۹۶۳)
  • خشونت (۱۹۷۰)
  • مردان در زمانه تاریکی (۱۹۶۸)
  • بحران‌های جمهوریت (۱۹۷۲)
  • حیات ذهن، ۲ جلد (۱۹۷۸)
  • درس‌گفتاری در باب فلسفه سیاسی کانت (۱۹۸۲)
  • عشق و سنت آگوستین (۱۹۹۶)
  • بحران های جمهوریت
  • من خود، من هم می‌رقصم
  • دو جستار پیرامون آشویتس
  • عناصر و خاستگاه های حاکمیت توتالیتار
  • امپریالیسم
  • اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی
  • انقلاب مجارستان[۶]

نگاهی به آثار هانا آرنت

توتالیتاریسم
توتالیتاریسم

توتالیتاریسم

شهرت هانا آرنت در سال ۱۹۵۱، به‌عنوان یک متفکر بزرگ سیاسی با نوشتن کتاب ریشه‌های توتالیتاریسم تثبیت شد که در این کتاب به یهودستیزی، امپریالیسم و نژادپرستی قرن نوزدهم پرداخته است. آرنت رشد توتالیتاریسم را نتیجه فروپاشی دولت-ملت سنتی می‌دانست. او استدلال می‌کرد که رژیم‌های توتالیتر، بدون ژرف‌نگری به‌دنبال قدرت سیاسی خام و غفلت از مناسبات مالی سودآور، به ایجاد تحول در ساختارهای اجتماعی دست زده‌اند و از همین رو پیش‌بینی سیاست معاصر را تقریباً غیرممکن ساخته‌اند.[۳]

هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، بنیادها و جنبش‌های توتالیتر را مورد بررسی قرار داده است. او منشأ توتالیتاریسم را سال ۱۸۰۰، و هم‌زمان با ظهور و پیدایش یهودی‌ستیزی و امپریالیسم استعماری اروپا و جنگ‌های جهانی دانسته است. آرنت در این کتاب به بررسی حکومت توتالیتر نازی در آلمان و حکومت توتالیتر استالینیستی در روسیه پرداخته است.[۷]

آیشمن در اورشلیم
آیشمن در اورشلیم

آیشمن در اورشلیم

در سال ۱۹۶۱، هانا آرنت برای شرکت در محاکمه آدولف آیشمن، یکی از اعضای ارشد اس‌اس که بسیاری از جزئیات و دیگر عناصر هولوکاست را سازماندهی کرده بود، به اورشلیم سفر کرد.[۲]

هانا آرنت در سال ۱۹۶۳، در یک اثر بسیار بحث‌برانگیز یعنی کتاب «آیشمن در اورشلیم» بر اساس گزارشی که از محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار جنگی نازی در سال ۱۹۶۱ داشت، استدلال کرد که جنایات آیشمن ناشی از یک شخصیت شرور یا فاسد نیست، بلکه ناشی از بی‌فکری محض است. آیشمن صرفاً یک بوروکرات جاه‌طلب بود که نتوانست در مورد عظمت کاری که انجام می‌داد تأمل کند. نقش او در نابودی دسته جمعی یهودیان مظهر ابتذال هولناک و ناسازگار با کلمات و افکار بود که در آن زمان در سراسر اروپا گسترش یافته بود. امتناع هانا آرنت از به رسمیت شناختن آیشمن به‌عنوان شیطان در باطن، باعث محکومیت شدید او از جانب روشنفکران یهودی و غیریهودی شد.[۳]

کتاب آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر و هولناک‌ترین فجایع قرن بیستم است. این کتاب گزارشی معتبر و چشم‌گیر درباره‌ی محاکمه‌ی آدولف آیشمن است که بحث‌ها و چالش‌های زیادی در بین روشنفکران و یهودیان برانگیخت. آیشمن از افسران عالی‌رتبه نازی بود که به آرژانتین فرار کرده بود، اما از آن‌جا ربوده شد و سپس به اسرائیل استرداد گردید. آیشمن به جرم جنایت علیه بشریت در اسرائل محاکمه شد. هانا آرانت از جانب مجله نیویورکر مسئولیت تهیه گزارش از این محاکمه را به عهده داشت. او علاوه بر پوشش خبری محاکمه، در گزارش خود به بررسی موضوعات و مفاهیم گسترده‌ای از عبارت «حقیقت و ماهیت عدالت و شر» پرداخت. استدلال هانا آرنت این بود که جنایات آیشمن ناشی از قدرت اغفال و اغواگرانه‌ی حکومت توتالیتر است و نه وجود شر در ذات آیشمن به‌عنوان یک فرد، در واقع هانا آرنت در این کتاب با شناساندن مفهوم و معنای ابتذال شر، تحلیلی نو از ماهیت و سرشت شر ارائه کرده است. آیشمن در اورشلیم، در آغاز به‌شکل سریال مقالاتی در مجله نیویورکر انتشار یافت و سپس در قالب کتاب چاپ و منتشر شد.[۷]

وضع بشر
وضع بشر

هانا آرنت استدلال می کند که آیشمن یک هیولا نبود. او متوجه شد که آیشمن نه صرفاً به دلیل نفرت بلکه به دلیل فداکاری پرشور خود به جنبش نازی‌ها تبدیل به یک قاتل جمعی شده است. آرنت نه از آیشمن دفاع می‌کرد و نه منکر شرارت او بود. او تشخیص داده بود که آیشمن یک یهودی‌ستیز است و اصرار داشت که او را به خاطر اعمال شیطانی خود به دار آویخته کنند، اما او هم‌چنین می‌دید که انگیزه‌های اصلی او نه هیولایی بود و نه سادیستی بلکه به دلیل ناتوانی در تفکر انتقادی درباره وفاداری خود به ایدئولوژی نازی که به‌عنوان منبعی برای اهمیت در دنیایی تنها و بیگانه به آن چسبیده بود، در بزرگترین عمل شیطانی تاریخ جهان شرکت کرد. آرنت نتیجه می‌گیرد که چنین تعصب ایدئولوژیک بی‌فکری، چهره‌ی شر در دنیای مدرن است.[۴]

انقلاب

سومین اثر مهم هانا آرنت، کتاب انقلاب است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. او دری این کتاب نبوغ سنت آمریکایی دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی و آزادی سیاسی را بررسی کرد. آرنت تاریخ روشنفکری را نه به‌عنوان یک مورخ، بلکه به‌عنوان یک متفکر نوشت و بر اساس رویدادها و اقدامات مثال‌زدنی استدلال می‌کرد که برای دستیابی به بینش‌های نو و پر ثمر در مورد تمایل مدرن به توتالیتاریسم و تهدید آزادی بشر ناشی از انتزاع علمی و اخلاق بورژوایی است.[۴]

حیات ذهن
حیات ذهن

کتاب انقلاب، مشاهدات و یافته‌های ژرف و موشکافانه‌ی هانا آرنت از دنیای نوین که از دانش عمیق او از گذشته یاری گرفته است، که چشم‌انداز و آینده‌ی سیاسی فراگیر را به مخاطبین نشان می‌دهد. این کتاب کندوکاو و بررسی ژرف در پدیده‌هایی است که جهان را متغیر کرده‌اند. هانا آرنت در این کتاب به سیمای انقلاب و رابطه‌ی بین انقلاب و جنگ، از شورش‌های قرن هجدهم در فرانسه و آمریکا تا دگرگونی و تحولات انفجاری قرن بیستم پرداخته است.[۷]

میان گذشته و آینده

دورنمای روشن‌بینانه هانا آرنت از دنیای مدرن و نوین و نگاه ژرف وی که مرهون دانش او از تاریخ است، بخش بزرگی از فلسفه‌ی سیاسی معاصر را به خود اختصاص داده است. هانا آرنت در کتاب گذشته و آینده، چالش‌ها و بحران‌هایی را به تصویر می‌کشد که یک جامعه به‌دنبال از دست دادن مسئولیت، عدالت، شکوه و عقل خود با آن روبرو خواهد شد. آرنت در این کتاب، چگونگی بازشناسی و بازسازی این مفاهیم را نشان می‌دهد.[۷]

وضع بشر

هانا آرنت در سال ۱۹۵۸، کتاب وضع بشر را منتشر کرد که درمان گسترده و منظمی بود از آنچه آرنت آن را زندگی فعال می‌نامید. او در این کتاب از ایدئال‌های کلاسیک‌کار، شهروندی و کنش سیاسی در برابر آنچه که وسواس تحقیرآمیز صرف رفاه می‌دانست، دفاع کرد.[۳]

حیات ذهن

هانا آرنت تا پیش از مرگ خود، بزرگ‌ترین اثر فلسفی خود را به نام حیات ذهن، منتشر کرد. این کتاب درباره اندیشه و اراده است که دو جلد اول آن چاپ شد، اما جلد سوم آن که درباره‌ی قضاوت بود، ناتمام ماند.[۷]

منابع