شیخ محمد خیابانی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱۲۴: خط ۱۲۴:


== گارد تجدد ==
== گارد تجدد ==
'''       «گارد تجدّد»'''
     خياباني از همان آغاز پيروزي قيام پي برده بود كه براي حفظ دستاوردهاي جنبش در كنار كار آگاهي بخش براي تربيت نفوس, خشونت هم لازم  است: و «ترحّم بر غاصبين حقوق جماعت, خيانت بر جماعت است».  او در روز 18ارديبهشت گفت: «ما اصلاحات جذريّه (راديكال) را در داخل مملكت خواهيم نمود, ايران را آزاد خواهيم كرد؛ ما نميترسيم, ما را هميشه در صف اوّل جنگ ديده اند. وقتي كه به نام خود و رفقاي خود اعلام ميكنم كه ما حاضر براي مردن در راه آزادي و استقلال هستيم, هم معني "حاضربودن", هم معني "مردن" و  هم معني "آزادي و استقلال" را خوب ميدانيم. ما دموكراتها مصمّم هستيم كه ديگر نگذاريم شارلاتانهاي دولتي و ملّتي بر جان دموكراسي مسلّط شوند. براي وصول بر اين مقصود بزرگ شدّت به خرج خواهيم داد».


     خياباني از همان آغاز پيروزي قيام پيبرده بود كه براي حفظ دستاوردهاي جنبش در كنار كار آگاهي بخش براي تربيت نفوس, خشونت هم لازم  است: و «ترحّم بر غاصبين حقوق جماعت, خيانت بر جماعت است».  او در روز 18ارديبهشت گفت: «ما اصلاحات جذريّه (راديكال) را در داخل مملكت خواهيم نمود, ايران را آزاد خواهيم كرد؛ ما نميترسيم, ما را هميشه در صف اوّل جنگ ديده اند. وقتي كه به نام خود و رفقاي خود اعلام ميكنم كه ما حاضر براي مردن در راه آزادي و استقلال هستيم, هم معني "حاضربودن", هم معني "مردن" و  هم معني "آزادي و استقلال" را خوب ميدانيم. ما دموكراتها مصمّم هستيم كه ديگر نگذاريم شارلاتانهاي دولتي و ملّتي بر جان دموكراسي مسلّط شوند. براي وصول بر اين مقصود بزرگ شدّت به خرج خواهيم داد».  
   در روز 12خرداد, باز, بر اين نكته پاي فشرد: «در جاييكه آتيه هيأت اجتماع در گرو باشد, دست ما نخواهد لرزيد و خونين ترين عمليّات جرّاحي را با متانت قلب انجام خواهيم داد».  


   در روز 12خرداد, باز, بر اين نكته پايفشرد: «در جاييكه آتيه هيأت اجتماع در گرو باشد, دست ما نخواهد لرزيد و خونين ترين عمليّات جرّاحي را با متانت قلب انجام خواهيم داد».
  در راستاي اين خواست, او در روز 20مرداد تشكيل «گارد تجدّد» را براي «نگهباني و مدافعه منافع قيام» اعلام كرد و از روز 28مرداد اسم نويسي آغاز شد. خياباني در نطق روز 28مرداد خود گفت: «فرماندهي آن گارد برعهده من خواهد بود و در صف اوّل آن من خواهم جنگيد. ما با صداي رسا مي گوييم... يك جماعت فدايي را هيچ قوّه يي نمي تواند مغلوب كند».
 
  در راستاي اين خواست, او در روز 20مرداد تشكيل «گارد تجدّد» را براي «نگهباني و مدافعه منافع قيام» اعلام كرد و از روز 28مرداد اسمنويسي آغاز شد. خياباني در نطق روز 28مرداد خود گفت: «فرماندهي آن گارد برعهده من خواهد بود و در صف اوّل آن من خواهم جنگيد. ما با صداي رسا مي گوييم... يك جماعت فدايي را هيچ قوّه يي نمي تواند مغلوب كند».


== نطق‌های خیابانی ==
== نطق‌های خیابانی ==
۱۳۹

ویرایش

منوی ناوبری